Automaattivaihteisto: kiihtyvyys

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Itse olen ollut ihan tyytyväinen ZF:n 6-pykäläiseen joka on 330:ssä. Aika iso ero on tosiaan tuolla D-asennolla ja DS asennolla. Jos D-asennolla pienestä vauhdista ottaa näpäkän spurtin, auto miettii aika pitkään, sitten lyö täysin huomaamatta sopivan pykälän ja kiihtyvyys on kyllä taattu. Mutta miettii huomattavan pitkään. Hienoa taasen on että momentinmuunnin ei tunnu luistavan nimeksikään. Ja silti vaihtaa pehmeästi vaikka onkin potkua takana. DS-moodissa jää miettiminen pois. Sen huono puoli on että jää pienelle vaihteelle vaikka nopeus tasottuisikin. Mutta vasteaika on hyvä.

Manuaalimoodia en osaa kaivata tuohon rinnalle. Sen sijaan X3:a jossa on GM:n 5-lovinen käytän jatkuvasti manuaalisti. En enää edes muista miten sen laatikko toimii autoasennossa :) Jostakin syystä olen tarttunut hämmentämään keppiä. Liekkö sitten että oma ja automaatin logiikka vaihtoihin eivät kohdanneet. Siinä myös momentinmuunnin on perinteisempi luistattelija. Manu-asennossa lukkittuu aikaisemmin.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Avatar
henripit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2011, 18:38
Auto: e90 330dA -06
Paikkakunta: Vantaa

D-asennolla paikaltaan lähdettäessä on oletuksena kakkosvaihde. Jos polkasee kunnolla tai lähtee DS-asennolla liikenteeseen, niin lähtee ykkösellä. Siitä varmaan johtuu aikaisemmissa viesteissä mainitut liikkeelle lähtö tavat..
- Vähempi parempi -
tapanias
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 12 Kesä 2011, 18:22
Auto: F10

Olen havainnut täysin samanlaista ärsyttävää oikutteluea F10:n zf laatikon kanssa. Ainoa tapa taata luistamattomuus on käyttää käsilärpäkkeitä manuaalisesti. Muuten lähdöt tuntuvat vaihtelevan laatikon mielialan mukaan ja on mahdotonta löytää sopivaa räväkkyyttä pelkällä jalkatunnolla. Täytyy kokeilla huollon yhteydessä tuota asetusten nollausta, koska joskus jopa sport asetuksella laatikko luistattaa niin paljon, että pahoina päivinä käy merkin vaihto mielessä.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

henripit kirjoitti:D-asennolla paikaltaan lähdettäessä on oletuksena kakkosvaihde. Jos polkasee kunnolla tai lähtee DS-asennolla liikenteeseen, niin lähtee ykkösellä.
Tarkoitatko nyt 8-pykäläistä vaihteistoa? En ainakaan 6-pykäläisessä ole huomannut näin olevan vaikka toisinaan toivoisi sen lähtevän myös kakkosella. Usein nimittäin nytkäytän vain auton liikkeelle ja odotan että saa seuraavan vaihteen sisään ja sitten vasta kiihdytän.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Avatar
Tomm1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 215
Liittynyt: 14 Helmi 2011, 22:07
Auto: G31 LCI xDrive ja F82 ///M4
Paikkakunta: Kaarina

Kyllä 6-pykäläinen lähtee 2- vaihteella aina jos rauhallisesti lähtee ja laatikko ei ole sport tilassa.
Jos tuntuu että rivakasti pitää liikennevirtaan risteyksestä lähteä olen ennakoinut asian näin. Pidän auton jarrulla paikoillaan ja kaasulla nostan kierrokset valmiiksi tonnin päälle ja jarru irti, kyllä lähtee. Niin ja tietysti tuohon vaikuttaa tuo mosa. Ei se 2.0 D vaan ikinä lähde kuin hauki kaislikosta.
Käyttiksenä: G31 LCI xDrive Pappa Edition ja harraste: F82 ///M4
ex bimmerit: F20 M135i xDrive AT 445 hv, E93 335i (430 hv), E92 335i (610 hv, 750 Nm) :thup: , e60 535D -09, e61 535D -05, e34 530i -95
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Tomm1 kirjoitti:Kyllä 6-pykäläinen lähtee 2- vaihteella aina jos rauhallisesti lähtee ja laatikko ei ole sport tilassa.
Hmm... itse kun oikein tarkkailin niin tuntuu kyllä että itselläni ykkösellä nytkäsee liikkeelle normimoodissa. Jos todella rauhallisesti lähtee niin vaihtaa kakkosen kun kierrokset on nippanappa 1500. Jos sitten hitaassamateluvauhdissa kakkosen jo ollessa semipolkaisee niin ei ihan helposti enää vaihda ykköselle vaan luistattaa momentinmuuntimella. Sportti sitten kiertääkin sinne yli kahden tonnin ykköselläkin vaikka kuinka hitaasti lähtisi... Voiko nuo käyttötyylin sopeutumisarvot esim. ohjata tätä toimintaa? Tai sitten mulla vaan on yhden pykälän offsetti päässä verrattuna autoon.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

Kyllä minullakin lähtee nykyinen 8-vaihteinen normaalisti 2-vaihteella liikkeelle, samoin tekee E91 ja edellinen E60, missä molemmissa on 6-pykäläinen laatikko. Onko X3:seen sitten ohjelmoitu sitten erilainen systeemi?
Ex: E60/F10
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

pumafi kirjoitti:Kyllä minullakin lähtee nykyinen 8-vaihteinen normaalisti 2-vaihteella liikkeelle, samoin tekee E91 ja edellinen E60, missä molemmissa on 6-pykäläinen laatikko. Onko X3:seen sitten ohjelmoitu sitten erilainen systeemi?
Juu tuossa X3:ssa on vanha GM:n (?) 5-pykäläinen slushboksi ja se on ihan oma kamppeensa...

Mutta kun koitan tuota E91:stä jossa on ZF:n 6-lovinen niin kyllä sekin lähtee ykkösellä vaikka mitä tekis. Nyt kun tarkkailin niin tooodella rauhallisesti liikkeelle lähdettäessä vaihtaa ensimmäisen kerran 1400 kierroksessa ja vauhtia tuolloin n. 15 km/h sitten jos sen jälkeen heittää manuaalille ja lyö isommalle niin tunkee kolmosta sisään mutta palaa automaattisesti kakkoselle kun on liian iso vaihde. Ja toisaalta jos lähdön ekan vaihdon jälkeen vaihtaa pienemmälle manusti niin vaihtaa takaisin ykköselle. Olisko sitten jotkin mukauttamisparametrit jotka mulla tekee sen että lähtee aina ykkösellä? Vai voiko olla eri ohjelmointi 4-vedossa ja 2-vetoisessa?

Tiedä sitten, eikä sillä oikeastaan niin väliä olekaan. Olisi ehkä pykälän sujuvampaa vain jos lähtisi kakkosella ellei toisin käske.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Onkos jengi unohtanut, että nuo laatikot ovat ns mukautuvaa sorttia?

Eli:
laatikossa on muutama tila, mihin se EGS ohjaa:
keppi D:asennossa:
- rauhallisesti ajaessa = eco moodi, tällöin lähdetään kakkosella liikkeelle ja momentinmuunnn luistaa aika tavalla. Tämä on myös moodi mihin laatikko palaa toisenlaisen ajon jälkeen automaattisesti
- ns normal moodi (tai ecosport): kuten edellä, mutta momentinmunnin luistaa hieman vähemmän = vaihdot hiukka tiukempia ja korkeammilla kierroksilla. Laatikko menee tähän modeen, jos ajetaan reippaammin
keppi S: asennossa:
- sport mode, jolloin lähdetään ykkösellä ja vaihdot selvästi töksähtää
- jos ajetaan radalla todella tiukasti, laatikko menee ns race-modeen, jolloin kierrokset viedään vieläkin ylemmäs ja vaihdot ovat todella napakoita

Erikseen on tietysti vielä M-mode ja W (laatikko menee Winter modeen, jos esiintyy selvää luistoa renkailla)

Homman sotkee se, että myös DDE tai DME on leikissä mukana, jolloin myös moottorin käytös muuttuu ajotavan mukaan.
Selvimmin asian huomaa, jos on Saksassa (itse kun en Suomessa kaahaile) ja kaupunkipyörityksen jälkeen suuntaa Autobahn:lle. Ainakin E6x 530d on todella laiska aluksi. Tuntuu, että nyt on kyllä auto rikki. Mutta nopeasti sekä laatikko, että moottorinohjaus saavat uudet ohjeet kuskin käytöksestä ja auto alkaa kulkea niin kuin se pitäisikin. Siksi jotkut ovat kertoneet, että "kunhan antoi vähän jengaa baanalla ja karstat pois, alkoi kulkemaan niin kuin pitikin" :)
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
enins
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 07 Marras 2010, 09:03

newbie kirjoitti: ...Maahantuojahan on sitä mieltä, että laatikon öljyjä ei tarvitse ikinä vaihtaa. Täälläkin mielipiteet ovat jakautuneet moneen suuntaan: osa on sitä mieltä ettei tarvitse vaihtaa, osa sitä mieltä että jos on kerran vaihdettu niin kannattaa vaihtaa tasaisin väliajoin, ja toiset taas sitä mieltä että kannattaa vaihtaa 60 tkm välein. Onko kelläkään antaa vastausta minua askarruttaviin kysymyksiin? Onko laatikossa jotain vikaa kun tuntuu hieman nykivän pykälien välillä, vai onko kyse vain siitä että se on "oppinut" hissuttelevaan ajotyyliin edellisen omistajan kanssa, kun laatikon nykiminen tuntuu enemmän suuremmilla kierrosalueilla -eli korjaantuuko tilanne ohjelman palauttamisella vakioasetuksiin?...
Laatikon öljynvaihdosta on ZF:llä ja BMW:llä eri näkemykset. Bemarin mukaan laatikon ikiöljyt tarkoittaa juurikin sitä, ettei niitä vaihdeta, kun taas ZF (laatikon valmistaja) antaa vaihtoväliksi 10 v tai 160 tkm. Tästä voidaan vetää johtopäätös, että BMW pitää tuotteensa elinkaarena noita maagisia lukuja -jolloin vaihtotarvetta ei luonnollisestikaan olisi.

Kovin töksähtelevä vaihtaminen ei kuulu tuon laatikon normaalikäytökseen, tai sitten minulla on jotain rikki. Kannattanee ainakin tarkistuttaa vaihteistoöljyn määrä. Jos öljynvaihtoon päädyt, niin ei kannata käyttää alkuperäistä merkkiä (lähes 30 €/l ja huuhteluvaihdossa tarve 15..20 l). Täysin korvaava tuote on esim. Ravenöl ATF 6HP (n. 6 €/l).
Vastaa Viestiin