BMW 530D E60 & Castrol Edge 5w 30 fst LL luokitus

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Palttonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Touko 2020, 19:23

Olisi taas öljynvaihto edessä 530:deellä
Tossa kävi silmää Castrol Edge 5w30 fst LL on poistunut purkin kyljestä BMW-04 luokitus????
Sama juttu kun katsoin Mobil hyllylle, siellä Mobil 1 esp 5w30 sieltäkin purkinkyljestä puuttui BMW-04 luokitus???? :conf:
Onko tietoa kellään, mihin nuo BMW luokitukset ovat kadonneet 5w30 fst castrollista? :conf:
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Tuommoinen keskustelu aiheesta osui silmään:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/1553554 ... uokitukset
Palttonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Touko 2020, 19:23

Että BMW olisi niin kuin (lainaus)-> " BMW on tiukentanut LL-01/LL-04 -luokitusten testikriteereitä vastaamaan paremmin aivan uusimpien N20-turbomoottorien vaatimuksia." Eli vanhempiin BMW moottoreihin tuo Castrol edge pitäisi siis käydä.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Palttonen kirjoitti: 01 Kesä 2020, 15:26 Että BMW olisi niin kuin (lainaus)-> " BMW on tiukentanut LL-01/LL-04 -luokitusten testikriteereitä vastaamaan paremmin aivan uusimpien N20-turbomoottorien vaatimuksia." Eli vanhempiin BMW moottoreihin tuo Castrol edge pitäisi siis käydä.
Kannaattaa varmaan varaukselka suhtaantua tuohonkin keskusteluun kun ei tuo N20 niin erityisen tuore ole.

Tokkopa öljy mihinkään on muuttunut - jos se aiemmin on käynyt niin miksei kävisi edelleen. Eikai se kone tiedä, että luokitus on törpön kyljestä kadonnut.
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Niin nuo luokituksethan BMW on määritellyt nimenmukaisesti 2001 ja 2004, kun N20 on ollut vielä märkä paiväuni insinöörin päässä. 2004 muutos lähinnä vähätuhkaisuus DPF:n takia. Luokitussertifikaatti on maksullinen, joten kaikki valmistajat eivät niitä purkkinsa kylkeen halua kustantaa. Erityisesti tämä koskee Castrolia, joka oli pitkään BMW:n OEM öljyvalmistaja. Haiskahtaa jopa siltä, että yhteistyösopimuksen loppuminen on aiheuttanut pahaa verta Castrolin tiimissä.
Vastaa Viestiin