Piilovalikko F10 (luultaasti myös muut F-sarjalaiset)
Lähetetty: 23 Tammi 2013, 09:10
F10 topicilla tuli puheeksi F10 - sarjan piilovalikko, josta näkee mm. nopeuden digitaalisena sekä myös jäähdytysnesteen ja öljyn lämpötilat digitaalisena. Piilovalikot ovat olleet bemareissa ainakin E39 sarjasta lähtien, mutta F10:ssä toiminta on hieman muuttunut. Vaikka en ole kokeillut, muut F sarjan vehkeet toimivat luultavasti identtisesti.
Piilovalikkoon pääsee seuraavasti:
- käynnistä auto tai kytke sytytysvirta
- odota n 5 sek (ainakin 6WA laajennettu ajotietokoneen näyttö vaatii hetken ennen normitilan kytkeytymistä)
- paina trippimittarin nollausnappula pohjaan ja pidä se pohjassa kunnes mittaristoon trippimittarin paikalle tulee tekstiä (en ulkoa muista mitä siinä ensin näkyy)
- vapauta trippimittarin nollausnappula
- pääset valikossa eteenpäin painelemalla trippimittarin nollausnappulaa lyhyesti. Paina sitä niin monta kertaa että pääset kohtaan unlock
- kun olet kohdassa unlock, paina trippimittarin nappula pohjaan ja pidä se siellä kunnes teksti taas muuttuu näytössä. Näyttö pyytää sinulta Coden.
- Code on auton vin numeron viisi viimeistä numeroa yhteenlaskettuna. Esim 1 + 2 + 5 + 2 + 8. Minun F10:ssä se on 18.
- painele trippimittarin nappulaa niin monta kertaa, että Code kentässä on oman autosi koodi (minulla siis 18)
- kun oikea code on näytöllä, pidä taas trippimittarin nappulaa pohjassa niin kauan että näyttö muuttuu, eli tässä tapauksessa lukitus avautuu
- avautuu uusi valikko jossa on valittavana noin 15 eri tietoa autosta - olet nyt piilovalikossa.
- viimeisenä valikossa on Reset Software. Uskaltaako joku valita sen ja raportoida, mitä tapahtui?
Itse seuraan usein auton lämpötiloja ajossa. Lämmöistä näkee esimerkiksi milloin DPF degenerointi käynnistyy ja loppuu. Termostaatit ovat olleet BMW:ssä heikko lenkki, ja erityisesti auton vanhetessa on hyvä varmistaa että jäähdytysneseen lämmöt nousevat ainakin yli 80 asteen, jotta DPF ei pääse tukkoon. Omasta E83:sta huomasin aiemmin syksyllä, että lämmöt ei nousseet, joten vaihdatin termarin ja vaihteiston lämmönvaihtimen, joilla ongelma korjaantui.
F10 palstalla kaivattiin myös digitaalista nopeusnäyttöä ilman HUDia oleviin, ja piilovalikosta sekin siis löytyy. Valiskosta voi myös antaa korjauskertoimen kulutusmittarille, jos haluaa virittää sen tarkasti kohdalleen.
Kävin eilen oman auton piilovalikossa, ja auto tarjosi mahdollisuutta nollata takajarrupalojen vaihtoilmoituksen. Tätä auto ei minulle aiemmin ole tarjonnut (ajettu n 6000 km, vaihtoa tarjotaan 22.000 km päästä).
Ainakin E39 ja E83 autoissa Code vaaditaan vain ensimmäistä kertaa piilovalikkoa käytettäessä. Ikävä kyllä F - sarjan vehkeissä ja myös E6*:ssä vaaditaan koodin näpyttely joka käyttökerta, joten näppäilyä tulee jonkin verran.
Tässä vielä kuva oman 6WA mittarilla varustetun F10:n piilovalikosta, jossa valittuna on nopeusnäyttö.
Piilovalikkoon pääsee seuraavasti:
- käynnistä auto tai kytke sytytysvirta
- odota n 5 sek (ainakin 6WA laajennettu ajotietokoneen näyttö vaatii hetken ennen normitilan kytkeytymistä)
- paina trippimittarin nollausnappula pohjaan ja pidä se pohjassa kunnes mittaristoon trippimittarin paikalle tulee tekstiä (en ulkoa muista mitä siinä ensin näkyy)
- vapauta trippimittarin nollausnappula
- pääset valikossa eteenpäin painelemalla trippimittarin nollausnappulaa lyhyesti. Paina sitä niin monta kertaa että pääset kohtaan unlock
- kun olet kohdassa unlock, paina trippimittarin nappula pohjaan ja pidä se siellä kunnes teksti taas muuttuu näytössä. Näyttö pyytää sinulta Coden.
- Code on auton vin numeron viisi viimeistä numeroa yhteenlaskettuna. Esim 1 + 2 + 5 + 2 + 8. Minun F10:ssä se on 18.
- painele trippimittarin nappulaa niin monta kertaa, että Code kentässä on oman autosi koodi (minulla siis 18)
- kun oikea code on näytöllä, pidä taas trippimittarin nappulaa pohjassa niin kauan että näyttö muuttuu, eli tässä tapauksessa lukitus avautuu
- avautuu uusi valikko jossa on valittavana noin 15 eri tietoa autosta - olet nyt piilovalikossa.
- viimeisenä valikossa on Reset Software. Uskaltaako joku valita sen ja raportoida, mitä tapahtui?
Itse seuraan usein auton lämpötiloja ajossa. Lämmöistä näkee esimerkiksi milloin DPF degenerointi käynnistyy ja loppuu. Termostaatit ovat olleet BMW:ssä heikko lenkki, ja erityisesti auton vanhetessa on hyvä varmistaa että jäähdytysneseen lämmöt nousevat ainakin yli 80 asteen, jotta DPF ei pääse tukkoon. Omasta E83:sta huomasin aiemmin syksyllä, että lämmöt ei nousseet, joten vaihdatin termarin ja vaihteiston lämmönvaihtimen, joilla ongelma korjaantui.
F10 palstalla kaivattiin myös digitaalista nopeusnäyttöä ilman HUDia oleviin, ja piilovalikosta sekin siis löytyy. Valiskosta voi myös antaa korjauskertoimen kulutusmittarille, jos haluaa virittää sen tarkasti kohdalleen.
Kävin eilen oman auton piilovalikossa, ja auto tarjosi mahdollisuutta nollata takajarrupalojen vaihtoilmoituksen. Tätä auto ei minulle aiemmin ole tarjonnut (ajettu n 6000 km, vaihtoa tarjotaan 22.000 km päästä).
Ainakin E39 ja E83 autoissa Code vaaditaan vain ensimmäistä kertaa piilovalikkoa käytettäessä. Ikävä kyllä F - sarjan vehkeissä ja myös E6*:ssä vaaditaan koodin näpyttely joka käyttökerta, joten näppäilyä tulee jonkin verran.
Tässä vielä kuva oman 6WA mittarilla varustetun F10:n piilovalikosta, jossa valittuna on nopeusnäyttö.