Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Tuo Calixin sisäpuhallin on varmasti ok, mutta Defan vastaavassa on tehoa 1850w. En tiedä Calixista mutta Defan sisäpuhaltimella on viiden vuoden takuu. Tarjoushinta näkyy olevan 65-79,00eur, liikkeestä riippuen.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

EPJBMW kirjoitti:
NBW kirjoitti:Tulipahan peruttua tuo Calixin letkulämppäri ja varasin ajan Defan säteilylämppärin, sisätilapistokkeen ja akkulaturin asennukseen.
Terve tuloa joukkoon. :thup:
Aivan mielenkiinnosta kyselen, että milloin sait ajan Defan säteilylämppärin asennukseen?
Itselleni kun kävi, niin kuin tuolla autotalli puolella jo viime viikolla kirjailin, että jouduin ottamaan uuden auton käyttöön ilman lämmitintä. Kun Defa ei pysty toimittamaan lämmitintä ko. malliin!? :mad: Tosin minulla on bensakone, toisin kuin NBW:llä.
Kyselin muuten aivan huvikseni, muutamista varaosaliikkeistäkin noita lämppäreitä, eikä nekään todellakaan löytäneet noita edes omilta keskusvarastoiltaan? :conf:
Mitä ne sekoilee siellä mistä olet kysynyt sillä N43 ja N46 moottoreihin (318i ja 320i vm. 200-2011) käy sama vastus ja sitä on tosiaan saanut vuodesta 2005 lähtien. Kyllä luulisi vastus löytyvän. Vastuksen nro on DA413847 (säteilylämmitin)
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

J1978 kirjoitti: sitä on tosiaan saanut vuodesta 2005 lähtien. Kyllä luulisi vastus löytyvän. Vastuksen nro on DA413847 (säteilylämmitin)
Näinhän asian pitäis olla.
Mutta Laakkonen etsi sitä Ruosista asti, eikä löytänyt.
Sitten kun itse kyselin täältä varaosaliikkeistä ihan vain mielenkiinnosta, niin eräskin soitti Helsinkiin heidän pääpaikalleen, eikä löytynyt.
Defalla on vain ilmaisesti tämäkin mallin kanssa toimitus ongelmia? :mad:
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Mulle piti asentaa aluksi eberiltä joku lämmitin, mutta maahantuojalta ei löytynyt. Nyt tulee webaston joku evo 5. Onkos kokemuksia tuosta?
shoeshine
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 158
Liittynyt: 09 Loka 2010, 19:35
Auto: BMW F30 330e iPerformance
Paikkakunta: Helsinki

Raimo Miettinen kirjoitti:Mulle piti asentaa aluksi eberiltä joku lämmitin, mutta maahantuojalta ei löytynyt. Nyt tulee webaston joku evo 5. Onkos kokemuksia tuosta?
Kokemuksia ei ole, mutta tuo Evo-malli on kuulemma viime syksynä markkinoille tullut uusi malli joka on pienikokoisempi, vie vähemmän sähköä ja on tehokkaampi kuin vanha malli. Lisäksi se reagoi nopeammin akun tyhjenemiseen kuin vanha malli, eli kytkee lämmittimen nopeammin pois päältä jos akku uhkaa tyhjentyä. Näin minulle kertoi myyjä joka myy sekä Eberiä, että Webastoa. Ebereistä minulla ei ole kokemuksia mutta Webastoissa on mielestäni näppärämmän kokoiset kaukosäätimet, lisäksi iPhoneen saa sovelluksen jolla Webaston voi käynnistää näppärästi iPhonella. Itse aion asennuttaa tuon Evon omaan autooni.
Edelliset BMW:t: E34 525i 1993, E39 523iA 1996, E60 530d 2003, F11 520d Sport A Touring, F11 530dA xDrive Touring 2015
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Kieltämättä tuo iLuurin sovellus kuullostaa näppärältä.
NBW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 19 Tammi 2011, 18:39
Auto: BMW f10 520d
Paikkakunta: Pohojanmaa

Nyt on defan lämmityshärpäkkä asennettu ja testattu. Aamulla oli -25 astetta ja lämppäri oli 4 tuntia päällä. Kyseessähän on säteilylämppäri joka on asennettu sille tarkoitettuun paikkaan öljypohjan yläpuolelle, lohkon alakulmaan. Täytyy sanoa, että oli positiivinen yllätys toimivuuden kannalta. Käynnistäessä auton omasta puhaltimesta tuli heti haaliaa ilmaa ja auto lämpes todella nopiasti verraten siihen ettei lämppäriä ollut. Kone käynnistyi kuin palmun alta ja kävi tosi nätisti ja kakistelematta alkusekunneista lähtien. Tuo säteilylämppäri on varmaan paikassa jossa se lämmittää myös koneen nesteet öljyn lisäksi.

Edellisessä autossani säteilylämppäri oli suoraan öljypohjassa kiinni, eikä sen toiminta ollut läheskään yhtä tehokasta siitä kohdin. Samoissa pakkasissa kone hiukan kakisteli käynnistäessä ja kesti hetken ennen kuin käynti tasaantui.

.
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

NBW kirjoitti:Nyt on defan lämmityshärpäkkä asennettu ja testattu.

.
Mitäs tuli maksamaan laite + asennus?
NBW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 19 Tammi 2011, 18:39
Auto: BMW f10 520d
Paikkakunta: Pohojanmaa

Säteilylämppäri, sisähaaroitepistoke, laturi ja kaikki johdot 380€ + 3 tuntia asennustöitä 210€. Eli yhteensä 590€. Ihanan kallista, mutta toimiva ratkaisu. Lisäksi mulla on ennestään Defa termiini sisätilalämmitin Teho: 1350W / 2100W joka pitää sisätilat lämpimänä ja ikkunat sulana kelillä kuin kelillä.
Avatar
Jopemies
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 142
Liittynyt: 07 Tammi 2011, 21:44
Auto: Volvo V90 T8 TwE MY21
BMW i3 120Ah 2019

Turbo kirjoitti:Kieltämättä tuo iLuurin sovellus kuullostaa näppärältä.
Löytyy myös Android -puhelimiin :thuup:

Webaston Evo tulee mullekin sitten aikanaan
ex:
Volvo XC 60 D5 Summum -14
F11 520dA SB -11
E39 535i -99
E114 1502 -76
laituri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
Auto: BMW M140i xDrive vm.2018

NBW kirjoitti:Säteilylämppäri, sisähaaroitepistoke, laturi ja kaikki johdot 380€ + 3 tuntia asennustöitä 210€. Eli yhteensä 590€. Ihanan kallista, mutta toimiva ratkaisu. Lisäksi mulla on ennestään Defa termiini sisätilalämmitin Teho: 1350W / 2100W joka pitää sisätilat lämpimänä ja ikkunat sulana kelillä kuin kelillä.
Minulle maksoi Lahdessa sama hoito ilman laturia 350€. Tuo 2100W lämmittää auton todella hyvin oli kuinka kylmä tahansa.
NBW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 19 Tammi 2011, 18:39
Auto: BMW f10 520d
Paikkakunta: Pohojanmaa

laituri kirjoitti:
NBW kirjoitti:Säteilylämppäri, sisähaaroitepistoke, laturi ja kaikki johdot 380€ + 3 tuntia asennustöitä 210€. Eli yhteensä 590€. Ihanan kallista, mutta toimiva ratkaisu. Lisäksi mulla on ennestään Defa termiini sisätilalämmitin Teho: 1350W / 2100W joka pitää sisätilat lämpimänä ja ikkunat sulana kelillä kuin kelillä.
Minulle maksoi Lahdessa sama hoito ilman laturia 350€. Tuo 2100W lämmittää auton todella hyvin oli kuinka kylmä tahansa.

Saman verran se minullekkin olis ollut pelkästään noilla härpäkkeillä, mutta tuo laturi oli vähän reilu 100€ ja lisäksi sitten lisäpätkä "panssarijohtoa". Siihen sitten lisää asennusaikaa, niin yhtäkkiää hinta karkaa aika korkialle. Olen kuitenkin tyytyväinen, että otin tuon laturinkin samaan syssyyn, kun mulla on aika paljon lyhyttä ajoa ja edellisessä autossa oli ongelmia talvisin akun lataustason kanssa juuri tuosta syystä.
Juh1s
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 126
Liittynyt: 09 Marras 2010, 20:48
Auto: Touring ilman G:tä

Onko mitään hajua mistä saisi säteilijän Uudeltamaalta? Kävin kyselemässä paikallisesta autofitistä, niin syssymmälle menee kuulemma. Soitti kahalle, niin ei ole tietoa milloin saavat lisää, tuskin ihan heti. Keskieuroopassa niin kova tarve.
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

Juh1s kirjoitti:Onko mitään hajua mistä saisi säteilijän Uudeltamaalta?
Yritin etsiä noista topiceista, että millainen kone sulla on? Eikös sinulla ole kuiteskin E91:nen?
Nimittäin kun varmistelin tuon oman autoni tiimoilta täkäläisiä tarvikeliikkeitä, niin kävi ilmi, että paikallisessa KL-varaosassa on hyllyssä 1 kpl sellainen joka käy ainaskin kaksilitraiseen bensaan vm.2005 lähtien.
Keski-Suomihan on kaukan Uudestamaasta, mutta käsittääkseni KL-varaosa lähetteleekin tavaraa tarvittaessa?
puppe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Syys 2011, 20:17

E 91 335i ja tuohon pitäisi hankkia moottorinlämmitin. Löytyykö ko. malliin muuta kuin säteilylämmitintä ( Defa/Calix )? Eli toisin sanoen perinteistä letkulämämmitintä jäähdytinneste puolelle.

Tattis.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

puppe kirjoitti:E 91 335i ja tuohon pitäisi hankkia moottorinlämmitin. Löytyykö ko. malliin muuta kuin säteilylämmitintä ( Defa/Calix )? Eli toisin sanoen perinteistä letkulämämmitintä jäähdytinneste puolelle.

Tattis.
Defalla ja Calixilla ei oo tarjota tohon muuta kuin säteilylämmitin. Harvassa alkaa olla ne automerkit ja mallit joihin saa normalin lohkolämppärin tai letkulämppärin. Syy on yksinkertaisesti se että peltään et letkulämmitin sekoittaa antureita ja teknikkaa jota nykyautot on täynnä. Säteilijä on nopea asentaa joten siitä tulee liikkeelle parempi voitto. BMW on autona aika nopea lämpiämään joten siinä tuo säteilijä ei oo ihan yhtä tyhjän kanssa jota se on vaikka jossain Skoodassa. Tohon kaveriksi vielä kunnon sisäpuhallin niin kyllä tolla pärjää.

Tosta näät itsekin ettei muuta oo

http://www.defa.com/finn_dok_h.php3?mer ... ng=6&ndid=" onclick="window.open(this.href);return false;

Sama juttu Calixilla. Calix on noista merkkinä epäluotettavampi joten vältä sitä. Eipä sitä kyllä moni siksi myykään kun sen kanssa on ollut ongelmia vähän joka merkin kanssa.
laituri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
Auto: BMW M140i xDrive vm.2018

Calix tosiaan syytä kiertää kaukaa, ainakin oman asentajani mukaan. Vastuksia piemennyt todella paljon. Itsellä Defan säteilylämmitin ja viime talven perusteella toimii ihan OK.
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Tänään tuli tehtyä kaupat defan paketista: säteilylämmitin + sisäpistoke + termini 1350w + 4A akkulaturi. Hintaa 720e asennettuna. Pitkään pähkäilin webastoa/eberiä mutta ajoni on lähinnä 10 minuutin työmatka-ajoa, joten akun kestävyys olisi tullut ongelmaksi. Säästyneellä rahasummalla voin sitten ostaa vaikkapa uudet kesärenkaat. Ainoa mikä tässä tulevassa ratkaisussa huolestuttaa, on tolpan sulakkeen kesto. Aikaisempina talvina 16A sulake on riittänyt kahden auton samanaikaiseen lämmitykseen mutta nyt tuo laturi haukkaa lisäksi sen 4A. No täytyy sitten kytkeä sisälämppäri pois päältä tai sanoa naapurille että lämmittää autonsa eri aikaan :lol:

Säteilylämmittimiä haukkuville muistutettakoon, että laite lämmittää öljyä eikä jäähdytysnestettä joten käynnistyksen yhteydessä autoon ei ala virtaamaan lämmintä ilmaa ja ilmeisesti tästä johtuen moni haukkuu "paistinpannut" turhiksi. Sen sijaan moottorin voitelu toimii paremmin kun öljy on lämmintä.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=642 tuossa on mielenkiintoista luettavaa numeroista kiinnostuneille.
Puimuri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 161
Liittynyt: 14 Maalis 2011, 22:38
Auto: Tesla MYLR23
Paikkakunta: Vantaa

Ei se laturi 230VAC puolelta 4A:ta ota, jos lataa akkua 4A virralla. Alle puolen ampeerin pitäisi jäädä verkkovirtapuolella, vaikka olisi huono hyötysuhde laturissa.
Nyt: Tesla MYLR23
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Puimuri kirjoitti:Ei se laturi 230VAC puolelta 4A:ta ota, jos lataa akkua 4A virralla. Alle puolen ampeerin pitäisi jäädä verkkovirtapuolella, vaikka olisi huono hyötysuhde laturissa.
Niin juu tietysti. Sehän lataa akkua noin 14 voltin jännitteellä, joten eihän se tietenkään 230V puolelta niin paljoa ampeereja haukkaa. Eli siis hyvin tulee sulakkeet kestämään :thup:
Vastaa Viestiin