Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Avatar
marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Syys 2012, 11:39

Ironic32 kirjoitti:Näyttää olevan tuo M3:n öljypohja sen verran eri näköinen muihin motteihin verrattuna, ettei taida oikein istua minkään muun mallin vastus tuonne. Oletko koittanut metsästää letkulämmitintä, jonka voisi napata johonkin kohtaan jäähdytyskierrossa?
Jatkoselvittelin asiaa vielä uudella soitolla Laakkoselle. Näköjään vähän tsägästä kiinni minkä vastauksen saa. Nyt varaosapuolen hemmo sanoi, että pääkaupunkiseudulla pari firmaa, Espoon erikoisvarustelu ja Uudenmaan autovarustelu, asentaa Webastoja BMW:hen, myös M3:een. Kysyin ensimmäiseltä ja tosiaan viimeksi 2 vk sitten oli yhteen M:ään asentanut sellaisen. Setti maksaa asennuksineen 2300€ gsm-ohjauksella, pari päivää menee. Yleisimpiin alustoihin (iphone Wp, Android, meego, symbian (belle)) saa ilmaissoftan, jolla lämmitintä ja flektejä voi säätää, ajastaa ja lämpötiloja sekä akun jännitteitä tarkastella. Ohjaus toimii siis netin kautta, mutta myös sms:n/puhelun kautta eli ei ole pakko omistaa älypuhelinta. Huono puoli nettiversiossa on se, että vastaanotinmoduulin puhelinliittymässä pitää käytännössä olla datapaketti, joka kai halvimmillaan on joku 5€/kk puolimegainen yhteys (nopeudella ei väliä).
Tässä vähän juttua siitä: http://www.embelin.fi/uploads/pdf/REMUC ... 4_2012.pdf. Sori, jos nämä jutut on jo kerrottu tässä tai muussa ketjussa. En ole niin tarkkaan lukenut.

Laakkosen tyyppi sanoi, että joihinkin uusimpiin autoihin ei voi säteilijöitä asentaa, koska on komposiittinen öljypohja. Olisiko sitten tuo se syy tässäkin tapauksessa. Letkulämmittimestäkään he eivät tykänneet tämän auton kanssa, vastus vähentää kuulemma jotenkin jäähdytysveden kiertoa. Kuitenkin E46:een letkulämmittimiä on saatavilla.
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Oliko merkkiliikkeen tieto, että e46:een olis letkulämppäriä tarjolla? Itsellä paikallisessa ei-merkkiliikkeessä selvityksessä saako letkun vai meneekö säteilylämmittimellä hinkuttamiseksi. Jos on tietoa jollakin e46 m3:n lämmittämisestä niin kertokaahan.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Syys 2012, 11:39

Hiace kirjoitti:Oliko merkkiliikkeen tieto, että e46:een olis letkulämppäriä tarjolla? Itsellä paikallisessa ei-merkkiliikkeessä selvityksessä saako letkun vai meneekö säteilylämmittimellä hinkuttamiseksi. Jos on tietoa jollakin e46 m3:n lämmittämisestä niin kertokaahan.
Joo, Laakkonen näin totesi. Saman tiedon antoi Defan tuoteasiantuntija:
http://www.defa.com/file/737937000aa/873.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Vaikka tuossa lukee -00> niin Laakkosen mukaan se pätee vain E46:een, ei E92:een.
Avatar
marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Syys 2012, 11:39

marko kirjoitti:
Hiace kirjoitti:Oliko merkkiliikkeen tieto, että e46:een olis letkulämppäriä tarjolla? Itsellä paikallisessa ei-merkkiliikkeessä selvityksessä saako letkun vai meneekö säteilylämmittimellä hinkuttamiseksi. Jos on tietoa jollakin e46 m3:n lämmittämisestä niin kertokaahan.
Joo, Laakkonen näin totesi. Saman tiedon antoi Defan tuoteasiantuntija:
http://www.defa.com/file/737937000aa/873.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Vaikka tuossa lukee -00> niin Laakkosen mukaan se pätee vain E46:een, ei E92:een.
Korjausta tuohon Defa-linkkiin: se olikin ilmeisesti säteilylämmitin. Mutta Laakkonen (Herttoniemi) kyllä puhui letkulämppärin E46:lle olevan saatavilla. Kannattaa nyt kuitenkin vielä varmistaa uudestaan se heiltä suoraan, ettei ole mitään väärinkäsityksiä tässä.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Suurin ongelmahan näissäkin hommissa on se, että juuri tuolta merkkiliikkeestäkin saa tasan niin monta erilaista vastausta, kuin on vastaajiakin :lol:

Vielä kun joku päivä törmäisi sellaiseen merkkiliikkeen palveluun, jossa oikeasti tiedetään, mistä puhutaan :mus:
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Syys 2012, 11:39

Taitaa olla tuo webaston asennus aikamoinen homma; ainakin sen perusteella mitä kuulin, suurin piirtein pitää puolet autosta purkaa. Eräskin firma johon olin yhteydessä kieltäytyi kokonaan asentamasta BMW:hen polttoainelämmittimiä. Silti tämä oli Kahan nettisivuilla mainittuna jälleenmyyjänä/asentajana. Kyllähän tuo aikaakin vie, jos 2 pv pitää varata asian osaavalla asentajallakin. Onkohan tuossa mitään mahdollisuuksia, että asennus aiheuttaa jotain ongelmia muualla autossa. Siis akku poislukien. Defan edustaja sanoi, että saman aikaa pitää ajaa mitä lämmittää, niin sitten ei ole akkuongelmaa.
Avatar
ollibeib
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.

N47D20 eli 130kW 2.0, Defan säteilylämmitin ja sisäpistoke asennettu. Puhallin puhaltaa sisällä tuulilasille.

-5c lämmöistä kun starttaa 45min lämmittelyn jälkeen kone kuulostaa "sivistyneemmältä" eli sellaset alkurohinat sun muut tuntuvat pienemmiltä. Starttaan seinien ympyröimästä tilasta, joten äänet todella helposti kuunneltavissa. Testiaamuja 4, joista kahtena ollut lämmityksessä tuon 45min-1h. Sisätilat nyt kiehuu jo 30min jälkeen ihan normaalisti, sen verran vähän ollut pakkasta tolle 1350W Terminille.

Kuulostellaan enempi sitten pahemmilla pakkasilla.

Maksoin PK-seudulla asennettuna osineen 500€.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

marko kirjoitti:Taitaa olla tuo webaston asennus aikamoinen homma; ainakin sen perusteella mitä kuulin, suurin piirtein pitää puolet autosta purkaa. Eräskin firma johon olin yhteydessä kieltäytyi kokonaan asentamasta BMW:hen polttoainelämmittimiä. Silti tämä oli Kahan nettisivuilla mainittuna jälleenmyyjänä/asentajana. Kyllähän tuo aikaakin vie, jos 2 pv pitää varata asian osaavalla asentajallakin. Onkohan tuossa mitään mahdollisuuksia, että asennus aiheuttaa jotain ongelmia muualla autossa. Siis akku poislukien. Defan edustaja sanoi, että saman aikaa pitää ajaa mitä lämmittää, niin sitten ei ole akkuongelmaa.
Minun mopodieseliin (320dA xdrive E90) kaukosäätöisen Webaston sekä Defan akkulaturin asennus vei aikaa 8h asiantuntevalta liikkeeltä. Mitään ongelmia ei ole ollut kahden vuoden aikana.
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Ongelma lienee yllä se, että 4.0l V8 aiheuttaa ahtautta siihen malliin, että asennus on vaikeampaa.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

Onkos kukaan jo asentanut / asennuttanut Defa:n lämppäria F30:seen?
Oma olis huomenna menossa asennukseen ja kiinnostaisi tuo pistokkeen paikka.
Mihin sen saa tukevimmin / huomaamattomimmin??
Edellisessä (E90), laittoivat siihen alempaan ilmanottoaukkoon sellaisella "pinta-asennus" kiinnikeellä ja se oli hiukan sellainen "tursitun" oloinen.
Paras kai tulisi suoraan puskurin läpi jostakin kohden, mutta päässeekö noissa tekemään niin?
Teme_P
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Loka 2012, 16:59
Auto: BMW G30 530e M-Sport -19
Porsche 911 Carrera -84

Bemisti kirjoitti:Kyllä Kahalta saa F30:iin "lohkolämmittimen". Lämmitin ei ole perinteinen lohkolämmitin eikä säteilylämmitin vaan vesiletkuun asennettava lämpövastuksella varustettu jäähdytysnesteen lämmitin. Paketti sisältää virtalähteen, vesipumpun, vastuksen ja johto/letkusarjan. Säteilylämmitintä ei voi F30:iin asentaa koska öljypohja on komposiittia. Jos ketä kiinnostaa voin kaivaa varaosanumeron jolla voi lämmitintä kysellä.
Oliko toi siis bensakoneeseen? Voitko laittaa osanumeron foorumille muidenkin tiedoksi tai vaihtoehtoisesti yksityisviestillä?

T. Teme
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

EPJBMW kirjoitti:Onkos kukaan jo asentanut / asennuttanut Defa:n lämppäria F30:seen?
Oma olis huomenna menossa asennukseen ja kiinnostaisi tuo pistokkeen paikka.
Mihin sen saa tukevimmin / huomaamattomimmin??
Edellisessä (E90), laittoivat siihen alempaan ilmanottoaukkoon sellaisella "pinta-asennus" kiinnikeellä ja se oli hiukan sellainen "tursitun" oloinen.
Paras kai tulisi suoraan puskurin läpi jostakin kohden, mutta päässeekö noissa tekemään niin?
Minulla se ulostuleva pistoke on sumuvalon paikkeilla(pelkääjän puolella) olevassa mustassa tilassa,ja aika huomaamaton se on.
Muoviin tehty reikä ja ei mitään pinta-asennusta torsomaisesti.Alhaallahan se on,mutta selkä vielä taittuu..
Laakkosella JKL:ssä laittoivat.
Ei kait puskurin läpi kumminkaan? Tai no riippuu auton väristä.Valkoisessa ei hyvä.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

gestapo kirjoitti:Minulla se ulostuleva pistoke on sumuvalon paikkeilla(pelkääjän puolella) olevassa mustassa tilassa,ja aika huomaamaton se on.
Muoviin tehty reikä ja ei mitään pinta-asennusta torsomaisesti.Alhaallahan se on,mutta selkä vielä taittuu..
Laakkosella JKL:ssä laittoivat.
Samaan paikkaan tuo tuli minullakin, mutta sama on näemmä asennuspaikkakin. :)
Alkujaan oli puhe, että pistoke tulisi kuskin puolelle, mutta onkohan tuo helpompi sitten laittaa sinne pelkääjän puolelle?
Eipä tuosta ole muuta haittaa, kuin muutama askel enemmän johtoa seinään laittaessa, kun pitää kiertää auto.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Kyllä asennus onnistuu molemminpuolin,kaapeliin vaan lisää mittaa.
Itse halusin pistokkeen pelkääjän puolelle, kun pistorasiat ovat sen kohdalla.Muuten tuo lyhyt vihreä johto ei oikein kunnolla ylety.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
Anssi79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 550
Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020
Paikkakunta: Espoo

Avataanpas ura täällä foorumilla nyt kun on jo 300km uudella autolla takana :)
Onko kenelläkään tietoa missä Espoossa olisi kokemusta F30 316d "lohkolömmittimen" asennuksesta? Mihin hintaan saa lohkolämmittimen ja sisähaaran asennettuna?
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
CkWave
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 14 Marras 2012, 12:37
Auto: BMW F30 320d

Hienon auton oot hommannu Anssi79 ;) Itselle tulossa f30 320d jossakin helmikuun paikkeilla. Itselläni samat kysymykset mielessä. Ajatuksena oli että saisin lämmittimen mikä lämmittää moottorin ja sisätilan GSM-yhteydellä älypuhelimesta. Onko suositusta mikä ratkaisu olis paras mahdollinen ja tietenkin halvimmalla tavalla:D tosin luotettavuudesta valmis maksamaan kyllä?
Avatar
Anssi79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 550
Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020
Paikkakunta: Espoo

Pistin kyselyä suoraan defalle ja calixille ja calixilta tulikin jo vastaus, ettei ole lämmitintä tuohon malliin vielä tarjolla.
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Avatar
tommiristo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 31 Heinä 2012, 21:28
Auto: F30 316da
F20 120da
F25 Xdrive 2.0da

Kellään kokemuksia Eberistä? Ostin uuden 3-sarjalaisen esittelyauton ja automyyjän suosituksesta autoliikkeen kautta asennetaan autoon eberi. Myyjän mukaan toimii paremmin BMW:n ilmastoinnin kanssa kuin webasto. Asennus gsm-ohjaimella tulee 100 € edullisemmaksi kuin webasto.

Asennuksen hoitaa Finnklima Vantaalla? Kellään kokemuksia firmasta?
ainomieli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 07 Joulu 2011, 14:48
Auto: BMW F20 116i automaatti

tommiristo kirjoitti:Kellään kokemuksia Eberistä? Ostin uuden 3-sarjalaisen esittelyauton ja automyyjän suosituksesta autoliikkeen kautta asennetaan autoon eberi. Myyjän mukaan toimii paremmin BMW:n ilmastoinnin kanssa kuin webasto. Asennus gsm-ohjaimella tulee 100 € edullisemmaksi kuin webasto.

Asennuksen hoitaa Finnklima Vantaalla? Kellään kokemuksia firmasta?
Mulla on tässä nykyisissä F20:ssä eberi ja oli myös edellisessä E46:ssa. Hienosti on toiminut. Kovin monipuolisesti en oo laitetta käyttänyt, eli ikinä en oo ilmastoinnin asetuksiin koskenut vaan oon pitänyt sen aina automaatilla. Eihän tuo silloin kovin paljoa sisälle puhalla mutta eipä tuolle ole ollut tarvettakaan kun auto on aina katoksessa ja ikkunat pysyy sulana muutenkin. 10 - 15 minuuttia kestää eberiä käyttää ennenkuin auto huomaa että akusta ryöstetään virtaa vaikka auto ei ole käynnissä. Tuota pidemmissä lämmityksissä tulee käynnistäessä akkuherjaa ja joitakin laitteita vissiin sammutellaan, mutta en tiedä mitä ne laitteet on, penkinlämmittimet ainakin toimii, takalasinlämmitintä en oo koskaan käyttänyt ja peilinlämmittimet unohdin ostaa. Kovilla pakkasilla käytin erillistä akkulaturia noin viikon välein, ihan vaan varmuuden vuoksi kun päivittäistä ajoa tuli vain reilu 15 minuuttia suuntaansa ja eberiä tuli pidettyä päällä jopa puolituntia kerrallaan.

Muutamien sattumien seurauksena autosta on nyt purettu eberin ilmastoinnin ohjaus, pisimmillään oon sen jälkeen lämmittänyt puoli tuntia eikä lämmityksen jälkeen akkuherjaa tullut. Mulle tuo uusi kytkentä, jossa eberi ei käynnistä sisäilmanpuhallusta, sopii paremmin kun en sisätilanlämmitystä tarvitse, eipähän tarvi ladata erikseen akkua ainakaan niin usein. Toki saahan ilmastointilaitteen kytkettyä pois myös laittamalla puhallusvoimakkuuden minimiin mutta siinä tulisi taas ylimääräisiä napinpainalluksia kun auton ajaa parkkiin.
Avatar
tommiristo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 31 Heinä 2012, 21:28
Auto: F30 316da
F20 120da
F25 Xdrive 2.0da

Ensi kokemuksia eberistä F30:ssä.

Autoon asennettu 5kw eberi easy start call käynnistyksellä. Paikalliskäyttö nappi on erittäin pieni ja huomaamaton. Nappi sijoitettiin ratin viereen vasemmalle vilkun viiksen taakse (ei käyntivalo häiritse pimeälläkään). Easy start call iphone applikaation käyttöönotto ei ehkä ollut kaikkein helpoimmasta päästä, mutta onnistui muutaman erheen jälkeen.

Itse iphone ohjelmistohan ei suoraan tee muuta kuin "kirjoittaa" tekstiviestiin oikeat käskyt, mitä kulloinkin haluata tehdä (kysyä auton sisälämpöä, käynnistää lämmityksen, ajastaa lämmityksen alkamisen jne.) ja lähetät itse sen tekstarin tekstiviesti ohjelmasta autolle. Mikäli esim kyselet auton sisälämpöä, saat autosta paluuviestinä koodin, jonka kopioit välimuistiin, jonka jälkeen avaat easy start call ohjelman uudelleen puhelimestasi, applikaatio osaa lukea tekstiviestin välimuistista ja esittää sen sinulle ymmärrettävässä muodossa.

En tiedä miten Webaston thermo call käytännössä toimii, mutta itse koen jotenkin tuon eberin iphone applikaation jotenkin monimutkaiseksi. Syynä se, että applikaatio ei itse lähetä niitä viestejä ja esitä vastausviestejä suoraan ymmärrettävässä muodossa vaan sinun pitää kopioida ja availla ohjelmistoa edestakaisin. Voi olla että siirryn jossain vaiheessa puhtaasti käyttämään tuota soitto ominaisuutta.

Aamulla n 20 min lämmityksen jälkeen, auto herjaa akun virran kulutuksesta auton ollessa sammuksissa, mutta senhän saa kuitattua yhdellä idrive painalluksella pois. En erikseen säätänyt auton puhalluksia tuulilasille tai lämpöjä täysille ennen sammutusta. Ilmastointi puhalsi lämmintä ilmaa kabiiniin kyllä, mutta lasihan ei ollut sula tuossa lumimyräkässä. Luulen että täydellisen lämpimän kabiinin ilman ylimääräisiä säätöjä ennen auton sammutusta, saa ainoastaan ostamalla BMW:n oman pysäköintilämmittimen.
Vastaa Viestiin