Bemarin tehdaswebasto vain kabiiniin

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
markttap
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Maalis 2018, 08:54

Olen harkinnut uuden X3:n tilaamista ja yksi asia vielä hieman askarruttaa. Tajusin muutama päivä sitten, että webasto lämmittää vain kabiinin eikä laisinkaan moottorin vettä. Nyt sitten pohdin, että tilaanko autoon tehdasasennettuna webaston vai pelkästään säteilylämmittimen sisälämppärillä. Sähköä löytyy aika mukavasti, joten jälkimmäinenkin vaihtoehto on ihan ok, mutta vannoutuneena webastoukkona tuli tämä tieto hieman yllättäen. Lähinnä mietin, että ehkä parempi jättää mahdollisuus asentaa tarvikewebasto tai -eberi jossain vaiheessa. Bemarihan ei siis suosittele/halua, että moottorin nesteitä lämmitetään, kun menee kuulemma datori sekaisin, mikä sinällään on aika mielenkiintoista. Onko kenelläkään tähän mitään muuta näkökulmaa tai vinkkiä? Ilmeisesti säteilylämppärilläkin jotain tekee jos vaan on riittävän kauan päällä.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Foorumilta löytyy kyllä juttua. Laita hakuun: Webasto
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Sen saa kyllä lämmittämään moottorinkin. Btcf sivuilla juttua alkuperäisen webaston modauksesta uuten 5-sarjaan. Yksinkertainen homma ja helppo. Itse tein juuri tämän ja hyvin pelittää. Veikkaisin että ihan yhtä helppo uuteen x3 myös. Ainut riski on että voi vikavalo syttyä lämpötila erojen johdosta mutta siihenkin on tullut bemarilta päivitys ja veikkaan että se on jo näissä Gx sarjoissa.
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Näyttäisi näissä G01:ssäkin vaihtoventtiili olevan paluupuolella. KLIK Eli modaus onnistuu yksinkertaisesti laittamalla tehovastus tuon vaihtoventtiilin tilalle. Ja kuten jo edellä mainittu mahdollinen jäähdytysnesteen ja polttoaineen lämpötilaeron takia häröilyn saanee softalla korjattua, ellei ole jo tehtaalta modatulla softalla.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Toisaalta ainakin etelä-suomalaiselle ei ole mitään hyötyä moottorin lämmityksestä. Kyllä se käynnistyy ja kestää. Kabiini vaan lämpenee hitaammin jos suuri osa energiasta työnnetään moottoriin.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Onko sillä muuten väliä kuinka jätät lämpötila pyynnin ennenkö sammutat auton. Eli laitat pyynnin niin lämpöiselle kuin saa esim se 28 astetta. Niin onko kabiini lämpöisempi ennen lähtöä kuin jos on lähempänä normaalia pyynti esim 22-24. Ja entäs puhaltimen asetus? Jos sen jättää täysille nii onko se täysillä kun webasto lämmittää?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Jos haluat 22 astetta kabiiniin, pyydä koneelta sitä. Tuskin haluat 28 asteisella saunalla lähteä. Puhallinnopeudenkin se säätää yhtä automaattisesti kuin ajon aikanakin.
Vastaa Viestiin