B47 koneen optimointi?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
PaKokko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 09 Touko 2020, 23:34
Auto: X3 2.0d M-Sport -16

Moi, mulla alla X3 (F25) B47 koneella eli vakiona se 190hp + 400Nm

Optimoinnissa luvataan loppuluvuiksi 225hp ja 460Nm. Lisäksi laatikon ohjelmoinnilla saisi vääntöalueen laajemmin käyttöön. Muutama asia kuitenkin askarruttaa.

1. Konehan on yhdellä turbolla, mutta optimoinnilla pääsisi samoihin lukemiin mitä on vakiona saman vuoden tuplaturboisessa 25d koneessa (231hp+450Nm). Kestääkö tuon 2.0d vakioturbo nuo lukemat?

2. Saman ikäinen 25d X1 0-100 km/h on 6,6sek ja X5 8,2 sek.
Olettaisin, että tämä menisi tuohon väliin eli vakio 8,6sek voisi tippua 7 alkaviin lukemiin, mutta huomaako oikeasti ajossa tuon + 35hp / 60Nm eron??

3. Laatikko lienee sama, mitä tehokkaammissakin malleissa eli kestänee helposti tuon lisääntyneen +60Nm väännön?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

PaKokko kirjoitti: 29 Kesä 2020, 11:29 Moi, mulla alla X3 (F25) B47 koneella eli vakiona se 190hp + 400Nm

Optimoinnissa luvataan loppuluvuiksi 225hp ja 460Nm. Lisäksi laatikon ohjelmoinnilla saisi vääntöalueen laajemmin käyttöön. Muutama asia kuitenkin askarruttaa.

1. Konehan on yhdellä turbolla, mutta optimoinnilla pääsisi samoihin lukemiin mitä on vakiona saman vuoden tuplaturboisessa 25d koneessa (231hp+450Nm). Kestääkö tuon 2.0d vakioturbo nuo lukemat?

2. Saman ikäinen 25d X1 0-100 km/h on 6,6sek ja X5 8,2 sek.
Olettaisin, että tämä menisi tuohon väliin eli vakio 8,6sek voisi tippua 7 alkaviin lukemiin, mutta huomaako oikeasti ajossa tuon + 35hp / 60Nm eron??

3. Laatikko lienee sama, mitä tehokkaammissakin malleissa eli kestänee helposti tuon lisääntyneen +60Nm väännön?
Nuo ovat varsin maltilliset luvut, joten koneen tai laatikon puolelta ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Itselläni oli N47:ssä juurikin tuollaiset luvut ja hyvin toimi kaikki ja ennen kaikkea ajomukavuus siirtyi aivan uudelle tasolle. Tuon lisääntyneen tehon kyllä huomaa. Uskoisin että tuolla uudella ohjelmalla kiihtyvyys olisi alhaisia 7:lla alkavia lukemia. Vaihteistosta ei ole ongelmaa, vakionakin merkitty kestämään isompia lukemia ja on joku laittanut sinne jopa 600 nm lukemia ja on kestänyt. Toki huonolla tuurilla ja jatkuvalla rääkkäämisellä senkin saa rikki, kuten vakionkin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
PaKokko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 09 Touko 2020, 23:34
Auto: X3 2.0d M-Sport -16

No pitää miettiä, hinta kuitenkin kaikkiaan maltillinen alle 700e ja paikasta jo kahden auton kanssa kokemusta (Audi A6ja Skoda RS).
Eihän sitä autoa rääkätä kannata, mutta jos tuon väännön saisi laajemmin käyttöön, niin se olisi nannaa.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Yleensä joku 440-450 Nm maksimi tuolle voimalinjalle ilman, että tulee jyrinöitä. Toki jos matala jyrinä ei haittaa niin ei sit mitään.
PaKokko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 09 Touko 2020, 23:34
Auto: X3 2.0d M-Sport -16

masaf1 kirjoitti: 02 Heinä 2020, 18:40 Yleensä joku 440-450 Nm maksimi tuolle voimalinjalle ilman, että tulee jyrinöitä. Toki jos matala jyrinä ei haittaa niin ei sit mitään.
Onko voimalinja eri, kuin samanikäisessä 25d:ssä (X1 ja X5)? Sen enempää tutkimatta ajattelin, että perusvoimalinja on sama, mutta 25d:ssä otetaan +31hv/+50Nm kahden turbon voimin itse moottorin ja laatikon ollessa samat.
Vastaa Viestiin