Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Yleensä olen visusti pysynyt erossa polttoainekäyttöisistä lämmittimistä ongelmien pelossa mutta parissa käytettynä ostetussa sellainen on ollut valmiina. Näyttää olevan tehdasmallinen nykyisessä E60:ssä myös. Parina kylmänä aamuna olen sitä kokeillut käynnistää mutta eipä tuo auton sisusta ole lämminnyt... Lämmitin lähtee päälle mutta sammuu heti kohta minuutin parin jälkeen. Mistä lie johtuu? Täytyy käydä joskus huollossa kysymässä kun tulee asiaa sinne päin...

Käyttöohjekirjassa luki että pitkän käyttämättömyyden jälkeen jos lämmitin sammuu pian käynnistyksen jälkeen niin se vain pitäisi painaa uudelleen päälle. Aika vaisusti käy niinkin. Tai yhden kerran on tainnut jäädä päälle. Nyt siis käynnistyksen jälkeen ei tiedä onko se päällä vai ei ellei muutaman minuutin päästä kokeile kaukosäädintä uudelleen. ja uudelleen... Ei taida edelleenkään olla nämä lämmittimet "minun juttu", vaikka ajorupeama aina olisikin niin pitkä että akku kyllä latautuisi lämmittämisen jälkeen.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

-V- kirjoitti:Yleensä olen visusti pysynyt erossa polttoainekäyttöisistä lämmittimistä ongelmien pelossa mutta parissa käytettynä ostetussa sellainen on ollut valmiina. Näyttää olevan tehdasmallinen nykyisessä E60:ssä myös. Parina kylmänä aamuna olen sitä kokeillut käynnistää mutta eipä tuo auton sisusta ole lämminnyt... Lämmitin lähtee päälle mutta sammuu heti kohta minuutin parin jälkeen. Mistä lie johtuu? Täytyy käydä joskus huollossa kysymässä kun tulee asiaa sinne päin...

Mulla kävi myös noin viime talvena ja se johtui siitä, että auto sammutti, kun akussa ei ollut riittävästi virtaa, siis
auto tarkkailee jännitettä ja sammuttaa webaston, jos jännite laskee tietyn rajan alle.
Tällä varmistetaan se, että akussa on sen verran virtaa, että auton saa käynnistettyä.
Sitten jos käynnistää webaston manuaalisesti ja antaa alkuajan, niin silloin webasto oli mulla
päällä n. puoli tuntia eli silloin auto ei enää ole niin tarkka akun kunnon suhteen, vaan toteaa, että
näin kuski tuon haluaa. Akku kyllä joutuu silloin koville.
Noiden kokeilujen jälkeen en sitten enää käyttänyt webastoa, akku olis mennyt uusiksi.
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Tuli tilattua Eberi Easystart R+ -kaukosäätimellä entiseltä kotipaikkakunnalta :D firma on kokenut lisälämmitinasentaja, mm. metsäkoneisiin ovat paljon asentaneet autojen lisäksi. Hinta oli ratkaiseva tekijä, hinnaksi tulee n.1740-1850e + laturi lohkolämmittimeen 40e. Hinta riippuu siitä, kuinka paljon 330d vaatii putkea ja liitintä asennukseen. Erittäin mukava palvelu ainakin puhelimen perusteella.

Halvin hinta Joensuussa oli 2160e laturin kanssa, ja kallein hinta noin 2600e, joten kyllähän tuossa jokusen satasen säästää.
Viimeksi muokannut Hiace, 17 Joulu 2011, 20:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Tuo on edullinen hinta Eberistä. Täällä pääkaupunkiseudulla joutuu maksamaan vähintään 2500 eur laturin kanssa. Hyvä laite tuo Eberi on. Minä pidin myös enemmän sen Easystart -kauko-ohjaimesta kuin Webaston T100 -mallista. Molemmat on tullut kokeiltua.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Markku J kirjoitti:Minä pidin myös enemmän sen Easystart -kauko-ohjaimesta kuin Webaston T100 -mallista. Molemmat on tullut kokeiltua.
Minä taas pidän enemmän Webaston T91:stä kuin T100:sta. Sen takia koska T91 on pienempi enkä tarvi kapulassa muuta kuin on/off-napit. Molemmat on tullut kokeiltua.
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Anyway kirjoitti:
-V- kirjoitti:Yleensä olen visusti pysynyt erossa polttoainekäyttöisistä lämmittimistä ongelmien pelossa mutta parissa käytettynä ostetussa sellainen on ollut valmiina. Näyttää olevan tehdasmallinen nykyisessä E60:ssä myös. Parina kylmänä aamuna olen sitä kokeillut käynnistää mutta eipä tuo auton sisusta ole lämminnyt... Lämmitin lähtee päälle mutta sammuu heti kohta minuutin parin jälkeen. Mistä lie johtuu? Täytyy käydä joskus huollossa kysymässä kun tulee asiaa sinne päin...

Mulla kävi myös noin viime talvena ja se johtui siitä, että auto sammutti, kun akussa ei ollut riittävästi virtaa, siis
auto tarkkailee jännitettä ja sammuttaa webaston, jos jännite laskee tietyn rajan alle.
Tällä varmistetaan se, että akussa on sen verran virtaa, että auton saa käynnistettyä.
Sitten jos käynnistää webaston manuaalisesti ja antaa alkuajan, niin silloin webasto oli mulla
päällä n. puoli tuntia eli silloin auto ei enää ole niin tarkka akun kunnon suhteen, vaan toteaa, että
näin kuski tuon haluaa. Akku kyllä joutuu silloin koville.
Noiden kokeilujen jälkeen en sitten enää käyttänyt webastoa, akku olis mennyt uusiksi.
Ei tuo mun webasto ole kuukauden hehkutteluilla alkanut kunnolla toimia. Sammuu heti alkuunsa. Soittelin tänään huoltoon mutta eivät suoraan osanneet mitään sanoa vaan autolle varattiin loppukuulle aika koko päiväksi tutkimista varten. Eipä tämä lisää ennestään heikkoa luottamustani polttoainelämmittimiin... mutta olisihan se talvella mukava toimia kun kerran autossa on. Tuskin nyt 2-vuotiaassa autossa akkukaan on ihan loppu. Tai mistäpä sen tietää jos lämmitin on senkin jo hajottanut... saavat tutkia ja laittaa kuntoon.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

-V- kirjoitti:
Anyway kirjoitti:Mulla kävi myös noin viime talvena ja se johtui siitä, että auto sammutti, kun akussa ei ollut riittävästi virtaa, siis
auto tarkkailee jännitettä ja sammuttaa webaston, jos jännite laskee tietyn rajan alle.
Tällä varmistetaan se, että akussa on sen verran virtaa, että auton saa käynnistettyä.
Sitten jos käynnistää webaston manuaalisesti ja antaa alkuajan, niin silloin webasto oli mulla
päällä n. puoli tuntia eli silloin auto ei enää ole niin tarkka akun kunnon suhteen, vaan toteaa, että
näin kuski tuon haluaa. Akku kyllä joutuu silloin koville.
Noiden kokeilujen jälkeen en sitten enää käyttänyt webastoa, akku olis mennyt uusiksi.
Ei tuo mun webasto ole kuukauden hehkutteluilla alkanut kunnolla toimia. Sammuu heti alkuunsa. Soittelin tänään huoltoon mutta eivät suoraan osanneet mitään sanoa vaan autolle varattiin loppukuulle aika koko päiväksi tutkimista varten. Eipä tämä lisää ennestään heikkoa luottamustani polttoainelämmittimiin... mutta olisihan se talvella mukava toimia kun kerran autossa on. Tuskin nyt 2-vuotiaassa autossa akkukaan on ihan loppu. Tai mistäpä sen tietää jos lämmitin on senkin jo hajottanut... saavat tutkia ja laittaa kuntoon.
Juttelin webastosta Laakkosen huollon kanssa viime talvena ja sanoivat, että webasto tarkkailee montaa eri
tekijää esim. akku, ulkoilman lämpötila jne. ja on aika vaikeaa selvittää, että mikä tekijä se webaston
toiminnan sitten katkaisee. Mullekin sanoivat, että huollossa se on tutkittava, mutta en sitten vienyt huoltoon,
kun olin jo vähän ajatellut auton vaihtoa.
Kerro täällä sitten, mitä ne huollossa löysivät.
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Edellisessä autossani Eberin käyntihäiriöiden syyksi paljastui lopulta turhan lyhyeksi jätetty (tai vinoon asennettu) imuputki tankissa. Tankin täytyi olla vähintään puolillaan, että kamiina sai polttoainetta. Täysin tyhjäksihän se ei voi imeä tankkia, että autokin vielä käynnistyisi. Ainakin tuo Eberi ilmoittaa mahdollisia syitä häiriöihin vikakoodeilla, joita valtuutetussa huollossa voi lukulaitteella tulkita.
janitkon
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 13 Loka 2011, 15:07

Webastoa/eberiä tulisi käyttää kesälläkin silloin tällöin, jotta paloilmapuhallin ei jumitu pölyn yms. takia.
Laite tekee tiettyjä asioita ja samalla tarkkailee toimintaa ja jos nämä tarkkailtavat kohteet eivät toimi oikein, niin lämmitin ei syty ja menee vikatilaan.

Ilmeisesti jäsen V:llä kuitenkin lämmitin syttyy ja alkaa kuulostamaan suihkumoottorin kiihdytykseltä, ennen kuin sammuu?
Oisko sitten liekkivahti, joka oikuttelee? Huollossa vikakoodit lukuun, eiköhän sieltä löydy apu.

Itselle ollut PA-lämmitin käytössä parissa edellisessä autossa ja tyytyväisempi en voisi olla. Tuohon nykyiseenkin tulee kaukosäätöinen eberi, kunhan saan ajan tilattua asennukseen.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Tuossa BMW:n tehtaalla asennetussa Webastossa on muistaakseni myös lämpötilaraja, eli ei lähde käyntiin yli 15 asteen lämpötilassa. Ainakin omassa E90:ssä. Sitä en tiedä, että käyttääkö tuo sitä "tavallista" ulkolämpötilan anturia vai onko joku oma systeemi.

Mulla on kyllä toiminut yllättävän hyvin tuo tehdasasenteinen, vaikka ikääkin jo alkaa olla (koputtaa puuta). Viimeksi käytin joskus keväällä ja nyt alkusyksystä kokeilin, että vieläkö pelaa ja vaikka taukoa oli monta kuukautta käytössä, niin lähti heittämällä käyntiin.

Samaa mieltä kuitenkin janitkonin kanssa, että kannattaisi käytellä aina silloin tällöin myös kesälläkin.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Hastra
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 17 Marras 2011, 15:48
Auto: 320iA E91 2008
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Liikeniskö täältä apua ton BMW:n oman webaston käyttöön (E91). Haluaisin saada webaston päälle tuolla kaukosäätimellä, mutta ei onnistu. Pitääkö ajotietokoneelta määritellä jotkin tietyt asetukset minkä jälkeen lähtee On-napista käyntiin. Nyt kaukosäätimeen syttyy vihreä valo, mutta webasto ei lähde käyntiin. Jos taas valitsen näytöltä "Independent heater"-On, käynnistyy webasto välittömästi. Entä mikä toiminto tuo "Independent ventilation" oikein on?
Todennäköisesti asia on helppo ja yksinkertainen, mutta :dumb: ...
juntta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 162
Liittynyt: 05 Elo 2010, 10:37
Auto: BMW 530e M-Sport -19,
BMW 330e M-Sport -19

Hastra kirjoitti:Liikeniskö täältä apua ton BMW:n oman webaston käyttöön (E91). Haluaisin saada webaston päälle tuolla kaukosäätimellä, mutta ei onnistu. Pitääkö ajotietokoneelta määritellä jotkin tietyt asetukset minkä jälkeen lähtee On-napista käyntiin. Nyt kaukosäätimeen syttyy vihreä valo, mutta webasto ei lähde käyntiin. Jos taas valitsen näytöltä "Independent heater"-On, käynnistyy webasto välittömästi. Entä mikä toiminto tuo "Independent ventilation" oikein on?
Todennäköisesti asia on helppo ja yksinkertainen, mutta :dumb: ...
Paina nappia kaksi kertaa jolloin kaken valon pitäisi alkaa vilkkumaan ja webaston lämmittää! :)
Aporuna
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 28 Loka 2010, 04:44
Auto: BMW 325ix -07
Paikkakunta: Espoo

Hastra kirjoitti:Liikeniskö täältä apua ton BMW:n oman webaston käyttöön (E91). Haluaisin saada webaston päälle tuolla kaukosäätimellä, mutta ei onnistu. Pitääkö ajotietokoneelta määritellä jotkin tietyt asetukset minkä jälkeen lähtee On-napista käyntiin. Nyt kaukosäätimeen syttyy vihreä valo, mutta webasto ei lähde käyntiin. Jos taas valitsen näytöltä "Independent heater"-On, käynnistyy webasto välittömästi. Entä mikä toiminto tuo "Independent ventilation" oikein on?
Todennäköisesti asia on helppo ja yksinkertainen, mutta :dumb: ...
Minulla kaukosäädin toimii siten että, pitää painaa Mode ja sitten ON nappia n. 5-6 sekuntia että vihreä valo vilkkuu nopeammin, johan alkaa puhaltamaan. :)
Jake
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 50
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:37
Paikkakunta: Kokkola

juntta kirjoitti:
Hastra kirjoitti:Liikeniskö täältä apua ton BMW:n oman webaston käyttöön (E91). Haluaisin saada webaston päälle tuolla kaukosäätimellä, mutta ei onnistu. Pitääkö ajotietokoneelta määritellä jotkin tietyt asetukset minkä jälkeen lähtee On-napista käyntiin. Nyt kaukosäätimeen syttyy vihreä valo, mutta webasto ei lähde käyntiin. Jos taas valitsen näytöltä "Independent heater"-On, käynnistyy webasto välittömästi. Entä mikä toiminto tuo "Independent ventilation" oikein on?
Todennäköisesti asia on helppo ja yksinkertainen, mutta :dumb: ...
Paina nappia kaksi kertaa jolloin kaken valon pitäisi alkaa vilkkumaan ja webaston lämmittää! :)
Olen oman Webaston kaukokäynnistyksen kanssa pähkäillyt ja tällä ohjeella lähti toimimaan. Iso kiitos :)
Wir sind miteinander, nicht gegeneinander
juntta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 162
Liittynyt: 05 Elo 2010, 10:37
Auto: BMW 530e M-Sport -19,
BMW 330e M-Sport -19

Jake kirjoitti:
juntta kirjoitti:
Hastra kirjoitti:Liikeniskö täältä apua ton BMW:n oman webaston käyttöön (E91). Haluaisin saada webaston päälle tuolla kaukosäätimellä, mutta ei onnistu. Pitääkö ajotietokoneelta määritellä jotkin tietyt asetukset minkä jälkeen lähtee On-napista käyntiin. Nyt kaukosäätimeen syttyy vihreä valo, mutta webasto ei lähde käyntiin. Jos taas valitsen näytöltä "Independent heater"-On, käynnistyy webasto välittömästi. Entä mikä toiminto tuo "Independent ventilation" oikein on?
Todennäköisesti asia on helppo ja yksinkertainen, mutta :dumb: ...
Paina nappia kaksi kertaa jolloin kaken valon pitäisi alkaa vilkkumaan ja webaston lämmittää! :)
Olen oman Webaston kaukokäynnistyksen kanssa pähkäillyt ja tällä ohjeella lähti toimimaan. Iso kiitos :)
Taitaapa tuo lukea ihan E91:n manuaalissa joten senkin lukeminen joskus auttaa! Tosin jos se on kirjoitettu saksanmurteella niin se tietty voi vähän hidastaa... :tong:
Avatar
Hastra
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 17 Marras 2011, 15:48
Auto: 320iA E91 2008
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Kiitoksia, näillä ohjeilla alkoi pelittää. Eli ensin piti ON-nappia painaa pitkään, jolloin kaukosäätimeen syttyi vihreä valo. Siten toisen kerran nopeasti niin valo alkoi vilkkua ja Webasto käynnistyi. Sammutus samalla tavalla, tuossa mun kakessa on vain on- ja off napit.
Suomenkielisen manuaalin kävin hakemassa, mutta siinä ei ohjeita ollut kuin että käynnistä ja tarvittaessa yritä uudelleen. Ja edelleen on hakusessa ainakin tuo "Independent ventilation" toiminnon tarkoitus. Villi veikkaus, että liittyy sisäpuhallukseen webastoa käytettäessä. Tutkitaan kun keretään.
Olkke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 28 Marras 2011, 19:42
Auto: Volvo V50 D3

Valistakaa tietämätöntä ja kertokaa mistä pääkaupunkiseudulla saa kohtuullisella hinnalla Webaston E61 520d -malliin. Kyselin Laakkoselta ja puhuivat 3500-4000€ :p Entäs tuo tehdasasenteisen muuttaminen moottoria lämmittäväksi, kokemuksia?

Kiitos!

Nimim. Auto Saksasta

PS. Mitäs muuta Saksan tuonti tarvitsee kuin huohottimen eristyksen/vastuksen?
Herra_Smies
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Marras 2011, 11:48
Auto: Alpine white E93

Kokeile Autoextraa, hyvä palvelu ja hinta (3-sarjalaiseen) minikellolla ja T91-kakella 2000e. :thuup:
Jake
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 50
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:37
Paikkakunta: Kokkola

Kertoisko joku fiksu vielä kuinka tuolla kakella pystyy määrittää kuinka kauan Webasto on päällä
Wir sind miteinander, nicht gegeneinander
Herra_Smies
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Marras 2011, 11:48
Auto: Alpine white E93

Jake kirjoitti:Kertoisko joku fiksu vielä kuinka tuolla kakella pystyy määrittää kuinka kauan Webasto on päällä
http://www.kaha.fi/file_root/Lisavarust ... rt_T91.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Kurkkaa sivu 10, easy as pie :thup:
Vastaa Viestiin