Kaukovaloavustin

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09
Paikkakunta: Tuusula

Olen muutaman viikon aikana pimeällä ajaessa pähkäillyt tuon varusteen toimintaa E61:ssä ja sen sielunelämä ei ole täysin auvennut... Autossahan ei ole mitään nappia tms sille vaan idrivesta saa aktivoida sen ja sitten pitkät päälle pistäessä se käynnistyy. 80-90% tapauksista tietty toimii yllättävänkin hyvin, mutta muutama erikoistilanteessa on joutuu manuaalisesti puuttumaan sekä pahimmillaan saa aikaan pitkien väläytyksiä

Isoinpana kysymyksenä olen pähkäillyt kuinka tuon automatiikan saa pois jos pitkät ei ole päällä? Lähinnä katuvalo osuudella on käynyt useamminkin niin, että pitkät menee päälle jopa niin, että edessä on vastaan tuleva auto ja sen tietää millaisen valoshoun saa vastaan siitä... Idrivesta se löytyy ja onnistuu, mutta useimmiten ajan pimeällä idrive pimeänä, joten ei viitsi jatkuvasti rämplätä... Pitkien päällä ollessahan automattiikka sitten tippuu pois kun vetää vipua taaksepäin...

Onkohan tuohon olemassa mitään säätöä tms? Toisaalta en osaa sanoa tarkkaan mihin suuntaan sitä pitäisi säätää, kun välistä tiputtaa pitkät pois hieman liiankin aikaiseen ja välistä esim vanhojen xenonien kohdalla, varsinkin Mersujen kohdalla, ei tiputa ollenkaan tai pahimmillaan sen 0,5-1s ennen kuin sormi liipasee ne pois ja aiheuttaa pitkien väläytyksen... Samoin oikealle kaartuvissa kurveissa ei tunnu toimivan niin hyvin kuin vasemmalle, johtuen tietty varmaan vastaan tulevien valosäteen suuntauksesta...
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Lyhyesti sanottuna toiminto on niin huono, että sen selvittelyyn ei kannata uhrata aikaa tuon enempää. Ei siitä toimivaa saa mitenkään. Olen jättänyt kaikista autoista pois tuon kun kerran erehdyin tilaamaan.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

samulis kirjoitti:Isoinpana kysymyksenä olen pähkäillyt kuinka tuon automatiikan saa pois jos pitkät ei ole päällä? Lähinnä katuvalo osuudella on käynyt useamminkin niin, että pitkät menee päälle jopa niin, että edessä on vastaan tuleva auto ja sen tietää millaisen valoshoun saa vastaan siitä... Idrivesta se löytyy ja onnistuu, mutta useimmiten ajan pimeällä idrive pimeänä, joten ei viitsi jatkuvasti rämplätä... Pitkien päällä ollessahan automattiikka sitten tippuu pois kun vetää vipua taaksepäin...
Minulla kaukovalo-avustin toimii hyvin. Ehkä siihen on ajan saatossa tehty jotain päivityksiä. Ainakin E90:ssä valo-automatiikan saa kätevimmin pois laittamalla valokatkaisijan on-asentoon käsin (ääriasento oikealla). Jos taas valokatkaisijan laittaa auto-asentoon (ääriasento vasemmalla) niin silloin tuo automatiikka on aina toiminnassa.

Yksi huono puoli on-asennossa on se ettei silloin kääntymisvalotkaan kytkeydy päälle, jos ne sattuu autossa olemaan.
Kynäkauppias
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 538
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30
Paikkakunta: Oulu

En minäkään ole tuohon tyytyväinen, toimii juuri tuon 80-90 % ajasta. Aiheuttaa liikaa turhaa ärsytystä.
Avatar
tommiristo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 31 Heinä 2012, 21:28
Auto: F30 316da
F20 120da
F25 Xdrive 2.0da

Uudessa 1-sarjalaisessa F20, kaukovaloassitentti aktivoidaan erikseen vilkun päässä olevasta napista.
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Mä olen tähänkin varusteeseen ollut tyytyväinen. Toimii hyvin, pois lukien tietynlaiset alamäet (niin, että oma auto mäen päällä lähestymässä alamäkeä ja samalla vastaan tulee auto mäkeä ylös). Silloin olen käsin vaihtanut lyhyille. Muuten toiminut siis hyvin. Omassa ajossa toimii siis noin 95-98% vaihtoja hyvin.
Ottaisin seuraavaankin autooni ko varusteen (on kaiken lisäksi aika halpa..).
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Vice kirjoitti:Mä olen tähänkin varusteeseen ollut tyytyväinen. Toimii hyvin, pois lukien tietynlaiset alamäet (niin, että oma auto mäen päällä lähestymässä alamäkeä ja samalla vastaan tulee auto mäkeä ylös). Silloin olen käsin vaihtanut lyhyille. Muuten toiminut siis hyvin. Omassa ajossa toimii siis noin 95-98% vaihtoja hyvin.
Ottaisin seuraavaankin autooni ko varusteen (on kaiken lisäksi aika halpa..).
Mitenkäs pitkien vaihto vastaantulon jälkeen? Mikä on sulla viive? E92:n noin 2 sekuntia on ihan liian pitkä, ei auta mitään ajaa 100 metriä säkkipimeässä joka auton jälkeen. Tuo on se syy, miksi ei viitsi käyttää systeemiä. Viive pitäisi olla 0,2 sekuntia max että jaksaisin siihen tyytyä.
Avatar
JMV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 305
Liittynyt: 15 Loka 2011, 18:15
Auto: G26 M440i xDrive Gran Coupe 2022

tommiristo kirjoitti:Uudessa 1-sarjalaisessa F20, kaukovaloassitentti aktivoidaan erikseen vilkun päässä olevasta napista.
Samoin on esimerkiksi F10:ssä, vilkkuviiksen alempi nappi kaukovaloassistentille ja ylempi nappi ajotietokoneelle (BC).

Kuva
Avatar
JMV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 305
Liittynyt: 15 Loka 2011, 18:15
Auto: G26 M440i xDrive Gran Coupe 2022

Tästä aiheesta on keskusteltu jo aiemmin tänä vuonna täällä: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=12&t=3019

Mielestäni kaukovaloassistentti on täysin turha lisävaruste. Edullinen, mutta tarpeeton. Kuuluu samaan sarjaan kuin Comfort access eli en ottaisi, vaikka ilmaiseksi saisi. Ei yksinkertaisesti riitä, että assistentti toimii esimerkiksi 90 % ajotilanteista. 528:ssa tuota ei onneksi ole, mutta voin kuvitella 10 % niistä tilanteista ärsyttävän ihan riittävästi kuljettajaa. Toki sen saa napista pois päältä, mutta sitten sen käyttötarkoitus katoaa. Tuolle ei vain ole tarvetta, koska järkevä kuljettaja osaa hoitaa 100 % tilanteista lähes täydellisellä ajoituksella. En näe viiksen käyttöä ongelmallisena.

Valitettavasti kaikissa automatiikoissa on omat ongelmansa, eikä täydellistä automatiikkaa ole ehkä keksitty vielä. Kuitenkin esimerkiksi vaihteiston ja ilmastoinnin automatiikat toimivat tarpeeksi hyvin sekä haitat ovat hyötyjä paljon pienempiä, joten ne ovat perusteltuja. Eikä satunnaisesti väärä vaihde aiheuta muille autoilijoille merkittävää haittaa kuten pitkät valot väärässä paikassa.
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Pitkis kirjoitti: Mitenkäs pitkien vaihto vastaantulon jälkeen? Mikä on sulla viive? E92:n noin 2 sekuntia on ihan liian pitkä, ei auta mitään ajaa 100 metriä säkkipimeässä joka auton jälkeen. Tuo on se syy, miksi ei viitsi käyttää systeemiä. Viive pitäisi olla 0,2 sekuntia max että jaksaisin siihen tyytyä.
En oo viivettä mitannut millään, mutta ei ole häiritsevä, arvaukseni, että reilusti alle 1s (tarkemmin en osaa sanoa). Joka tapauksessa ei oo tullut fiilistä, että joutuisi pimeässä köröttelemään tietämättä mitä edessä on. Tosin F1x:n lyhyetkin on jo melko hyvät, joten sekin voi auttaa tähän fiilikseen. Toki varmasti maku asioita ja mikä ketäkin häiritsee.

Kuten JMV totesi kaikissa automatiikoissa kuitenkin on omat ongelmansa. Silti tämä omasta mielestäni niitä parhaimmasta päästä olevia toiminnaltaan. Useammin mua on häirinnyt automaattilaatikon liian suuri vaihde mutkassa, kun tämän varusteen toiminta. Mutta en silti valita sen laatikon toiminnasta ja seuraavakin auto tulee olemaan automaatti...
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Omituista. Jos kerran avustimen saa pois toiminnasta idrivesta, niin eikö silloin kun avustin on pois päältä voi käyttää pitkiä manuaalisesti viiksestä :conf: ? Vai oliko tässä kyse siitä, että kun avustin on päällä ja haluaa puuttua peliin manuaalisesti, niin se ei käykkään viikseä käyttämällä?
En ole bemareissa tuota laitetta kokeillut, mutta pari päivää koeajossa olleessa mersun uudessa CLS:ssä tuo laite toimi enemman kuin hyvin. Mersussa ainakin avustimen sai ajotietokoneesta pois päältä ja pitkiä pystyi silloin käyttämään itse viiksestä jos tuon avustimen toiminta häiritsi.
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Mosku kirjoitti:Omituista. Jos kerran avustimen saa pois toiminnasta idrivesta, niin eikö silloin kun avustin on pois päältä voi käyttää pitkiä manuaalisesti viiksestä :conf: ? Vai oliko tässä kyse siitä, että kun avustin on päällä ja haluaa puuttua peliin manuaalisesti, niin se ei käykkään viikseä käyttämällä?
En ole bemareissa tuota laitetta kokeillut, mutta pari päivää koeajossa olleessa mersun uudessa CLS:ssä tuo laite toimi enemman kuin hyvin. Mersussa ainakin avustimen sai ajotietokoneesta pois päältä ja pitkiä pystyi silloin käyttämään itse viiksestä jos tuon avustimen toiminta häiritsi.
Saa viiksestä (nappia painamalla) toiminnon päälle tai pois. Eli ei oo pakko käyttää varustetta vaikka olisi autossa hankittuna. Myös ton toiminnon ollessa päällä pitkät lähtee pois, kun normaalisti ne viiksestä "katkaisee". Sen jälkeen vaan (muistaakseni) painaa viiksen napista uudelleen ja jälleen avustin on päällä (jos niin haluaa).
Eli ei tarvii edes iDriven kanssa kikkailla (ainakaan F1x:ssä).

Mutta tämä kirjoittelu oli tässä mun osalta koskien tätä aihetta (varmaan mielipide ja näkemys on tullut muille liiankin selväksi ;) )...
samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09
Paikkakunta: Tuusula

Alkuperäinen kysymys oli juuri, että kuinka automatiikan saa pois ilman iDriveä e60/61:ssä jos/kun pitkät ei ole päällä. Virhetoiminta valaistulla tiepätkällä on valitettavan yleisiä. Kuvatun kaltaista nappia ei ole e60/61 malleissa, joten se on varmaan yksi "oppi" minkä ko varusteen toiminnasta on kehitetty siirryttäessä F10/11 tasolle.. Ilman iDriven ruksia pitkät toimii siis "normaalisti" samoin jos toista kertaa viikseä eteen painaessa pitkät menee "väkisten" päälle ja automatiikka tippuu pois.
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
Umberto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 17 Maalis 2012, 13:50
Paikkakunta: JKL

Kommentoidaan sen verran ohi aiheen, että erittäin hyvä varuste ainakin F30-malleissa. Vastaantulevat autot huomio aina riittävän ajoissa. Sen verran herkempi tuo järjestelmä voisi olla, että jos edessä ajaa vanhempi auto jossa on todella himmeät takavalot niin silloin lyhyet menee päälle liian myöhään, mutta muita ongelmia ei ole ollut.
Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 532
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
Viesti:

E6x malleissa sen saa pois päältä, tilanteessa jossa automatiikka on päällä ja lyhyet valot palavat, vain laittamalla ensin pitkät päälle manuaalisesti (ja sen jälkeen vaihtamalla lyhyille jos pitkiä ei halua pitää päällä). Eli joutuu räpsimään vastaantulijalle...
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
Vastaa Viestiin