Jarruremppa tulossa

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
MaKo149
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 02 Tammi 2020, 15:24
Auto: 420 msport, x-type, 2017

Hommasin kesällä Rinta-Joupin Ruotsista tuoman 420 M-sportin (x-type) vm -17. Mittarissa oli ostohetkellä 37tkm.
Nyt mittariin on kertynyt 58 tkm ja auto herjaa jarrujen vaihtoon. 1,5 kk sitten käytin auton määräaikaishuollossa Autokeskuksessa, jossa kyseltiin etukäteen kiinnostaisiko tehdä jarruremppa samalla istunnolla? Autossa oli kuulemma etupalat sekä levyt loppu sekä takana pintaa oli jonkin verran enemmän mutta vaihtaa pitäisi levyt että palat myös takana? Alustava hinta-arvio keikalle oli 1300€. Lisäksi kuulemma taka-akselin vetonivelen tiiviste (tms) hieman vuotaa, ja sekin tulisi uusia?
Onko BMW:ssä normaalia, että sekä palat että levyt menee vaihtoon tässä vaiheessa?
Onko kenelläkään suositella asiantuntevaa korjaamoa, jossa ei tarvitsisi maksaa kiiltävien tiskien sekä marmorilattioiden tuomaa laskutuslisää? Autodocin kautta osat maksaisi n 180€.
Pajan tulisi sijaita PKS.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1855
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Ajotavalla on valtava merkitys jarrujen kulumistahtiin. Se on näissä normaalia että levyt kuluu palojen kanssa samaa tahtia. Ihan halvimpia jarruosia ei kannata laittaa, ellet halua että Bemarisi alkaa tuntumaan Ooppelilta.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Karmeita nuo marmorin hinnat. Vaihdoin itse omaan f31:een etulevyt ja -palat + kulumisenilmaisimen.

Zimmermannin rojut Virosta 125 euroa kotiovelle ja 1,5h meni aikaa kun vaihdoin.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Autodocilta olen jarruosat tilannut. Kulumistunnistimia on yksi / akseli. Bremboja on tullut ostettua. Ei mitään vikaa, testattu autobaanalla ja alpeilla toimiviksi ja saa tosiaan käypään hintaan. Yhteen autoon vein osat mukaan määaikaishuoltoon valtuutettuun liikkeeseen. Tunnin työn veloittivat kaikista nurkista levyt ja palat. Joskus vaihdan itse. En osaa PKS alueelle vinkkiä antaa mutta eiköhän tuo nyt onnistu lähes missä vain.

Mitään ihan halpiksia ei kannata alle laittaa...

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Kyllä 58tkm kohdalla voi olla jo palat finaalissa, etenkin jos automaattiaskin kanssa on harrastettu paljon ruuhkahiipimistä, jolloin vauhti käytännössä säädetään jarruilla.

Huoltaessa pitää katsella jarrujen kunto muutenkin - jos ovat kuluneet tasaisesti, on kyse reilusta käytöstä, jos taas joku pala on kulunut muita kovempaa, löytyy sen kulman jarruista jumivikaa, joka ajaa tuohon tilanteeseen. Todennäköisesti ovat kuitenkin kovan käytön jäljiltä, jos takajarrutkin ovat lähes lopussa.

Komppaan täysin muiden sanomaa, että jarruissa kannattaa käyttää ihan oikeita osia: Brembo, Zimmermann, EBC, Ferodo, ATE... Jarrutuntuma, luotettavuus ja käyttöikä ovat asioita, joihin osien laatu vaikuttaa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
partasuti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 13 Heinä 2015, 18:52

Pääkaupunkiseudulla on myös Schmiedmann, joka on halvempi kuin merkkihuolto. Tosin sielläkin on kiiltävä tiski. En tiedä kuinka edullista huoltoa ollaan etsimässä.
Vastaa Viestiin