Pakko kommentoida ja pelotella kun tästä on omaakin kokemusta ja tällä palstalla paljon polemiikkia. Ei ole aina ruoho vihrempää täällä orkkisosien maailmassakaan. Aika tutuksi on tehtaan Webastolla tullut ilmoitukset tyhjenevästä akusta omassa F25:ssa. Tosin nyt vihdoin kunnossa...tommiristo kirjoitti:Luulen että täydellisen lämpimän kabiinin ilman ylimääräisiä säätöjä ennen auton sammutusta, saa ainoastaan ostamalla BMW:n oman pysäköintilämmittimen.
Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 52
- Liittynyt: 12 Joulu 2011, 11:13
- Auto: BMW 320d E90 LCI 2009
Onko kellään mitään tietoa mitä ton tehdaswebaston muuttaminen (=ei merkkiliikkeessä) maksaa, niin että lämmittää sisätilatkin?tommiristo kirjoitti:Kävin tänään kyselemässä. Ei tule kauppoja.
Sanatarkka lainaus huoltopuolen sähköpostista (jonka lähetti minulle kun oli ensin selvittänyt laitoksen toiminnan):
"Lämmittää VAIN sisätilat, ei moottoria.
Asennettuna maksaa 2850e / sisältää kaukosäätimen."
Mistä syystä moottorin lämmittäminen moottorin lämmittimellä on näin vaikeaa bemarissa?
Oikeasti tämä on jo koomista
Toi bemarin virallinen asennus on kyllä todella koomista... En tiedä mistä olet tarjouksen pyytänyt, mutta monet merkkihuollot tekevät ns epävirallisia asennuksia, joissa jätetään jonkin moinen bypassventtiili pois ja kytketään lämmitin siten, että webasto kierrättää jäähdytinnesteen myös moottorin kautta.
Hinta on kyllä melko suolanen... Ehkä täytyy itsekkin kääntyä uudenmaan autovarustelun puoleen ja laitattaa "jälkiasenteinen" webasto.
Se hyvä puoli tässä tehdaswebastossa on että melkeen heti alkaa tulemaan lämmintä sisäilmaa kovallakin pakkasella. Edellisessä autossa oli jälkiasenteinen webasto ja siinä kesti paljon kauemmin, kun ensin lämmitti moottorin ja sen jälkeen vasta sisätilat alkoi lämpenemään.
Täytyy varmaan asentaa lisäksi letkulämmitin tähän omaan 320d 2009-malliin jos hinta tosiaan on suolainen.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Edelliseen:
Itse sain uuttaa autoa hankkiessa sen Webaston modauksen sisätiloille ilmaiseksi.
Itse sain uuttaa autoa hankkiessa sen Webaston modauksen sisätiloille ilmaiseksi.
Tuossa tuli kuvattua varsin kattavasti erot REMUC tuotteen ja kilpailevien tuotteiden välillä eli REMUC on aidosti kommunikoiva ohjelmisto ilman mitään SMS välikopiointeja. Lisäksi REMUC on hallittavissa myös web-selaimella. Web hallintaa voi kokeilla http://www.remuc.fi" onclick="window.open(this.href);return false; ja sieltä oikeasta laidasta [Kirjaudu] voi kirjautua esittelytunnuksilla.
Lämpötilat ja jännitteet päivittyvät älypuhelimeen REMUC laitteelta kerran minuutissa.
Lämpötilat ja jännitteet päivittyvät älypuhelimeen REMUC laitteelta kerran minuutissa.
tommiristo kirjoitti:Ensi kokemuksia eberistä F30:ssä.
Autoon asennettu 5kw eberi easy start call käynnistyksellä. Paikalliskäyttö nappi on erittäin pieni ja huomaamaton. Nappi sijoitettiin ratin viereen vasemmalle vilkun viiksen taakse (ei käyntivalo häiritse pimeälläkään). Easy start call iphone applikaation käyttöönotto ei ehkä ollut kaikkein helpoimmasta päästä, mutta onnistui muutaman erheen jälkeen.
Itse iphone ohjelmistohan ei suoraan tee muuta kuin "kirjoittaa" tekstiviestiin oikeat käskyt, mitä kulloinkin haluata tehdä (kysyä auton sisälämpöä, käynnistää lämmityksen, ajastaa lämmityksen alkamisen jne.) ja lähetät itse sen tekstarin tekstiviesti ohjelmasta autolle. Mikäli esim kyselet auton sisälämpöä, saat autosta paluuviestinä koodin, jonka kopioit välimuistiin, jonka jälkeen avaat easy start call ohjelman uudelleen puhelimestasi, applikaatio osaa lukea tekstiviestin välimuistista ja esittää sen sinulle ymmärrettävässä muodossa.
En tiedä miten Webaston thermo call käytännössä toimii, mutta itse koen jotenkin tuon eberin iphone applikaation jotenkin monimutkaiseksi. Syynä se, että applikaatio ei itse lähetä niitä viestejä ja esitä vastausviestejä suoraan ymmärrettävässä muodossa vaan sinun pitää kopioida ja availla ohjelmistoa edestakaisin. Voi olla että siirryn jossain vaiheessa puhtaasti käyttämään tuota soitto ominaisuutta.
Aamulla n 20 min lämmityksen jälkeen, auto herjaa akun virran kulutuksesta auton ollessa sammuksissa, mutta senhän saa kuitattua yhdellä idrive painalluksella pois. En erikseen säätänyt auton puhalluksia tuulilasille tai lämpöjä täysille ennen sammutusta. Ilmastointi puhalsi lämmintä ilmaa kabiiniin kyllä, mutta lasihan ei ollut sula tuossa lumimyräkässä. Luulen että täydellisen lämpimän kabiinin ilman ylimääräisiä säätöjä ennen auton sammutusta, saa ainoastaan ostamalla BMW:n oman pysäköintilämmittimen.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 5
- Liittynyt: 29 Syys 2012, 17:54
- Auto: BMW F10 520dA
- Paikkakunta: Lahti
Eilen tuli itelle asenneltua tuo Defa sisäpistokkeella. Muutama tunti siinä vierähti mutta yllättävän kivuttomasti meni. Oma aikansa vaan meni ihmetellessä mistä läpiviennistä pukkasee piuhan konetilasta kabiinin puolelle.
Autona on tosiaan tuo 520D F10.
Autona on tosiaan tuo 520D F10.
Tekstiviestipohjaisen sovelluksen (esim Webasto Thermo Call iPhoneen) etuna on se, että autossa olevassa sim-kortissa ei tarvitse dataliikennettä, joten sen käyttö on huomattavasti halvempaa. Käytännössä esim. Thermo Call käyttöön SIM- kortti maksaa 0,67 euroa/kk, jos paluuviestit/kuittaukset kytkee pois.KSIMU kirjoitti:Tuossa tuli kuvattua varsin kattavasti erot REMUC tuotteen ja kilpailevien tuotteiden välillä eli REMUC on aidosti kommunikoiva ohjelmisto ilman mitään SMS välikopiointeja.
Mukavuudesta monesti joutuu maksamaan hieman enemmän mutta senhän tällä palstalla vierailijat varmaan tietääkinHuivei kirjoitti:Tekstiviestipohjaisen sovelluksen (esim Webasto Thermo Call iPhoneen) etuna on se, että autossa olevassa sim-kortissa ei tarvitse dataliikennettä, joten sen käyttö on huomattavasti halvempaa. Käytännössä esim. Thermo Call käyttöön SIM- kortti maksaa 0,67 euroa/kk, jos paluuviestit/kuittaukset kytkee pois.KSIMU kirjoitti:Tuossa tuli kuvattua varsin kattavasti erot REMUC tuotteen ja kilpailevien tuotteiden välillä eli REMUC on aidosti kommunikoiva ohjelmisto ilman mitään SMS välikopiointeja.
Halvimmillaan Remuc toimii tällä hetkellä DNApro1 liittymällä 3,93€kk. Data päivittyy kaikkiin laitteeseen paritettuihin puhelimiin ja tietysti lisänä Web-selain käyttömahdollisuus. Ajastimet synkkautuu kaikkien käyttäjien puhelimiin. Lämpötila, akkujännite yms. data päivittyy laitteelta kerran minuutissa tai tilanvaihdossa (hälytys, lämmittimen käynnistys) välittömästi. Käyttö nyt vaan on aikalailla mukavampaa kuin SMS viestien kopiointi postilaatikosta "applikaatioon".
Nyt en taida enää ymmärtää mitä tarkoitat sms viestien kopioinnilla.KSIMU kirjoitti:Käyttö nyt vaan on aikalailla mukavampaa kuin SMS viestien kopiointi postilaatikosta "applikaatioon".Huivei kirjoitti:Tekstiviestipohjaisen sovelluksen (esim Webasto Thermo Call iPhoneen) etuna on se, että autossa olevassa sim-kortissa ei tarvitse dataliikennettä, joten sen käyttö on huomattavasti halvempaa. Käytännössä esim. Thermo Call käyttöön SIM- kortti maksaa 0,67 euroa/kk, jos paluuviestit/kuittaukset kytkee pois.KSIMU kirjoitti:Tuossa tuli kuvattua varsin kattavasti erot REMUC tuotteen ja kilpailevien tuotteiden välillä eli REMUC on aidosti kommunikoiva ohjelmisto ilman mitään SMS välikopiointeja.
Minulla esimerkiksi on Thermo Call, ja sillä webasto käynnistetään iPhone applikaatiosta painamalla "päälle" näppäintä. Sovelluksella valitaan samalla tavalla webaston käyttöaika - tai minulla se on aina 40 min, joten siihen em yleensä koske. Jäljellä oleva käyttöaika näkyy sovelluksesta koko ajan. Sovelluksella voi myös kytkeä webaston käynnistymään ajastimella. Jos haluaa tietää auton lämpötilan, valitaan lämpötilatoiminnot ja sieltä painetaan "tee kysely".
Tekstiviestipohjaisuus näkyy siten, että kunkin käskyn osalta pitää painaa kerran "lähetä" näppäintä applikaatiosta annetun käskyn jälkeen. Teksitiviestejä ei tarvitse kirjoitella tai kopioida minnekään.
On-line yhteydellä on etunsa ja olen sellaista kokeillut. Kannattaa kokeilla molempia järjestelmiä ennen ostamista, niinkukin saa sellaisen systeemin minkä haluaa.
Onkos tuossa bensamallissa letkulämmitin?EPJBMW kirjoitti:Onkos kukaan jo asentanut / asennuttanut Defa:n lämppäria F30:seen?
Oma olis huomenna menossa asennukseen ja kiinnostaisi tuo pistokkeen paikka.
Mihin sen saa tukevimmin / huomaamattomimmin??
Edellisessä (E90), laittoivat siihen alempaan ilmanottoaukkoon sellaisella "pinta-asennus" kiinnikeellä ja se oli hiukan sellainen "tursitun" oloinen.
Paras kai tulisi suoraan puskurin läpi jostakin kohden, mutta päässeekö noissa tekemään niin?
Minulle tulevaan samanlaiseen,mutta xDriveen,asennetaan letkulämmitin. Säteilylämmitintä siihen ei kuulemma saa.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
- Auto: F25 X3 xDrive20d
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kyllä se on letkulämmitin.gestapo kirjoitti:Onkos tuossa bensamallissa letkulämmitin?
Siinä on lämmittimen lisäksi vielä kiertovesipumppu, joka lähtee samalla pyörimään kun lämmittin lähtee päälle.
Pystytkö käyttämään lämmitintä auton käydessä? Itse huomasin että lämmitin samuu kun auton käynnistää ja auton ollessa käynnissä i-driven valinta on harmaana.VolvostaBemariin kirjoitti:Rönsyilenpä isekin tähän ketjuun. Itse otin F25:een orggis webaston ja Autokeskuksella tekivät modaukaen nyös noottoria lämmittämään. Ts. Tuokin siis orkkiksella mahdollista.
Tuohan kuulostaa hyvältä. Luultavasti paljon tehokkaampi kuin säteilylämmitin,vähän niinku vanhanajan lohkolämmitin: lämmittää vesitilaa.EPJBMW kirjoitti:Kyllä se on letkulämmitin.gestapo kirjoitti:Onkos tuossa bensamallissa letkulämmitin?
Siinä on lämmittimen lisäksi vielä kiertovesipumppu, joka lähtee samalla pyörimään kun lämmittin lähtee päälle.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Noinhan tuo näyttää toimivan. Mutta ajaessa kyllä lämmintä piisaa....BRot kirjoitti:Pystytkö käyttämään lämmitintä auton käydessä? Itse huomasin että lämmitin samuu kun auton käynnistää ja auton ollessa käynnissä i-driven valinta on harmaana.VolvostaBemariin kirjoitti:Rönsyilenpä isekin tähän ketjuun. Itse otin F25:een orggis webaston ja Autokeskuksella tekivät modaukaen nyös noottoria lämmittämään. Ts. Tuokin siis orkkiksella mahdollista.
Nyt tänäaamuna akkuherjaa, vaikka webasto ei ollut edes päällä Auto lämpimästä tallista ajoon ja vajaan kymmenen kilometrin ajonjälkeen (-27c) akkuherja.VolvostaBemariin kirjoitti: Aika tutuksi on tehtaan Webastolla tullut ilmoitukset tyhjenevästä akusta omassa F25:ssa. Tosin nyt vihdoin kunnossa...
Millä tuo korjautui?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Auton kaikkien softien päivityksellä.
Oliko muuten eroa millä "ajoelämyskatkaisijan" asennolla ajoit? Lataakohan eritavalla sillä ecopro asenolla? Ts. jättäkö se "latausvaraa" siihen jarrutustilanteeseen joka käytetään "hyödyksi"? Sitten kun ei niitä "jarrutuslatauksia" tule niin akku tyhjenee ja samalla sähkövastuksilla yritetään pitää sisätilat lämpöisinä. Entä huomasitko jonkun pakkasrajan kun herjoja alkoi tulla?
Eka viesti tällä foorumilla. Tuli hommattua F20:een Defan säteilylämmitin ja alkutalven kokemuksien perusteella olen kyllä skeptinen lämmittimen toimivuuteen suhteen.
Olen tässä tarkkaillut ajotietokoneen salavalikon kautta lämpötiloja ja oman kokemuksen mukaan moottorin öljyn ja jäähdytinesteiden lämpötilat eivät muutu vaikka autoa pidän piuhassa useamman tunnin. Tänäänkin aamulla 10-asteen pakkasessa auto oli kolme tuntia piuhassa kiinni ja öljyn lämmöt oli -2c ja nesteet +0c. Auto on kylmässä autotallissa, joten tuulella ja tuiskullakaan ei pitäisi olla vaikutusta lämmityksen tehoon. Onko muilla säteilylämmittimen asentaneilla mittaustuloksia nesteiden lämmöistä lämmityksen jälkeen?
Viikon mittausten tuloksena epäilen, että autoni lämmitin ei toimi joko huonon asennuksen takia tai sitten lämmitin on viallinen. Kolmas, joskaan pois suljettu vaihtoehto, on että säteilylämmittimellä ei ole muuta vaikutusta kuin sähkölaskun kasvattaminen. Sisätilat sentään lämpiää Defan terminillä, joten kuski pääsee lämpimään autoon, mutta olisihan se kiva että moottorikin olisi esilämmennyt. Aiemmissa autoissa ei säteilylämmitintä ole ollut, joten omat kokemukset lämmittimen toimivuudesta rajoittuu tähän kyseiseen yksilöön.
Olen tässä tarkkaillut ajotietokoneen salavalikon kautta lämpötiloja ja oman kokemuksen mukaan moottorin öljyn ja jäähdytinesteiden lämpötilat eivät muutu vaikka autoa pidän piuhassa useamman tunnin. Tänäänkin aamulla 10-asteen pakkasessa auto oli kolme tuntia piuhassa kiinni ja öljyn lämmöt oli -2c ja nesteet +0c. Auto on kylmässä autotallissa, joten tuulella ja tuiskullakaan ei pitäisi olla vaikutusta lämmityksen tehoon. Onko muilla säteilylämmittimen asentaneilla mittaustuloksia nesteiden lämmöistä lämmityksen jälkeen?
Viikon mittausten tuloksena epäilen, että autoni lämmitin ei toimi joko huonon asennuksen takia tai sitten lämmitin on viallinen. Kolmas, joskaan pois suljettu vaihtoehto, on että säteilylämmittimellä ei ole muuta vaikutusta kuin sähkölaskun kasvattaminen. Sisätilat sentään lämpiää Defan terminillä, joten kuski pääsee lämpimään autoon, mutta olisihan se kiva että moottorikin olisi esilämmennyt. Aiemmissa autoissa ei säteilylämmitintä ole ollut, joten omat kokemukset lämmittimen toimivuudesta rajoittuu tähän kyseiseen yksilöön.
-
- Valvoja
- Viestit: 1240
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
- Auto: 330e G20 ja VW Polo
- Paikkakunta: Tuusula
Tuon sinun lämmittimen on pakko olla rikki, tai kytkennässä vikaa. Kyllä öljynlämmön merkittävää nousua on mitattu vastaavassa tilanteessa. Voitko todentaa mitenkään, ottaako se virtaa ? Itse katselin asunnon kulutusmittarin näyttöä ja toinen henkilö kytki lämmitintä päälle ja pois. Muutoksen huomasi mittarissa. Resistanssimittaus yleismittarilla varmaan kertoisi jotain. En vaan tiedä, minkälaista lukemaa tuon pitäisi näyttää ehjälle lämmittimelle - jos on rikki, niin luulisi resistanssin olevan ääretön.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Kiitokset vinkistä Markku, täytyykin mitata virrankulutus seuraavaksi. Lämmitin on paikallisen merkkiliikkeen asentama, mutta ennen kuin vien auton heille seisomaan ja tutkittavaksi, niin todennan vielä tuon virran kulkemisen.Markku J kirjoitti:Tuon sinun lämmittimen on pakko olla rikki, tai kytkennässä vikaa. Kyllä öljynlämmön merkittävää nousua on mitattu vastaavassa tilanteessa. Voitko todentaa mitenkään, ottaako se virtaa ?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 5
- Liittynyt: 29 Syys 2012, 17:54
- Auto: BMW F10 520dA
- Paikkakunta: Lahti
Edelliset konstithan kuulostavat ihan insinöörien kokeiluille... =D
Helpommin saat selville toimiiko vai ei kun laitat auton lämppäriin ja ujutat käden säteilylämmittäjälle. Mikäli lämpiää niin toimii. Sen paikka on edestä katsottuna koneen oikealla puolella siellä öljypohjan kupeessa...
Helpommin saat selville toimiiko vai ei kun laitat auton lämppäriin ja ujutat käden säteilylämmittäjälle. Mikäli lämpiää niin toimii. Sen paikka on edestä katsottuna koneen oikealla puolella siellä öljypohjan kupeessa...