Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

300 W näyttää olevan Defan säteilylämmittimen teho 325i & 335 i -autoihin. Kai tuo pitää asennuttaa omaankin. Kova urakka tuolla teholla on lämmittää 7 litraa pakkasen puolella olevaa öljyä ja öljypohja siinä ympärillä. Mutta testimittaukset todistavat tuon toimivan.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Markku J kirjoitti:300 W näyttää olevan Defan säteilylämmittimen teho 325i & 335 i -autoihin. Kai tuo pitää asennuttaa omaankin. Kova urakka tuolla teholla on lämmittää 7 litraa pakkasen puolella olevaa öljyä ja öljypohja siinä ympärillä. Mutta testimittaukset todistavat tuon toimivan.
Säteilylämmittimissä vaan pitää muistaa pidempi lämmitysaika kuin perinteisillä.
Mutta kyllä tuon vaikutuksen huomaa kun käynnistää kylmän moottorin(-20pakkasessa)lämmitetyllä tai ilman.
Koneen käynnissä melkoinen ero.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
nupaha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 66
Liittynyt: 03 Joulu 2011, 15:40
Auto: E61 LCI
Paikkakunta: Pohojanmaa

Markku J kirjoitti:300 W näyttää olevan Defan säteilylämmittimen teho 325i & 335 i -autoihin. Kai tuo pitää asennuttaa omaankin. Kova urakka tuolla teholla on lämmittää 7 litraa pakkasen puolella olevaa öljyä ja öljypohja siinä ympärillä. Mutta testimittaukset todistavat tuon toimivan.
Mullekin väittivät marmorilla, että tohon 520d LCI-malliin ei saa muuta kuin säteilylämmittimen, mutta niin vaan Calix:in puolelta löyty letkulämppäri, jonka tehoon uskon huomattavasti enemmän kuin noiden säteilijöiden. Ainakin edellisessä autosssa tuo letkulämppäri pelas hienosti ja ero selvä käyttikö sitä pakkasilla vai ei.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

nupaha kirjoitti:
Markku J kirjoitti:300 W näyttää olevan Defan säteilylämmittimen teho 325i & 335 i -autoihin. Kai tuo pitää asennuttaa omaankin. Kova urakka tuolla teholla on lämmittää 7 litraa pakkasen puolella olevaa öljyä ja öljypohja siinä ympärillä. Mutta testimittaukset todistavat tuon toimivan.
Mullekin väittivät marmorilla, että tohon 520d LCI-malliin ei saa muuta kuin säteilylämmittimen, mutta niin vaan Calix:in puolelta löyty letkulämppäri, jonka tehoon uskon huomattavasti enemmän kuin noiden säteilijöiden. Ainakin edellisessä autosssa tuo letkulämppäri pelas hienosti ja ero selvä käyttikö sitä pakkasilla vai ei.
Calix on erikoistunut noihin letkulämppäreihin ja niillä kikkailuihin. Nilltä yleensä löytyy jos muilta ei löydy tai jos ei löydy niin ne yrittää suunnitella toimivan systeemin kiertovesipumppua apuna käyttäen. Tässä tullaan vaan siihen, että BMW recommended Defa eli suosittelee DEFAA ja ehdottomasti vain sätilylämmintintä ja on omassa testilaboratoriossaan ruotsissa päätynyt siihen ratkaisuun, että kieltää muut lämmittimet kuin säteilijät.

Tottakai väittävät marmorilla, että muuta ei löydy ja myyvät vain Defaa mikä on laadullisesti se paras merkki ja kaikkein tunnetuin sekä suosituin. Ei ne välttämättä tunne Calixin tuotteita, varsinkaan jos eivät niitä myy. Defa on helpompi asentaa, paremmat ohjeeet, vähemmät takuukäsittelyitä, varmatoimisempi, laadukkaampi ja paremmat komponentit ym. Siksi se on myydympi tuote kuin Calix.
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Tuli katsottua obd-lukijalla jäähdytysnesteen lämpötila ennen moottorin käynnistämistä. Ulkona rapiat -10c ja autoa lämmitetty säteilylämppärillä 2h niin jäähdytysnesteen lämmöt olivat nollassa. Öljyn lämpöä en saanut mitattua mutta eiköhän se ollut reilusti plussan puolella.
AA70
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 09 Marras 2011, 20:58

Olisko antaa vinkkiä: Mistähän sais Kuopion seudulla asennettua defan paketin: säteilylämmitin + sisäpistoke (+ termini) + akkulaturi?
nupaha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 66
Liittynyt: 03 Joulu 2011, 15:40
Auto: E61 LCI
Paikkakunta: Pohojanmaa

J1978 kirjoitti:
nupaha kirjoitti:
Markku J kirjoitti:300 W näyttää olevan Defan säteilylämmittimen teho 325i & 335 i -autoihin. Kai tuo pitää asennuttaa omaankin. Kova urakka tuolla teholla on lämmittää 7 litraa pakkasen puolella olevaa öljyä ja öljypohja siinä ympärillä. Mutta testimittaukset todistavat tuon toimivan.
Mullekin väittivät marmorilla, että tohon 520d LCI-malliin ei saa muuta kuin säteilylämmittimen, mutta niin vaan Calix:in puolelta löyty letkulämppäri, jonka tehoon uskon huomattavasti enemmän kuin noiden säteilijöiden. Ainakin edellisessä autosssa tuo letkulämppäri pelas hienosti ja ero selvä käyttikö sitä pakkasilla vai ei.
Calix on erikoistunut noihin letkulämppäreihin ja niillä kikkailuihin. Nilltä yleensä löytyy jos muilta ei löydy tai jos ei löydy niin ne yrittää suunnitella toimivan systeemin kiertovesipumppua apuna käyttäen. Tässä tullaan vaan siihen, että BMW recommended Defa eli suosittelee DEFAA ja ehdottomasti vain sätilylämmintintä ja on omassa testilaboratoriossaan ruotsissa päätynyt siihen ratkaisuun, että kieltää muut lämmittimet kuin säteilijät.
Meinaatko, että Calix ei olis muka testannut tuotteittainsa vaan laittaa heti suositukset vaan heti nettisivuillensa. :conf: Ainakin meikäläinen on hyvin pärjännyt oman lämmitiimen ja auton kanssa kovillakin pakkasilla, eikä ongelmia ole ollut, mutta kukin tyylillään.
Avatar
Alfonzo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Helmi 2012, 09:48
Auto: E39 530dA Touring M-Sport Individual -04
Paikkakunta: Espoo

Onko kenelläkään vielä kokemuksia tuollaisesta Remucin kauko-ohjauksesta Webastolle?

Itselläni ennestään kokemusta lähinnä Celotronin vastaavista tuotteista ko. hommassa (ovat toimineen kyllä hyvin), mutta aina uusi kiinnostaa ja tuossa Remucin laitteessa olisi valmis softa Androidi puhelimelle.
Viimeksi muokannut Alfonzo, 21 Helmi 2012, 10:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Mitä maksoi säteilylämmittimen laitto 325:een?
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
KSIMU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 22 Helmi 2012, 22:32

Webaston sekä Eberspächerin jänniteohjausversiot on kytkettävissä Remuc laitteeseen ja webasto w-bus väylä versio on kehityksessä parhaillaan. T: Embeliinin kehitysporukka
UskoKyykkä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 03 Huhti 2012, 17:49

Ostin juuri 80-luvun jälkeen ensimmäisen bemun (E61 520da -07) ja heti palstalle kyselemään...
Autossa on tehdas asennettu webasto, se ei vain toimi :curse: Puhallus lähtee päälle, mutta ei lämmitä, ei pöhise/haise/pumppu nakuta niinkuin aiemmissa autoissa joissa ko väline on. Kyseessä on siis lämmitin, ei pelkkä puhallin. Laakkosella kyllä huoltavat, mutta hinnat hirvittävät. Onkohan jossain muita korjaamoja, jotka voivat asian hoitaa? Lyhyt kierros pääkaupunkiseudulla antoi tulokseksi ettei mitään voi tehdä jos lämmitin on lukossa, ainoastaan Laakkonen voi silloin avata sen ??? Eikös tämä maailma ole jo avautunut kilpailulle ja vikakoodi ohjelmistotkin pitää jakaa tarvitseville? No eihän se hirveästi haittaa kun kesäkin on tulossa, mutta kuitenkin...

btw. 300km ajon jälkeen kulutus 8,1l/100km aika karu lukema, jollen sitten ole pumpannut webastolla dieseliä kadulle....
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Eiköhän nuo saa INPA:lla luettua vikakoodit ja mahdolliset lukituksetkin purettua. Tältäkin forumilta löytynee kavereita, joilta tarvittavat ohjelmistot löytyy, mutta BTCF:n puolelta varmasti enemmän.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
client
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 03 Touko 2012, 10:38

Mites saan helpoiten selville onko mulla oikea lohkolämppäri vai säteilylämmitin?

Auto on äskettäin hankittu vm. 2010 X1 18d koneella. Lohkolämppärillä myytiin, mutta mistä noista tietää nykyään mikä on totuus.

Onko kenelläkään kokemuksia polttoainelämmitimestä ko autossa. Kiinnostaisi hieman asennuttaa.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

client kirjoitti:Mites saan helpoiten selville onko mulla oikea lohkolämppäri vai säteilylämmitin?

Auto on äskettäin hankittu vm. 2010 X1 18d koneella. Lohkolämppärillä myytiin, mutta mistä noista tietää nykyään mikä on totuus.

Onko kenelläkään kokemuksia polttoainelämmitimestä ko autossa. Kiinnostaisi hieman asennuttaa.
Minulla on ainakin säteilylämmitin ja luultavasti siihen ei muita ole tarjolla.
No tietenkin Webastot yms.
Polttoainelämmitin on käsitääkseni kaikissa uusissa ja uudehkoissa Suomi Bemareissa,taitaa olla suodattimessa.

Tuolle sätelylämmittimelle on paikallinen korjaamo antanut nimeksi "kuolevan viimeinen hönkäys".
Niin heikko se on.
No kyllä ainakin minä huomaan pakkasella jos auto startataan ilman lämmittämistä.Koneen äänessä on eroa.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

client kirjoitti:Mites saan helpoiten selville onko mulla oikea lohkolämppäri vai säteilylämmitin?

Auto on äskettäin hankittu vm. 2010 X1 18d koneella. Lohkolämppärillä myytiin, mutta mistä noista tietää nykyään mikä on totuus.

Onko kenelläkään kokemuksia polttoainelämmitimestä ko autossa. Kiinnostaisi hieman asennuttaa.
Säteilylämmitin se on. Nyky-bemareihin ei saa asentaa perinteistä lohkaria, BMW on kieltänyt niiden käytön ja eikä niihin ole sellaisia suunniteltukaan. Säteilylämmittimistä käytetään edelleen monasti harhaanjohtavaa nimitystä lohkolämppäri mikä johtaa kuluttajia harhaan.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

gestapo kirjoitti:
client kirjoitti:Mites saan helpoiten selville onko mulla oikea lohkolämppäri vai säteilylämmitin?

Auto on äskettäin hankittu vm. 2010 X1 18d koneella. Lohkolämppärillä myytiin, mutta mistä noista tietää nykyään mikä on totuus.

Onko kenelläkään kokemuksia polttoainelämmitimestä ko autossa. Kiinnostaisi hieman asennuttaa.
Minulla on ainakin säteilylämmitin ja luultavasti siihen ei muita ole tarjolla.
No tietenkin Webastot yms.
Polttoainelämmitin on käsitääkseni kaikissa uusissa ja uudehkoissa Suomi Bemareissa,taitaa olla suodattimessa.

Tuolle sätelylämmittimelle on paikallinen korjaamo antanut nimeksi "kuolevan viimeinen hönkäys".
Niin heikko se on.
No kyllä ainakin minä huomaan pakkasella jos auto startataan ilman lämmittämistä.Koneen äänessä on eroa.
Polttoainelämmitin ja suodattimessa. Nyt meni yli hilseen. Ei esim 320d:ssä vm 2011 ole vakiona mitään polttoainekäyttöistä lämmitintä eikä varsinkaan suodattimessa. PTC vastukset on, mutta ne on ilmakanavassa.

Polttoainelämmittimellä lienee tarkoitettu polttoainekäyttöistä lämmitintä eli juurikin webastoa tai eberiä.
MarkusK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 97
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 20:51
Auto: E90 320d M-sport '06
Paikkakunta: Porvoo

J1978 kirjoitti:Polttoainelämmitin ja suodattimessa. Nyt meni yli hilseen. Ei esim 320d:ssä vm 2011 ole vakiona mitään polttoainekäyttöistä lämmitintä eikä varsinkaan suodattimessa. PTC vastukset on, mutta ne on ilmakanavassa.

Polttoainelämmittimellä lienee tarkoitettu polttoainekäyttöistä lämmitintä eli juurikin webastoa tai eberiä.
MTUzNjgwX3A=.png
MTUzNjgwX3A=.png (25.37 KiB) Katsottu 17475 kertaa
Ei kun oli varmaankin kyse sähköisestä polttoaineenlämmittimestä. Pienempi osa joka on sokalla kiinni suodattimen toisessa päässä. Omassa autossa tuo osa on.
1. Fuel strainer with heating 13 32 7 802 939
jake-x
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 25 Marras 2011, 17:09

Alfonzo kirjoitti:Onko kenelläkään vielä kokemuksia tuollaisesta Remucin kauko-ohjauksesta Webastolle?
Tänään meni tilaukseen Eberin 5kW ja tuo Remuc. Laitan kokemuksia, kunhan saan asennutettua elokuussa.
jake-x
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 25 Marras 2011, 17:09

jake-x kirjoitti:
Alfonzo kirjoitti:Onko kenelläkään vielä kokemuksia tuollaisesta Remucin kauko-ohjauksesta Webastolle?
Tänään meni tilaukseen Eberin 5kW ja tuo Remuc. Laitan kokemuksia, kunhan saan asennutettua elokuussa.
Nyt on saatu 5kW Eberi ja Remuc asennettua autoon. Asennukseen meni päivä ja koska moottoritilassa oli hyvin vapaata tilaa, niin suurempia ongelmia ei ollut.
Ainoa ongelma tulikin Remucin toiminnan kanssa: SMS-komennoilla homma pelitti hyvin, mutta manuaalinen käyttöpainike ei vaikuttanut laitteen toimintaan mitenkään.
Tämäkin ratkesi juuri tänään, kun löysin asennuskaapelin liittimestä yhden PINin, joka ei ollut kunnolla kiinni liitimessä.

Hankin Remucin siitä syystä, että kaupunkialueella ei voi luottaa siihen, että radio-ohjaimen kantama riittäisi.
Laittetta on mahdollista ohjata SMS-viesteillä, jotka eivät tosin ole kaikkein yksinkertaisimpia. Esim. lämmityksen saa päälle viestillä OUT 1 ON ja pois viestillä OUT 1 OFF. Ajastuksiakin tehtäessä pitää käyttää sekuntteja.
SMS-komentojen lisäksi ohjaus onnistuu älypuhelimiin saatavilla applikaatioilla. Omani on Windows Phone, johon applikaatio on saataville. Tuossa miinuksena on se, että auton SIM-kortissa pitää olla datayhteys, koska autossa oleva REMUC keskustelee jatkuvasti palvelimen kanssa ja tarkistaa, jos uusia komentoja on tullut sinne.
Käyttökustannuksia nostaa juuri tuon ylimääräisen puhelinliittymän hankinta, mutta mukava pelihän tuo on :)
Ja jos auton sattuu parkkeeraamaan paikkaan, jossa ei ole kuuluvuutta (esim. parkkihalli), niin käyttö onnistuu siis myös manuaalisesti tai ennen katveeseen joutumista lähetetyllä ajastuksella.

Talven pakkasia siis odotellessa!
hirvi49
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Huhti 2012, 20:17

Tuli kesäkuussa hankittua E91 LCI 318dA -09. Tarkistaessani auton nesteitä huomasin syylärin päällä olevan Webaston valmistustarran (se missä on sarjanumero yms.). Myynti-ilmoituksessa ei webastoa mainittu eikä mukan tullut mtn kakea, eikä webaston omaa kellolaitetta autosta löydy. Malliltaan Webasto on Thermo Top C. Koko laitetta (poltin) en pitkän tutkimisen jälkeenkään konehuoneesta löytänyt, mihinköhän jemmattu?

Miten tuon webaston ajastaminen pitäisi onnistua ajotietokoneen kautta? Auto on perus suomi-kikotin ilman isoa näyttöä, mutta automaatti-ilmastoinnilla.
Vastaa Viestiin