Tuplavalot käyttöön - tuplasti

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
EmDzei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 15 Touko 2017, 10:21

Ei ehkä onnistunein topicci, mutta ajatuksena sama kuin rallatuksessa: "Nunnan nännit ja paavin pallit" eli VAIN varalta.

E46:ssani on siis tuplalyhdyt. Kun ajan puolivaloilla, niin neljästä lyhdystä ulommaiset ovat puolivaloilla ja keskimmäiset pimeinä. Kun taas kytken pitkät, niin keskimmäiset syttyvät ja samoin ulommaisissa palaa yhä lyhyet.

Haluaisin muuttaa toimintoa siten, että lyhvillä palaisivat myös keskimmäsiet lyhdyt puolivaloilla. Ja EHKÄ pitkillä kaikissa lyhdyissä palaisi pitkät.

Kieltääkö laki tällaisen virityksen? Onko määrätty joku maksimi lux? Tiedän, että kilpakäytössä on suurempiwattisia polttimoita, mutta miten Traficom tai joku taho suhtautuu sitten tuplalyhtyihin.

Yksi ongelma tästä virityksestä seuraisi eli suurempi virrankulutus taajamissa mikäli kaikki neljä lyhtyä palaisivat lyhvillä. Vipu hytissä tai rele voisi ehkä olla ratkaisu tähän.

On kuitenkin tunne etten ole ensimmäinen, joka pähkäilee tämän asian kanssa. Tuntuu kuitenkin, että keulan lyhdyistä ei oteta nyt kaikkia irti ja parempi valoteho olisi helposti toteuttavissa. On tietenkin vaihtoehtoina asentaa lisävalot, kuten esim. LEDi-rima jne.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Edit, muistin väärin...
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1855
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Lähivaloja ei saa kahdentaa. Helpoin konsti parantaa valotehoa on kunnostaa tai vaihtaa umpiot uusiin samanlaisiin. Xenon-umpiot on vähän työläämpi operaatio laittaa autoon jossa alunperin on halogeenit. Kaikki halogeeniumpioon sopivat xenon- ja led-polttimot on laittomia. Jos laillisen puolella halutaan pysyä, ajovaloumpiota kokonaisuutena ei saa muokata millään tavalla, eli sen sisään ei saa vaihtaa erilaisia osia. Lisäpitkiä saa asentaa lain salliman määrän.
EmDzei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 15 Touko 2017, 10:21

Kahdentamisella lähivaloihin olisi mahdollista suunnata reunimmaiset hieman sivummalle, jolloin näkyvyys paranisi/ levenisi. Miksei myös pitkillekin.

Kun katson autooni sopivaa H7 halogeenipolttimoa, niin sen kannassa on kaksi kontaktiliitintä viralle ja helmaosa lienee maa. Ts. sama polttimo osaa kaksi eri toimintoa riippuen siitä kumpaan kontaktiliittimeen tulee virta. Olenko oikeassa?

Harmillinen takaisku tuo lähivalojen kahdentamiskielto. Kaipa siinä on katsottu, että häikäisee vastaantulijaa liikaa. Ongelma ei ole poistunut, vaan nyt ajellaan pitkillä niillä autoilla, joissa on matriisivalot.
MeAndMyDog
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Maalis 2013, 21:13
Auto: F30 320iA xDrive 2016 LCI

Käsittääkseni H7 liittimisessä on vain maa ja virta. Polttimo ei osaa kuin yhden asian. H4-polttimossa on 3 pinniä ja polttimo osaa toimia 2 eri moodissa.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Kaikissa halogeeni polttimoissa on aina yksi maadoitusliitin, ei siis maadoiteta polttimon rungosta. Ja virtaliittimiä sen mukaan, kuin hehkulankoja on. Eli H7 on yksi hehkulanka ja siten virta ja maadoitusliitin. Vanhemmissa autoissa käytetyissä H4 polttimoissa on kaksi hehkulankaa, jolloin kolme liitintä lampun kannassa on maadoitusliitin, lähivalon liitin ja kaukovalon liitin. Tässä polttimomallissa lähivalon hehkulangalle on vielä oma "lusikka", joka estää valon pääsyn lampun heijastinpinnan alaosalle (kaukovalolle).
Vastaa Viestiin