Sähkön latausluukku talvella

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
wipe_fin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 13 Elo 2013, 09:09

Sähkölatauksen latausluukku on suunniteltu aika erikoisesti ainakin F15:ssä.

Onko teillä ollut talvella sen kanssa esim jäätymisongelmia, kun auto on ollut ulkona latauksessa ja jos on ollut, miten ratkaisut?

Jos ei ongelmia ole ollut, haluaisin siitäkin kuulla.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

wipe_fin kirjoitti: 04 Elo 2020, 19:41 Sähkölatauksen latausluukku on suunniteltu aika erikoisesti ainakin F15:ssä.

Onko teillä ollut talvella sen kanssa esim jäätymisongelmia, kun auto on ollut ulkona latauksessa ja jos on ollut, miten ratkaisut?

Jos ei ongelmia ole ollut, haluaisin siitäkin kuulla.
Itsellä ei pienintäkään ongelmaa F15:ss. Tosin auto on lähes aina katoksessa kotona. Ja viime talvi oli aika ujo
JP X-Driver
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 22:12
Auto: Bmw X5 45e

Ei todellakaan ongelmia, oma F15 40e on ollut ajossa uudesta lähtien vuodesta -16 lähtien. Tärkeää on toki talvella pesun jälkeen kuivata hyvin omin käsin sekä latausluukku että polttoaineluukku ylimääräisestä kosteudesta. Helppo juttu.

Muutenkin... tässä vuosien varrella on hieman hymyilyttänyt erilaiset epäluulot tätä hybridimallia kohtaan. Hyvin on ainakin oma auto toiminut. Eikä mikään asia ole häirinnyt käyttöä pahemmin. Toki tässäkin automallissa joitakin omia jippoja on, mutta niin on muissakin. Matka jatkuu joka tapauksessa edelleen, hyvällä mielellä ja autoon vahvasti luottaen.
juntta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 162
Liittynyt: 05 Elo 2010, 10:37
Auto: BMW 530e M-Sport -19,
BMW 330e M-Sport -19

No, ettei olisi täysin auvoista ja ruusuista tämä latausluukkukeskustelu niin kerrotaanpa myös niitä negatiivisia kokemuksia. :tong:

Meidän ex-F15 40e seisoi pihalla taivasalla (kun ei mahtunut vanhan talon katokseen :lol: ) ja talvella kun tuli ensin märkää lunta joka yön aikana muuttui pakkaselle niin tämä oli sellainen skenaario josta luukku ei toipunut ilman lämpöpuhallusoperaatiota aamulla ennen töihin lähtöä.

Ensin lumi tarrasi tietty luukkuun ja johtoon ja latausjohdon lämpö sulatti lunta ensin sopivasti vedeksi joka tunkeutui jokaiseen pienimpäänkin rakoseen.

Sitten pakkanen tietty jäädytti sitten sellaisen karhean jääkerroksen Luukun ja johdon pinnoille jolloin johto ei autosta irronnut ja jota ei tuommoisesta moniulotteisesta pinnasta raapannut millään irti.

Onneksi noita oli vaan 1-2 kertaa talvessa ja toisella kertaa älysin heittää luukun ja johdon ympärille peiton suojaksi joka esti aamuisen jääshown. :mus:
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1852
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Ehkä joskus vielä joku saa kerrottua sähköautoinsinööreille, että latausportti toimisi huomattavasti paremmin talvessa jos se ei olisi yläviistoon asennettu imuroimaan kaiken veden ja jään rakoihinsa. Esilämmitys ennan ajoon lähtöä saattaisi lämmittää latausporttiakin sen verran että saa ainakin töpselin irti autosta. Jostain syystä Defan ja Calixin töpselit kyllä irtoaa aina ongelmitta autoista. Ja ne moottorinlämmitysliittimet on autoihin perinteisesti laitettu siihen päähän joka useimmiten pysäköidään parkkiruudun perälle.

Bemarissa tilanne sentään ei ole läheskään yhtä huono kuin Nissanissa (kuva). Ei ole komeasta tiivisteestä hyötyä silloin kun luukku on auki lumisateeseen.
Tai Hondassa (kuva) jonka latausportti on vielä haukkaavammassa asennossa.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Wonderi kirjoitti: 09 Elo 2020, 02:06 Ehkä joskus vielä joku saa kerrottua sähköautoinsinööreille, että latausportti toimisi huomattavasti paremmin talvessa jos se ei olisi yläviistoon asennettu imuroimaan kaiken veden ja jään rakoihinsa.
Vika on esi-isissämme, jotka 100 000 vuotta sitten saivat kohtauksen Suuren hautavajoaman luolassa (kesken mammutinperseensyönnin) jotta "Lähdetääns jätkät Suomeen! Siellä ei oo liian kuuma", mutta eivöt osanneet huomioda tämän olevan autoilun kannalta huonoa, koska autoja ei kehitetä talviolosuhteisiin (koska sellaisin ei juuri ole isommissa määrin / isommilla markkinoilla).
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1249
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

VolvostaBemariin kirjoitti: 10 Elo 2020, 09:10 Vika on esi-isissämme, jotka 100 000 vuotta sitten saivat kohtauksen Suuren hautavajoaman luolassa (kesken mammutinperseensyönnin) jotta "Lähdetääns jätkät Suomeen! Siellä ei oo liian kuuma", mutta eivöt osanneet huomioda tämän olevan autoilun kannalta huonoa, koska autoja ei kehitetä talviolosuhteisiin (koska sellaisin ei juuri ole isommissa määrin / isommilla markkinoilla).
Ja tuohonkin olisi olemassa ratkaisu, jos vaan haluttaisiin.
Autotalli pakolliseksi kaikkiin asuntoihin. Ja en ehdota vitsinä.
Esimerkiksi mikä varuste pn pakollinen sellaisessa arktisessa maassa kuin Belgia: takka, hätävaralämmimeksi, jos sattuu muu pettämään.
Suomessahan, täällä subtropiikissa, ei moista tarvita :blush:
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
wipe_fin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 13 Elo 2013, 09:09

No nyt voin vastata omaan kysymykseeni.

Luukku on todella onnettomasti suunniteltu ja vaatii ehdottomasti jonkun lumi-/loskasuojan. Saranan aukkoon kertynyt sohjo jäätyessään estää sekä luukun avaamisen että sulkemisen. Melkoinen riesa tuo luukku, kun autoa säilyttää ulkona.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Wonderi kirjoitti: 09 Elo 2020, 02:06 Jostain syystä Defan ja Calixin töpselit kyllä irtoaa aina ongelmitta autoista. Ja ne moottorinlämmitysliittimet on autoihin perinteisesti laitettu siihen päähän joka useimmiten pysäköidään parkkiruudun perälle.
Calixista ei kokemusta, mutta defa töpseli jäätyy sopivissa olosuhteissa ja irtoaa hiustenkuivaajan avulla.

Ameriikassa näkyi olevan myynnissä erinäköisiä suojia latausportin ympärille, mutta aika hankala noilla saada auton ja töpselin liitoskohta vedenpitäväksi. Jos vesi pääsee liitoskohtaan, niin se jäätyy väkisinkin. Ehkä lämmitysoptio olisi paikallaan, kun standardiliitosta voi olla hankala laittaa uusiksi. Lämmityksen ei tarvitsisi koko ajan olla päällä, mutta sekin riittäisi jos esimerkiksi irrotushetkellä nappia painamalla liitoskohtaan siihen saisi kunnon lämpötehon hetkeksi
Avatar
lerppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 15:07
Auto: BMW F48 X1 xDrive25e '21
BMW F31 320i xDrive '18

Heip! Hankin elämäni seitsemännen BMW:n ja ensimmäisen PHEVin - tätä ketjua lueskellessa hiipii mieleen pihapysäköijälle väkisin ajatus siitä, että lienee jonkinlaista peitettä hankittava latausluukulle... Onko paikalla kohtalotovereita, jotka ulkosalla X1:sta piuhassa roikottavat? Onko ollut tarpeen myös tässä paariamallissa suojella jäätymiseltä, vai koskeeko vain rahamiesten kuljettimia? Auto on tuloillaan vasta perjantaina ja tolpan toimitusaikaa en edes vielä tiedä, joten jäätyminen ei ole tämän päivän ongelma...
My.Ai.Hu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 122
Liittynyt: 25 Touko 2013, 16:55
Auto: 530eXA M-sport
I4 M50 tilattu

lerppu kirjoitti: 19 Tammi 2021, 09:05 Heip! Hankin elämäni seitsemännen BMW:n ja ensimmäisen PHEVin - tätä ketjua lueskellessa hiipii mieleen pihapysäköijälle väkisin ajatus siitä, että lienee jonkinlaista peitettä hankittava latausluukulle... Onko paikalla kohtalotovereita, jotka ulkosalla X1:sta piuhassa roikottavat? Onko ollut tarpeen myös tässä paariamallissa suojella jäätymiseltä, vai koskeeko vain rahamiesten kuljettimia? Auto on tuloillaan vasta perjantaina ja tolpan toimitusaikaa en edes vielä tiedä, joten jäätyminen ei ole tämän päivän ongelma...
Kohtalotovereita on kyllä mutta vielä ei ole jäätynyt pistoke kiinni.

Vain lunta ja jäätä on tullut viime lumisade häpyn jälkeen ja vasta tänään on jää lähtenyt ettei
mene hermo aina luukun aukaisusa ja kiinnilaitossa.

jokin suoja olisi hyvä että auton "pistorasiaan " ei menisi lunta.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSi
Mini One

Ei ole ollut ongelmia 40e/45e. Tosin ongelmakelillä (+/-nolla&sadetta) olen ollut lataamatta. Auto on taivasalla koko ajan, rouvan Mini on katoksessa tottakai :lol:
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15, G45
Vastaa Viestiin