BMW:ltä tulossa 7-vaihteinen manuaalivaihteisto

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Automaattivaihteistoihin tulleet lisäpykälät ja sitä myötä pienentyneet päästölukemat pakottavat lisäämään myös manuaalivaihteistojen vaihdemäärää. Vastaus: 7-vaihteinen manuaalivaihteisto, jossa väärien vaihteiden valitseminen on estetty.

BMW:n patenttihakemuksen mukaan 7-vaihteinen manuaalivaihteisto lisää kuljettajan mahdollisuutta valita väärä vaihde ja näin pahimmassa tapauksessa vahingoittaa moottoria ja voimansiirtoa. BMW:n ratkaisussa tämä on kuitenkin tietokoneen avulla estetty.

Vaihtoehto 1: Normaali maksimissaan 8-vaihteinen manuaalivaihteisto perinteisellä kytkinpolkimella, jossa väärien vaihteiden valitseminen H-kaaviosta on tietokoneen avulla estetty.

Vaihtoehto 2: Manuaalivaihteisto ilman kytkinpoljinta eli eräänlainen SMG- ja manuaalivaihteiston sekoitus. Vaihteenvalitsin ei ole fyysisesti yhteydessä vaihdelaatikkoon vaan tietokone "avaa" mahdolliset vaihteet kuljettajan valittavaksi ja näin väärien vaihteiden valinta on jälleen estetty.

Tarkempaa tietoa näiden vaihteistojen tuotantoon tulemisesta ei vielä ole ja siihen voi mennä vielä vuosiakin. Joka tapauksessa BMW on on jättänyt vaihteistoista patenttihakemukset joiden kautta tiedot ovat vuotaneet julkisuuteen.

Kuva
Cyclic Stig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 03 Tammi 2011, 22:33

Porschellahan on jo käytössä/ tuotannossa 7-v manuaalilaatikko uudessa 911:ssa. BMW ei siis ihan ensimmäisenä ehtinyt...
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Cyclic Stig kirjoitti:Porschellahan on jo käytössä/ tuotannossa 7-v manuaalilaatikko uudessa 911:ssa. BMW ei siis ihan ensimmäisenä ehtinyt...
Jutun juoni taitaakin olla siinä että väärät valinnat saadaan estettyä.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Cyclic Stig kirjoitti:Porschellahan on jo käytössä/ tuotannossa 7-v manuaalilaatikko uudessa 911:ssa. BMW ei siis ihan ensimmäisenä ehtinyt...
Jep. Tämän takia en kirjoittanutkaan, että BMW olisi ensimmäinen ;) Mutta joo, suurin ero possuun systeemiin lieneen juuri tuo "väärien" vaihteiden vaihtamisen estäminen.

7- tai 8-vaihteinen manuaalilaatikko ja sen pariksi hävyttömän huonolla väännöllä oleva bensamoottori... vaihtamisen iloa? :lol:
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Vaihtoehto 2 en näe kovin paljoa järkeä kun tämä tavallaan vastaa nykyistä steptronicia? Pidempi vaihteenvaihto vain..ehkä ymmärsin väärin, mutta jos mekaanista yhteyttä ei ole niin onko tuo keppi napin korvike noin teknisesti.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Periaatteessahan sen voisi ajatella numeronäyttönä josta voi tilanteen mukaan valita tietyn vaihteen käyttöön. Toki tämä kaikki perinteisellä H-kaaviolla ja vaihteenvalitsimella. Automaateilla ei käsittääkseni voi hypätä vaihteiden yli?
Cyclic Stig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 03 Tammi 2011, 22:33

Antinontoxic kirjoitti:Periaatteessahan sen voisi ajatella numeronäyttönä josta voi tilanteen mukaan valita tietyn vaihteen käyttöön. Toki tämä kaikki perinteisellä H-kaaviolla ja vaihteenvalitsimella. Automaateilla ei käsittääkseni voi hypätä vaihteiden yli?
Mikähän tässä nyt on ns. punainen lanka? Miten 7-lovinen olisi niin paljon vaikeampi kuin kuusilovinen, että se tarvitsisi jotain erityistä tekniikkaa tai "tietokoneen suojaa"? Ei jummarra. Aikanaan kun kuudes vaihde tuli manuaaleihin yleisemmin käyttöön niin enpä kyllä kuullut, että olisi sen vuoksi ihmisille tullut ylitsepääsemättömiä vaikeuksia sopeutua. Saati laatikkorikkoa "ylimääräisen" vaihteen vuoksi... Kuullostaa vähän hätävarjelun liioittelulta. Tai ihmisten taitojen/ sopeutumiskyvyn aliarvioimiselta?

Edit; Oma onneton 1,8tsi kulkee mukisematta kaikilla vaihteilla välillä (about) 1300-6500 rpm. Eikä ole mikään ihmemoottori vaan ihan normaali turbokone vain. Jos tuohon laittaisi yhden vaihteen lisää niin en kyllä käsitä, että mikä sen hyöty olisi, varmaan marginaalisesti pienempi kulutus matka-ajossa? Tai miten tuon voisi sen yhden ekstravaihteen avulla saada rikki sen helpommin kuin nykyisinkään? Ei kait sen seiskan käyttö sen kummempaa olisi kuin aikanaan kuutosen?
client
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 03 Touko 2012, 10:38

Voisikohan ajatus väärästä vaihteesta perustua siihen, että 7 pykäläisessä lootassa on huomattavasti lyhemmät vaihdevälit. Tällöin esim jarrutuksesta 120km/h -> 60km/h voi olla jollekkin vaikeaa lykätä 4 silmään..hetkinen, eikun kolmonen? :)

EMT, tuli vaan tuollainen näkökulma mieleen...
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Niin jos miettii että auton huippunopeus olisi vaikkapa 100km/h ja vaihteita käytössä kaksi. Väärään vaihteen valitsemisen todennäköisyys on käytännössä olematon. Laitetaan samaan autoon 7-vaihdetta, niin ne alkavat olla jo niin tiheästi välitettyjä, että todennäköisyys kasvaa huomattavasti.
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Antinontoxic kirjoitti:Automaateilla ei käsittääkseni voi hypätä vaihteiden yli?
Kickdownilla voi.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1249
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Mitähän tähän pitäisi kommentoida...ei kai mitään :wassat:
Nykymoottorit (ainakin bensa) ovat niin vääntäviä, että neljälläkin vaihteella pärjäisi ihan hyvin. Ainoastaan CO2-testit vaatii n+1 vaihdetta.
Kuka täysjärkinen viitsii millään 7-8-lovisella askilla ajella.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

jaki kirjoitti:Mitähän tähän pitäisi kommentoida...ei kai mitään :wassat:
Nykymoottorit (ainakin bensa) ovat niin vääntäviä, että neljälläkin vaihteella pärjäisi ihan hyvin. Ainoastaan CO2-testit vaatii n+1 vaihdetta.
Kuka täysjärkinen viitsii millään 7-8-lovisella askilla ajella.
Kiihtyvyys paranee ja kulutus laskee uusien vaihteiden myötä. Aika moni haluaa näitä ominaisuuksia.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Kuudensuora kirjoitti:
jaki kirjoitti:Mitähän tähän pitäisi kommentoida...ei kai mitään :wassat:
Nykymoottorit (ainakin bensa) ovat niin vääntäviä, että neljälläkin vaihteella pärjäisi ihan hyvin. Ainoastaan CO2-testit vaatii n+1 vaihdetta.
Kuka täysjärkinen viitsii millään 7-8-lovisella askilla ajella.
Kiihtyvyys paranee ja kulutus laskee uusien vaihteiden myötä. Aika moni haluaa näitä ominaisuuksia.
Kyllä vain. Itsekin joskus Isolla Tiellä ajellessa tullut mieleen, että voisihan sitä pienemmilläkin kierroksilla kruisailla, kun leppoisalla 180 km/h nopeudella kone "huutaa" 3000 rpm kuutosella ja kuitenkin teho (= vääntömomentti x rpm) riittäisi jo paljon alemmillakin kierroksilla. :cools:

Tosin joku sähköinen loikkari saattaisi olla kätevämpi, kuin lisää lovia "sapluunassa".
Avatar
CLiK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 24 Maalis 2011, 20:18
Auto: E61 LCI
+ 987 + w450

Voi käyttää vain kaavion yläpuolisia vaihteita ja myydessä mainostaa, ettei kepillä ole sohittu alapäähän ollenkaan. ;)
ex. E63 650i, E88 125i
Vastaa Viestiin