Kulutuslukemat

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
qmikko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 08 Helmi 2022, 13:57
Auto: 530e xDrive

Minulla on viime vuoden 530e. Olen yrittänyt ymmärtää auton kertomia kulutuslukemia.

Auto kertoo kulutustietoja usealta eri jaksolta (matka, viimeisin tankkaus, viimeisin lataus, yksilöllinen ja tehdas...muistaakseni).

Kuskille näytettäviin kulutustietoihin kuuluu
-kokonaismatka
-sähkömatka
-kulutus (bensa)
-kulutus (sähkö)

Ihmettelin paria asiaa
-bensalla ajettua matkaa ei kerrota, mutta se on toki helppo laskea
-bensakulutus lasketaan koko matkan mukaan, ei bensamatkan mukaan
-sähkökulutus lasketaan koko matkan mukaan, ei sähkömatkan mukaan

Näin laskemalla saadaan hyvät kulutuslukemat, kun matkana käytetään koko matkaa, mutta minusta ne eivät kerro todellisuutta.

Eilen huomasin yllättävän lukeman, sähkökulutus oli 1,1 kWh/100 km, kun aiemmin se on ollut 15-30 kWh/100 km, kun ajomatkasta merkittävä osa on ollut sähköajoa. Tuolla kulutuksella ajaisin yli 1000 km hybridini akulla. Olin ajanut noin 30 km, josta 9 km sähköllä. Kun lähdin ajoon, akku oli lähes tyhjä.

Veikkaan, että kävi seuraavalla tavalla
-sähkökulutukseksi laskettiin vain se energia, joka oli akussa, kun lähdin matkaan
-akkuun ajon aikana kerätty jarrutusenergia oli bonusta, sillä energialla ajetut kilometrit laskettiin sähköajoksi, mutta sen energian kuluttamista ei laskettu kulutetuksi sähköksi

Minusta tuo on kaiken kaikkiaan sekavaa ja antaa liian ruusuisen kuvan auton kulutuksesta. Minusta olisi parempi erottaa sähkö- ja bensa-ajo sekä niiden kulutus selkeästi. Jos lukemat sekoitetaan, vertailut siitä, kuinka paljon auto kuluttaa, riippuu todella paljon auton käytön ja lataamisesta.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Sähkömoottori joko käyttää sähköä tai generoi sähköä. Kun sähköä käytetään kuluu sitä akusta eli kulutus on positiivista. Kun sähköä generoidaan, sähköä kertyy akkuun, jolloin kulutus on negatiivista. Sähköllä ajaettaessa matkan keskikulutus on tosiaan keskikulutus, mutta hetkellisesti se voi olla positiivista tai negatiivista.

Rautalangasta: Lähdet sähköautolla ajamaan 10 km matkan jyrkkään alamäkeen. Matkan jälkeen sulla on akussa enemmän sähköä kuin mitä oli alussa. Mikä on matkan kulutus? Onko se 2 kWh joka käytettiin auton liikkeelle työntämiseen pihasta tielle ja vaikkapa ilmanvaihtoon sekä sähkölaitteisiin matkan aikana? Vai onko se negatiivinen koska akussa on nyt enemmän kuin lähtiessä?

Matkan kulutus on matkan aikana tapahtuneen kulutuksen yhteenlasku. Yksityiskohdat ehkä sitten näköjään sumentaa ajettelua jos niitä liikaa miettii.
qmikko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 08 Helmi 2022, 13:57
Auto: 530e xDrive

Yksityiskohdat sotkevat.

Yksi ongelma tulee siinä, että kun bensalla tuotettu liike-energia siirtyy jarrutuksessa akkuun ja sen jälkeen tuolla "ilmaiseksi" saadulla energialla ajetaan sähkökilometrejä, tätä kulutettuta sähköenergiaa ei lasketa sähkökulutukseksi. Näin sähköajon keskimääräinen kulutus on epäluonnollisen alhainen.

Ongelma näissä hybridien kulutuslukemissa on se, miten kilometrit jyvitetään.
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Itsellä ainakin lukemat on ns. jiirissä. Bensakulutus tankkauksien välillä heittää ehkä desin puoleen tai toiseen, ja kun ajaa sähköllä, niin kilowatteja kuluu looginen määrä suhteessa päästyihin kilsoihin ja akun kokoon. Eli pitää kokolailla kutinsa.
Sitten nuo yhdistelmäkulutukset, eli paljoko kuluu sähköä per 100 kilsaa kun polttis käy välillä, en ole niitä tarkemmin seurannut, paitsi bensan kulutusta.
Se tosiaan on paikkansa pitävä. Niin ja viimeksi juuri ajoin noin 1150 kilsaa tankillisella, bensan keskikulutus 3,5 ABC mobiilin mukaan, ja auto kertoi saman.
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

En tiedä ymmärsinkö nyt oikein tämän:
"Yksi ongelma tulee siinä, että kun bensalla tuotettu liike-energia siirtyy jarrutuksessa akkuun ja sen jälkeen tuolla "ilmaiseksi" saadulla energialla ajetaan sähkökilometrejä, tätä kulutettuta sähköenergiaa ei lasketa sähkökulutukseksi. Näin sähköajon keskimääräinen kulutus on epäluonnollisen alhainen."
Kyllä ainakin 330e laskee sen jarruutuksissa saadun energian tuonne sähkönkulutuspuolelle. Pitempää matkaa ajaessa, kun varsinainen seinästä ladattu sähkö on loppunut, niin edelleenkin sähköllä ajettu matka kasvaa sitä mukaa kun energiaa varastoituu akkuun ja sitä käytettään sieltä - kaikki ajoakuston läpi tuleva energia näkyy sähkönkulutuksessa. Sähkön kulutuslukemat ovat minun mielestä päinvastoin hieman yläkanttiin jos ajatellaan pelkkää ajamiseen/ajon aikaiseen energian kulutukseen käytettävää sähköä, koska auton ilmoittama sähkön kulutus kasvaa myös matkan esivalmistelujen aikana (tokihan se sähkön "absoluuttista" kokonaiskulutusta kasvattaa kun auton ollessa latauksessa ja "lähtölämmityksen" ollessa päällä kulutus kasvaa tuon esilämmityksen vaatiman energian verran). Tämähän aiheuttaa sen että energiaa ei tarvita lämmitykseen niin paljoa liikkeelle lähdön jälkeen, koska kabiini on jo lämmin.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Vastaa Viestiin