Talviajogallup: Ajatko ilman luistonestoa?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista

Millä luistoneston asetuksilla ajat talvikelissä?

xDrive taajamassa: kaikki järjestelmät käytössä
21
10%
xDrive taajamassa: luistonesto puoliksi pois (lyhyt painallus)
6
3%
xDrive taajamassa: luistonesto kokonaan pois (pitkä painallus)
5
2%
xDrive maantiellä: kaikki järjestelmät käytössä
24
11%
xDrive maantiellä: luistonesto puoliksi pois (lyhyt painallus)
0
Ei ääniä
xDrive maantiellä: luistonesto kokonaan pois (pitkä painallus)
3
1%
takaveto taajamassa: kaikki järjestelmät käytössä
42
19%
takaveto taajamassa: luistonesto puoliksi pois (lyhyt painallus)
41
19%
takaveto taajamassa: luistonesto kokonaan pois (pitkä painallus)
7
3%
takaveto maantiellä: kaikki järjestelmät käytössä
63
29%
takaveto maantiellä: luistonesto puoliksi pois (lyhyt painallus)
4
2%
takaveto maantiellä: luistonesto kokonaan pois (pitkä painallus)
2
1%
Autossani ei ole luistonestoa
1
0%
 
Ääniä yhteensä: 219
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Gallup luistoneston käytöstä talvikelissä.

Voit valita max. 4 vaihtoehtoa, eli:

Tarkoituksena on valita vähintään oman auton vetotavan mukaiset vaihtoehdot taajamassa ja maantiellä.

Jos kokemusta on molemmista vetotavoista, niin voidaan valita molempien vetotapojen mukaiset vaihtoehdot taajamaan ja maantielle.


Selvyyden vuoksi vaihtoehdot on kirjoitettu sikäli väärin, että oikeasti BMW:ssä on normaalitilanteessa ajonvakautus (DSC) aina käytössä ja yhdellä lyhyellä napinpainalluksella voidaan kytkeä päälle dynaaminen ajonvakautus (DTC) joka sallii enemmän luistoa. Pitkällä painalluksella molemmat järjestelmät saadaan kokonaan pois päältä.
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

Silläkin uhalla että tämä kuulostaa saivartelulta kysyn, että tarkoittaako luistonesto kokonaan pois (pitkä painallus) sitä että myös ajonvakautus pois päältä? Vai onko tässä nyt jotain muuta mitä en ymmärrä?
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Squamish kirjoitti:Silläkin uhalla että tämä kuulostaa saivartelulta kysyn, että tarkoittaako luistonesto kokonaan pois (pitkä painallus) sitä että myös ajonvakautus pois päältä? Vai onko tässä nyt jotain muuta mitä en ymmärrä?
Tarkoittaa juuri sitä.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Suoriilla dsc päällä risteyksissä ilman apuja eli koko ajan saa säätää. Haluan tuntea pidon rajat ja enemmän aktiivista ajamista.

Hyvä jos saisi sellaisen että dsc aktivoituisi jarrua painamalla, mutta muuten kokonaan pois päältä.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Avatar
CLiK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 24 Maalis 2011, 20:18
Auto: E61 LCI
+ 987 + w450

Squamishin kanssa samaa mieltä, että gallupin termit eivät ole aivan selvät. Mutta eiköhän tuolla Antinontoxicin kommentilla selvennettynä käynyt ilmi mistä kussakin kohdassa on kyse.

Itse ajelen kesällä käytännössä aina vakioasetuksilla, DTC on käynyt päällä vain kokeilun vuoksi. Talvella leikitellessä DTC, muulloin kaikki avut päällä. Kaikki avut pois vain liikenteen ulkopuolisilla alueilla ja vaatimattomissa nopeuksissa.
ex. E63 650i, E88 125i
Mrmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 20:41
Auto: X3 20d
Paikkakunta: Lieto

Vastasin molempiin että, ei käytetä. Mutta vaihtoehdoissa olisi voinut olla jokin maantienvaihtoehto. No joo jos moottoritie otetaan pois laskuista, niin äänestys meni oikein. Mitäpä suoralla ottamaan sitä pois. Mutkatiellä kelillä jossa nelivedosta voi nauttia otan avut pois..

Lapsellista mutta on se vaan jotenkin kivaa, jalkasäädöllä mennä pidon rajalla. Ei tietenkään ylinopeuksille. Se puolikas asentokin tulee juuri silloin pilaamaan asiat kun on hauskintä.. Koskaan en ole BMW:llä spinnannut tai ajanut ojaan.

Kaksi kertaa olen spinnannut. Etuvetoisella melkein kävelyvauhdissa juuri liikkeelle lähdön jälkeen. Pakkasta oli silloin rutosti. Oli varmaan renkaat ja iskarit jäässä.

Toisen kerran meni 4veto golffilla mutkasta uloskiihdytys överiksi. Xdrivella ei kyllä sellaisia Luusua tehtyä kuin golffilla sai. Xdrive tosiaan säätää vedon suhdetta hienosti eri parametrien mukaan..
Mrmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 20:41
Auto: X3 20d
Paikkakunta: Lieto

Pitäisikö esc:n olla pois kytkettävissä? Kaikilla merkeillähän ei ole näin.

Japanissa on ilmeisesti valtion puolelta erilaisia säätöjä, jolla GPS paikannukseen perustuen säädetään max nopeutta ja esc:n päälläoloa. Lähde aina luotettava J Claksson jutussa jossa hän testasi Japanissa Nissan gt-ärrää. Siellä kuulemma estot saa päältä, jos auto on kilparadalle alueella..

Olin muuten erittäin ihmeissäni, kun Jussi Hallin väitti ettei Audi rs5:sta saanut ollenkaan esc:tä pois päältä. Jos joku ostaa sellaisen auton luulisi olevan tärkeää, että driftejäkin pääsisi vetämään..
Avatar
Tomm1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 215
Liittynyt: 14 Helmi 2011, 22:07
Auto: G31 LCI xDrive ja F82 ///M4
Paikkakunta: Kaarina

Meinaatteko että 535D:llä + kitkarenkailla (tai vaikka nastoilla) pääsisi yhtään mihinkään ilman luistonestoa?
Käyttiksenä: G31 LCI xDrive Pappa Edition ja harraste: F82 ///M4
ex bimmerit: F20 M135i xDrive AT 445 hv, E93 335i (430 hv), E92 335i (610 hv, 750 Nm) :thup: , e60 535D -09, e61 535D -05, e34 530i -95
Avatar
JiiJii71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Joulu 2011, 12:42
Auto: keltainen tsekkiverrari
Paikkakunta: Imatra

Taajamissa ajan tavallisesti sport+ asennolla joten olisiko toi sitten puoliksi poissa? Joskus lapsettaa ja sormi lepää nappulalla liian pitkään ja järjestelmät kytkeytyvät pois...

Autolla tulee ajettua melko paljon maanteilläkin ja laiskana miehenä pyrin käyttämään vakionopeussäädintä aina kun se on vähänkään mahdollista. Tällöinhän kaikki järjestelmät ovat päällä. Kitkarenkaat ovat sen verran luistavat, että ohituksiin tulee vaihdettua moodi tuolle sport+:lle jolloin kiihtyvyys on parempaa. Välillä ohituksista saattaa tosin tulla hiukan elävän näköisiä. :mus: Pelastusrengas tappaa sitten suurimmat luisut.

Eli noilla kriteereillä tyrkkäsin täpän neljään ruutuun.
- mie voin lähtee Karjalast, mut Karjala ei lähe miust -
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

xDrive taajamassa: kaikki järjestelmät käytössä
xDrive maantiellä: kaikki järjestelmät käytössä

takaveto taajamassa: luistonesto puoliksi pois (lyhyt painallus)
takaveto maantiellä: kaikki järjestelmät käytössä

Näin normaalisti ajan.
- - -
Avatar
hege
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 172
Liittynyt: 27 Loka 2012, 10:44
Auto: G30 530e Luxury Line
Paikkakunta: Espoo

Poikkeustilanteita lukuunottamatta:

takaveto taajamassa: DTC päällä
takaveto maantiellä: kaikki päällä
Ex: F10 530d M Sport, E90 LCI 320d
Avatar
Altair76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 01 Loka 2012, 08:54
Auto: F36 420dA xDrive
MINI R56 Inspired By Goodwood
Paikkakunta: Turku

Kaikki järjestelmät pääsääntöisesti aina käytössä (xDrive), mutta jos keli vaatii niin DTC tarvittaessa päälle (pöperöinen lumi yms). Jos alkaa lapsettaa ja haluan autoa pyöritellä niin menen vaikka tyhjälle parkkipaikalle sen hoitamaan niin ei tarvitse liikenteessä urpoilla. :thuup:
Kokemusta: E91 318iA - E91 320dA xDrive - F31 320dA xDrive
lgr122
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 401
Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
Auto: 325d e91 -08 M-Sport
Paikkakunta: Lappeenranta

Tässä on sen verran pelkistetty/salliva järjestelmä ettei normitilanteessa tarvi puuttua. Joskus laitan pois jos tekee mieli leikkiä tai tarkoitus suorittaa U-käännös liukkaalla pinnalla.
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
Avatar
JP-76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
Auto: 2014 550iX
Paikkakunta: Kanta-Häme

Kyllä ne avut on pääasiassa päällä, mitä nyt joskus valoista lähdettäessä olen sen verran kytkenyt pois että pääsee liikkeelle. Nykyään tuolla perälukolla ei ole tarvinnut tuotakaan tehdä (vaikka on kitkat alla).

Aika mukavasti pääsee (ja suht turvallisesti kun en ole Kankkuselle sukua) avut päälläkin leikkimään liukkailla koska lukolla perä lähtee helpommin luisuun ennen kuin ajonvakautus kerkeää mukaan. Voi olla että tuon lukon kanssa ilman apuja kitkarenkailla voisi olla aika "jännää" tuo ajaminen jäisillä kaduilla :conf:
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
Warren
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 30 Tammi 2013, 19:49
Paikkakunta: Espoo

Minusta ainakin F1X xDriven kohdalla kaikki helyt päällä, varsinkin jos on kunnolla pöperöä, tuntuu että tehoja leikataan liikaa. Siksi ainakin minä ajan talvella DSC Sportilla. Paljon kivempi kun saa itse "osallistua" ajamiseen enemmän ja sallii pieniä luistoja. Välillä tietty lapsettaa ja saatetaan mennä kylki edellä, kun on kaikki avut pois. Maantiellähän tietty nuo kytkeytyy automaattisesti takaisin oletuksiin kun asettaa vakionopeussäätimen päälle.
Vastaa Viestiin