Miten pitää autoa lämmintä talvella?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 10
- Liittynyt: 02 Heinä 2013, 18:48
- Auto: E91 318D
- Paikkakunta: Vasa
Tuli ostettu 318d-08 ja olen tosi tyytyväinen autosta. Mutta huomasin vasta oston jälkeen että mottorilämmitin puutuu. Paljonko se maksaa? Sen lisäksi haluaisin tietää jos tarvitsen lisälämmittimen tai riitääkö moottoorin oma lömpöä (epäilen kyllä sitä)?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 239
- Liittynyt: 27 Syys 2012, 12:51
- Auto: Nissan Z31 Turbo, Ei käyttistä
- Paikkakunta: Järvenpää
Ei ollut mitään ongelmia sisälämpöjen kanssa viimetalvena omassa 320D:ssä. Tai no -30c tienoolla alkaa vähän olemaan pientä jos ei saa tarpeeksi vauhtia pidettyä. -25c ihan jees toiminut.
Mitään lisälämmittimiä ei ole.
Kovimmilla pakkasilla laitan nenänreikiin kumimaton palaset.
Mitään lisälämmittimiä ei ole.
Kovimmilla pakkasilla laitan nenänreikiin kumimaton palaset.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 401
- Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
- Auto: 325d e91 -08 M-Sport
- Paikkakunta: Lappeenranta
Tuohon tarkoitukseen löytyy myös alkuperäistarvikkeena muovisuojuksia. (Ainakin e46, ja todennäköisesti kaikkiin muihinkin.) Sopii juuri täsmälleen sieraimiin ja ei näy ulospäin. Tokihan tuo sinun käyttämä materiaalikin ajaa saman asian.Kennedy kirjoitti: Kovimmilla pakkasilla laitan nenänreikiin kumimaton palaset.
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 239
- Liittynyt: 27 Syys 2012, 12:51
- Auto: Nissan Z31 Turbo, Ei käyttistä
- Paikkakunta: Järvenpää
Ei ole E9x.lgr122 kirjoitti:Tuohon tarkoitukseen löytyy myös alkuperäistarvikkeena muovisuojuksia.
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=12&t=1196#p11381" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 05 Touko 2013, 17:45
- Auto: BMW 520dA F11 2011
- Paikkakunta: Ylä-Savo
Miten tuo lämpiäminen ja lämpimänä pysyminen 5-sarjalaisessa ja varsinkin tällä "mopo" -dieselilä?
Onko Bemuissa muuten havaittu samoja ahtoputkien tai huohotinputkien jäätymisiä, kuin esimerkiksi useimmissa VAG-konsernin vehkeissä? Eli onko talvella odotettavissa ongelmia?
Luonnollisesti kiinnostaa eniten 5-sarjan dieselit, mutta myös muut.
Onko Bemuissa muuten havaittu samoja ahtoputkien tai huohotinputkien jäätymisiä, kuin esimerkiksi useimmissa VAG-konsernin vehkeissä? Eli onko talvella odotettavissa ongelmia?
Luonnollisesti kiinnostaa eniten 5-sarjan dieselit, mutta myös muut.
- Hiace
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 782
- Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
- Auto: BMW M340i
- Paikkakunta: Joensuu
Riittää varmasti lämpö, ja jos ei niin päätermostaatti ja egr-termostaatti vaihtoon. Uusilla termareilla pitäisi koneen lämpö nousta lähelle 90c, jolloin kabiinikin lämpenee. Munuaiset voi tarvittaessa peittää esimerkiksi sopivalla paksulla teipillä, esim. "musta ilmastointiteippi" eli ns. gaffateippi toimii hyvin. Myös vanhasta kumimatosta saattaisi pystyä leikkaamaan sopivat palat munuaisiin, mutta sitä en ole itse kokeillut.
Alunperin Suomeen tuoduissa autoissa on joko huohottimen sähkölämmitys tai eristetty huohotin. Jos auto tuotu saksasta, noita voi asennuttaa tai asentaa myös jälkikäteen. Foorumeilla on tainnut yksittäisiä huohottimen jäätymisiä tapahtua, mutta on melko harvinaista ja vaatii "sopivat" kelit ja paljon pätkäajoa käsittääkseni.
Alunperin Suomeen tuoduissa autoissa on joko huohottimen sähkölämmitys tai eristetty huohotin. Jos auto tuotu saksasta, noita voi asennuttaa tai asentaa myös jälkikäteen. Foorumeilla on tainnut yksittäisiä huohottimen jäätymisiä tapahtua, mutta on melko harvinaista ja vaatii "sopivat" kelit ja paljon pätkäajoa käsittääkseni.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 05 Touko 2013, 17:45
- Auto: BMW 520dA F11 2011
- Paikkakunta: Ylä-Savo
Ensimmäiset kylmät ilmat takana ja täytyy sanoa, että lämpöä riittää yllättävänkin hyvin. Kabiini lämpiää selvästi, vaikkei moottorin lämpö nousiskaan. Onkohan näissä lisälämmitintä ilmakanavassa, kuten uudemmissa diesel Vaggineissa?
Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
On lisälämmitin ilmakanavassa.Nipademu kirjoitti:Ensimmäiset kylmät ilmat takana ja täytyy sanoa, että lämpöä riittää yllättävänkin hyvin. Kabiini lämpiää selvästi, vaikkei moottorin lämpö nousiskaan. Onkohan näissä lisälämmitintä ilmakanavassa, kuten uudemmissa diesel Vaggineissa?
Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
Itse tein sellaisesta mustasta muovisesta "aaltopaffista" suojat munuaisiin.Hiace kirjoitti:.... Munuaiset voi tarvittaessa peittää esimerkiksi sopivalla paksulla teipillä, esim. "musta ilmastointiteippi" eli ns. gaffateippi toimii hyvin. Myös vanhasta kumimatosta saattaisi pystyä leikkaamaan sopivat palat munuaisiin, mutta sitä en ole itse kokeillut.
Tullut itse mieleen tehdä sama, vaikka kylmä auto ei mielestäni olekaan. Mutta onkohan tuosta jotain haittaa? Eli esim. jossain tilanteessa ei saisi tarpeeksi viilennystä? Varmaan joku extremetilanne, kuten asuntovaunun vetäminen alpeilla, on huono idea mutta miten ihan normaali kaupunkiajo-maantie-moottoritie?BRot kirjoitti:Itse tein sellaisesta mustasta muovisesta "aaltopaffista" suojat munuaisiin.Hiace kirjoitti:.... Munuaiset voi tarvittaessa peittää esimerkiksi sopivalla paksulla teipillä, esim. "musta ilmastointiteippi" eli ns. gaffateippi toimii hyvin. Myös vanhasta kumimatosta saattaisi pystyä leikkaamaan sopivat palat munuaisiin, mutta sitä en ole itse kokeillut.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Valvoja
- Viestit: 1240
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
- Auto: 330e G20 ja VW Polo
- Paikkakunta: Tuusula
En olisi huolissani tarvittavan jäähdytysilman saannista "munuaiset" umpeen teipattuna. Meidän F10:ssä oli jäähdyttimen automaattinen kaihdin, ja jopa kesäkeleillä se pysyi suljettuna - muutaman kerran vartavasten pysähdyin asian tarkistamaan, ja kiinni se oli.
Ja sama homma oli E70 X5:ssä:
Ja sama homma oli E70 X5:ssä:
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
- altsu
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 405
- Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
- Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne - Paikkakunta: Hki
Moottorikaihtimien lisäksi kannattaa muistaa, että (ainakin) dieseleissä on kabiinin tuuletuksessa myös sähkövastukset, jotka avittavat lämmitystä, jos moottorista ei saada riittävästi lämpöä.
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
Itse päinvastoin uskoisin että termostaatti voi aueta normiajossa ja siten jopa pysyä paremmassa kunnossa. Saattaa olla että maski auki ei termostaatti aukea koko talvena ja jumiutuu lopulta? Mitä mieltä raati olisi? Alppi-casessa auto varmaan herjaa ylilämmöstä? Silloin kuskin tietenkin pitää hoksata ottaa maskin auki...salmol kirjoitti:Tullut itse mieleen tehdä sama, vaikka kylmä auto ei mielestäni olekaan. Mutta onkohan tuosta jotain haittaa? Eli esim. jossain tilanteessa ei saisi tarpeeksi viilennystä? Varmaan joku extremetilanne, kuten asuntovaunun vetäminen alpeilla, on huono idea mutta miten ihan normaali kaupunkiajo-maantie-moottoritie?