No niin, sieltähän se tieto sitten tulikin jota jo vähän odoteltiin. Eli kaikki 28i (Z4 30i) 6-sylinteriset vaparibensat vaihtuvat ahdettuihin nelisylinterisiin vielä tämän vuoden aikana. Ei nyt äkkiseltään tule itselle mieleen mihin malliin tuo 6-sylinterinen vaparibensa vielä jäisi kun ottaa huomioon, että E90 lopettaa myös tuotantonsa 2011 loppuun. Mitenhän käy esim. 523i:n?
Vaihtojen ajankohdat
E89 Z4 sDrive30i ---> Syyskuussa 2011
F10/F11 528i ---> Syyskuussa 2011
F25 X3 xDrive28i ---> Q4 2011
Tuotannon loppuminen
E81/E87 1-sarja ---> Elokuussa 2011
E82/E88 1-sarja ---> Q1 2012
E90/E91 3-sarja ja M3 ---> Q4 2011 -Q1 2012
E92/E93 3-sarja ja M3 ---> Q4 2012
Lähde: http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=478254" onclick="window.open(this.href);return false;
Kaikki 28i-moottorit vaihtuvat 4-sylinterisiin turboihin
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
4-sylinterinen turbo on poikaa. Uskon vielä kuitenkin että x30i(d) tulee olemaan turbo kuusikko.
Nythän 3.0 litrainen kaksivaiheinen turbo on jo x35i(d) tai jopa x40i(d).
Tullaan siis takaisin x25i(d) neljä-syl. ja x30i(d) kuusi-syl. malleihin.
Nythän 3.0 litrainen kaksivaiheinen turbo on jo x35i(d) tai jopa x40i(d).
Tullaan siis takaisin x25i(d) neljä-syl. ja x30i(d) kuusi-syl. malleihin.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- Heikki_67
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 67
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 16:53
- Auto: F10 520iA Business 2012
^Mallimerkintä x30i poistuu kokonaan tuotevalikoimasta. Näinhän on jo tapahtunut 5-sarjan osalta, eikä kyseistä mallimerkintää ole myöskään tullut uusiin X1 ja X3 malleihin. Bensakoneissa Saksalaisten lehtien mukaan pykälät tulevat olemaan: x20i, x23i, x28i, x35i. Tuo viimeinen on 3-litran bensaturbo ja kaikki muut 2-litran turboja eri viritysasteilla.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Tätä se on kun myynti kasvaa, nin täytyy tehdä autoja isolle massalle. Bemarin ikoni -suorakutonen vaparina- poistuu :( Ja ykkössarjassa luovutaan takavedosta, miksei samantien kolmosessa, prkl!
Varmasti nelosturbo on helpompi myydä kuin suorakutonen, koska paperilla ero on selvä -ratin takana asia toisin. Vaikka onkin turbojen parhaimmistoa, niin kaukana ollaan vapareiden ajamisen hauskuudesta. Max tehot tulevat jo 5000rpm! Luonne lienee diesel-tyyppinen. Parempi kuitenkin vielä katsoa ekat arviot ennen kuin lisää mollaa.. Audin 2.0tfsi on ainakin todella karkea käyntinen ja kaikki pehmeys puuttuu (kulkee kyllä iloisesti).
Varmasti nelosturbo on helpompi myydä kuin suorakutonen, koska paperilla ero on selvä -ratin takana asia toisin. Vaikka onkin turbojen parhaimmistoa, niin kaukana ollaan vapareiden ajamisen hauskuudesta. Max tehot tulevat jo 5000rpm! Luonne lienee diesel-tyyppinen. Parempi kuitenkin vielä katsoa ekat arviot ennen kuin lisää mollaa.. Audin 2.0tfsi on ainakin todella karkea käyntinen ja kaikki pehmeys puuttuu (kulkee kyllä iloisesti).
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
Harmi sinänsä jos luopuvat vapaasti hengittävästä 3-litraisesta rivikuutosesta. Noistahan se BMW parhaiten tunnetaan. Valitettavasti nykyään ihmiset haluaa sen turbon lähes joka moottorin yhteyteen. Kuten automyyjänikin sanoi, isompia bensakoneisia Bemareita ei myydä enää nykyään kuin muutamia yksittäisiä kappaleita Suomessa. Tietysti nuo kelpaa muualla maailmassa paremmin. Voisin kyllä helposti kuvitella vielä joskus ajavani 330iA:lla jossa on luonnetta sekä freude am fahrenia reilusti enemmän kuin tossa mopodieselissä. Saahan noita onneksi käytettyinä vielä vuosienkin päästä.
- MasterH
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 158
- Liittynyt: 21 Touko 2010, 22:47
- Auto: F10 528iSA
- Paikkakunta: Helsinki
Kyllä se kutonen pysyy valikoimassa, ainakin turbolla/turboilla. Myönnetään että vapariin verrattuna vieläkin vaivattomampaa ajamisen iloa. Oliskohan näin että vanha M3/Z4M rivikutonen 343hv, jäi sitten historiaan tehokkaimpana vapari kutosena. Joku tais kaipailla/ odotella että F10:iin tulee tehokkaampi vapaastihengittävä kutonen, jännityksellä odotellaan vaikkakin pahalta näyttää.
Edell. E92 335iA
- Heikki_67
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 67
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 16:53
- Auto: F10 520iA Business 2012
Kyllä se siltä näyttää, että 2012 viimeisten nykysukupolven 3-sarjan Touringien rullatessa tuotantolinjalta ulos myös viimeiset vapaastihengittävät bensakoneet tulevat elinkaarensa päähän. Sen jälkeen tuotannossa on pelkkiä turboja, bensana ja dieselinä, neljällä, kuudella, tai kahdeksalla sylinterillä. 1-sarjaan saattaa tulla jopa 3-sylinterisiä turboja...
- Makkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 379
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
- Auto: E39, E36, E90
- Paikkakunta: Leppävirta
No minähän olen peräänkuuluttanut bensa nelosturboja "hinnat alkaen" -koneiksi jo pitkään, kun kerran Mineihin ja kaikenmaailman Chitikoihinkin noita suoltavat.
Itselläni oli myös aiemmin vaginan 2-litrainen TFSI turbonelonen ja karkeaa käyntiään lukuunottamatta tuo oli oikein hieno moottori. Bemarin vaparineloset taas käyvät oikeinkin kauniisti ja kierrättäminen ei kuullosta kidutukselta, kuten tuossa vaginan pannussa. Kyllä meikäläinen ottaa ilolla vastaan sen tosiasian, että omatkin fyrkat riittää tulevaisuudessa hankkimaan Pempen joka on suorituskyvyltään relevantti ja käy bensalla. Harmi taas on suorien vaparikuutosten poistuminen, mutta niihin eivät rahani (uusina) olisi riittäneetkään.
Kyllä se viive siellä on, mutta näillä pikkurillin pään kokoisilla ahtimilla varustetuissa nykyturboissa ei sitä kyllä 99,99% kansasta huomaa, vaan veto on heti väkevää dieselmäisen väännön ansiosta. Bonuksena saa sitten bensakoneen tehot ja vääntöalueen sekä pienemmän kulutuksen.
Omalta osaltani toivotan ilolla tervetulleeksi ja toivottavasti takapihojen bittinikkarit jo vääntävät softia noihin.
Itselläni oli myös aiemmin vaginan 2-litrainen TFSI turbonelonen ja karkeaa käyntiään lukuunottamatta tuo oli oikein hieno moottori. Bemarin vaparineloset taas käyvät oikeinkin kauniisti ja kierrättäminen ei kuullosta kidutukselta, kuten tuossa vaginan pannussa. Kyllä meikäläinen ottaa ilolla vastaan sen tosiasian, että omatkin fyrkat riittää tulevaisuudessa hankkimaan Pempen joka on suorituskyvyltään relevantti ja käy bensalla. Harmi taas on suorien vaparikuutosten poistuminen, mutta niihin eivät rahani (uusina) olisi riittäneetkään.
Kyllä se viive siellä on, mutta näillä pikkurillin pään kokoisilla ahtimilla varustetuissa nykyturboissa ei sitä kyllä 99,99% kansasta huomaa, vaan veto on heti väkevää dieselmäisen väännön ansiosta. Bonuksena saa sitten bensakoneen tehot ja vääntöalueen sekä pienemmän kulutuksen.
Omalta osaltani toivotan ilolla tervetulleeksi ja toivottavasti takapihojen bittinikkarit jo vääntävät softia noihin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 138
- Liittynyt: 03 Tammi 2011, 22:33
---
Viimeksi muokannut Cyclic Stig, 09 Huhti 2011, 13:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Makkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 379
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
- Auto: E39, E36, E90
- Paikkakunta: Leppävirta
Siksi toisekseen, kaikkihan muistavat nämä Pempet:
- Liitteet
-
- Ainoa maailmanmestaruus, 4-pyttyinen turbo
- Piquet_-_Brabham-BMW_BT_54_1985-08-02.jpg (90.45 KiB) Katsottu 11741 kertaa
-
- Ensimmäinen sarjauotantoturbo, ahdettu nelonen
- turbo-09-468x305.jpg (40.59 KiB) Katsottu 11741 kertaa
- Pitkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
- Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16 - Paikkakunta: Etelä-Suomi
Vapari on kiva ja nostalginen, omat etunsa siinä, mutta kuka siitä esim. 3-sarjalaisessa on valmis maksamaan uutena vaikkapa 6000e enemmän jos sama tai vähän parempi suorituskyky on saatavilla turbokoneesta? Veikkaan, että erittäin harva. Eri juttu todelliset kovat urheiluautot, Lambot sun muut. Niihin ei tämä päde, mutta käyttöautojen kohdalla eri juttu.Cyclic Stig kirjoitti:Aikalailla olen Makkiksen kanssa samoilla linjoilla. Tosin minulla kun ei ole minkäänlaista BMW-historiaa niin osaan ehkä suhtautua tähän muutokseen erilailla "järkipohjalta" kuin isolla vaparikuutosella vuosia ajanut jantteri. Jokatapauksessa maailma muuttuu ja kaikki autonvalmistajat ovat pakotettuja kehittämään entistä taloudellisempia voimanlähteitä. Kuutiotilavuuden pienentäminen & sylinterimäärän vähentäminen ovat aika tehokkaita keinoja... Ja nykyaikaisella turbotekniikalla suorituskyky voi silti jopa parantua.
Mitenkäs nämä bemun nelospadat sitten tulevaisuudessa menevät, onko tämä 28i 2-litraisten turbonelosten tehokkain versio?
Sitäpaitsi olen siinä oletuksessa, että vapari palaa aikanaan uudelleen tuotantoon kun tekniikka kehittyy. Nyt vaan pitää mennä tällä tahdilla, ehkä 10-15 vuotta. Pitkä aika sekin, mutta kukapa niitä vapareita on paalaamassa, eli kyllä niitä ajossa on vielä pitkään. Kun tekniikka on kypsää, vapari varmaan palaa jossain muodossa. Tai turbokoneet kehittyvät niin hyviksi, että pesevät vaparienkin fiiliksen jatkossa. Moottoritekniikka on kuitenkin aika nopeasti liikkuvaa, 3-4 vuoden välein tulee isoja steppejä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Kuudensuora kirjoitti:Tätä se on kun myynti kasvaa, nin täytyy tehdä autoja isolle massalle. Bemarin ikoni -suorakutonen vaparina- poistuu :( Ja ykkössarjassa luovutaan takavedosta, miksei samantien kolmosessa, prkl!
Varmasti nelosturbo on helpompi myydä kuin suorakutonen, koska paperilla ero on selvä -ratin takana asia toisin. Vaikka onkin turbojen parhaimmistoa, niin kaukana ollaan vapareiden ajamisen hauskuudesta. Max tehot tulevat jo 5000rpm! Luonne lienee diesel-tyyppinen. Parempi kuitenkin vielä katsoa ekat arviot ennen kuin lisää mollaa.. Audin 2.0tfsi on ainakin todella karkea käyntinen ja kaikki pehmeys puuttuu (kulkee kyllä iloisesti).
Mistä olet saanut käsityksen että uusi ykkönen on etuvetoinen. Ykkönen on edelleen jatkossakin takaveto mutta siihen tulee myös nelivetoversioita! Ykkösen alapuolelle kaavailtu malli saattaa olla etuvetoinen (haastaja Audin A1:lle). Onhan esim. kolmossarjassa 318i ja 320i varsinkin tomaatteina aika lussuja ja janoa piisaa joten todellakin turbon ryydittämä turbokone (tai useampi) on enemmänkin kuin tervetullut. Lisäksi turbomalleissa on usein pienemmät co-päästöt (ainakin VAG:lla) kuin mitä vapareissa joten vuotuinen autovero laskee ja samoin laskee auton hinnassa oleva autovero eli auton kokonaishinta tippuu hieman. Kulutus tippuu mutta vääntö ja kiihtyvyys paranee. Vakuutusmaksut pienenee kun esim. tulevassa kolmossarjassa pienimmät turbot on 1.4-1.6 litraisia ja ennenhän ne pienimmät bensat oli 2.0-litraisia (harva osti E90/E91 316:sta). Vakuutusmaksut kun menee käsittääkseni joka yhtiöllä kuutiotilavuuden mukaan. Todellakin odotan niitä turbokoneita jos ne vaan on tehty kestävimmiksi kuin surullisen kuuluisat VAG:n kaksoisahdetut. En todellakaan halua mitään jakojetjun venymisiä tai pomppaamisia tai turbon hajoamisia jo aivan naurettavissa kilometrimäärissä, jakopään öljyvuotoja, ahtoputkien jäätymisiä, turboviiveitä ja outoja empimisiä yms. riesakseni. Eli toivon kunnolla testattuja, toimintavarmoja ja kehitettyjä "turboversioita" enkä mitään puolivalmiita kuluttajilla testattavia tuotteita.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
- Auto: F25 X3 xDrive20d
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kuudensuora kirjoitti:Ja ykkössarjassa luovutaan takavedosta
Kopioin tuolta mallispekulaatioista omaa tekstiäni tänne.J1978 kirjoitti:Mistä olet saanut käsityksen että uusi ykkönen on etuvetoinen. Ykkönen on edelleen jatkossakin takaveto mutta siihen tulee myös nelivetoversioita!
Tänään ilmestyneessä Auto Bildissä luki 1-sarjalaisesta, että siitä tulee kuusi korimuunnosta. Kolmiovinen, viisiovinen, coupe ja cabriolet, jotka ovat takavetoisia ja urheilullinen tila-auto sekä GT, jotka ovat etuvetoisia???
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
F20 1-sarjan kaikki moottorit, poislukien 135i, tulevat olemaan korkeintaan 4-sylinterisiä.
F30 3-sarjan kaikki moottorit bensapuolella ovat 4-sylinterisiä, poislukien 335i ja M3, jotka ovat molemmat 6-sylinterisiä.
Ja mitä tulee tuohon etuvetoisuuteen niin uusi F20 1-sarja ja F30 3-sarja tulevat molemmat olemaan takavetoisia. Etuvetoinen BMW tulee ainakin vielä tässä vaiheessa olemaan täysin oma (uusi) mallisarjansa nykyisen 1-sarjan alapuolelle.
F30 3-sarjan kaikki moottorit bensapuolella ovat 4-sylinterisiä, poislukien 335i ja M3, jotka ovat molemmat 6-sylinterisiä.
Ja mitä tulee tuohon etuvetoisuuteen niin uusi F20 1-sarja ja F30 3-sarja tulevat molemmat olemaan takavetoisia. Etuvetoinen BMW tulee ainakin vielä tässä vaiheessa olemaan täysin oma (uusi) mallisarjansa nykyisen 1-sarjan alapuolelle.
- Pitkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
- Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16 - Paikkakunta: Etelä-Suomi
Tarkennus: seuraava 1M lienee 6-sylinterinen..? Tai kuka sitä tietää vielä.Antinontoxic kirjoitti:F20 1-sarjan kaikki moottorit, poislukien 135i, tulevat olemaan korkeintaan 4-sylinterisiä.
F30 3-sarjan kaikki moottorit bensapuolella ovat 4-sylinterisiä, poislukien 335i ja M3, jotka ovat molemmat 6-sylinterisiä.
Ja mitä tulee tuohon etuvetoisuuteen niin uusi F20 1-sarja ja F30 3-sarja tulevat molemmat olemaan takavetoisia. Etuvetoinen BMW tulee ainakin vielä tässä vaiheessa olemaan täysin oma (uusi) mallisarjansa nykyisen 1-sarjan alapuolelle.
Lisäksi ainakin 3-sarjassa nelivetoisten osuus tulee edelleen kasvamaan, mutta tuskin ylittää takavetoisten osuutta globaalisti ainakaan
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Niin... seuraavan 1M:n julkaisuun on kyllä vielä pitkä matka, kun ei ole vielä yhtään nykyistäkään toimitettu, mutta kun seuraava M3 on 6-sylinterinen, niin periaatteessa 1M voisi kai ollakin 4-sylinterinen. Toisaalta jos 135i on 6-sylinterinen niin olisi outoa jos paremmassa 1M:ssä olisi vähemmän sylintereitä, MUTTA eihän se olisi ensimmäinen kertaPitkis kirjoitti:Tarkennus: seuraava 1M lienee 6-sylinterinen..? Tai kuka sitä tietää vielä.Antinontoxic kirjoitti:F20 1-sarjan kaikki moottorit, poislukien 135i, tulevat olemaan korkeintaan 4-sylinterisiä.
F30 3-sarjan kaikki moottorit bensapuolella ovat 4-sylinterisiä, poislukien 335i ja M3, jotka ovat molemmat 6-sylinterisiä.
Ja mitä tulee tuohon etuvetoisuuteen niin uusi F20 1-sarja ja F30 3-sarja tulevat molemmat olemaan takavetoisia. Etuvetoinen BMW tulee ainakin vielä tässä vaiheessa olemaan täysin oma (uusi) mallisarjansa nykyisen 1-sarjan alapuolelle.
Lisäksi ainakin 3-sarjassa nelivetoisten osuus tulee edelleen kasvamaan, mutta tuskin ylittää takavetoisten osuutta globaalisti ainakaan
Paha kyllä sanoa vielä suuntaan tai toiseen.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Sanotaan veilä se, että olisi tosi jees jos nykyiset 2.0l koneet (316, 318, 320i) korvauttaisiin ahdetulla -MUTTA, nyt on siis lähdetty siitä, että malliston paras vaparikone - 3.0l vapari -korvataan pienemmällä ahdetulla. Kyllähän nuo 2l koneet myös korvataan aikanaan 1.6l turbolla tai 3-sylinterisellä turbolla,kuten on huhuttu. Vaikka viive onkin tosi pieni, niin parhaiten eron huomaa juuri siinä, että se poljin tuntuu keinotekoiselta ja vie tuntumaa ajamisesta. Ei niinkään se 0.1s ajansäästö. btw csl:ssä oli 360hv vapari kutonen.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
- Auto: F25 X3 xDrive20d
- Paikkakunta: Jyväskylä
Tämä on kai sitä EU:ta tai mitä hel***iä liekkään, elikkä valmistaja kohtaisesti on pysyttävä alle tiettyjen co2 normien. Jos pienemmillä koneilla päästään tarpeeksi alas, niin isommat koneet voivat olla hiukan saastuttavampia? Niinkuin käsittääkseni tuolla Vag:i puolella on hiukan kikkailtu.
Bemari on minusta ollut oikeammilla linjoila, siellä on otettu "jarruvoimaa" laturille, ymv. Mutta se ei kaiketi riitä näille päättäjille, vaan pitää olla kaikenlaisia koneen sammutuksia valoissa.... prkl. Arvelkaapa jotakin upaeta kutos- tai kasikoneista sporttia joka sammuu valoihin!!!!!
Bemari on minusta ollut oikeammilla linjoila, siellä on otettu "jarruvoimaa" laturille, ymv. Mutta se ei kaiketi riitä näille päättäjille, vaan pitää olla kaikenlaisia koneen sammutuksia valoissa.... prkl. Arvelkaapa jotakin upaeta kutos- tai kasikoneista sporttia joka sammuu valoihin!!!!!
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Minulla kun tulee kilometrejä vuodessa 10-20.000km niin dieselissä ei ole mitään järkeä ja diesel-verokaan ei varmastikaan kuoletu noilla km-määrillä niin bensavehje on minulle se ainoa vaihtoehto. Kyllä minulle on kulutuksella merkitystä ja vaikka tässä autossa on käytetty paljon alumiinia, on kaihtimet maskissa, maavara on matala ja kori aerodynaaminen ja muita Effient dynamics innovaatoita piisaa niin silti tämä ryystää enempi kuin turbon ryydittämät ja DSG:llä varustetut VAG 1.4TSI:t. Esim. edellisellä tankillisella pääsin 649km:a ja tässä on sentään 11ltr isompi tankki kuin farmari-Golfissa. Ajotapa ei ole muuttunut entisestä. Toki bensavapari vie varmasti enempi kuin pikkuturbo DSG:llä ja mehumaija tomaatti syö tehoa ja lisää kulutusta mutta minä olen ainakin innoissani että seuraavaan kolmoseenkin tulee niitä turboja kulutusta pienentämään ja laatikkoon pari pykälää lisää osaltaan auttamaan kulutuksen ja päästöjen pienentämisessä. Sitten voi autolla päästä jo lähemmäksi niitä luvattuja kulutuslukemia> tällä kun ei ole oikein päästy vielä vaikka kesälläkin ajoin pelkkää pitkää matkaa rauhallisesti ajellen.
Tuo Start&stop on bemarissakin jo vanha tuttu juttu mutta VAG:n tapaan se ei ole vielä levinnyt kaikkiin automaatilla varustettuihin versioihin eli löytyy siis vasta lähinnä manuaalin kaverina. Senhän saa pois päältäkin jos se ärsyttää ja kovilla pakkasilla se ei edes toimi.
Tuo Start&stop on bemarissakin jo vanha tuttu juttu mutta VAG:n tapaan se ei ole vielä levinnyt kaikkiin automaatilla varustettuihin versioihin eli löytyy siis vasta lähinnä manuaalin kaverina. Senhän saa pois päältäkin jos se ärsyttää ja kovilla pakkasilla se ei edes toimi.