B47 dieselmoottori uudistuu

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
jpk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 292
Liittynyt: 03 Elo 2011, 09:14
Auto: X3 (G01)

Tällä erää varmaan Suomessa yleisin uuden BMW:n dieselmoottori, 4 sylinterinen B47 uudistuu. Moottori saa kaksoisturbon, mutta nyt uudistus on valjastettu päästöjen ja kulutuksen pienentämiseen eikä niinkään suorituskyvyn parantamiseen.

Tuolla juttua tarkemmin:
http://www.bmwblog.com/2017/11/20/four- ... ig-update/

http://www.bimmertoday.de/2017/11/20/bm ... 7-und-b37/
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Oliko kyseessä kaksi twin-scroll-ahdinta vai kaksi tavallista? Artikkeli puhuu vain ahtimesta. Twin-scroll oli nimenomaan suunniteltu toimimaan kuin kaksi tavallista.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
jpk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 292
Liittynyt: 03 Elo 2011, 09:14
Auto: X3 (G01)

Oheinen kuva kertonee periaatteen, mutta en osaa sanoa, onko nimitys nyt "twin-scroll" vai "kaksi ahdinta"

BMW-B47-TU1-Diesel-Motor-2018-02.jpg
BMW-B47-TU1-Diesel-Motor-2018-02.jpg (80.46 KiB) Katsottu 13679 kertaa
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Jahas... Koskahan tuo mylly on saatavilla...
jpk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 292
Liittynyt: 03 Elo 2011, 09:14
Auto: X3 (G01)

BMW e90 kirjoitti:Jahas... Koskahan tuo mylly on saatavilla...
Noissa edellä viitatuissa lähteissä ei ollut tarkempaa aikataulusta. Oletan aikataulun kuitenkin linkittyvän uusiin päästömääräyksiin ja testeihin
(WLTP, RDE). Tuskin uusien moottorien kanssa turhaan viivytellään, koska uusien testien tuloksia aletaan kohta käyttää virallisestikin ja dieseleille kaikki mahdolliset parannukset ovat nyt hyvin tervetulleita.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Niin mietin vaan että kun tuli tämä nykyinen B47 niin se tuli todella hitaasti ennen kuin oli koko mallistossa saatavilla. Ekana oli 2014 keväällä X3/X4. Syksyllä 5-sarja. Ja vasta 2015 syksyllä 3-sarja vuoro saara B47. Tulisko tämä heti kerralla koko mallistoon... Jos voi näin sanoa niin tämä on kuitenkin vaan sellaanen facelifti tälle koneelle.
Kiinnostava uudistus silti ja voi vaikuttaa oman auton vaihtoajankohtaan... jos jäis odottelemaan koska saatavilla.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Tuon kuvan mukaan siinä on siis kaksi turboa, joista isompi on ihan perinteinen, säätämätön. Pienemmässä ilmeisesti on joku on/off säätö. Joka tapauksessa Twinscroll tekniikka lienee kuopattu.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Eiköhän TwinScroll-turbot säily edelleenkin bensakoneissa. Dieseleissähän niitä ei ole tarvittu, kun säätyväsiipiset turbot (VTG) ovat ajaneet asiansa paljon paremmin jo pitkän aikaa. Nyt siis jo perusmalleissakin ollaan siirtymässä kahteen turboon, joista pienempi on säätyvää mallia ja isompi kiinteäsiipinen, kuten x25d:ssä nykyäänkin. Vanhassa x23d:ssä molemmat turbot olivat vielä kiinteäsiipisiä.
Viimeksi muokannut traveller, 21 Marras 2017, 14:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Edit: tuplan poisto
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

traveller kirjoitti:Eiköhän TwinScroll-turbot säily edelleenkin bensakoneissa. Dieseleissähän niitä ei ole tarvittu, kun säätyväsiipiset turbot (VTG) ovat ajaneet asiansa paljon paremmin jo pitkän aikaa.
Perusteletko mihin tämä perustuu, eli kenen ja mihin faktaan perustuen VTG-ahtimet ovat "paljon parempia" olleet jo pitkän aikaa verrattuna TwinScroll-ahtimiin?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

TwinScroll-ahdin on siis nimensä mukaisesti kaksipesäinen tavallinen ahdin, jonka pesistä esim. 4-sylinterisessä moottorissa toista syöttää 1- ja 4-sylinterin ja toista 2- ja 3-sylinterin pakokaasut. Tällä saadaan toki vähennettyä moottorin pumppaushäviöitä ja parannettua hieman ahtimen reagointia, mutta mitään varsinaista "säätöä" kierrosluvun suhteen ei tuossa ole turbiinille. VTG:ssä taas säätöaluetta on liikkuvien johdinsiipien vuoksi paljon laajemmin eikä ahtopainettakaan tarvi rajoittaa samaan tapaan, kuin perinteisellä hukkaportilla.

Tietysti vähän paha mennä yleisesti vertailemaan bensa- ja dieselkoneiden ahtotekniikkaa, kun tietääkseni VTG-ahtimia ei bensamoottoreissa ole toistaiseksi onnistunut ainakaan laajemmin toteuttamaan muut kuin Porsche (kallis tekniikka dieseliä suurempien lämpökuormien vuoksi).
edit: Myös VW käyttää nykyään ainakin jossain bensamoottorissa muuttuvasiipistä ahdinta.

https://www.youtube.com/watch?v=T7JTRRlSEYI
https://www.youtube.com/watch?v=hdjsNPeCLQs
https://www.youtube.com/watch?v=RAFQJ24MRRI
Viimeksi muokannut traveller, 13 Tammi 2018, 15:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Jostain saksan foorumilta luin että mahdollisesti maaliskuussa olis tulos tämä B47TU1 5-sarjaan. Se että tuleeko samalla kaikkiin muihinkin niin ei selvinnyt. Ja ilmeisesti X1 tämä moottori on ollut jo marraskuusta lähtien.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

BMW e90 kirjoitti:Jostain saksan foorumilta luin että mahdollisesti maaliskuussa olis tulos tämä B47TU1 5-sarjaan. Se että tuleeko samalla kaikkiin muihinkin niin ei selvinnyt. Ja ilmeisesti X1 tämä moottori on ollut jo marraskuusta lähtien.
Aiemmin nää uudet koneet on otettu käyttöön vuosien aikana, ei koskaan kertarysäyksellä. Eli veikkaan että vanhaa konetta on vielä pari vuotta joissain malleissa ja markkinoilla.
Vastaa Viestiin