3-sarjan (E91) urheiluistuimista

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
merrex
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Joulu 2011, 14:32

Tervehdys!

Edessä on todennäköisesti autonvaihto, ja yhtenä vaihtoehtona on uusi tai uudehko 3-sarjan farmari. Minulla ei ole aiemmin ollut BMW:tä, mistä syystä olen tutkinut autoa melkoisella hartaudella.

Muiden saksalaismerkkien tapaan BMW:n vakioistuimet ovat aika vaatimattomat, joten olen kiinnostunut lähinnä yksilöistä, joissa on urheiluistuimet (481). Eri merkkisiä autoja koeajettuani BMW on listani TOP3:ssa, mutta ihan viime metreillä minua on alkanut kalvamaan bemarin urheiluistuinten kapea selkäosa. Varsinkin Audin vastaaviin penkkeihin verrattuna ero on aika suuri. BMW:n urheiluistuimissahan selkäosan leveyttä voi säätää, mutta ainakaan talvitakki päällä leveys ei tahdo maksimissaankaan riittää edes tällaiselle 176 cm/70 kg -kokoiselle miehelle.

Miten on, mahtaako tuo istuin antaa ajan kanssa yhtään periksi (ei ehkä muuten kovin tavoiteltava ominaisuus...)? Tai tottuuko kapeaan istuimeen niin, ettei se enää vaivaa?

Entä onko lisävarusteena myytävällä ristiseläntuella vaikutusta asiaan? Ajattelen lähinnä sitä, että saako ristiseläntuen avulla itsensä topattua "kauemmaksi" selkäosasta niin, että sivutuet eivät tunnu häiritseviltä? Jostain syystä (hinta kai) ristiseläntuki on ainakin käytetyissä autoissa kovin harvinainen varuste.
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

merrex kirjoitti:Miten on, mahtaako tuo istuin antaa ajan kanssa yhtään periksi (ei ehkä muuten kovin tavoiteltava ominaisuus...)? Tai tottuuko kapeaan istuimeen niin, ettei se enää vaivaa?
Itselläni oli saman tyylisiä huolia, silloin kun vaihdoin tuohon E90:een.
Edeltäjä oli Audin A4:n (b8) sporttijakkaroilla ja sen jäljitä nuo Bemarin selkänojat tuntuivat todella ahtailta.
En usko, että omassani mikään on antanut vielä periksi, koska kilometrejä on takana vasta reilut 6000km, joten kai se on sitten tottumista, mutta nyt en vaihtaisi enää niihin Audin penkkeihin missään tapauksessa takaisin.
Selkänojan sivutukien säädöt ovat kyllä aivan uloimmassa asennossa, mutta on minulla hiukka tuota ylipainoakin.
Penkit ovat todella hyvät istua ja ajaa pidempääkin matkaa, ei väsy jalat eikä selkä.
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Jos sporttipenkit tuntuu ahdistavalta kuten ne voi helposti tuntua, vaihtoehtona on katsella yksilöä, jossa on sähkösäätöiset normipenkit. Sähkösäätöjen mukana tulee tarpeelliset säädöt jotka puuttuvat normaaleista penkeistä mekaanisilla säädöillä, kuten esim istuinosan kallistus, jonka kanssa ainakin itse olen saanut itselleni mukavamman istuma-asennon normipenkeillä kuin sporttipenkeillä. Vakioistuimet ovat ulkonäöstään huolimatta yllättävän hyvät istua, kunhan kaltevuuden saa kohdalleen jotta matalasta istuma-asennosta tykkääväkin saa kuitenkin reisille tukea..

Minuakin siis E9x:n sporttipenkkien selkänojan kapeus on ajoittain häirinnyt. Ei kuitenkaan niin paljon että olisi ollut oston este. En pidä itseäni juurikaan ylipainoisena mutta aika leveäharteisena kuitenkin, joten selkänojan kapeus leveimmässäkin asennossa on häirinnyt paksun takin kanssa.

Kokemusta on myös useammasta Audista ja Audin sporttipenkit sopii tukevammallekin ihmiselle. Nyt omien Audien jälkeen kun sellaiseen olen satunnaisesti istunut, tuntuu ettei niistä saa mitään tukea...
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Avatar
Hastra
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 17 Marras 2011, 15:48
Auto: 320iA E91 2008
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

merrex kirjoitti:BMW:n urheiluistuimissahan selkäosan leveyttä voi säätää, mutta ainakaan talvitakki päällä leveys ei tahdo maksimissaankaan riittää edes tällaiselle 176 cm/70 kg -kokoiselle miehelle.

Entä onko lisävarusteena myytävällä ristiseläntuella vaikutusta asiaan? .
Mulla on nuo sporttipenkit ilman ristiseläntukea ja olen lähes samankokoinen, 174/75. Ainakin mun V-selälle tuo penkki sopii oikein hyvin vaikka alkuun ihmettelin, että pitäiskö alkaa rasvaamaan nahkatakkia. :lol: Joskus kun istun apparin penkillä vaimon säätöjen jälkeen, selkänoja kapeimmillaan, on hiukan ahdistanut. En sit tiedä jos nuo penkit olisivat nahkaiset olisiko eri asia, mutta kankaisina suosittelen ja rohkaisen nuo sporttipenkit tai ainakin BMW:n ostamaan.
merrex
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Joulu 2011, 14:32

Kiitoksia kommenteista! Muiden tapaan itsellänikin on Audi-taustaa, ja ehkä nimenomaan muistikuvat Audin penkeistä saavat 3-sarjan istuimet tuntumaan turhankin topatuilta.

Ajatus testata sähkösäätöisiä vakiopenkkejä on hyvä, vaikkakin sellaisten löytäminen voi olla vaikeaa (?). Bemarin vakiopenkeissä tosiaan perusongelma on se, ettei kallistuskulmaa voi säätää, jolloin reisituki tuntuu vieläkin heikommalta kuin se oikeastaan onkaan. Muistan joskus koeistuneeni Honda Accordissa, jonka business-mallin penkki oli olennaisesti perusmallia parempi, vaikka suurin eroavaisuus taisi olla perusversiosta puuttuva istuimen etureunan korkeuden säätö.

Ja ehkäpä löydän jostain myös ristiseläntuelliset sporttipenkit... Siinähän tuo selviää, onko niistä apua tähän ongelmaan. Audin penkeissähän ristiseläntuki on vakiona, mutta liikaa pumpattuina ne painavat ikävästi munuaisia...
Juh1s
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 126
Liittynyt: 09 Marras 2010, 20:48
Auto: Touring ilman G:tä

Minun auton sporttpenkeistä löytyy sähkösäätöinen ristiseläntuki. Sillä saa aika hyvin säädettyä ja talvitakki päällä sitä joutuu madaltamaan. Eli perse ei sinne kulmaan uppoa, ellei survo kunnolla ja helpottaa leveäselkäisellä tuota kuvailemaasi ahdistusta. Btw. e60/61 sportit on leveämmät kooltaan jos isompi auto kelpaa...
merrex
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Joulu 2011, 14:32

Juh1s kirjoitti:Minun auton sporttpenkeistä löytyy sähkösäätöinen ristiseläntuki. Sillä saa aika hyvin säädettyä ja talvitakki päällä sitä joutuu madaltamaan. Eli perse ei sinne kulmaan uppoa, ellei survo kunnolla ja helpottaa leveäselkäisellä tuota kuvailemaasi ahdistusta. Btw. e60/61 sportit on leveämmät kooltaan jos isompi auto kelpaa...
Tämä on totta... Itsellenikin tarjoutui tänään mahdollisuus verrata kahta 3-sarjan vaunua, joissa molemmissa oli sporttipenkit, mutta vain toisessa ristiseläntuki. Tuki tosiaan työntää istujan sen verran etäämmälle selkäosasta, että sivuponttoonit eivät tunnu yhtä häiritseviltä. Ero ei toki ole kovin iso, mutta sen silti huomaa selvästi.

No niin... Vaihtoehtojen määrä vaan vähenee.
Avatar
Casper
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 37
Liittynyt: 02 Touko 2011, 20:34

itsellä kokoa 175/75 ja sporttipenkki istuu kuin hansikas. edellisessä oli vakiopenkit ja niissähän se suurin puute on reisituen puuttuminen ja istuinosan sivuttaistuki. Selkänojassa en muista juuri isoa eroa ollut lukuunottamatta joaiemmin mainittua sporttien sivuttaispontoonien säätöä. En mielellään palaisi vekiopenkkeihin seuraavankaan auton suhteen. Audin sportti penkit tuntuu "kapeahkon" BMW sportin jälkeen lähes vitsiltä.
BMW E90 MonacoBlau Metallic N52B25 -07
BMW E81 Alpinweiss N43B20 -11
d_a_mage
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 04 Elo 2011, 22:55

Pitääkö sporttipenkit säätää makuuasentoon? Tuntuu että ristiselän tuki painaa koko ajan selkää vaikka sen yrittää säätää mahdollisimman pieneksi. Olen lähivuosina pyrkinyt pitämää ajoasennon kohtalaisen ryhdikkäänä, mutta tuntuu siltä että tässä autossa on pakko säätää ajoasento makaavaksi. En tiedä olenko ihan :dumb: , mutta myös tuen ollessa pienimmillään tuntuu kuin ristiselän tuki sykkisi. Miisäköhän on vika, tuolissa, selän verenkierrossa vai päässä? :)
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

d_a_mage kirjoitti:Pitääkö sporttipenkit säätää makuuasentoon? Tuntuu että ristiselän tuki painaa koko ajan selkää vaikka sen yrittää säätää mahdollisimman pieneksi. Olen lähivuosina pyrkinyt pitämää ajoasennon kohtalaisen ryhdikkäänä, mutta tuntuu siltä että tässä autossa on pakko säätää ajoasento makaavaksi. En tiedä olenko ihan :dumb: , mutta myös tuen ollessa pienimmillään tuntuu kuin ristiselän tuki sykkisi. Miisäköhän on vika, tuolissa, selän verenkierrossa vai päässä? :)
Sportpenkkien sivutukien säätö ei ole sama kuin ristiseläntukien säätö. Vai onko sulla sekä soikean muotoinen nuolisymbolein varustettu nuolinäppäin jolla säädetään sekä selkänojan sivutuet että myös pyöreän mallinen nappula jossa symbolein nuolet neljään suuntaan (tällä säädetään ristiselän tukea)?
d_a_mage
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 04 Elo 2011, 22:55

Joo kyse on siis tuosta pyöreästä nappulasta.
Avatar
JP-76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
Auto: 2014 550iX
Paikkakunta: Kanta-Häme

Kyllä mulla ainakin saa ihan "kuppipenkin" kun vetää ristiselän ilmapussukan ihan tyhjäksi. :tong:

Olisiko tossa jotain vikaa jos ei saa kokonaan ristiselän tukea pois? :wassat:
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
Reiska79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Marras 2013, 12:27

Itselläkin autonvaihto harkinnassa ja yksi vahva olisi E91. Olen vain valitettavasti istunut vakiopenkit, jotka olivat todella surkeat. Tämän lisäksi istuin sporttipenkit, joiden etuosa oli minulle liian korkealla, painoi takareiden alaosaa ikävästi - ja sivuttistuet olivat samoin turhan kapeat. Näistä syistä johtuen jalat puutuivat vartin koeajon jälkeen jo puolitunnottomiksi. Olen noin 181/82 kokoinen kaveri, jolla lätkä- ja voimanostoharrastusten peruna (30 kg massan vähennyksen jälkeenkin...) vielä jotain reisissä jäljellä. Eli löytyykö noita penkkejä siis kallistuksen ja vituttaistuen säädöillä? Muuten täytynee katsella muita vaihtoehtoja, joita minulla on jo mielessä - ja joissa on ´mukavat penkit. Toki harkinnassa on myös E61 - ja tällä hetkellä alla E39, joka ei sekään ole ensimmäinen penarini. Nyt kuitenkin penkkien takia harkinnassa muutkin merkit, koska muuten E61:n ei ihan natsaa spekseihini - ja E91:n tähän asti istumani penkit ovat epämukavat.

Täsmennetään vielä sen verran, että M47 320 D lähinnä harkinnassa, koska jakopään ongelmat tekisi mieli välttää ja kuuspyttyisistä pyrin opettelemaan eroon - enkä näe autoa niin hyvänä sijoituksena, että kovin paljon siihen laittaisin lantteja kiinni...
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Reiska79 kirjoitti:Itselläkin autonvaihto harkinnassa ja yksi vahva olisi E91. Eli löytyykö noita penkkejä siis kallistuksen ja vituttaistuen säädöillä?
Sähkösporttipenkeissä on kallistus. Ainakin cabriosta löytyy myös säädettävät sivuttaistuet.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Myös E92 sähkösporttien sivutuki on säädettävä. Varmaan samat penkit on myös E91?
McJones
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:59
Auto: F30 330e
996 C4S

On kyllä. Sporttipenkeissä kippiä säädetään etureunasta ovenpuolelta, "rahin" etäisyys (reisituki eli istuinosan pituus) säätyy edestä keskeltä, selkänojan leveyttä (sivuttaistukia) säädetään penkin ovenpuolen etukulmasta keinunapilla.
Mikuelos
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Touko 2019, 12:02

Onko kellään mahdollisesti tietoa missä vois olla vikaa kun sport penkin sivuttaistuki toimii mutta pikkuhiljaa päästää ilmaa?ko? ja palautuu itsestään leveimpään mahdolliseen asentoon.. :conf: kyseessä e90 mutta kai samat penkit näissä on
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Ilmavuoto juurikin. Venttiilivika joskus ilmenee niinkin päin että sivutuet tai ristiseläntuki pullistuu pikkuhiljaa itsestään.
Mikuelos
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Touko 2019, 12:02

Okkey, onko millanen homma korjata? Pystyykö ite laittaan perus kaluilla vai pitääkö irrottaa koko istuin ym.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Riippuu tietysti mistä kohdasta vuotaa. Helpoin aloittaa tutkiminen venttiilistä, venttiilihän on suoraan nappulassa penkin sivupaneelissa.
Vastaa Viestiin