Ovatko BMW:n softapäivitykset maksullisia?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Kävin jokunen päivä sitten kysymässä paikallisesta autoliikkeestä (Avain Vaunu), että onko autooni olemassa uutta softapäivitystä, koska tällaisesta mahdollisuudesta olin lukenut netistä. Tiskillä sanottiin, että auto pitää ottaa sisälle, koska muuten ei saada tietoon onko uutta päivitystä vai ei. Sanoin että no otetaan vaan, mutta huoltoneuvojan mukaan tätä varten olisi pitänyt varata aika ja se taas maksaa ~60eur. Päivityksen olemassa oloa ei kuulemma muuten saada selville kuin yrittämällä ladata uutta softaa autoon ja jos softa menee sisään niin silloin se oli sen tarpeessa. Ja jos se uusi softa tosiaan menee autoon, niin se taas maksaa vielä n. +150eur lisää. Kiitin palvelusta ja sanoin että annetaanhan olla.

Eli onko tosiaan näin, että...

a) uuden softan tarvetta ei voida saada selville kuin yrittämällä laittaa softaa autoon ja näin veloittamalla asiakkaalta?
b) jos uusi softa sinne menee, niin siitä rahastetaan asiakkaalta yhteensä ~200eur?

Jotenkin tuntuu kovin nurinkuriselta, sillä kun puhelimeeni on tullut softapäivitys niin se ei maksa mitään ja siihen on olemassa hyvä syy. Softapäivityksen tarkoituksena on korjata puhelimessa olevia ominaisuuksia (tai jopa vikoja) paremmiksi ja näin parantaa minun käyttökokemusta puhelimestani. Ja tällekin on olemassa hyvä syy, sillä kyllähän minä todennäköisemmin ostan saman merkkisen puhelimen uudestaankin, jos olen siihen tyytyväinen ollut.

Eli onko tämä tosiaan BMW:n normaali tapa parantaa asiakkaan käyttökokemusta omasta tuotteestaan, vai yrittääkö paikallinen jälleenmyyjä viedä tuhkatkin pesästä? Viisaammat vastatkoon ennen kuin kysyn tätä maahantuojalta.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Ilmaiseksi itse ainakin Sofian päivitin ja se löytyy ihan bemarin sivuilta. Linkkiä en tässä laita kun tumpelo ei ipadilla osaa....
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Mielenkiintoinen kysymys. Sen voin uskoa että auto pitää olla piuhan päässä että se pystyy vertaamaan auton asennetut versiot serverillä oleviin. Senkin vielä ymmärrän että pitää varata aika ja siitä joutuu jotakin maksamaan (paitsi luulisi että pikahuollossa onnistuisi pelkkä tarkistus nopeastikin). Mutta että itse ohjelma maksaisi jotain se on kyllä sitten outoa.

Ajattelin itse pyytää samaa kun vien autoni huoltoon lähiviikkona. Mutta pitääpä ensin kysyä mitä maksaa... Tarkoitus on saada ensin tuorein versio pohjalle ja sitten vähän säätää sitä ja sen jälkeen olla päivittämättä.

Muutama vuosi sitten kun X3:een pyysin automaatilaatikon softapäivitystä (tiesin sellaisen olevan liittyen ylämäen jäälkeisen tasamaan isommalle vaihtamiseen) latasivat sen sisään ilman kuluja. Mutta siihen liittyi tehtaalta TSB jossa ohjeistettiin päivittämään softa pyydettäessä.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

E53 X5:n navisoftan päivitin itse ja nykyisen softaversion selvittäminen onnistui helposti asetukset-valikosta. Siitä sitten vain katsomaan, että onko uudempaa jo tullut vai ei. Onko tämä tosiaan tehty uudemmissa niin vaikeaksi ettei tuota uuden softan tarvetta osata sanoa ennen kuin auto käy piuhassa kiinni?

Kai minä olen vain pihi, mutta minusta se on ryöstöä että otetaan tunnin työt siitä että katsotaan onko uudelle softalle edes tarvetta. Eli jos haluaa pitää autonsa softan aina ajan tasalla niin se on täysin asiakkaan oma asia ja jokainen tarkistus maksaa vähintään 50eur. Vertaan taas tuohon älypuhelimeen, sillä olisihan se nyt aivan naurettavaa että joutuisin miettimään että viitsiikö sitä sokkona kokeilla onko siihen tullut uutta softapäivitystä ja maksaa sitten siitä kokeilusta 50eur oli uutta softaa saatavilla tai ei :lol:

Ja entäs jos autolla on vielä takuu voimassa? Pitääkö silloinkin uudesta softasta maksaa, sillä eihän se periaatteessa ole takuunalainen "vika" jos auto toimii, mutta voisi toimia vielä paremminkin tuolla uudella softalla. TSB:t on sitten tietysti asia ihan erikseen.
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Eikö auton avaimesta saa selville softat?

Onpa todella tyhmää, jos näin ei ole.

Toisaalta, autohuollon tarkoitus on tuottaa voittoa, ja jos helposta hommasta saadaan asiakkaalta 50€, niin se otetaan. Olen kuullut, että tiettyihin automerkkeihin voi tehdä päivityksiä OTA:na, eli huoltomies voisi periaatteessa päivittää auton samalla kun asiakas maksaa laskua tiskillä. Näin ei kuitenkaan tehdä, vaan auto otetaan "sisään" ja "kytketään" kiinni, jotta asiakkaalle ei tule tunnetta, että maksaa tyhjästä.

Olisi kyllä hyvä, jos jotenkin voisi itse katsoa softat vaikka tosiaan kytkemällä avain tietokoneeseen ja sitten BMW:n sivuille. Sieltä näkisi mitä uutta voisi päivityksellä tulla. Ja vaikka itse päivitys maksaisi 50€ huoltopisteessä, ei haittaisi, kun voisi itse arvioida milloin kannattaa viedä päivitykseen ja milloin ei.

Hallo München, bitte schön?
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Ilmeisesti ei onnistunut katsoa avaimesta, koska minulle ehdotettiin suoraan huoltoajan varaamista. En ihan periaatteesta hyväksy softapäivityksestä asiakkaalta veloittamista ollenkaan, mutta eniten tässä ärsyttää tuo että 50-60eur veloitetaan pelkästä softaversion tarkastuksesta, oli uutta softaa saatavilla tai ei :mad:
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Antinontoxic kirjoitti:Ilmeisesti ei onnistunut katsoa avaimesta, koska minulle ehdotettiin suoraan huoltoajan varaamista. En ihan periaatteesta hyväksy softapäivityksestä asiakkaalta veloittamista ollenkaan, mutta eniten tässä ärsyttää tuo että 50-60eur veloitetaan pelkästä softaversion tarkastuksesta, oli uutta softaa saatavilla tai ei :mad:
Samaa mieltä olen tuosta päivitysten saatavuuden maksullisuudesta.

Sen sijaan päivityksestä ainakin minä olen vähän valmis maksamaan. Samalla päivitetään useampi eri softa ja auton hinta on 70 000€. Jos joku menee pieleen, on vastuu huollolla (BMW:llä). Sen sijaan noin parin sadan euron arvoisen älypuhelimen jos päivittää itse ja tulee joku moka, on menetetty raha pieni ja ongelma ei siten ole suuri.

Autossa voi huonossa tapauksessa vaikkapa jarrut tai ohjaus lakata toimimasta kesken ajon, jolloin tulee jo ruumiita helposti.

Eli itse kannattaisin maksutonta/itsepalvelua saatavilla olevien päivitysten tsekkaamiselle, mutta päivitys voisi olla maksullinen toimenpide. Ainakin takuuajan jälkeen.

Turvallisuus ja varmuus siis saa maksaa, kuten lentokoneissakin.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Sitä en kannata, että auto pitäisi olla päivitettävissä itse, mutta on se minusta silti jotenkin nurinkurista että asiakas joutuu maksamaan itse softapäivitykset jotka parhaimmillaan korjaavat tuotteessa olleen vian. Itse ajattelen sen juuri toisinpäin, että jos auto maksaa vaikkapa 70 000eur niin kyllä siihen hintaan pitäisi jo saada softapäivitykset esim määräaikaishuollon yhteydessä veloituksetta.

Ja mihin tässä sitten vedetään raja ylipäätään. Jos auton jarruissa on todettu kriittinen vika ja se voidaan korjata softapäivityksellä, niin pitääkö asiakkaan maksaa siitä, vai kuuluuko tämä valmistajan maksettavaksi? Entä jos softapäivityksellä voidaan lisätä mukavuutta, vaikkapa vaihteiston sujuvampi toiminta, niin onko tämä sitten asiakkaan itsensä maksettava?

Kyllä minun mielestäni ainakin määräaikaishuollon yhteydessä pitäisi saada autoonsa uusimmat koodinpätkät veloituksetta myös takuuajan ulkopuolella.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

BMW ei edes käsittääkseni ota vastuuta noissa "vapaaehtoississa" päivityksissä..Jos jokin menee vikaa, artisti maksaa.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
laituri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
Auto: BMW M140i xDrive vm.2018

Ainakin edellisissä Audeissa merkkohuollossa ladattiin automaattisesti kaikki viimeisimmät päivitykset huoltojen yhteydessä tai näin ainakin omaani tehtiin. Eli mikäli päivitys oli saatavilla niin se ajettiin "ilmaiseksi".

Bemarin osalta jouduin varaamaan erikseen ajan ja koko hommaan meni noin puoli tuntia ja rahaa Lahdessa tasan 100€. Olen sillä linjalla, että softapäivitys pitäisi olla ilmainen ja ajaa autoon huollon yhteydessä mikäli se on saatavilla.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

laituri kirjoitti:Ainakin edellisissä Audeissa merkkohuollossa ladattiin automaattisesti kaikki viimeisimmät päivitykset huoltojen yhteydessä tai näin ainakin omaani tehtiin. Eli mikäli päivitys oli saatavilla niin se ajettiin "ilmaiseksi".

Bemarin osalta jouduin varaamaan erikseen ajan ja koko hommaan meni noin puoli tuntia ja rahaa Lahdessa tasan 100€. Olen sillä linjalla, että softapäivitys pitäisi olla ilmainen ja ajaa autoon huollon yhteydessä mikäli se on saatavilla.
No hyvä etten minä ole ainoa k*sipää, joka pitää tätä itsestäänselvyytenä, jota se ei kuitenkaan ole :sneak:
Avatar
-sami-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 215
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:56
Auto: F10 520dA xDrive LCI
E46 325iA LCI
Paikkakunta: Imatra

Kyselin joskus josko radion saisi päivitettyä kun ei pidä aina kanavia paikoillaan. Sanoivat, että pitää laittaa päiväksi piuhojen päähän yhteyteen Muncheniin. Ei kuulemma voi päivittää pelkkää yhtä osaa vaan koko auton kaikki osat pitää päivittää. Hintaa en edes viitsinyt kysyä...
ex-318i e30 LCI, ex-522iA touring e39 LCI, 2x ex-520dA e60 LCI
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Päivitykset ovat maksullisia vaikka olisi takuun alainen auto ellei autossa mitään vikaa. Juuri eilen tätä paikalliselta huoltotiskiltä kysyin kun jarrunesteiden huoltoaikaa varasin.

Ja nykyään tuo huollon aika varaus homma on mennyt niin, että pyytävät käymään paikanpäällä ensin avaimen luvussa kun huoltoaikaa varaa (vaikkei autossa mitään vikaa olisikaan).

Softaa päivittävät vain jos autossa jotain vikaa, muutoin sitä ei tehdä. Tällöin takuu tietenkin kattaa softapäivityksen takuunalaisessa autossa.
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Eli oisko tällainen hyvä ratkaisu: Jos luulee tarvitsevansa takuunalaiseen autoon esim. vaihteiston ohjelman tms. päivitystä, kannattaa ensin valittaa vikaa. "Vaihteisto ei vaihda isommalle tarpeeksi ajoissa". Huoltomiehen ensimmäinen ratkaisu on tehdä päivitys ja homma kunnossa....

Pitäisihän nuo minusta olla ilmaisia, tai vähintään kohtuuhintaisia. Esimerkiksi 49e voisin maksaa ohjelmien päivityksestä.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Tässä on näköjään otettu se tuiki turvallinen ja erittäin hyväksi usein todistettu periaate että toimivaa ei kannata korjata ja tahi edes koskea. Näihin kun kuitenkin aina liittyy riski että rauta ja sinne ajettava softa eivät sitten olekaan ihan toisiaan ymmärtäviä. En silti ole kuullut että auton moduleita olisi brickattu enkä aihetta tarkemmin tunne autopuolella. Mutta automallin elinkaaren aikana menee varmaan melkoinen kirjo eri versioita samasta modulista läpi eikä uusia softaversioita testata välttämättä kaikkien vanhojen moduleiden näkökulmasta joita siis autossa voi olla asennettuina.

Itse olen aina skeptinen kun päivittelee laitteita (vaikka haluaisin autoon sen tehdä). Esim. Sonylla on myös vastuuvapautuslauseke että eivät vastaa jos telkkari ei enää päivityksen jälkeeen käynnisty vaikka korjaavat softalla selvän vian ja suosittelevat sen asentamista. On muutamia laitteita tullut brickattua vaikka laite itse havaitsi päivityksen olevan tarjolla eikä sitten kelvannutkaan...

Se mitä en itse tajua on miksi koko auto pitää alustaa jos yhteen moduliin halutaan päivitys. Onko se sitten joidenkin riippuvuuksien tukemiseksi?

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

Höh. Minä pössi olen pienen autoiluikäni ollut siinä käsityksessä, että määräaikaishuoltojen yhteydessä ja muulloinkin tarvittaessa tuoreimmat softat ajetaan sisään ja ilman eri maksua. Olen ollut näköjään väärässä. Eihän riistofirma microsoftkaan peri tuotteidensa päivityksestä mitään.

Mutta onhan auto tietenkin täysin eri laite kuin tietokone eikä toimivan tuotteen käpälöinti ole samalla lailla välttämätöntä. Aina on sekin riski, että jotain menee pieleen. Totta se kuitenkin siinä tapauksessa päivitetään, jos epäillään jotain bugia eikä auto sen takia toimi normaalisti?
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

Viimeksi kun E92:llä oli takuuta vielä voimassa, huollon yhteydessä pyysin heitä lataamaan uusi softa laatikkoon, koska kerroin, että auto kiihtyy joko hitaasti tai räväkästi ( http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... =räväkästi ). Latasivat uuden softan ilmaiseksi, mutta se ei tosiaalta auttanut alkuperäiseen "ongelmaan". Se on näemmä ominaisuus. :mus:
- - -
Avatar
Tomm1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 215
Liittynyt: 14 Helmi 2011, 22:07
Auto: G31 LCI xDrive ja F82 ///M4
Paikkakunta: Kaarina

Merkkiliike päivittää aina koko auton joka ikisen purkin vaikka päivitys olisi tarjolla vain yhteen purkkiin. Esimerkkinä vetokoukun/iPod sovittimen asennus merkkiliikkessä. Ennen asennusta kaikki purkit päivitetään. Ja jos on paljon varusteita eikä ikinä päivitetty saattaa kestää, ja kauan...
Ei merkkiliike:
OBD pistoke kiinni, laite lukee kaikien purkkien versionumerot. Tämän jälkeen se vertaa tietokannasta onko jonkun purkin versio päivittynyt uudemmaksi. Tämän jälkeen tuo kyseisen boksin softa päivitetään uudempaan. Lisäksi joskus päivitys tehdään kaikkiin niihin purkkeihin jotka pitää päivittää yhdessä.
Esim. omassa kiesissä päivitettiin viimeksi pelkkä CAS...
Niin ja hinta... 20 €...
Käyttiksenä: G31 LCI xDrive Pappa Edition ja harraste: F82 ///M4
ex bimmerit: F20 M135i xDrive AT 445 hv, E93 335i (430 hv), E92 335i (610 hv, 750 Nm) :thup: , e60 535D -09, e61 535D -05, e34 530i -95
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

laituri kirjoitti:Ainakin edellisissä Audeissa merkkohuollossa ladattiin automaattisesti kaikki viimeisimmät päivitykset huoltojen yhteydessä tai näin ainakin omaani tehtiin. Eli mikäli päivitys oli saatavilla niin se ajettiin "ilmaiseksi".

Bemarin osalta jouduin varaamaan erikseen ajan ja koko hommaan meni noin puoli tuntia ja rahaa Lahdessa tasan 100€. Olen sillä linjalla, että softapäivitys pitäisi olla ilmainen ja ajaa autoon huollon yhteydessä mikäli se on saatavilla.
Ei mulle ainakaan maksanut lahdessa uusi softa mitään entiseen bemariini. Toki auto oli takuunalainen. Sanoin, että kattokaa onko jotain uusi softia tullu ja ajakaa ne. Sanoivat, että näin tehdään kakkien huoltojenkin yhteydessä jos joku uusi softa on saatavilla. Sitä en sitten tiedä tehdäänkö aina näin vaiko oliko tämä vaan heitto heiltäkin. Mitään se softahomma ei kuitenkaan maksanut.
Viimeksi muokannut J1978, 20 Kesä 2012, 22:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Turbo kirjoitti:Päivitykset ovat maksullisia vaikka olisi takuun alainen auto ellei autossa mitään vikaa. Juuri eilen tätä paikalliselta huoltotiskiltä kysyin kun jarrunesteiden huoltoaikaa varasin.

Ja nykyään tuo huollon aika varaus homma on mennyt niin, että pyytävät käymään paikanpäällä ensin avaimen luvussa kun huoltoaikaa varaa (vaikkei autossa mitään vikaa olisikaan).

Softaa päivittävät vain jos autossa jotain vikaa, muutoin sitä ei tehdä. Tällöin takuu tietenkin kattaa softapäivityksen takuunalaisessa autossa.
Avain luetaan ihan sitä varten etukäteen, että näkevät työjohdossa&varaosissa mahdolliset vikakoodit, tulevan huollon varaosatarpeet ja huollon sisällön/laajuuden sekä pystyvät esittämään asiakkaalle mitä tuleva huolto maksaa, mitä siihen kuuluu ja voivat siis tehdä tarjouksen/kustannusarvion.

Siksi se on mm. älyavain kun se lataa itse itsensä auton virtalukosta (siten että kauko-ohjaukseen ei tarvita patteria kun se toimii tuolla akulla) ja avaimeen tallentuu huoltotarpeet, vikakoodit ym. faktaa ja tietoa, jota sitten voidaan lukea nopeasti huollon tiskillä ilman, että auto pitää aina ottaa halliin ja laittaa piuhoihin yms. Lisäksi avaimen muistiin tallentuu kuljettajan autoon itse tekemät säädöt liittyen esim. muistillisten peilien ja penkkien säätöihin yms.
Vastaa Viestiin