xDrive liian hyvä?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Mrmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 20:41
Auto: X3 20d
Paikkakunta: Lieto

Nyt kun etelässäkin on ollut vihdoin hieman liukkaita teitä ja melkein luntakin on sitten päässyt testaamaan miten kolmossarjalainen menee nelivedolla..

Mutta onko kyse voiman vähyydesta vai nelivedon hyvyydesta, mutta samanlaiseen leikkisyyteen tällä ei tunnu pääsevän kuin aikaisemmin nelivetogolffilla johon oli vaihdettu haldexin sporttisempi ohjausyksikkö ja konehuoneeseen lisä potkua.

Ongelma on mielestäni siinä että xdrive vie yliohjaus tilanteessa voimaa enemmän eteen mikä automaattisesti oikaisee luiston.

Ratkaisu? Elämyksenhallintakytkimen (jos sellainen olisi) pitäisi antaa eri ajomoodeissa erilainen nelivedon ohjaus. Esim. Ecopro ja normal asennoissa jako voisi olla niin kuin nytkin. Mutta jos mennään sport tai sport + asentoihin lukitaan voimanjako kiinteäksi 40/60 tai 25/75. Tämä olisi täysin mahdollista. Lisäksi performance control tai mieluummin mekaaninen (ei jarruihin perustuva) torque vectorin olisi ehdoton lisä. Audi miehet ovat ainakin kehuneet että sport differential muuttaa auton ihan toisenlaiseksi pedoksi kuin normi 40/60 suhteinen perus quattro.

Mielipiteitä?
McJones
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:59
Auto: F30 330e
996 C4S

Oma mutu sanoo, että xDrive E91:ssä työntäisi herkemmin voimaa eteen, kun luistonesto on puolivälissä. Luistonestot päällä tuntuu jotenkin takapainotteisemmalta ja ehkä jopa perä nytkähtää sivulle todennäköisemmin luistonestot päällä kuin puolivälissä.

Muttajoo, samat fiilikset että leikkisyys on vähän väkinäistä. Saisi olla vaikka hanikka, mistä koko etuveto tippuu pois käytöstä... ihan vaan kulutuksen pienentämiseksi...
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Harmi kun ei taida olla videoita viime vuoden jääratapäiviltä. Kyllä tuo E90 LCI xDrive meni ihan komeasti kylki edellä ja muutenkin nelivedon toiminta oli hyvin ennakoitavaa. Nelivetogolfista ei ole kokemusta, mutta ei minulla ainakaan ole pahaa sanottavaa xDrivesta ja sen leikkisyydestä.

Autonsa siis 330d A, jäykemmällä alustalla ja 18" HKPL7 nastoilla.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Eikös xdrive jaa 0-100% eteen/taakse? Etenee kyllä rivakasti, mutta vastapainona hieman vähemmän leikkisä. Tähän auttaa todella rivakat käännöt, auto pitää heittää sladiin ratilla eikä niinkään polkimella.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
lao
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 16 Huhti 2010, 21:57
Auto: Volvo XC60 D4 aut. Business Classic Summum

Minusta xDrive on taas paljon perätuupparimaisempi kuin Haldex normi Passatissa tai A3:ssa. XDriven toiminta on muutenkin hyvin loogista, mutta jos haluaa perän irti hyvillä talvirenkailla lumella, niin sitä pedaalia pitää polkaista.

Varovaisella kaasun käytöllä puskee, mutta pikku polkaisulla perä lähtee mukavaan luisuun. 4-syl koneen heikko vääntö 1000-1500RPM välillä saattaa juuri johtaa tuohon puskemiseen, kun voima ei riitä tuohon " alku polkaisuun".

Kun luistokulma sitten kasvaa, niin lapun lattiaan polkaisemalla voimaa siirtyy eteen ja luisu oikenee, kun taas kaasun nostamalla perä ampuu sivulle ja pyörähdys on varma, jos ei ole Vatasen kädet valmiina.

Ainakin 6-syl ja xDrive tomaatilla on todella maukas viedä hallitussa luisussa kaasua säätelemällä.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Nimenomaan näin. Kunnolla kaasua heti kärkeen... jos ei uskalla laittaa lappua lattiaan niin tuloksena on puskemista. Sama ilmiö varmasti monella muullakin nelivedolla, ei vain xDrivella.
Mrmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 20:41
Auto: X3 20d
Paikkakunta: Lieto

Mielestäni tuo ongelma on juuri tuo edellä kuvattu juttu, että jos auto sivuluisussa ja sitten lisätään vielä reilusti kaasua niin voimaa menee liikaa eteen ja auto ikäänkuin imee itsensä suoraan.

Toki nykyinen käytös on varmasti nopein tapa edetä mutta ei hauskin..

Siksi se elämyksen hallintaan sidottu ohjaus olisi kova juttu.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Minä taas tykkään siitä, että auto kulkee loogisesti ja siististi. Mitä siistimmin, rauhallisemmin, vakaammin, nätimmin ja sivistyneemmin, niin sen parempi. Sen takia ajankin hyvin nastarenkain ja aina kaikki avut päällä. Sen verran outo olen ettei minua kiinnostakaan leikkiä autolla. Kertaakaan en ole tällä leikkinyt, hassutellut tai kokeillut jotain juttuja. "Leikkiminen" kiinnostaa mutta ei autoilla. Minä leikin mieluummin makuuhuoneleikkejä :)

Minä tykkään xDrivestä sellaisena kuin se on suunniteltu ja siitä miten se käytännössä toimii.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

J1978 kirjoitti:Minä taas tykkään siitä, että auto kulkee loogisesti ja siististi. Mitä siistimmin, rauhallisemmin, vakaammin, nätimmin ja sivistyneemmin, niin sen parempi. Sen takia ajankin hyvin nastarenkain ja aina kaikki avut päällä. Sen verran outo olen ettei minua kiinnostakaan leikkiä autolla. Kertaakaan en ole tällä leikkinyt, hassutellut tai kokeillut jotain juttuja. "Leikkiminen" kiinnostaa mutta ei autoilla.
Vahvasti samaa mieltä. Talvi on muutoinkin yllätyksellistä aikaa, välillä voi olla jäätä lumen alla normaalia enemmän, lumen ominaisuudet vaihtelevat nopeasti yms. En ymmärrä, miksi autolla pitäisi leikkiä liikenteessä, varsinkaan talvella. Radalla eri juttu, mutta eipä tässä siitä tainut olla kyse. Talvella auton pitää kulkea niin turvallisesti ja tasaisesti kuin olla ja voi. En ymmärrä sitä, miksi kärryn ominaisuuksia pitäisi tarkoituksella huonontaa? Eihän kukaan aja sileillä kesärenkailla vesisateella sen vuoksi, että ajaminen on sporttisempaa ja haastavampaa?? Kesällä auton ominaisuuksia voi säätää ihan eri tavalla ilman minkäänlaista riskiä, kun rajat kesäkelillä ovat niin paljon korkeammalla. Talvella tie asettaa itsessään haastetta ja yllätysmomentteja niin paljon, että pelkkä 100% turvallisesti ajaminen on ihan hyvä tavoite. Tai sitten voi mennä jääradalle ja ottaa kaikki luistot pois.
Mrmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 20:41
Auto: X3 20d
Paikkakunta: Lieto

Ei ymmärrä. Saisihan auto olla tarvittaessa leikkisä.
Ja toisaalta sitten jos halutaan että auto olisi mahdollisimmanhyvä ajaa esim. Suuntavakavuuteen pitkittäisurissa tai ohjauksen vetelyyn jarrutustilanteissa tai vesilätäköohin ajettaessa eikö silloin olisi alunperinkin mennä Audi myyjän juttusille?
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Mrmela kirjoitti:Ei ymmärrä. Saisihan auto olla tarvittaessa leikkisä.
Ja toisaalta sitten jos halutaan että auto olisi mahdollisimmanhyvä ajaa esim. Suuntavakavuuteen pitkittäisurissa tai ohjauksen vetelyyn jarrutustilanteissa tai vesilätäköohin ajettaessa eikö silloin olisi alunperinkin mennä Audi myyjän juttusille?
No ei mun auto vetele jarrutustilanteissa eikä kyllä vesilätäkköönkään ajaessa. Kun kesärenkaat ja talvirenkaat on tavalliset eikä run flatit, nelipyöräsuuntaus tehty verekseltään heti auton luovutuksen jälkeen ja niissä renkaissa on kunnolla painetta ja renkaassa pyöreä olka, niin eipä tää auto oo yhtään huonompi auto ajaa kuin Audi A4 B8:aan. Talvirenkaat on pullakokoa 205/55R16 ja toimii loistavasti. Sekärenkaat 225/45R17 ei vetele kuin kaupukiajossa mutta maantiella pelaa ongelmitta. Mutta niin hyvin 205/55R16 koko pelaa, että aika varmasti vaihdan kesävanteet ja renkaatkin tuohon mukavampaan kokoon jolloin poistuu kaikki vetelyt. Yhdessäkään ajamassani automerkissä jossa on ollut rengaskoko 225/45R17 tai sitä isompi rengastus en ole ollut täysin tyytyväinen siihen millaisen ajettavuuden matala ja leveä rengas tarjoaa. Kapea ja korkea rengastus on minusta paras näille suomen kurjille ja huonosti hoidetuille teille.

Niin kauan kuin Audien moottorit syö öljyä, niissä on bemaria, mersua ja Volvoja huonommat lämmityslaitteet&kylmempää kyytiä ja jos automaatti on edelleen suurimmassa osassa Multitronic, niin ei tähän talouteen tule Audia. Minä en ala makselemaan joka kuukausi tai monta kertaa vuodessa siitä, että ostan yli 20,00 euron lisäysöljyjä vähänväliä ja valmistaja vaan sanoo, että se on normaalii. Enkä aja kylmällä autolla jossa palelee kuski ja/tai matkustajat tai jos ihmisillä on lämmin niin palelee varpaat tai lasit ei pysy sulana tai, että auton lämpiämistä pitää odotella vaikka kuinka kauan. Bemarilla nämäkin kaksi asiaa on paremmin.

Enkä tykkää CVT-vaihteistostakaan. Subarussa ja Toyotassa ne olen koeajanut eikä ne oo mua varten. Tietty ne on vaparimoottoreita mutta jos en tykkää CVT:stä niissä, niin tuskin tykkään Audeissakaan. Audin CVT:llä eli Multitronicilla on heikon lootan maine joten sellaista riskiä jota maksetaan takuun jälkeen omasta pussista en halua. S-tronicia en ota, useampi DSG ollu itellä ja ne on aivan persiistä siinä miten ne toimii ja kestää. Vikoja oli.

Audeissa on ihan samoja nitinöitä ja räminöitä kuin sitä huomattavasti halvemmissa Skodissa ja VW:ssä. Bemereissa ei juurikaan kuulu hälyääniä. Ei ainakaan niissä joita mulla on ollut tai joilla olen ajanut.

Lueppas useampikin A4 B8 vajakin käyttötesti, koeajo tai kestotesti niin aika monessa testissä sanotaan, ettei se ole kovin suuntavakaa ja sitä vaivaa mm. sivutuuliherkkyys. Ohjauksen keskialueessakin on sanomista ja se on tahmea. Eli mikäs täydellinen auto se sellainen on???

Nuo Audin puutteet on mulle tärkeitä asioita ja niin kauan kuin ne asiat ei muutu en Audia tilaa. Seuraava auto tullee olemaan bemari, Ford, Opel, mersu tai Volvo mutta se katotaan sitten aikanaan. 2-3 ajelen nyt ensin tällä.
Mrmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 20:41
Auto: X3 20d
Paikkakunta: Lieto

No äskönen oli provo ja juuri J1978:lle. Mutta mielestäni se ajatus tuosta elämyshallintaan kytketystä nelivedon voimanjaonohjauksesta sport tai sport + muodilla olisi erinomainen juttu. Siinä käyttäjä saisi enemmän vapauksia määrittää auton käyttäytymistä ja kun tällä merkillä tuo ajamisen hauskuus ikään kuin kuuluu kuvaan.

Sulla on muuten toi servotronic ja mua harmittaa ettei sellaista ole. Se olisi varmaan erinomainen juttu. Sitä ei taida saada jälkikäteen asennetua. Sehän ei ole pelkkää elektroniikkaa?
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Mrmela kirjoitti:Sulla on muuten toi servotronic ja mua harmittaa ettei sellaista ole. Se olisi varmaan erinomainen juttu. Sitä ei taida saada jälkikäteen asennetua. Sehän ei ole pelkkää elektroniikkaa?
Tällainen löytyy, mutta ei mitään tietoa tarvittavista osista.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=32&fg=95" onclick="window.open(this.href);return false;
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Antinontoxic kirjoitti:
Mrmela kirjoitti:Sulla on muuten toi servotronic ja mua harmittaa ettei sellaista ole. Se olisi varmaan erinomainen juttu. Sitä ei taida saada jälkikäteen asennetua. Sehän ei ole pelkkää elektroniikkaa?
Tällainen löytyy, mutta ei mitään tietoa tarvittavista osista.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=32&fg=95" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo setti maksaa 270,00 euroa+asennus päälle. Tehdasasenteisena tuo servo maksoi jotain 300,00-400,00 euroa.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Mrmela kirjoitti:No äskönen oli provo ja juuri J1978:lle. Mutta mielestäni se ajatus tuosta elämyshallintaan kytketystä nelivedon voimanjaonohjauksesta sport tai sport + muodilla olisi erinomainen juttu. Siinä käyttäjä saisi enemmän vapauksia määrittää auton käyttäytymistä ja kun tällä merkillä tuo ajamisen hauskuus ikään kuin kuuluu kuvaan.
Onneksi kerroit että oli provo...vaan vähän huono sellainen kyllä.

Mutta mitä tulee tähän itse substanssiin, kai se joku 550ix on sellainen, jossa pelivaraa jo voisi vähän kuvitella kaipaavansa xDriveen hetkittäin. Mutta sitten taas ihan sama mitä joku 520xd hönkii niin ei niillä asetuksilla saa aikaiseksi kuin turvattomuutta ja haittaa. Kun katselee tämän maan myyntitilastoja, kovin on vähissä ne nelivetomyllyt missä jostain elämyksenhallinnasta olisi oikeasti jotain hyötyäkin. Huonommaksi autojen ominaisuuksia kyllä on helppo muuttaa "säätämällä" limiittejä, mutta vaatii kyllä tehoa kärryltä, että sellaisista asetuksista on jotain apua. Ja nyt puhutaan kesästä, jolloin autolla voi ajaa edes vähän vapaammin. Talvella kaikki viritykset huonontaa auton ajo-ominaisuuksia ovat turhia kuten jo mainitsin aikaisemmin.
Vastaa Viestiin