Viikon kokemuksen jälkeen tuntuu säteilylämmittimellä olevnan vaikutusta eli ei mennyt rahat ihan hukaann. Eli nyt näillä -25 pakkasasteilla ei tolpassa olon jälkeen vilauta hehkutuksen valoa ja lähtee todellä nätisti käyntiin ja kone käy nätisti alusta lähtien. Niin ja onhan tuo sisälämppäri erittäin mukava.
Eihän tuo käyttömukavuudeltaan ole Webasto, mutta eipä se maksanutkaan osineen ja töineen kuin 350€.
Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Itse olen täällä jaksanut jauhaa siitä, että nuo tehdasasenteiset webastot ei lämmitä kuin sisätiloja... Nyt on hieman ääni muuttunut kellossa... Pakkaslukemien vaihdellessa 15 - 30 asteeseen olen muutaman kerran nyt oikeasti joutunut tuota tehdas-asenteista webastoa käyttämään ja vaikka speksien valossa se lämmittää vain sisätiloja, niin täytyy sanoa, että paremmin tuo motti lämpeää tuolla tehdas-asenteisella, kuin säteilylämppärillä. Eli kyllä siitä vain jonkinlaista säteilylämpöä eksyy myös motin puolelle. Totta puhuen paremmin tuo motti käynnistyy kovilla pakkasilla tuon tehdas-webaston jälkeen kuin 3h roikassa olemisen jälkeen (säteilylämmitin).
Eli ei sitten kuitenkaan ole niinkään turha laite, kuten alunperin kuvittelin. Osittain jo oletinkin sen olevan jokseenkin järkilaite, kun kuitenkin se samaa nestettä lämmittää, mutta mietitytti vain tuo osittainen kierto, että mahtaako motti lämmetä ollenkaan. Väärässä olin. Motti lämpenee siinä samassa aika hyvinkin... näköjään...
Eli ei sitten kuitenkaan ole niinkään turha laite, kuten alunperin kuvittelin. Osittain jo oletinkin sen olevan jokseenkin järkilaite, kun kuitenkin se samaa nestettä lämmittää, mutta mietitytti vain tuo osittainen kierto, että mahtaako motti lämmetä ollenkaan. Väärässä olin. Motti lämpenee siinä samassa aika hyvinkin... näköjään...
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
No onhan se taas per.... Itelläni työmatka tunti kumpaankin suuntaan ja webastoa pidän 30 min päällä kummassakin päässä. Tänään sitten F11 ilmoitti että akun säästämiseksi sammuttanut sähkövehkeitä. Ideoita ? Ajattelin että en hommaa tuota akkulaturia kun aina entisillä autoilla tuo ajomatka on riitänyt hyvin akun lataukseen.
- FusionWolf
- Valvoja
- Viestit: 720
- Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
- Auto: E90 320d
Nyt tulee sitten niin puuta heinää kun vaan voi ja mitään en mistään tiedä -mutua, mutta kerronpahan kuitenkin. Jos vaikka joku muu vahvistaisi ajatukseni oikeaksi / vääräksi.
Eli tuohon yllä olevaan liittyen. Ongelma ei niinkään ole tuo, että työmatka on "vain" tunnin, jona aikana akku ei ehdi latautumaan, vaan ennemminkin nämä nykyiset geeliakut (agm).
Geeliakut eivät ota kylmänä virtasta vastaan juuri ollenkaan (mitä kylmempi sitä huonommin) toisin kuin perinteiset akut. Toisaalta taas, lämpimänä geeliakut pystyvät luovuttamaan virtasta huomattavasti paremmin ja varastoimaan energiaa paremmin, kuin perinteiset akut, jonka vuoksi niitä käytetään.
Eli tilanteesi saattaisi olla kovilla pakkasilla aivan sama, vaikka ajaisit kaksi tuntia. Yhtä kaikki. Syynä kylmät ilmat ja geeliakun virran vastaanottokyky, koska se on siellä kylmässä takakontissa, eikä koneen tai webaston hukkalämpö lämmitä sitä pätkääkään.
On olemassa semmoisia vastuksilla varustettuja "lämmityspusseja" akuille. Tosin nuokin ottavat virran siitä akusta, jolloin se kuluu vaan ennestään enemmän, mutta ne ottavat sitä niin vähän, että kulutus on todella pientä.
Meinaan siis, että jos kokeilisi kietaista sen akun tuommoisen vastuspussukan sisään ja antaisi sen lämmittää sitä silloin kun webasto käy. Ja kun lähtee ajoon niin akku olisi lämmin, jolloin se ottaisi heti virtaa vastaan reippaasti eikä ongelmaa olisi.
Tässä minun kaksi senttiseni tähän keskusteluun. : )
Eli tuohon yllä olevaan liittyen. Ongelma ei niinkään ole tuo, että työmatka on "vain" tunnin, jona aikana akku ei ehdi latautumaan, vaan ennemminkin nämä nykyiset geeliakut (agm).
Geeliakut eivät ota kylmänä virtasta vastaan juuri ollenkaan (mitä kylmempi sitä huonommin) toisin kuin perinteiset akut. Toisaalta taas, lämpimänä geeliakut pystyvät luovuttamaan virtasta huomattavasti paremmin ja varastoimaan energiaa paremmin, kuin perinteiset akut, jonka vuoksi niitä käytetään.
Eli tilanteesi saattaisi olla kovilla pakkasilla aivan sama, vaikka ajaisit kaksi tuntia. Yhtä kaikki. Syynä kylmät ilmat ja geeliakun virran vastaanottokyky, koska se on siellä kylmässä takakontissa, eikä koneen tai webaston hukkalämpö lämmitä sitä pätkääkään.
On olemassa semmoisia vastuksilla varustettuja "lämmityspusseja" akuille. Tosin nuokin ottavat virran siitä akusta, jolloin se kuluu vaan ennestään enemmän, mutta ne ottavat sitä niin vähän, että kulutus on todella pientä.
Meinaan siis, että jos kokeilisi kietaista sen akun tuommoisen vastuspussukan sisään ja antaisi sen lämmittää sitä silloin kun webasto käy. Ja kun lähtee ajoon niin akku olisi lämmin, jolloin se ottaisi heti virtaa vastaan reippaasti eikä ongelmaa olisi.
Tässä minun kaksi senttiseni tähän keskusteluun. : )
Kompataan tätä...eli ikävä kyllä, tämä näyttää olevan nykyisin tilanne akuissa. Ongelma ei koske vain Bemaria,FusionWolf kirjoitti:Nyt tulee sitten niin puuta heinää kun vaan voi ja mitään en mistään tiedä -mutua, mutta kerronpahan kuitenkin. Jos vaikka joku muu vahvistaisi ajatukseni oikeaksi / vääräksi.
Eli tuohon yllä olevaan liittyen. Ongelma ei niinkään ole tuo, että työmatka on "vain" tunnin, jona aikana akku ei ehdi latautumaan, vaan ennemminkin nämä nykyiset geeliakut (agm).
Geeliakut eivät ota kylmänä virtasta vastaan juuri ollenkaan (mitä kylmempi sitä huonommin) toisin kuin perinteiset akut. Toisaalta taas, lämpimänä geeliakut pystyvät luovuttamaan virtasta huomattavasti paremmin ja varastoimaan energiaa paremmin, kuin perinteiset akut, jonka vuoksi niitä käytetään.
Eli tilanteesi saattaisi olla kovilla pakkasilla aivan sama, vaikka ajaisit kaksi tuntia. Yhtä kaikki. Syynä kylmät ilmat ja geeliakun virran vastaanottokyky, koska se on siellä kylmässä takakontissa, eikä koneen tai webaston hukkalämpö lämmitä sitä pätkääkään.
On olemassa semmoisia vastuksilla varustettuja "lämmityspusseja" akuille. Tosin nuokin ottavat virran siitä akusta, jolloin se kuluu vaan ennestään enemmän, mutta ne ottavat sitä niin vähän, että kulutus on todella pientä.
Meinaan siis, että jos kokeilisi kietaista sen akun tuommoisen vastuspussukan sisään ja antaisi sen lämmittää sitä silloin kun webasto käy. Ja kun lähtee ajoon niin akku olisi lämmin, jolloin se ottaisi heti virtaa vastaan reippaasti eikä ongelmaa olisi.
Tässä minun kaksi senttiseni tähän keskusteluun. : )
vaan melkein kaikissa uusissa autoissa on AGM-akut. Jarruenergian talteenotto on suurin syy niiden yleistymiseen.
Autosähköliikkeessä käydessäni siellä kerrottiin, että tänä vuonna on mennyt saman verran AGM-akkuja kuin tavallisia.
Vaihdettujen AGM-akkujen keski-ikä on kuulemma noin 3-vuotta, kun taas perinteinen akku kestää yleensä 5-7vuotta ( nyt ei puhuta Webastolla varustetuista autoista ).
- Hydrophyte
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 286
- Liittynyt: 06 Heinä 2010, 20:07
- Auto: G31 520dA xDrive M-Sport
- Paikkakunta: Klaukkala
- Viesti:
Oliko, niin että sinulla on jälkiasennettu Webasto, joka lämmittää myös moottorin? Tämä on ihan mutu tuntumaa: Tuli vaan mieleen, jos auton elektroniikka ei pysy perässä mitä tapahtuu? Broidi kävi huollattamassa Webastoaan (Honda autona) muutama kk sitten ja kyseli huollossa miksi uuteen 5-sarjan BMW:hen ei saa Webastoa lämmittämään sisältä ja moottorin samaan aikaan, niin huoltomies oli sanonut ettei se ole mahdollista, koska jotkut BMW:n anturit menisi sekaisin. JOS näin on, niin kuullostaisi softassa olevalta "bugilta".Alffons kirjoitti:No onhan se taas per.... Itelläni työmatka tunti kumpaankin suuntaan ja webastoa pidän 30 min päällä kummassakin päässä. Tänään sitten F11 ilmoitti että akun säästämiseksi sammuttanut sähkövehkeitä. Ideoita ? Ajattelin että en hommaa tuota akkulaturia kun aina entisillä autoilla tuo ajomatka on riitänyt hyvin akun lataukseen.
Tämä vähän pohjustaa edellistä. Aina ennen kuvittelin, että akun voi vaihtaa tuosta vaan, että suunnilleen kellon joutuu laittaa aikaan uudelleen. Vajaa 2kk sitten, kun Audi A6 sanoi itsensä irti, niin opin jotain uutta. Ensinnäki sen, että pelkkä akun vaihto ei riitä vaan se pitää koodata kyseiseen autoon saksan audin kautta ja koko lysti ei maksa ~100e vaan maksaa ~430e. Huoltomies kertoi, että auto ja akku tarvitsee tietoa toisistaan, että osaa käyttäytyä oikein toisiaan kohtaaan.
Kaksi viikkoa ollut käytössä F11 tehdasvalmisteisella Webastolla ja melkein joka aamu ja ilta olen Webastoa käyttänyt 20-30min ennen autoon menoa. Mitään ongelmaa ei ole vielä ollut, kaksi kertaa 20c pakkasessakin on toiminut normaalisti. Toivottavasti toimii jatkossakin.
Toivottavasti saat härvelin toimimaan!
Tuo on totta, samaa kuulin myös tuttavalta, joka on Audi huollossa hommissa. En tosin nyt muista mikä oli se tekninen syy, jonka takia auto pitää koodata vaikka silloin sen selitti.Hydrophyte kirjoitti:Aina ennen kuvittelin, että akun voi vaihtaa tuosta vaan, että suunnilleen kellon joutuu laittaa aikaan uudelleen. Vajaa 2kk sitten, kun Audi A6 sanoi itsensä irti, niin opin jotain uutta. Ensinnäki sen, että pelkkä akun vaihto ei riitä vaan se pitää koodata kyseiseen autoon saksan audin kautta ja koko lysti ei maksa ~100e vaan maksaa ~430e. Huoltomies kertoi, että auto ja akku tarvitsee tietoa toisistaan, että osaa käyttäytyä oikein toisiaan kohtaaan.
Kiitos vastauksista. Joo, on mulla jälkiasenteinen webasto, tuota anturiasiaa kanssa yritin selvittää jo ennen asennusta ja ainakin tämä lopullinen myyjäliike sanoi että pitäis olla ihan ok, käyttivät auton itse asennuksessa vielä ja sanoivat että paljon on noita mennyt. Toinen myyjä oli tietävinään että menee sekaisin... Miten lie sitten akun lataukseen vaikuttaisi nuo koneen anturit, mene ja tiedä... Vois mittailla vähän virtoja jos sais aikaseks. Tarttee kokeilla tuota lämmityshärpäkettä kun kerkeän sellasen hommaamaan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 88
- Liittynyt: 19 Tammi 2011, 18:39
- Auto: BMW f10 520d
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Terve kaikille! Liityin juuri voorumiin, kun tuli ostettua muutama päivä sitten 09 BMW 320d e90 LCI. Nyt pitääs asennuttaa siihen konelämppäri ja sähköinen semmonen sisäpistokkein ja laturein. Mitä luulette tai tiedätte Calixin letkulämppäristä joka asennetaan alavesiletkuun joka yhdistyy sisätilan lämmityskennoon. Edellisessä autossa oleva silitysrauta lämppäri ei oikein vakuuttanut. Eli täältä voi kätevästi hakea paketin mistä on kysymys jos haluaa kurkata http://www.calix.se/consumer/soka.asp" onclick="window.open(this.href);return false;. Tuleekohan antureista johtuvia käynnistysongelmia tai vikakoodeja ja pääseeköhän vesi kiertämään vapaasti. Jostakin luin että tämä olis testattu tuote Calixin puolesta, joten kait siihen tohtii luottaa.
Marraskuussa ainakin minulle kertoivat noita useamman laittaneensa ja ilman ongelmiaWorm kirjoitti:Ainakaan autolämmittimien asentamiseen erikoistunut Uudenmaan Autovarustelu Helsingissä
ei asenna letkulämmittimiä Bemareihin, saattaa kuulemma aiheuttaa käynnistysongelmia...?
Mitä hemmettiä?Alffons kirjoitti:Marraskuussa ainakin minulle kertoivat noita useamman laittaneensa ja ilman ongelmiaWorm kirjoitti:Ainakaan autolämmittimien asentamiseen erikoistunut Uudenmaan Autovarustelu Helsingissä
ei asenna letkulämmittimiä Bemareihin, saattaa kuulemma aiheuttaa käynnistysongelmia...?
Soittelin tuonne joulun jälkeen ja kysyin E60:n letkulämmitintä. Kertoivat, etteivät asenna niitä uudempiin Bemareihin,
viiteten johonkin maahantuojan / valmistajan ohjeistukseen..
Säteilylämmitintä tarjosivat asennettavaksi...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Worm kirjoitti:Mitä hemmettiä?Alffons kirjoitti:Marraskuussa ainakin minulle kertoivat noita useamman laittaneensa ja ilman ongelmiaWorm kirjoitti:Ainakaan autolämmittimien asentamiseen erikoistunut Uudenmaan Autovarustelu Helsingissä
ei asenna letkulämmittimiä Bemareihin, saattaa kuulemma aiheuttaa käynnistysongelmia...?
Soittelin tuonne joulun jälkeen ja kysyin E60:n letkulämmitintä. Kertoivat, etteivät asenna niitä uudempiin Bemareihin,
viiteten johonkin maahantuojan / valmistajan ohjeistukseen..
Säteilylämmitintä tarjosivat asennettavaksi...
Näin se on. MM. Defalla ei ole tarjota BMW:n kuin lähinnä säteilylämmitintä ja se koskee niin bensa- kuin dieselmallejakin. Sama homma on Calixillakin. Mulla on Defan säteilylämmitin ja se on kyllä ihan riittävä. Kun etusäteikkö on näin talvella automaatisesti ummessa (kaihtimet kiinni) ja autoa lämmittää 2h kera 1850w sisäpuhaltimen niin ei ole kyllä tarvinnut palella. Bensiinikäyttöiset BMW:t ainakin lämpiää todella nopeasti. Letkulämmittimet alkaa olla harvinaisia autoon kun autoon.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 88
- Liittynyt: 19 Tammi 2011, 18:39
- Auto: BMW f10 520d
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Tulipahan peruttua tuo Calixin letkulämppäri ja varasin ajan Defan säteilylämppärin, sisätilapistokkeen ja akkulaturin asennukseen. Katsoin tuosta asennusohjeesta, että tuo säteilijä kiinnitetään (320d - 09) N47 koneessa lohkon alakulmaan eikä öljypohjaan, eli lämmittääkö se silti öljyn, vai lämmittääkö se nestettä, tai peräti molempia.
Tosiaan liityin vasta eileen tähän "yhteisöön" ja ihan asialliseltahan täällä vaikuttaa olevan. Vaihdoin Bemarin vasta viime perjantaina ja on se vaan aika nautinnollinen ajaa ja kaiken lisäksi tämä on eka nokipadallinen autoni, enkä ainakaan vielä ole pettynyt. Ohituksetkin sujuu ihan heittämällä ja kulutus on todella asiallinen. Taitaa kerrankin tulla vähän pidempi suhde autooni ilman vaihtamistarvetta. Edellinen autoni oli Chrysler Sebring 2.7 V6 - 2006.
Tosiaan liityin vasta eileen tähän "yhteisöön" ja ihan asialliseltahan täällä vaikuttaa olevan. Vaihdoin Bemarin vasta viime perjantaina ja on se vaan aika nautinnollinen ajaa ja kaiken lisäksi tämä on eka nokipadallinen autoni, enkä ainakaan vielä ole pettynyt. Ohituksetkin sujuu ihan heittämällä ja kulutus on todella asiallinen. Taitaa kerrankin tulla vähän pidempi suhde autooni ilman vaihtamistarvetta. Edellinen autoni oli Chrysler Sebring 2.7 V6 - 2006.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
- Auto: F25 X3 xDrive20d
- Paikkakunta: Jyväskylä
Terve tuloa joukkoon.NBW kirjoitti:Tulipahan peruttua tuo Calixin letkulämppäri ja varasin ajan Defan säteilylämppärin, sisätilapistokkeen ja akkulaturin asennukseen.
Aivan mielenkiinnosta kyselen, että milloin sait ajan Defan säteilylämppärin asennukseen?
Itselleni kun kävi, niin kuin tuolla autotalli puolella jo viime viikolla kirjailin, että jouduin ottamaan uuden auton käyttöön ilman lämmitintä. Kun Defa ei pysty toimittamaan lämmitintä ko. malliin!? Tosin minulla on bensakone, toisin kuin NBW:llä.
Kyselin muuten aivan huvikseni, muutamista varaosaliikkeistäkin noita lämppäreitä, eikä nekään todellakaan löytäneet noita edes omilta keskusvarastoiltaan?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 88
- Liittynyt: 19 Tammi 2011, 18:39
- Auto: BMW f10 520d
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Sain ajan ens viikon tiistaille. Ostin itse kaikki tarvittavat osat varaosaliikkeestä kun sain halvemmalla ja niitä oli suoraan hyllyssä, eli osat on peräkopissa odottelemassa asennusta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
- Auto: F25 X3 xDrive20d
- Paikkakunta: Jyväskylä
No voi histi!! Oliskohan niin, että tuo dieselin lämppäri lähes kävisi tähänkin bensaa? Minullekin kun kerrrottiin, että jossakin on sovellettu läheskäypää, pienellä "softauksella" tuonne koneen kylkeen, mutta lopulta onneksi päädyttiin siihen, että odotetaan alkuperäistä. Piti vain tulla jo tällä viikolla, mutta eipä tuota ole kuulunut.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Viime perjantaina asennetutin öljypohjan säteilylämppärin (Defa 300 W, F10) ja sisätilapistokkeen omaan autooni Oulunkylän AD:lla hintaan 399,50 € (sis. kaiken). 20 vuotta vanha Defan sisälämppäri (n. 600/1200W) jatkaa virkaansa.
Kaikki Defan tiedot löytyvät täältä, kunhan jaksaa kaivaa: http://www.defa.com/heating.php3?lang=6" onclick="window.open(this.href);return false;
Tosi kova Kalixin lämmitin on Calix Slim Line 1800, Art.nr: 17 68060.
10 Ämpärin sulakkeella (kestää 2300 W) sen pitäisi olla lähes opimaallinen. Täältä sitä saa n. 85 € hintaan:
http://www.atoy.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.koivunen.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Kaikki Defan tiedot löytyvät täältä, kunhan jaksaa kaivaa: http://www.defa.com/heating.php3?lang=6" onclick="window.open(this.href);return false;
Tosi kova Kalixin lämmitin on Calix Slim Line 1800, Art.nr: 17 68060.
10 Ämpärin sulakkeella (kestää 2300 W) sen pitäisi olla lähes opimaallinen. Täältä sitä saa n. 85 € hintaan:
http://www.atoy.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.koivunen.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.