Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 05 Maalis 2013, 15:37
- Auto: BMW 320i AxDrive Business-13
Mulla on siis tämä Defan setti ja toimii todella hyvin.Kallimpi se on kuin se perinteinen säteilylämmitin.Edellisessä autossa oli tämä oravan lämmitin eikä lämmittänyt mottia kovinkaan tehokkaasti.Aamulla autolle mennessä oravat lähtivät moottorin alta käpälämäkeen.Watteja oravanlämmittimessä on 350 ja 500W kiertovesipumpulla toimivassa lämmittimessä.Lämmöt eivät karkaa ulkoilmaan vaan kierrättävät nesteen.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 10
- Liittynyt: 22 Loka 2012, 23:20
- Auto: e91 Alpina D3 Biturbo #115
Nostellaanpas vanhaa... Mihin kohtaan tuollaisen letkulämppärin voi asentaa N47d20 koneeseen..?
Tuossa Calixin ohje:Nakkisoturi kirjoitti:Nostellaanpas vanhaa... Mihin kohtaan tuollaisen letkulämppärin voi asentaa N47d20 koneeseen..?
http://www.calix.se/files/6bb2d85a8e9c4 ... f/M147.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Calixin nettisivuilta löytyy kattavat autokohtaiset ohjeet lämmitysvehkeiden asennukseen. Jäähdytysjärjestelmää ei tartte välttämättä tyhjentää, Biltemasta saa semmosia letkunpuristuspihtejä joilla putket saa painettua kiinni. Silloin täytyy toki soveltaa tuota asennusohjetta, jäähdyttimen päähän pitää jättää jonkinlainen pätkä alkuperäistä letkua.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 10
- Liittynyt: 22 Loka 2012, 23:20
- Auto: e91 Alpina D3 Biturbo #115
Noniin, kiitokset. Katoin tuolta kahan intran puolelta mistä ei löytynyt n47:n ohjeita lainkaan. Kiitokset!Böntti kirjoitti:Tuossa Calixin ohje:Nakkisoturi kirjoitti:Nostellaanpas vanhaa... Mihin kohtaan tuollaisen letkulämppärin voi asentaa N47d20 koneeseen..?
http://www.calix.se/files/6bb2d85a8e9c4 ... f/M147.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Calixin nettisivuilta löytyy kattavat autokohtaiset ohjeet lämmitysvehkeiden asennukseen. Jäähdytysjärjestelmää ei tartte välttämättä tyhjentää, Biltemasta saa semmosia letkunpuristuspihtejä joilla putket saa painettua kiinni. Silloin täytyy toki soveltaa tuota asennusohjetta, jäähdyttimen päähän pitää jättää jonkinlainen pätkä alkuperäistä letkua.
EDIT: Toimiikos tää ohje myös e91:ssä?
No ei välttämättä, helpoin ku menet Calixin sivuille ja etsit e91 ohjeen.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Nyt on F30:een asennettu 5 kW Webasto + Tec Electronicsin FanContol-U2 ns. "special modessa". Tuo mode puhaltaa lämmitysilman sisään automaattisesti halutuista suuttimista halutulla puhallinnopeudella ja lämpötila-asetuksella. Asennukset teki Uudenmaan Autovarustelu ja hienosti toimii, tosin ei tietenkään vielä ole päästy pakkasella tehoa testaamaan. Joka tapauksessa, jatkossa ei tarvitse puhallinsäätöjen kanssa etukäteen puljata, kun auton sammuttaa. Riittää kun kännykkään naputtelee ajastuksen, niin homma on siinä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1119
- Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
- Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
- Paikkakunta: Tuusula
itsellä 2 vaihtoehtoa:
- DEFA letkulämmitin jossa kiertovesipumppu
- Calix letkulämmitin jossa pelkkä vastus
Mitä eroa käytännössä näissä on ja miksi defassa pumppu jos calix lämmittää ilman pumppua, onko iso ero lämmitysajassa?
- DEFA letkulämmitin jossa kiertovesipumppu
- Calix letkulämmitin jossa pelkkä vastus
Mitä eroa käytännössä näissä on ja miksi defassa pumppu jos calix lämmittää ilman pumppua, onko iso ero lämmitysajassa?
Pumppu varmistaa, että vesi lähtee kiertämään. Mikäli ei kierrä, vastus palaa.japi2010 kirjoitti:itsellä 2 vaihtoehtoa:
- DEFA letkulämmitin jossa kiertovesipumppu
- Calix letkulämmitin jossa pelkkä vastus
Mitä eroa käytännössä näissä on ja miksi defassa pumppu jos calix lämmittää ilman pumppua, onko iso ero lämmitysajassa?
Ilman pumppua asennus on tarkka nousuputken asennolle ja mitalle.
Lämmityksen ajalle ei kai suurta eroa, jos painovoimainen kierto toimii kunnolla.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Näitä tutkailleena. Säteilijä + sisähaara 395 asennettuna jos varaa työn lokakuun aikana: http://www.autorepair.fi. Taitaa mennä tolle linjalle, Webasto puhelinohjauksella 2260 euroa. Omaa käyttötarvetta ajatellen tuntuu turhan kalliilta.
-p
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 203
- Liittynyt: 02 Marras 2012, 13:02
- Auto: G20 330e M-sport, -19
Letkulämmittimellä jossa on pumppu saadaan siirrettyä enemmän lämpöä samassa ajassa kuin pelkällä letkulämmittimellä => eli tehokkaampi. Calixilla tehot on 750W pumpulla ja 500W ilman. Vrt. joskus ennen vanhaan talojen lämmitysjärjestelmät oli luonnonkiertoisia, ei nykyään. Ehkä huono vertausjapi2010 kirjoitti:itsellä 2 vaihtoehtoa:
- DEFA letkulämmitin jossa kiertovesipumppu
- Calix letkulämmitin jossa pelkkä vastus
Mitä eroa käytännössä näissä on ja miksi defassa pumppu jos calix lämmittää ilman pumppua, onko iso ero lämmitysajassa?
Itselläni pelkkä Calixin letkulämmitin ja hyvin on riittänyt esilämmitykseen. Tänään testasin lämpenemistä muutaman asteen pakkasella vajaan 2h lämmityksellä. Salavalikosta jäähd.nesteen ja öljyn lämpötilat 28c ennen starttia, välittömästi startin jälkeen tippui 26:een. Eli uskoisin, että neste kiertää. Juuri tuolta OBD:sta varmaan kannattaa lämpötiloja seurata, ettei lämmitä ainakaan turhaa liikaa. Varmaankin jokin 20c on riittävästi, mikä taas paukkupakkasilla lienee vaikeasti saavutettavissa.
Luin jonkun autoalan kaverin loppututkinnon esilämmityksestä. Ja itse tulin siihen tulokseen, että moottorin esilämmitys vaikuttaa alentavasti ensimmäisten kilometrien päästöihin ( jos vihreys tärkeää). Se ei vaikuta käytännössä moottorin kulumiseen sen eliniän aikana. Se ei myöskään vaikuta kokonaiskuluihin alentavasti, kun mukaan otetaan lämmitykseen menevät kulut.
Tärkeimpänä vaikutuksena ainakin itselleni on mukavuus / turvallisuus, kun moottorilämmitykseen on yhdistetty sisätilojen lämmitys
Ex: 520da E60 -07,520da E61 -09, 518da F10 -14, F20 116da -15, F10 518da m-sport, -15
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Kiitos tiedoista. Mä tiedustelin Calixia ja letkulämmitintä eikä asennusliikkeellä ollut juurikaan kokemusta niistä. Taidan kokeilla tällaista letkulämmitintä. Tosin Calix ei tarjoa netissä 530xd GT5:lle mitään mutta eiköhän oikea versio saada selville. Toinen minkä huomasin Calixin sivuilta oli, että kiertovesipumppu oli saatavilla vain bensiinimoottoreihin F-sukupolven korimalleissa.
-p
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Nyt on autossa asennettuna Calixin vedenkeitin. Varmistelin asiaa ja dieseleihin ei kiertovesipumppua tarvita heidän teknisen tuen mukaan. Bensamoottoreissa sille on tekninen peruste ja siksi niissä suositeltu. Kiertovesipumpun korkeasta hinnasta johtuen sanoi suoraan, että heidän testien mukaan dieselissä rahalle ei saa vastinetta vaikka watteja voikin laittaa enemmän.
Lisäksi laitoin sisähaaran ja sisälämppärin. Positiivinen yllätys oli sisälämppärin sähköliitin joka oli siro. Ei siis ylimääräistä "töpseliä" jaloissa. Eli johdon saa hyvin kokonaan piiloon eikä lattialla tai maton alla ole mitään johtoja.
Jää nähtäväksi miten toimii...
-p
Lisäksi laitoin sisähaaran ja sisälämppärin. Positiivinen yllätys oli sisälämppärin sähköliitin joka oli siro. Ei siis ylimääräistä "töpseliä" jaloissa. Eli johdon saa hyvin kokonaan piiloon eikä lattialla tai maton alla ole mitään johtoja.
Jää nähtäväksi miten toimii...
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 18 Elo 2013, 19:21
- Auto: F45 216i
ex: F30 316iA Sport 2013
Onko muilla lämmittäjillä tullut vastaan.
Ulkolämpötila +2C ja auto oli n.15 min lämmityksessä, käynnistyksen jälkeen kierrokset lähti seilaamaan 800-1300 väliä.
Voiko olla, että "ryyppy" tutkailee vedenlämpötilaa ja kun vesi ei ole kunnolla lähtenyt kiertämään, niin välistä tulee kylmä signaali ja välistä kuuma ja säätyy sen mukaan väärin?
Vai jokin muu vika?
Päivitys: auto oli n.15min lämityksessä. Pientä kierrosten hakua tullut nyt aina jos lähtee alle 30 min lämmityksillä liikkeelle.
Eli ilmeisesti ominaisuus. Pitää vielä joku kerta katsoa nesteiden lämpötila piilovalikosta.
Lämmöt vesi 28 ja öljy 24 alle minuutti käynnistymisestä.
Ulkolämpötila +2C ja auto oli n.15 min lämmityksessä, käynnistyksen jälkeen kierrokset lähti seilaamaan 800-1300 väliä.
Voiko olla, että "ryyppy" tutkailee vedenlämpötilaa ja kun vesi ei ole kunnolla lähtenyt kiertämään, niin välistä tulee kylmä signaali ja välistä kuuma ja säätyy sen mukaan väärin?
Vai jokin muu vika?
Päivitys: auto oli n.15min lämityksessä. Pientä kierrosten hakua tullut nyt aina jos lähtee alle 30 min lämmityksillä liikkeelle.
Eli ilmeisesti ominaisuus. Pitää vielä joku kerta katsoa nesteiden lämpötila piilovalikosta.
Lämmöt vesi 28 ja öljy 24 alle minuutti käynnistymisestä.
Wepasto asennettu 530d F10 vm 2011 ja ongelmia ilmassa. Eli automaattisen ilmastoinnin puhallunnopeus ei enää toimii "automaattisesti" vaan pitää ruuvailla käsin. Tämä ongelma ei siis wepaston ollessa päällä vaan ihan normiajossa. Lisäksi flekti hurahtelee päälle vähän väliä vaikka moottorin lämpö olisi vielä alhainen.
Asennus suoritettu Kahan antamien ohjeiden mukaan ihan valtuutetussa Wepasto merkkiliikkeessä eli mistään autotalliasennukseste ei kysymys.
Keskusteleeko tuo asennettu moduli suoraan auton kanssa vai onko se sellainen ns hämäysmoduli vaan ? Tämä tuli mieleen siitä että jos tuon koko asennuksen poistaa (eli ottaa modulin veks ja tekee ilmastointiin alkuperäiset asennukset) niin voiko tällöin tuon ilmastoinnin testata ? Vai jääkö tuosta modulista joku "jälki" auton muistiin ja tämä vika olisi edelleen vaikka moduli olisi otettu pois ?
Tietääkö joku voiko vika johtua siitä että moduli on tuon automallin mukainen mutta esim autoon olisi ajettu jälkeenpäin uudet softat ja tämä aiheuttaisin tuon kommunkaatioongelman ?
Harmittaa niin vietävästi. Kyseessä kuitenkin uudehko auto joka toimi todella loistavasti ennen näitä asennuksia. Nyt hurisee kuin "kuorma-auto" eikä ilmastointiautomatiikka pelaa
Asennus suoritettu Kahan antamien ohjeiden mukaan ihan valtuutetussa Wepasto merkkiliikkeessä eli mistään autotalliasennukseste ei kysymys.
Keskusteleeko tuo asennettu moduli suoraan auton kanssa vai onko se sellainen ns hämäysmoduli vaan ? Tämä tuli mieleen siitä että jos tuon koko asennuksen poistaa (eli ottaa modulin veks ja tekee ilmastointiin alkuperäiset asennukset) niin voiko tällöin tuon ilmastoinnin testata ? Vai jääkö tuosta modulista joku "jälki" auton muistiin ja tämä vika olisi edelleen vaikka moduli olisi otettu pois ?
Tietääkö joku voiko vika johtua siitä että moduli on tuon automallin mukainen mutta esim autoon olisi ajettu jälkeenpäin uudet softat ja tämä aiheuttaisin tuon kommunkaatioongelman ?
Harmittaa niin vietävästi. Kyseessä kuitenkin uudehko auto joka toimi todella loistavasti ennen näitä asennuksia. Nyt hurisee kuin "kuorma-auto" eikä ilmastointiautomatiikka pelaa
Mikä moduuli sinne on asennettu? Mahdollisimman tarkan mallin tarvitsee eli onko FanControl U2, Fancontrol BMW vai joku muu. Tuo "Kahan valtuuttama" ei kyllä näissä BMW:n sähköhommissa ole mikään laadun/osaamisen tae, esimerkiksi tästä "autotallista" löytyy lähes varmasti parempi osaaminen.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Joo U2 on kuulesma asennettu. Tuosta fancontrollista en tiedä. Ilmastointi saatiin pelaamaan mutta hämmästyttää tuo moottorin äänen muuttuminen ?? Liekkö sitten sattumaa vai mitä mutta Bemarin merkkihuollossa on kaiketi käytävä.Böntti kirjoitti:Mikä moduuli sinne on asennettu? Mahdollisimman tarkan mallin tarvitsee eli onko FanControl U2, Fancontrol BMW vai joku muu. Tuo "Kahan valtuuttama" ei kyllä näissä BMW:n sähköhommissa ole mikään laadun/osaamisen tae, esimerkiksi tästä "autotallista" löytyy lähes varmasti parempi osaaminen.
- tommiristo
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 128
- Liittynyt: 31 Heinä 2012, 21:28
- Auto: F30 316da
F20 120da
F25 Xdrive 2.0da
Tilasin tänään ajan Uudenmaan autovarusteluun Webaston asennukseen Thermocall ohjauksella. tuntuu olevan n viikon jono tällä hetkellä.
Mulla on F25 ja toiveikkaana odotan että nyt kun siihen asennetaan se Fancontrol U2 yksikkö niin se Webari pelais niin kuin kuuluukin, ettei tarvitse erikseen olla nappeja painelemassa ennen kuin auton sammuttaa. Aikanaan F30 Eberillä varustettuna se oli jotenkin turhauttavaa.
Olisiko antaa vinkkiä mahdollisimman edullisesta ja toimivasta puhelinliittymästä, joka sijoitetaan ohajusyksikköön? Mitä olette käyttäneet omissa autoissanne?
Mulla on F25 ja toiveikkaana odotan että nyt kun siihen asennetaan se Fancontrol U2 yksikkö niin se Webari pelais niin kuin kuuluukin, ettei tarvitse erikseen olla nappeja painelemassa ennen kuin auton sammuttaa. Aikanaan F30 Eberillä varustettuna se oli jotenkin turhauttavaa.
Olisiko antaa vinkkiä mahdollisimman edullisesta ja toimivasta puhelinliittymästä, joka sijoitetaan ohajusyksikköön? Mitä olette käyttäneet omissa autoissanne?
Dna Äly 0,5M, rajaton määrä dataa, 0,5Mbit/s, 6e/kk. Just sopiva liittymä weban/eberin älypuhelinohjaukseen, mutta ei tekstiviestiohjaukseen. Thermocall taitaa olla tekstaripohjainen, suosittelen harkitsemaan tilalle Remucia. Sitä voi ohjata dataliikenteen välityksellä, niin älypuhelimella kuin myös nettiselaimen kautta.
F25:n kohdalla Fancontrol U2 käynnistää tehdasweban puhallussekvenssin, auto lämpenee mutta ei puhalla tuulilasille.
F25:n kohdalla Fancontrol U2 käynnistää tehdasweban puhallussekvenssin, auto lämpenee mutta ei puhalla tuulilasille.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 21
- Liittynyt: 25 Marras 2012, 12:11
- Auto: F10 530 dA XDrive M-Sport
- Paikkakunta: Helsinki
Tele Finland on hyvä tuohon webaston oman sovelluksen ohjaamiseen (tekstaripohjainen). 0,67€/kuussa. Toimiitommiristo kirjoitti:Tilasin tänään ajan Uudenmaan autovarusteluun Webaston asennukseen Thermocall ohjauksella. tuntuu olevan n viikon jono tällä hetkellä.
Mulla on F25 ja toiveikkaana odotan että nyt kun siihen asennetaan se Fancontrol U2 yksikkö niin se Webari pelais niin kuin kuuluukin, ettei tarvitse erikseen olla nappeja painelemassa ennen kuin auton sammuttaa. Aikanaan F30 Eberillä varustettuna se oli jotenkin turhauttavaa.
Olisiko antaa vinkkiä mahdollisimman edullisesta ja toimivasta puhelinliittymästä, joka sijoitetaan ohajusyksikköön? Mitä olette käyttäneet omissa autoissanne?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Sinällään aika harvinainen ongelma nykyään (onneksi), mutta tuli tuossa mieleen että jos meinaa hyödyntää gsm-ohjausta sivummalla (mökillä, mettästys-/suunnistus-/hiihto-/tms korvessa tahi muuten kauempana kaupungeista) niin kannattaa operaattoria valitessa varmistaa ainakin omat vakiopaikat, että ohjainlaitteen tukema verkko yltää sinne asti. On meinaan edelleen katveita noissakin ja ainakin mua korpeis, jos jossain vakiovisiittipaikalla ei lämppäri toimis.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence