Automaattivaihteistoihin tulleet lisäpykälät ja sitä myötä pienentyneet päästölukemat pakottavat lisäämään myös manuaalivaihteistojen vaihdemäärää. Vastaus: 7-vaihteinen manuaalivaihteisto, jossa väärien vaihteiden valitseminen on estetty.
BMW:n patenttihakemuksen mukaan 7-vaihteinen manuaalivaihteisto lisää kuljettajan mahdollisuutta valita väärä vaihde ja näin pahimmassa tapauksessa vahingoittaa moottoria ja voimansiirtoa. BMW:n ratkaisussa tämä on kuitenkin tietokoneen avulla estetty.
Vaihtoehto 1: Normaali maksimissaan 8-vaihteinen manuaalivaihteisto perinteisellä kytkinpolkimella, jossa väärien vaihteiden valitseminen H-kaaviosta on tietokoneen avulla estetty.
Vaihtoehto 2: Manuaalivaihteisto ilman kytkinpoljinta eli eräänlainen SMG- ja manuaalivaihteiston sekoitus. Vaihteenvalitsin ei ole fyysisesti yhteydessä vaihdelaatikkoon vaan tietokone "avaa" mahdolliset vaihteet kuljettajan valittavaksi ja näin väärien vaihteiden valinta on jälleen estetty.
Tarkempaa tietoa näiden vaihteistojen tuotantoon tulemisesta ei vielä ole ja siihen voi mennä vielä vuosiakin. Joka tapauksessa BMW on on jättänyt vaihteistoista patenttihakemukset joiden kautta tiedot ovat vuotaneet julkisuuteen.
BMW:ltä tulossa 7-vaihteinen manuaalivaihteisto
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 138
- Liittynyt: 03 Tammi 2011, 22:33
Porschellahan on jo käytössä/ tuotannossa 7-v manuaalilaatikko uudessa 911:ssa. BMW ei siis ihan ensimmäisenä ehtinyt...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 582
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
- Auto: F30 320iA Sportline
Edelliset:
E92 325iA
E81 118i
Jutun juoni taitaakin olla siinä että väärät valinnat saadaan estettyä.Cyclic Stig kirjoitti:Porschellahan on jo käytössä/ tuotannossa 7-v manuaalilaatikko uudessa 911:ssa. BMW ei siis ihan ensimmäisenä ehtinyt...
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Jep. Tämän takia en kirjoittanutkaan, että BMW olisi ensimmäinen Mutta joo, suurin ero possuun systeemiin lieneen juuri tuo "väärien" vaihteiden vaihtamisen estäminen.Cyclic Stig kirjoitti:Porschellahan on jo käytössä/ tuotannossa 7-v manuaalilaatikko uudessa 911:ssa. BMW ei siis ihan ensimmäisenä ehtinyt...
7- tai 8-vaihteinen manuaalilaatikko ja sen pariksi hävyttömän huonolla väännöllä oleva bensamoottori... vaihtamisen iloa?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Vaihtoehto 2 en näe kovin paljoa järkeä kun tämä tavallaan vastaa nykyistä steptronicia? Pidempi vaihteenvaihto vain..ehkä ymmärsin väärin, mutta jos mekaanista yhteyttä ei ole niin onko tuo keppi napin korvike noin teknisesti.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Periaatteessahan sen voisi ajatella numeronäyttönä josta voi tilanteen mukaan valita tietyn vaihteen käyttöön. Toki tämä kaikki perinteisellä H-kaaviolla ja vaihteenvalitsimella. Automaateilla ei käsittääkseni voi hypätä vaihteiden yli?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 138
- Liittynyt: 03 Tammi 2011, 22:33
Mikähän tässä nyt on ns. punainen lanka? Miten 7-lovinen olisi niin paljon vaikeampi kuin kuusilovinen, että se tarvitsisi jotain erityistä tekniikkaa tai "tietokoneen suojaa"? Ei jummarra. Aikanaan kun kuudes vaihde tuli manuaaleihin yleisemmin käyttöön niin enpä kyllä kuullut, että olisi sen vuoksi ihmisille tullut ylitsepääsemättömiä vaikeuksia sopeutua. Saati laatikkorikkoa "ylimääräisen" vaihteen vuoksi... Kuullostaa vähän hätävarjelun liioittelulta. Tai ihmisten taitojen/ sopeutumiskyvyn aliarvioimiselta?Antinontoxic kirjoitti:Periaatteessahan sen voisi ajatella numeronäyttönä josta voi tilanteen mukaan valita tietyn vaihteen käyttöön. Toki tämä kaikki perinteisellä H-kaaviolla ja vaihteenvalitsimella. Automaateilla ei käsittääkseni voi hypätä vaihteiden yli?
Edit; Oma onneton 1,8tsi kulkee mukisematta kaikilla vaihteilla välillä (about) 1300-6500 rpm. Eikä ole mikään ihmemoottori vaan ihan normaali turbokone vain. Jos tuohon laittaisi yhden vaihteen lisää niin en kyllä käsitä, että mikä sen hyöty olisi, varmaan marginaalisesti pienempi kulutus matka-ajossa? Tai miten tuon voisi sen yhden ekstravaihteen avulla saada rikki sen helpommin kuin nykyisinkään? Ei kait sen seiskan käyttö sen kummempaa olisi kuin aikanaan kuutosen?
Voisikohan ajatus väärästä vaihteesta perustua siihen, että 7 pykäläisessä lootassa on huomattavasti lyhemmät vaihdevälit. Tällöin esim jarrutuksesta 120km/h -> 60km/h voi olla jollekkin vaikeaa lykätä 4 silmään..hetkinen, eikun kolmonen?
EMT, tuli vaan tuollainen näkökulma mieleen...
EMT, tuli vaan tuollainen näkökulma mieleen...
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Niin jos miettii että auton huippunopeus olisi vaikkapa 100km/h ja vaihteita käytössä kaksi. Väärään vaihteen valitsemisen todennäköisyys on käytännössä olematon. Laitetaan samaan autoon 7-vaihdetta, niin ne alkavat olla jo niin tiheästi välitettyjä, että todennäköisyys kasvaa huomattavasti.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1249
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Mitähän tähän pitäisi kommentoida...ei kai mitään
Nykymoottorit (ainakin bensa) ovat niin vääntäviä, että neljälläkin vaihteella pärjäisi ihan hyvin. Ainoastaan CO2-testit vaatii n+1 vaihdetta.
Kuka täysjärkinen viitsii millään 7-8-lovisella askilla ajella.
Nykymoottorit (ainakin bensa) ovat niin vääntäviä, että neljälläkin vaihteella pärjäisi ihan hyvin. Ainoastaan CO2-testit vaatii n+1 vaihdetta.
Kuka täysjärkinen viitsii millään 7-8-lovisella askilla ajella.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Kiihtyvyys paranee ja kulutus laskee uusien vaihteiden myötä. Aika moni haluaa näitä ominaisuuksia.jaki kirjoitti:Mitähän tähän pitäisi kommentoida...ei kai mitään
Nykymoottorit (ainakin bensa) ovat niin vääntäviä, että neljälläkin vaihteella pärjäisi ihan hyvin. Ainoastaan CO2-testit vaatii n+1 vaihdetta.
Kuka täysjärkinen viitsii millään 7-8-lovisella askilla ajella.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Kyllä vain. Itsekin joskus Isolla Tiellä ajellessa tullut mieleen, että voisihan sitä pienemmilläkin kierroksilla kruisailla, kun leppoisalla 180 km/h nopeudella kone "huutaa" 3000 rpm kuutosella ja kuitenkin teho (= vääntömomentti x rpm) riittäisi jo paljon alemmillakin kierroksilla.Kuudensuora kirjoitti:Kiihtyvyys paranee ja kulutus laskee uusien vaihteiden myötä. Aika moni haluaa näitä ominaisuuksia.jaki kirjoitti:Mitähän tähän pitäisi kommentoida...ei kai mitään
Nykymoottorit (ainakin bensa) ovat niin vääntäviä, että neljälläkin vaihteella pärjäisi ihan hyvin. Ainoastaan CO2-testit vaatii n+1 vaihdetta.
Kuka täysjärkinen viitsii millään 7-8-lovisella askilla ajella.
Tosin joku sähköinen loikkari saattaisi olla kätevämpi, kuin lisää lovia "sapluunassa".