Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Ironic32 kirjoitti:Lämmittää moottoria + sisätiloja, eli käyttää auton omaa puhallinta sisätilojen lämmittämiseen. Kovin paljoa kokemusta ei ole, mutta n. 20 min lämmitys 0 asteen tuntumassa saa sisätilat jo melko lämpimiksi.
Jaa'a, täytyypä korjata tuota lausuntoa sen verran, että eipä se vakiona tehtaalta tuleva webasto taidakaan lämmittää moottoria ennen käynnistystä. Jäähdytysnestettähän se kyllä lämmittää, eli jossakin määrin säteilemällä siis myös moottoria, mutta ei samassa merkityksessä kuin erityisesti moottorin lämmittämiseen tarkoitettu webasto tekee.

Kylmäkäynnistyksessä siis huonompi kuin esim. jälkiasenteinen. Tosin noissa erinäisissä dokuissa, mitä onnistuin löytämään aiheesta, sanottiin, että moottori kyllä lämpeää jäähdytysnesteen lämmittämisen seurauksena aika nopeasti kovillakin pakkasilla.

Tärkeintä ainakin itselle olisi, että juuri siinä käynnistyksen hetkellä kone olisi lämmin, joten nyt kieltämättä vähän mietityttää, että kuinkahan hyvin se moottori mahtaa lämmetä pelkän säteilyn vaikutuksesta tuolla tehdasasenteisella? Mahtaako hävitä kauheasti näille sähkösäteilijöille?

Entäpä, jos tuon haluaisi lämmittämään myös moottoria suoraan, niin minkähänlainen modaus tuohon pitäisi tehdä? Pitääkö sitä ihan jollain pumpulla kierrättää myös koneessa sitä nestettä vai miten nuo jälkiasenteiset oikeen toimivat?
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
shoeshine
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 158
Liittynyt: 09 Loka 2010, 19:35
Auto: BMW F30 330e iPerformance
Paikkakunta: Helsinki

Olipa hyvä, että löysin tämän foorumin. Keskustelin viime viikolla BMW-myyjän kanssa lisälämmitinvaihtoehdoista. Lähinnä pähkäilin sitä tilaanko tehdasasenteisen vain asennanko Webaston jälkeen päin. Myyjä suositteli ehdottomasti tehdasasenteista, koska hinta on suunnileen sama, ja silloin pääsee lämmitintä ohjelmoimaan iDriven kautta. Tuo jälkimmäinen ominaisuus on minulle hyödytön. Kun käytössä on kaukosäädin, ja minulla on lisäksi ollut edellisissä kolmessa autossa myös tekstiviestikäynnistys mahdollisuus, en koskaan käynnistä lämmitintä auton valikon kautta.

Sensijaan olen kovin pettynyt automyyjään siitä, ettei hän kertonut, että tehdasasenteinen lämmitin ei lämmitä moottoria.

Itse olen pääkaupunkiseudulla käyttänyt Uudenmaan Autovarustelu nimistä liikettä Webasto asennuksiin. Voin lämpimästi suositella.

Suosittelen myös akkulaturin asentamista. Viime talven kovilla pakkasilla oli mukavaa kun ei tarvinnut miettiä onko akussa riittävästi virtaa.
Viimeksi muokannut shoeshine, 10 Loka 2010, 12:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Edelliset BMW:t: E34 525i 1993, E39 523iA 1996, E60 530d 2003, F11 520d Sport A Touring, F11 530dA xDrive Touring 2015
Avatar
sami68
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 19 Elo 2010, 07:53
Auto: 330dA Coupe E92 2009 M-Sport
Paikkakunta: Klaukkala

Mulle ainakin Laakkoselta sanottiin että ovat laittaneet orkkislämmityksiä lämmittämään moottoria ja sisätiloja. Ainakin tuossa 330 coupessa. Ehkä kannattaa kysyä.

Oman Webaston tilasin kuitenkin pari viikoa sitten juuri tuolta mainitsemastasi Uudenmaan Autovarustelusta koska sen asentaminen ei edellytä sumareiden poistoa tms. kuten orkkismalli.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

sami68 kirjoitti:Mulle ainakin Laakkoselta sanottiin että ovat laittaneet orkkislämmityksiä lämmittämään moottoria ja sisätiloja. Ainakin tuossa 330 coupessa. Ehkä kannattaa kysyä.
Täytynee käydä selvittämässä asia. Mielestäni on kyllä aika tyhmää, että laitetaan 5,2kw polttoainetoiminen lämmitin, joka lämmittää vain sisätiloja. Kyllä kait tuohon vähempikin riittäisi.

Tuskinpa tuon "by-pass" systeemin modaaminen myös moottorin kiertoon tuskin iso homma on, kunhan vaan jostain löytäisi vähän ohjeen tynkää, että mitä pitäisi kytkeä minnekin.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Hydrophyte
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 286
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 20:07
Auto: G31 520dA xDrive M-Sport
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

sami68 kirjoitti:Mulle ainakin Laakkoselta sanottiin että ovat laittaneet orkkislämmityksiä lämmittämään moottoria ja sisätiloja. Ainakin tuossa 330 coupessa. Ehkä kannattaa kysyä.

Oman Webaston tilasin kuitenkin pari viikoa sitten juuri tuolta mainitsemastasi Uudenmaan Autovarustelusta koska sen asentaminen ei edellytä sumareiden poistoa tms. kuten orkkismalli.
Tällä hetkellä ei ole modaus mahdollisuutta F10/F11 malleihin, että lämmittäisi myös moottorin. Sitähän ei tiedä mikä tilanne on kuukauden tai vuoden päästä.

Tilasin tehdasasennuksella, koska myyjä sanoi, että moottorikin lämpeää tehdasasenteisella. Sitten kuulin huhua ettei lämmitäkkään moottoria ja soitin BMW Suomeen, jossa kerrottiin ettei lämmitä. Soitin myyjälle ja meinasin perua tehdasasenteisen, mutta myyjä katseli auton tilannetta ja oli jo kuulemma saksan satamassa odottamassa suomeen tuloa. Katsoo nyt miten etenen asian kanssa..
Avatar
sami68
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 19 Elo 2010, 07:53
Auto: 330dA Coupe E92 2009 M-Sport
Paikkakunta: Klaukkala

sami68 kirjoitti:Mulle ainakin Laakkoselta sanottiin että ovat laittaneet orkkislämmityksiä lämmittämään moottoria ja sisätiloja. Ainakin tuossa 330 coupessa. Ehkä kannattaa kysyä.

Oman Webaston tilasin kuitenkin pari viikoa sitten juuri tuolta mainitsemastasi Uudenmaan Autovarustelusta koska sen asentaminen ei edellytä sumareiden poistoa tms. kuten orkkismalli.

Noniin...taas itse itseäni lainaten Webasto on nyt paikoillaan. Malli joka asennettiin on Thermo Top Evo-D. Nyt lämpiää sekä moottori että matkustamo eikä tarvimut poistaa sumareitakaan. Ei muuta kuin odottamaan paukkupakkasia :drool:
Avatar
VMV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 48
Liittynyt: 21 Touko 2010, 22:39
Auto: F10 530d
RR Evoque
e92 335
e90 330
e46 325Ci

Menopelissäni on nyt työskennellyt 2 vkoa Eberin 5 kW hydronic EasyStartilla. Edellisessä oli sama vekotin ja sitä edellisessä oli Webaston lämmitin kellolla. Se mihin tottuu, niin siitä on vaikea luopua, kake on kova!

Tampereen seudulla Lempisen autosähkö tekee hyvää jälkeä sovittuun hintaan! Voin suositella. Täällä mainostetaan kovasti asennuksia Webastollekin, mutta hintaa ei saa tarjouspyyntöihin (Tammer-diesel+pari muuta)

Nyt oli (taas) ahtaat paikat, mutta sinne ne sen sai ahdettua. On äm-sporttipuskuria ja ne sumarit. Mutta tällä kertaa ei mennyt puskuriin, vaan konehuoneen puolelle. Päivä meni enemmän aikaa mitä piti, mutta siellä lepää. Siisti jälki ja toiminta. (olisko osa asennusta mennyt katteista)

No se ei ollut se itse juttu (kevyt alkupuhe :tong: ), vaan taajamassa tai kehillä ajellessa ei akku saa tarpeeksi latausvirtaa ja edellisissä vaunuissa akku uuvahti parin, jopa talven jälkeen (joo, se ajo suhteessa lämmitysaikaan vaan ei toiminut pakkasen takia). Nyt ostin bemarin oman laturin 61-43-2-153-788. Sille kun tuppaa töpselin rasiaan niin akku latautuu. Tein lähdetutkintaa ja saman valmistaja laite(?), on kuulemma puolta halvempi, mutta kyllä se setti asentui johtoineen ja rasioineen oikke hyvin. Ei tarvi pelata akkuosaston kanssa vaan kätevästi johdot töpselistä töpseliin ja aina on latinki päällä!

Tähän tulee kommenttia, jos tulee pettymys :mus:
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

"vaan taajamassa tai kehillä ajellessa ei akku saa tarpeeksi latausvirtaa ..."

Nykyautoissa, siis vuodesta AINAKIN 1980-> alkaen tämä ei pidä paikkaansa. Laturi lataa akkua tarpeeksi
myös tyhjäkäynnillä. Laturi alkaa tuottaa latausvirtaa, kun moottorin kierrokset on noin 4-500rpm.
Mutta tuo lyhyen matkan ajo, mistä kerroit, se kyllä syö akun Webaston kanssa nopeasti.
laituri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
Auto: BMW M140i xDrive vm.2018

Olen pähkäillyt Defan ja Calixin välillä ja mielelläni olisin kuullut kokemuksia ed. laitteista Bemarissa. Defa toimii säteilyperiaattella enkä ole oikein vakuuttunut tehosta, jos pakkasta on kuten viime talvena. Calix tulee taas letkuun kiinni eli on siinä mielessä ainakin teoriassa tehokkaampi. Toisaalta Calixin kestävyydestä on kuullut paljonkin huonoa eli vastukset paukkuu tiuhaan tahtiin.
shoeshine
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 158
Liittynyt: 09 Loka 2010, 19:35
Auto: BMW F30 330e iPerformance
Paikkakunta: Helsinki

Nyt löytyy app storesta otsikon mukainen ilmainen sovellus jolla Webaston saa helposti käynnistettyä iPhonella. Edellytyksenä on, että autoon on asennettu Webasto Webcontrol moduuli. Toimii lyhyen kokemukseni mukaan hyvin.
Edelliset BMW:t: E34 525i 1993, E39 523iA 1996, E60 530d 2003, F11 520d Sport A Touring, F11 530dA xDrive Touring 2015
Antti O
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 163
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 09:58

laituri kirjoitti:Olen pähkäillyt Defan ja Calixin välillä ja mielelläni olisin kuullut kokemuksia ed. laitteista Bemarissa. Defa toimii säteilyperiaattella enkä ole oikein vakuuttunut tehosta, jos pakkasta on kuten viime talvena. Calix tulee taas letkuun kiinni eli on siinä mielessä ainakin teoriassa tehokkaampi. Toisaalta Calixin kestävyydestä on kuullut paljonkin huonoa eli vastukset paukkuu tiuhaan tahtiin.
Millä tavoin olet päätellyt tuon ettei säteily(johtumislämmitin) toimi kunnolla? Btcf:n puolella ovat mitanneet kovallakin pakkasella öljyjen ja vesien lämpötiloja ja nämä johtumislämmittimet selkeästi toimivat. Muistaakseni öljyt ja vedet luokkaa +20+30 kunnon pakkasillakin. Omassa E46 325i faceliftissa (M54TUB25) toimii lämmitin myöskin hienosti. Lämpötiloja en ole mitannut mutta -20 pakkasessakin lähtiessä auto lämpeää melko nopeasti normaaliin lämpötilaan ja startatessa tuo pakosarjan lisäilmapumppu ei edes käynnisty joten koneessa on kyllä lämpöjä. Kun puhutaan 0-10 pakkasista myös lämpömittarin neula nousee sinisen ylärajaan.
BMW-vikakoodinlukua, vikakoodien nollausta, livedataa ja koodausta.
laituri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
Auto: BMW M140i xDrive vm.2018

Hyvä jos homma toimii ja Defa lämmittää. Siis oma mutu perustui ihan vaan siihen, että johtaako osat lämpöä tarpeeksi, kun on reippaasti pakkasta. No Defa asennus on tilattu eli mukava saada uskon vahvistusta asialle.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Noista säteilylämmittimistä vois sen verran mainita, ettei minullakaan mitään lämpötiloja ole tarjota, mutta ero perinteiseen lohkolämppäriin on selvä. Jos pakkasta on esim. yli 20 astetta, niin 2h perinteisellä nestettä lämmittävällä vastuksella riittää lämmittämään moottoria huomattavasti, eli eron huomaa.

Öljypohjan kyljessä hohkaava säteilijä taas vastaavilla lukemilla ei mielestäni tee mitään eroa kylmäkäynnistykseen. Voihan se olla, että nostaa hieman öljyn lämpötilaa, mutta ero on kyllä lähes huomaamaton.

Vollessa oli hyvä systeemi, kun siinä oli tuo perinteinen nestettä lämmittävä vastus lohkon kyljessä ja sen lisäksi vielä öljynlauhdutin öljypohjan kyljessä, niin molemmat nesteet lämpenivät ja oikeasti siis lämpenivät.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
bmw05
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 30 Marras 2010, 10:21

laituri kirjoitti:Olen pähkäillyt Defan ja Calixin välillä ja mielelläni olisin kuullut kokemuksia ed. laitteista Bemarissa. Defa toimii säteilyperiaattella enkä ole oikein vakuuttunut tehosta, jos pakkasta on kuten viime talvena. Calix tulee taas letkuun kiinni eli on siinä mielessä ainakin teoriassa tehokkaampi. Toisaalta Calixin kestävyydestä on kuullut paljonkin huonoa eli vastukset paukkuu tiuhaan tahtiin.
Omassa autossa calix ollu pari viikkoa. En kyllä osaa sanoa juuta enkä jaata. Toimineko? Miten nopeasti pitäis lämmöt nousta lämmityksen jälkeen?
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Villeimmät huhut kertoo että Defan lämmittimien tulo viimeisimpään 2.0d moottoriin menisi ensi talveen. Joten vuosi olisi vielä odotteluaikaa jäljellä. Siksipä kysyn, että tietääkö joku hyvää Webaston asennuspaikkaa Oulun seudulla? Kiinnostaisi varsinkin uudet pienempikokoiset Webasto Evo -mallit.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

///Marko kirjoitti:Villeimmät huhut kertoo että Defan lämmittimien tulo viimeisimpään 2.0d moottoriin menisi ensi talveen. Joten vuosi olisi vielä odotteluaikaa jäljellä.
Toivottavasti ei toteudu tuo huhu.
Meze
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Joulu 2010, 18:44
Auto: F11, 518DA

Turbo kirjoitti:
///Marko kirjoitti:Villeimmät huhut kertoo että Defan lämmittimien tulo viimeisimpään 2.0d moottoriin menisi ensi talveen. Joten vuosi olisi vielä odotteluaikaa jäljellä.
Toivottavasti ei toteudu tuo huhu.
Kyllästyin tuohon Defan vitkutteluun ja otin yhteyttä Calixiin. Ei löytynyt heiltäkään, ei oltu ehditty testata. Aikani juteltua Calixin testikaverin kanssa sovittiin että tehdään testi minun autolla. Kaveri teki päivän hommia ja yritti saada letkulämmittimen toimimaan. Ei onnistunut, vesi ei lähtenyt jostain syystä kiertämään. Antoi sitten periksi ja laittoi säteilylämmittimen. On nyt ollut pari päivää käytössä, eihän toi paljon konetta lämmitä, ehkä kuitenkin jonkinverran öljyjä notkistaa. Siis tyhjää parempi. Ja sisälämppäri on ainakin käytössä. Eli Calixilta nyt on ainakin jokin ratkaisu olemassa. Tuskin on vielä asennusohjeita olemassa mutta jos on Calixia asentavaan liikkeeseen yhteydessä niin ne saavat varmasti ohjeet asennukseen Calixin teknisestä palvelusta.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

///Marko kirjoitti:Villeimmät huhut kertoo että Defan lämmittimien tulo viimeisimpään 2.0d moottoriin menisi ensi talveen. Joten vuosi olisi vielä odotteluaikaa jäljellä. Siksipä kysyn, että tietääkö joku hyvää Webaston asennuspaikkaa Oulun seudulla? Kiinnostaisi varsinkin uudet pienempikokoiset Webasto Evo -mallit.
PowerFlash Oulussa taitaa asennella enempi Ebereitä, mutta siellä oli kaverille kehuttu tuota Evo-mallia, eli voishan sitä sieltäkin kysyä.

Kuulemma tosiaan tuo Evo alkaa olla ensimmäisiä Webastoja, jotka oikeasti kestää käyttöäkin (ja käyttämättömyyttä), eli ei kuulemma tarvisi joka vuosi olla uusimassa :lol: Tiedä sitten... aikahan sen lie näyttää...
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Meze kirjoitti:Kyllästyin tuohon Defan vitkutteluun ja otin yhteyttä Calixiin. Ei löytynyt heiltäkään, ei oltu ehditty testata. Aikani juteltua Calixin testikaverin kanssa sovittiin että tehdään testi minun autolla. Kaveri teki päivän hommia ja yritti saada letkulämmittimen toimimaan. Ei onnistunut, vesi ei lähtenyt jostain syystä kiertämään. Antoi sitten periksi ja laittoi säteilylämmittimen. On nyt ollut pari päivää käytössä, eihän toi paljon konetta lämmitä, ehkä kuitenkin jonkinverran öljyjä notkistaa. Siis tyhjää parempi. Ja sisälämppäri on ainakin käytössä. Eli Calixilta nyt on ainakin jokin ratkaisu olemassa. Tuskin on vielä asennusohjeita olemassa mutta jos on Calixia asentavaan liikkeeseen yhteydessä niin ne saavat varmasti ohjeet asennukseen Calixin teknisestä palvelusta.
Hyvä tietää että Calixilla onnistuu ainakin säteilylämmittimen asennus F10:een.

Aion nyt kuitenkin vielä odottaa siihen varattuun huolto aikaan asti (joulukuun toinen viikko) ja jos silloin vielä siirtävät ajan, niin otan kyllä sitten puheeksi Calixin. Minulle on sinänsä sama minkä merkkinen lämmitin, kunhan vain toimii ja sisätilat lämpenee. Tässä nykyisessä odottelussakaan toisaalta ei ole kyllä enää mitään järkeä. Defalla on kyllä ollut aikaa asian ratkaisuun jo ½ vuotta ellei enemmänkin.
Avatar
sami68
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 19 Elo 2010, 07:53
Auto: 330dA Coupe E92 2009 M-Sport
Paikkakunta: Klaukkala

Nyt on vajaa parin kk-ajan vain hyviä kokemuksia E92:een asennetusta Webastosta ( taisi olla juuri se uusi EVO-versio). Kaukosäädin toimii kaukaa ja samoin ajastettu lähtöaika HTM toimii ok.

Tosin tehtaan oletus "mukavuustasolle" oli C2 joka piti muuttaa täpölle elikkäs C5:een ( suurin lämpö ). Toistaiseksi vakkariakulla ei ole ollut starttiprobleemia ( auto tosin yön tallissa ja Webasto puhisee vain töistä lähtiessä ).

edit-

Jos joku miettii mihin itse Webasto on sijoitettu niin näyttäisi sulamisvedestä päätellen olevan vänkärinpuolen puskurin tai helman ym. moottoritilan kulmilla
Vastaa Viestiin