Automaattivaihteisto: kiihtyvyys

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

Moi

Viime aikoina törmäsin usein muiden puheisiin bemarin automaattivaihteistosta (useimmiten ZF:n uusi 8-vaihteistosta). Puhuttiin, että auto saa liikkeelle hitaasti tai sitten todella räväkästi. Olen itsekin huomannut, että autoni käyttäytyy ihan samoin vaikka autossani onkin vanhemman sukupolven 6-vaihteinen ZF-vaihteisto (E92 vm.2008). Ongelma (tai ei se oikeastaan ole ongelma) esiintyy useimmiten vain D-asennossa. DS:llä auto kiihtyy vihreästä todella pehmeästi, halutaessaan vaikka aika nopeastikin.

Viimeisen huollon yhteydessä keksin pyytää huolto nollaamaan auton itseoppivan vaihteiston adaptaatioarvot. Nollasivat ja valtavaa eroa en ainakaan huomannut vaikka n.750km jo takana. Edelleen kiihtyy joko hitaasti tai sitten todella räväkästi.

Juuri tämän takia ajan usein keskustan tuntumilla DS-asennolla vaikka se saattaa kuluttaa enemmän.

Onko muilla sama ongelma ja millaisia ratkaisuja olette löytäneet?
- - -
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Pitääkin testata tuo DS -asento. En ole sitä käyttänyt kuin koemielessä, mutta en lainkaan liikkeellelähdöissä.

Olen samaa mieltä kanssasi, että myös 6 -vaihteinen ZF:n laatikko käyttäytyy aivan samoin, kuin uudempi 8 -vaihteinen. Minulla oli tuo 6 -pykäläinen E92 335 CiA:ssa vm 2008. Se oli samalla tavalla ohjelmoitu, kuin meidän uuden F10:n 523 iA:n 8 -pykäläinen. Valoista lähdetään aina varsin räväkästi tai hieman liiankin varoen. En kai ole vieläkään oppinut kaasun annostelua....

edit: taitaa minulla nytkin olla sama ZF:n 6 -vaihteinen laatikko X5:ssä. Siinä se toimii todella sivistyneesti. Lähdöt ovat "möhkölle" sopivia, todella pehmeitä, momentinmuunninta luistatetaan jenkkityyliin. Sinne markkinaan auto on suunniteltu. Vaihteisto on niin pehmeä, että sen olemassaolon voi ihan kokonaan unohtaa. Aika iso ero, jos kyseessä on sama vaihteisto.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 532
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
Viesti:

Eipä 535d:ssä ole ollut mitään ongelmaa lähtemisen suhteen D:llä.

DS:llä oikeastaan ongelmana on turha kierrosherkkyys,
jos esim. ruuhkassa DS:llä ajaa nii helposti auto rupeaa "heijaamaan" kun
kiihdytyksistä tulee repiviä ja jalka ei ehdi auton mukaan.
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Major kirjoitti:Eipä 535d:ssä ole ollut mitään ongelmaa lähtemisen suhteen D:llä.

DS:llä oikeastaan ongelmana on turha kierrosherkkyys,
jos esim. ruuhkassa DS:llä ajaa nii helposti auto rupeaa "heijaamaan" kun
kiihdytyksistä tulee repiviä ja jalka ei ehdi auton mukaan.

Joo eipä minullakaan ongelmaa liikkeellelähdöissä D:llä tai DS:lläkään. Normaalilla kaasunannostuksella lähtee aika herramiesmäisesti ja nätisti (jopa laiskasti) eteenpäin ja jos haluaa repäisevämmän lähdön pitää antaa runttua ihan kunnolla. Tosin minun autoni onkin nelisylinterisellä kaksilitraisella vaparilla jota toiset mopobensabemariksikin kutsuvat. Kertakaikkiaan hieno laatikko niin D:llä kuin DS:lläkin. Mielestäni paljon parempi kuin Saabin 5-pykäläinen automaatti, Subarun neljävaihteinen automaatti, Opelin automaatti tai VAG:n suorakytkentäautomaatti eli DSG/S-tronic. Ainoa missä häviää VAG:n DSG:lle on 0-100km/h kiihtyvyys ja kiihtyvyys myös ohitustilanteissa. Ohitustilanteiden ponnettomuutta toki lisää autoni paino ja sen voimavarat vs. Golf TSI. Momentinmuunnillinen automaatti lisää myös etenkin kaupunkiajossa moottorin janohaluja verrattuna suorakytkentävaihteistoon.
Beemvee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 18:40
Auto: G31 520dA xDrive M Sport

masiaro kirjoitti:Moi

Viime aikoina törmäsin usein muiden puheisiin bemarin automaattivaihteistosta (useimmiten ZF:n uusi 8-vaihteistosta). Puhuttiin, että auto saa liikkeelle hitaasti tai sitten todella räväkästi. Olen itsekin huomannut, että autoni käyttäytyy ihan samoin vaikka autossani onkin vanhemman sukupolven 6-vaihteinen ZF-vaihteisto (E92 vm.2008). Ongelma (tai ei se oikeastaan ole ongelma) esiintyy useimmiten vain D-asennossa. DS:llä auto kiihtyy vihreästä todella pehmeästi, halutaessaan vaikka aika nopeastikin.

Viimeisen huollon yhteydessä keksin pyytää huolto nollaamaan auton itseoppivan vaihteiston adaptaatioarvot. Nollasivat ja valtavaa eroa en ainakaan huomannut vaikka n.750km jo takana. Edelleen kiihtyy joko hitaasti tai sitten todella räväkästi.

Juuri tämän takia ajan usein keskustan tuntumilla DS-asennolla vaikka se saattaa kuluttaa enemmän.

Onko muilla sama ongelma ja millaisia ratkaisuja olette löytäneet?

Itselläni E90 320dA vm 2010 ja varsinaiset liikkellelähdöt sujuneet kyllä (pitääkin vielä ihan testata tämä) mutta pidän DS asennossa kaupunkimatelussa joskus sen vuoksi että kun automaatti vaihtaa turhankin nopsaan kolmosella ja kierrokset laskee n. 1300 tasolla ja taas pitäisi kiihdyttää ripeämmin niin joko mennään kickdownilla ja ahtopaineilla kovaa tai sitten ihan hissukseen sillä kolmosella. Sporttiasennossa auto on kokoajan tasaisemmin alueella. E60 520dA:ssa sekä E90 318dA:ssa vaihdot toimi ehkä tasaisemmin - niissä välitykset lienevät lyhyemmät ja soveltuvat ainakin meikäläisen ruuhkamateluun paremmin
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Itse ajelen ihan normaalilla asennolla, mutta monesti risteyksiin tullessa heitä sportille, että kone pitää kierrokset ylhäällä ja näin mutkasta pääsee paremmin ulos. Muuten seurauksena saattaa olla sellainen kuminauhamainen kiihdytys.
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Käsittääkseni ainakin 6-lovisella ZF:llä (joka mulla on E61 LCI:ssä) D-asennossa lähdetään kakkosella liikkeelle normioloissa. Mikäli haluaa edetä ripeästi ja polkaisee kaasun pohjaan, laatikko miettii ja ruksauttaa ykkösen ja sitten lähdetäänkin repivästi, kun turbiini lukittuu saman tien, jopa 520da sutaisee aina täyskaasulähdöllä. DS- ja manuaaliasennossa liikkeellelähtö tapahtuu ykköselle ja turbiini lukitsee itsensä aiemmin, voi tehdä "sivistyneen ripeän" poistumisen.

Itsekin tulee melko usein taajamissa ajettua DS:llä juuri sen vuoksi kun kone on aina "alueella# tai itseasiassa ajelen manuaalimoodissa, kun saan jotain kicksejä tuosta joyckarin tönimisestä :lol:
Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 532
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
Viesti:

Kieltämättä tuo 2-vaihde kierrättää liikaa, kolmoselle voisi vaihtaa jo ennen 2000 rpm ainakin allekirjoittaneen kulkineessa.
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

Major kirjoitti:Kieltämättä tuo 2-vaihde kierrättää liikaa, kolmoselle voisi vaihtaa jo ennen 2000 rpm ainakin allekirjoittaneen kulkineessa.
Itselläni D-asennossa normaalikiihtyvyydellä vaihtaa aina n.1900-2000rpm lukemissa. Dieselissäsi on ainakin enemmän vääntöä? Hm
- - -
Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 532
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
Viesti:

masiaro kirjoitti:
Major kirjoitti:Kieltämättä tuo 2-vaihde kierrättää liikaa, kolmoselle voisi vaihtaa jo ennen 2000 rpm ainakin allekirjoittaneen kulkineessa.
Itselläni D-asennossa normaalikiihtyvyydellä vaihtaa aina n.1900-2000rpm lukemissa. Dieselissäsi on ainakin enemmän vääntöä? Hm
No samassa kohtaa se vaihtaa, vääntöjen puolesta voisi vaihtaa jo paljon aiemminkin.
Tulee semmoinen lievä huutamisefekti kun isommilla vaihtella pystyy jo normiajossa kiihtytteleen riittävän ripeästi ilman että heti vaihtaa pienemmälle...
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

Voin olla kysymyksineni taas väärässä paikassa, :blush: mutta aloittelijalle se sallittakoon? Viimeisimmät autoni ovat olleet VAG tehtaan manuaaleja ja ne VAG:ilaisten DSG vaihteistot joita olen kokeillut vaihtavat minun mielestäni aivan liian aikaisin isommalle ajatellen auton sisään ajoa. Olen jostakin oppinut ettei autoa saisi vedättää eikä huudattaa ensi kilometreillä. Miten bensa BMW:n sisään ajo pitäisi tehdä automaatilla, että kone kiertäisi mahdollisimman "terveellisillä" kierroksilla, mutta vaihteisto saisi myös riittävästi liikuntaa?
slash
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Elo 2010, 19:15
Auto: BMW F11 535dxa
Paikkakunta: JKL

Oikeata vastausta en tiedä, mutta voihan sitä laatikkoa ohjata manuaalisesti tai ajella välillä S-moodilla niin nousee kierokset välillä vähän korkeammaksi.
kyytsari
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Heinä 2011, 23:02

Uusi foorumilainen kiittää asiallisesta keskustelupalstasta ja kyselee heti hassuja :thuup:

Tulipa mieleen yksi artikkeli jossa taksikuskin resepti laatikon pitkään ikään on S-asento..faktaa vai mutua, ken tietää: http://www.iltalehti.fi/autot/2011012813075132_au.shtml

Tuli hiljattain hankittua E60LCI 520dA, 140tkm mittarissa ja olen huomannut, että S asennolla ajaessa laatikko vaihtaa hieman töksähtäen 3:lle? Tätä ei esiinny muilla vaihteilla tai jos kiihdyttää isolla kaasulla (pintakaasulla-puolikaasulla).. Myös normi D-puoli vaihtaa aina nätisti. Vika vai ominaisuus?

Paljon kaikkea päivitystä elämäni ekaan bemariin on jo mielessä ja jossain kohti varmasti myös kulkupuolta pitäisi piristää. Osaako joku kertoa, että onko aski sama esim. 530dA:ssa vai onko tämä kyhätty heikommista osista -> paljonko uskaltaa vääntöä softata jos haluaa varmanpäälle pelata..(ei kuitenkaan niin varmasti, että lähdetään tiputtamaan tehoja) :)
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Makkis kirjoitti:jopa 520da sutaisee aina täyskaasulähdöllä.
Sitä myös F10 tekee, joka itseasiassa ärsyttää. Kumi vinkaisee aina, jos haluaa ripeän lähdön, siis ainakin 225 leveillä kesäkumeilla.
Avatar
Jopemies
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 142
Liittynyt: 07 Tammi 2011, 21:44
Auto: Volvo V90 T8 TwE MY21
BMW i3 120Ah 2019

275 ei ole huolta vinkaisusta.. ;)
ex:
Volvo XC 60 D5 Summum -14
F11 520dA SB -11
E39 535i -99
E114 1502 -76
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Jopemies kirjoitti:275 ei ole huolta vinkaisusta.. ;)
On muuten ensimmäinen kerta tällä foorumilla, kun leveämmille renkaille löytyy oikeasti jokin järki syy.

Ja se neliveto taitaa olla se toinen (kalliimpi) vaihtoehto, mikäli haluaa pysyä mukavuutta painottavissa (17") renkaissa.
Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 532
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
Viesti:

kyytsari kirjoitti: jossain kohti varmasti myös kulkupuolta pitäisi piristää. Osaako joku kertoa, että onko aski sama esim. 530dA:ssa vai onko tämä kyhätty heikommista osista -> paljonko uskaltaa vääntöä softata jos haluaa varmanpäälle pelata..(ei kuitenkaan niin varmasti, että lähdetään tiputtamaan tehoja) :)
Samasta askista eri versio. 525d:ssä on jo heikompi automaatti kuin 530d:ssä.
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
laituri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
Auto: BMW M140i xDrive vm.2018

Kyllä 265 vielä vinkuu ihan riittävästi, sorry off topic :tong:
newbie
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 08 Touko 2012, 19:51

Uutena BMW 520 dA:n (E60) vm.-07 ajettu 198 tkm omistajana olen hieman huolestunut laatikon toiminnasta, koska se tuntuu potkivan tietyissä tilanteissa. Rauhallisissa kiihdytyksissä ongelma tuntuu poistuvan (tai efekti ainakin pienenee), mutta räväkämmissä kiihdytyksissä sen huomaa selkeästi etenkin laatikon 4:ltä 5:lle vaihtaessa (kuten myös rauhallisissä kiihdytyksissä). Liikkeessä minulle sanottiin, että laatikon öljyt edellinen omistaja on vaihdattanut 100 tkm kohdalla. Maahantuojahan on sitä mieltä, että laatikon öljyjä ei tarvitse ikinä vaihtaa. Täälläkin mielipiteet ovat jakautuneet moneen suuntaan: osa on sitä mieltä ettei tarvitse vaihtaa, osa sitä mieltä että jos on kerran vaihdettu niin kannattaa vaihtaa tasaisin väliajoin, ja toiset taas sitä mieltä että kannattaa vaihtaa 60 tkm välein. Onko kelläkään antaa vastausta minua askarruttaviin kysymyksiin? Onko laatikossa jotain vikaa kun tuntuu hieman nykivän pykälien välillä, vai onko kyse vain siitä että se on "oppinut" hissuttelevaan ajotyyliin edellisen omistajan kanssa, kun laatikon nykiminen tuntuu enemmän suuremmilla kierrosalueilla -eli korjaantuuko tilanne ohjelman palauttamisella vakioasetuksiin? Eniten risoo se, että kun käytän laatikkoa DS:llä (tai manuaalilla) jolloin kiihdytellään vähän korkeammilla kierrosalueilla, niin vauhdin tasaantuessa tuntuu laatikko vaihtavan pari pykälää pienemmän vaihteen silmään, jolloin nykäisy tuntuu taas suht. voimakkaasti... Vai täytyykö mennä vaatimaan liikkeeltä uutta laatikkoa/ öljyjen vaihtoa nyrkit pystyssä? Paljon kysymyksiä :)
Mrmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 20:41
Auto: X3 20d
Paikkakunta: Lieto

Vaikka joka puolella on kehuttu tuota 8 vaiheista automaattia maasta taivaisiin niin ei se kyllä tuossa vertailussa pärjännyt kiihdytykseen nopeudessa alkuunkaan a6:lle.

http://www.youtube.com/watch?v=O0rMdjqN ... ata_player" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja samanlaisia kokemuksia minullakin on, yrittää sitä lähteä sitten d tai ds niin aina tuntuu siltä kuin viivalta irtoaminen tapahtuisi kuin hidastetussa elokuvassa. Tämä siis kun jalan siirtää jarrulta laadulle ja polki kaasua hitaasti tai nopeasti..

No osittain vika johtuu varmaan koneen 184/350 vähäisestä tehosta ja väännöstä. Mutta siltikin olen mielestäni tarpeeksi yrittänyt provosoida autoa ripeämmin liikkeelle lähtöön, mutta silti tulokset ovat olleet hitaita.

Toki arkipäivän normiajossa jopa tuo 6 vaihteinen toimii ihan hyvin. Toisinsanoen ei tarvitse manuaali vaihtamista miettiä, toki d ja ds:n välillä vaihteistoa käytettään säännöllisesti esim. Paremman moottori jarrutuksen saamiseksi..
Vastaa Viestiin