Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Nähty sellainenkin tapaus että säteilylämmitin oli juuri sen verran irti moottorista että lämpö ei päässyt johtumaan. Parempi kiinnitys, ja taas toimi. Auton alle kyllä piti päästä mutta korjaus ei maksanut käytännössä mitään.
AjamisenIloa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 203
Liittynyt: 02 Marras 2012, 13:02
Auto: G20 330e M-sport, -19

Oliko kenelläkään tietoa mikä lämmitin asennetaan näihin kolmisylinterisiin LCI malleihin merkkiliikkeessä, siis 116da 2015=>, Calix vai Defa, letku vai säteilijä?
Ex: 520da E60 -07,520da E61 -09, 518da F10 -14, F20 116da -15, F10 518da m-sport, -15
Avatar
elem
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 78
Liittynyt: 13 Kesä 2015, 14:45
Auto: 330e -20
MB A250e -21
Paikkakunta: Pirkkala

MInulle kerrottiin pari viikkoa sitten 3-syl. 118iA:han asennetun Defan säteilylämmittimen.
Patomursu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 87
Liittynyt: 28 Elo 2012, 18:23

Olisiko jollain asennuskuvia tt thermon asentamisesta F10/11 autoon?
Ajattelin tuollaisen asennuttaa webaston sijasta, kun luin että näissä tulisi akun kanssa ongelmia. Sopiiko valmistajan suosittelema paikka asennukseen, eli juuri ennen sisätilan lämppärikennoa?
Toimiiko nestekierto normaalisti kun moottori sammutettu, että ei ole mitään venttiileitä kiinni?
Kuva
Sweep
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 16 Elo 2016, 20:32
Auto: BMW 320i Touring F31 xDrive (2014)

Kyselin jo toisessa ketjussa letkulämppärin sopivuudesta autooni (320i xDrive, vm. 2014). Defalla ei ilmeisesti ole tarjota mitään, mutta Calixilla olisi. Onkos kenelläkään kokemuksia aiheuttaako letkulämppäri ko. mallissa ongelmia? Muuten pistäisin tilaukseen, mutta jos BMW ei noita suosittele niin vähän mietityttää.
P-P
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Heinä 2015, 09:07
Auto: BMW Z4 sDrive 28i vm. -12

Sweep kirjoitti:Kyselin jo toisessa ketjussa letkulämppärin sopivuudesta autooni (320i xDrive, vm. 2014). Defalla ei ilmeisesti ole tarjota mitään, mutta Calixilla olisi. Onkos kenelläkään kokemuksia aiheuttaako letkulämppäri ko. mallissa ongelmia? Muuten pistäisin tilaukseen, mutta jos BMW ei noita suosittele niin vähän mietityttää.
Itselleni ainakin viime syksynä asennettiin Z4 28i malliin (N20 koneella kuten tuo 320i xDrivekin) Defan letkulämppäri kiertovesipumpulla. Juurikin sama Defan malli, jota suositellaan takavetoisiin 3, 4, 5-sarjalaisiin N20 bensaturboilla. Merkkiliikkeet nostivat heti kädet pystyyn, koska Z4:sta ei ollut Defan listoilla ja Defan teknisestä tuesta myöskään ei uskallettu antaa suositusta, koska "koeasennusta ei kyseiseen moottori/korimalli-komboon" oltu tehty.
Paikallinen autosähköliike kuitenkin otti homman työn alle ja hyvin toimii ainakin yhden talven perusteella. Tuo letkulämppäri kiertovesipumpulla on sähkölämmittimeksi todella hyvä. Motti oikeasti jopa vähän lämpenee ja heti startista alkaa lämmintä painaa kabiiniin.

Ja jollen ihan väärin ole ymmärtänyt, niin eikö ne (huonosti asennetut) säteilylämmittimet nimenomaan aiheuta häiriövaloja ja käynnistymisongelmia, kun hehkuttavat konetta yhdeltä suunnalta lämpimaksi ja sekoittavat antureita sekä aikaansaavat epäloogisia anturiarvoja?
Avatar
GTA1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 22 Syys 2013, 12:01
Auto: F34 320iA xDrive ///M Sport

Kaikki myivät eiooota kun Defaa kanssa Gt;hen kysyin 2 1/2v sitten. Gt oli kanssa silloin niin tuore malli etti löytynyt Defan listoilta vaikka teknisesti ei kaiketi mitään muutosta F30/31 malleihin ollut.
Tuo Calixin paketti tuli sitten asennutettua. Se oli myös jälleenmyynti liikkeen "suositus" mutta varmaan vain kauppapoliittisista syistä kun oli Calixin kanssa tehneet sopparin.

Hyvin se on toiminut tainen ainakaan ole huomannut siinä mitään ongelmaa.
Sweep
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 16 Elo 2016, 20:32
Auto: BMW 320i Touring F31 xDrive (2014)

P-P kirjoitti:Ja jollen ihan väärin ole ymmärtänyt, niin eikö ne (huonosti asennetut) säteilylämmittimet nimenomaan aiheuta häiriövaloja ja käynnistymisongelmia, kun hehkuttavat konetta yhdeltä suunnalta lämpimaksi ja sekoittavat antureita sekä aikaansaavat epäloogisia anturiarvoja?
Kuulostaa jopa loogiselta. Jos oikein ymmärsin (en muista mistä luin), mutta sellaiset letkulämppärit, joissa ei ole pumppua, siis jossa vesikierto perustuu lämpötilaeroihin, voivat aiheuttaa ongelmia. Kaipa niissä kierto on sen verran hidas, mutta luulisi, että pumpulliset mallit toimivat paremmin.

Pitäisi yrittää Tampereen seudulta etsiä liike, joka moisen asentaisi.
Sweep
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 16 Elo 2016, 20:32
Auto: BMW 320i Touring F31 xDrive (2014)

Pikaisen kyselyn perusteella näyttää letkulämppärille tulevan melkoisesti hintaa. Calixin vermeille tulis hintaa rapiat 600 € ja asennuksen kanssa mennäänkin jo yli tonnin.

Onko kenelläkään ollut Webaston kanssa ongelmia bensabemarissa? Autoasentaja mainitsi, että diesel-bemareissa on ollut ongelmia antureiden kanssa, jolloin vikakoodeja on pitänyt käydä nollaamassa aika usein.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Osta ne vermeet motonetistä?
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Sweep kirjoitti:
Onko kenelläkään ollut Webaston kanssa ongelmia bensabemarissa? Autoasentaja mainitsi, että diesel-bemareissa on ollut ongelmia antureiden kanssa, jolloin vikakoodeja on pitänyt käydä nollaamassa aika usein.
Mulla on kahdessa dieselbemarissa jälkiasennettu Webasto, ei ongelmia.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Sweep kirjoitti:Onko kenelläkään ollut Webaston kanssa ongelmia bensabemarissa? Autoasentaja mainitsi, että diesel-bemareissa on ollut ongelmia antureiden kanssa, jolloin vikakoodeja on pitänyt käydä nollaamassa aika usein.
Webastojen, Eberien ja muiden polttoainekäyttöisten lisälämmittimien kanssa tulee toimeen olennaisesti paremmin kun muistaa muutaman asian:
1) Älä koskaan käynnistä moottoria lisälämmittimen ollessa päällä, vaan sammuta se ensin ja odota jäähdytyspuhallus loppuun asti ensin. Jos käynnistää moottorin lisälämmittimen pöhistessä, jännite saattaa hetkellisesti laskea sen verran että lisälämmitin sammahtaa, ja jos se sammahtaa "väkivaltaisesti" se nokeaa itsensä. Muutama nokikäsittely niin tukossahan se on eikä enää toimi. Alijännitekin saattaa jättää vikamuistiin merkinnän, ja tarpeeksi monta merkintää vikamuistissa lamaannuttaa koko laitteen ja pitää käydä nollauttamassa).
2) Käytä lisälämmitintä aina vähintään useamman minuutin ajan, niin että se lämpenee kunnolla ja pysyy sisuskaluiltaan puhtaana.
3) Älä koskaan pidä päällä "jos on kylmä ja moottori on käynnissä, lisälämmitin käynnistyy automaattisesti" -toimintoa päällä. Joistain autoista sen saa pois valikoista, joistain pitää tehdä korjaamolla, monissa Bemareissa se ei ole onneksi edes mahdollista. Käytännön elämässä kohtia 1 ja 2 ei tule noudatettua jos automaattitoiminto on päällä.

Näin toimien mun dieseli-Bemarin Webasto on toiminut kuin junan vessa, myös kesän jäljiltä.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Wonderi kirjoitti:
Sweep kirjoitti:Onko kenelläkään ollut Webaston kanssa ongelmia bensabemarissa? Autoasentaja mainitsi, että diesel-bemareissa on ollut ongelmia antureiden kanssa, jolloin vikakoodeja on pitänyt käydä nollaamassa aika usein.
Webastojen, Eberien ja muiden polttoainekäyttöisten lisälämmittimien kanssa tulee toimeen olennaisesti paremmin kun muistaa muutaman asian:
1) Älä koskaan käynnistä moottoria lisälämmittimen ollessa päällä, vaan sammuta se ensin ja odota jäähdytyspuhallus loppuun asti ensin. Jos käynnistää moottorin lisälämmittimen pöhistessä, jännite saattaa hetkellisesti laskea sen verran että lisälämmitin sammahtaa, ja jos se sammahtaa "väkivaltaisesti" se nokeaa itsensä. Muutama nokikäsittely niin tukossahan se on eikä enää toimi. Alijännitekin saattaa jättää vikamuistiin merkinnän, ja tarpeeksi monta merkintää vikamuistissa lamaannuttaa koko laitteen ja pitää käydä nollauttamassa).
2) Käytä lisälämmitintä aina vähintään useamman minuutin ajan, niin että se lämpenee kunnolla ja pysyy sisuskaluiltaan puhtaana.
3) Älä koskaan pidä päällä "jos on kylmä ja moottori on käynnissä, lisälämmitin käynnistyy automaattisesti" -toimintoa päällä. Joistain autoista sen saa pois valikoista, joistain pitää tehdä korjaamolla, monissa Bemareissa se ei ole onneksi edes mahdollista. Käytännön elämässä kohtia 1 ja 2 ei tule noudatettua jos automaattitoiminto on päällä.

Näin toimien mun dieseli-Bemarin Webasto on toiminut kuin junan vessa, myös kesän jäljiltä.
Minäkin olen toiminut noiden ohjeiden mukaisesti. Kohtaan 2 lisäys, että itse käytän webastoa vähintään 10 minuuttia silloin kun käytän. Mainittujen kohtien lisäksi minulla:

4) käytä webastoa vähintään kerran kuukaudessa (myös kesäaikana).
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

Wonderi kirjoitti: Webastojen, Eberien ja muiden polttoainekäyttöisten lisälämmittimien kanssa tulee toimeen olennaisesti paremmin kun muistaa muutaman asian:
1) Älä koskaan käynnistä moottoria lisälämmittimen ollessa päällä, vaan sammuta se ensin ja odota jäähdytyspuhallus loppuun asti ensin. Jos käynnistää moottorin lisälämmittimen pöhistessä, jännite saattaa hetkellisesti laskea sen verran että lisälämmitin sammahtaa, ja jos se sammahtaa "väkivaltaisesti" se nokeaa itsensä. Muutama nokikäsittely niin tukossahan se on eikä enää toimi. Alijännitekin saattaa jättää vikamuistiin merkinnän, ja tarpeeksi monta merkintää vikamuistissa lamaannuttaa koko laitteen ja pitää käydä nollauttamassa).
2) Käytä lisälämmitintä aina vähintään useamman minuutin ajan, niin että se lämpenee kunnolla ja pysyy sisuskaluiltaan puhtaana.
3) Älä koskaan pidä päällä "jos on kylmä ja moottori on käynnissä, lisälämmitin käynnistyy automaattisesti" -toimintoa päällä. Joistain autoista sen saa pois valikoista, joistain pitää tehdä korjaamolla, monissa Bemareissa se ei ole onneksi edes mahdollista. Käytännön elämässä kohtia 1 ja 2 ei tule noudatettua jos automaattitoiminto on päällä.

Näin toimien mun dieseli-Bemarin Webasto on toiminut kuin junan vessa, myös kesän jäljiltä.
Jotain on kyllä pahasti väärin jos listan 1-kohtaa pitää noudattaa. Ikinä ei ole ollut ongelmia että lämmitin olisi mennyt lukkoon alijännitteen takia. Käytännössä lämmitin on hyödytön kapine jos sitä ei voi käyttää moottorin käydessä. Mistä tuollainen tieto on peräisin?

Sen olen huomannut että biopolttoaineet aiheuttavat ongelmia nykyisin...
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Moottorin käydessä lisälämmitintä voi hyvinkin käyttää, kunhan se ei ole päällä moottoria käynnistettäessä. Mulla on pakkasaamuna tapana sammuttaa lisälämmitin kaukosäätimellä siinä vaiheessa kun laitan takkia päälle, se ehtii juuri sammua ennen kuin ehdin autoon käynnistämään, ja sitten tarvittaessa lisälämmitin ajon ajaksi uudestaan päälle kun moottori on käynnissä.

Kaitsen töissä 280 kuljettajaa ja 78 autoa joihin jokaiseen tulee 360tkm vuodessa mittariin. Lisälämmittimiä käytetään em. ohjeiden mukaan ja toimii varsin hyvin. Aikaisemmin käytössä oli automaattikäynnistys samanlaisissa Webastoissa, ongelmia oli valtavasti enemmän.
Patomursu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 87
Liittynyt: 28 Elo 2012, 18:23

Wonderi kirjoitti:Moottorin käydessä lisälämmitintä voi hyvinkin käyttää, kunhan se ei ole päällä moottoria käynnistettäessä. Mulla on pakkasaamuna tapana sammuttaa lisälämmitin kaukosäätimellä siinä vaiheessa kun laitan takkia päälle, se ehtii juuri sammua ennen kuin ehdin autoon käynnistämään, ja sitten tarvittaessa lisälämmitin ajon ajaksi uudestaan päälle kun moottori on käynnissä.

Kaitsen töissä 280 kuljettajaa ja 78 autoa joihin jokaiseen tulee 360tkm vuodessa mittariin. Lisälämmittimiä käytetään em. ohjeiden mukaan ja toimii varsin hyvin. Aikaisemmin käytössä oli automaattikäynnistys samanlaisissa Webastoissa, ongelmia oli valtavasti enemmän.
Huonostihan se on sitten asennettu jos pitää sammuttaa ennen auton käynnistystä.

Edellisessä autossa (mb c malli -12) jos oli vain viileää ulkona niin laitoin webaston päälle 20 minuutiksi (minimi käyttöaika jotta ei karstotu) ja lähdin kuitenkin liikkeelle 10 minuutin webaston käynnin jälkeen ja annoin ajon aikana pöhistä tuon lopun 10 minuuttia.
Luulisi osaavan asentajan sen saavan toimimaan nois myös bemarissa :dumb:
Kyseessä oli jälkiasennettu webasto.
Kuva
Rampe72
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 23 Huhti 2012, 15:07
Auto: G20 330e
Paikkakunta: Tampere

Patomursu kirjoitti: Huonostihan se on sitten asennettu jos pitää sammuttaa ennen auton käynnistystä.

Edellisessä autossa (mb c malli -12) jos oli vain viileää ulkona niin laitoin webaston päälle 20 minuutiksi (minimi käyttöaika jotta ei karstotu) ja lähdin kuitenkin liikkeelle 10 minuutin webaston käynnin jälkeen ja annoin ajon aikana pöhistä tuon lopun 10 minuuttia.
Luulisi osaavan asentajan sen saavan toimimaan nois myös bemarissa :dumb:
Kyseessä oli jälkiasennettu webasto.
Samaan tapaan minäkin olen toiminut pari talvea ilman ongelmia. (Oma aikatauluni on 20min. etukäteen ja loput 10min. ajon aikana). Tulevankin talven ajattelin vetää samalla kuviolla. Webaston asentanut firma aikoinaan antoi samantyyppiset ohjeet.
Webasto on toiminut moitteetta kokoajan, eikä autokaan vielä ole yhtäkään akkuherjaa antanut. Mitään koodauksia autolle ei ole tehty.
Talvella laitan n. kerran viikossa auton yöksi ylläpitolaturiin.
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Ei siinä Webaston sammumisessa pitäisi olla mitään eroa sammuttaako sen itse, vai sammuuko se auton toimesta moottorin käynnistyessä. Polttoaineen syöttö katkeaa, jälkihehkutus käynnistyy ja paloilmapuhallin tekee normaalin jälkituuletuksen.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Niin kauan kun Webasto (ja muun merkkiset vastaavat) sammuu hallitusti, eli tekee jäähdytyspuhalluksen, ei ole mitään ongelmaa eikä väliä mikä sen käskee sammumaan. Ja niin kauan kun akusta tulee riittävästi virtaa näin tapahtuukin. Jos laittaa auton yöksi laturiin esim. kerran viikossa niin ongelmia ei kovin helposti tulekaan. Mutta jos jäisestä akusta se vähä kapasiteetti on kulutettu webastolla, moottoria käynnistettäessä startti ottaa akusta viimeiset virrat mitä saa (startti on suunniteltu tekemään kaikkensa että saisi moottorin käyntiin vaikka akkujännite olisi vähän alhainenkin), Webastolle virtaa ei välttämättä hetkellisesti riitä. Webasto tukehtuu sähkönpuutteeseen ja nokeaa itsensä. Siihen ei mikään asentaja eikä autotehdaskaan voi auttaa. E39:n tehdas-Webaston asennuksessa saksalainen insinööri oli yrittänyt auttaa, siinä oli esto että kovemmalla pakkasella Webasto ei suostunut esilämmittämään ollenkaan (kovassa pakkasessa dieselmoottori jäi sitten käynnistymättä siksi ettei esilämmitystä voinut tehdä, ei hyvä sekään.) E39:n jälkeen Webasto katosi Bemarin vakiovarusteista, todennäköisesti ihan sen takia että niissä on automaattikäynnisteisenä tai ajattelemattomien autoilijoiden käytössä niin paljon toimintahäiriöitä.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Tässä on tullut webastoa ja eberiä käytettyä vähintäänkin satoja kertoja ja oikeastaan aina moottori käyntiin kun poltin on päällä. Vielä ei ole ongelmia ollut. Teoreettiset pohdinnat ja käytännön elämä on kaksi eri asiaa.

Alijännitetilan pitää kestää 20 sekuntia ennen kuin poltin sammuttaa itsensä, tämä ehto ei täyty auton starttauksen yhteydessä. Kyllä näitä sentään voi käyttää ihan normaalisti.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Vastaa Viestiin