Kaikki 28i-moottorit vaihtuvat 4-sylinterisiin turboihin

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Kuudensuora kirjoitti:Sanotaan veilä se, että olisi tosi jees jos nykyiset 2.0l koneet (316, 318, 320i) korvauttaisiin ahdetulla -MUTTA, nyt on siis lähdetty siitä, että malliston paras vaparikone - 3.0l vapari -korvataan pienemmällä ahdetulla. Kyllähän nuo 2l koneet myös korvataan aikanaan 1.6l turbolla tai 3-sylinterisellä turbolla,kuten on huhuttu. Vaikka viive onkin tosi pieni, niin parhaiten eron huomaa juuri siinä, että se poljin tuntuu keinotekoiselta ja vie tuntumaa ajamisesta. Ei niinkään se 0.1s ajansäästö. btw csl:ssä oli 360hv vapari kutonen.

Saksalaisten autolehtien huhut velloo että sinne 3-sarjaan tulee myös 1.4 turboja (ja tosiaan 1.6 turbo) ja ehkä 1.8 tai 2.0 turbokin. Eiköhän uudessa 1-sarjassakin ole jo bensaturboja vai vieläkö niissä on vanhat koneet vaikka auto on uusi?
Cyclic Stig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 03 Tammi 2011, 22:33

---
Viimeksi muokannut Cyclic Stig, 09 Huhti 2011, 13:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Beemvee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 18:40
Auto: G31 520dA xDrive M Sport

Mites tuo toimiikaan tuo twin scroll ahdin - saavutetaanko sillä sama hyöty kuin pikku ja iso turbo yhdistelmällä ja pienempi turboviive/potku.
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

Makkis kirjoitti:No minähän olen peräänkuuluttanut bensa nelosturboja "hinnat alkaen" -koneiksi jo pitkään, kun kerran Mineihin ja kaikenmaailman Chitikoihinkin noita suoltavat.

Itselläni oli myös aiemmin vaginan 2-litrainen TFSI turbonelonen ja karkeaa käyntiään lukuunottamatta tuo oli oikein hieno moottori. Bemarin vaparineloset taas käyvät oikeinkin kauniisti ja kierrättäminen ei kuullosta kidutukselta, kuten tuossa vaginan pannussa. Kyllä meikäläinen ottaa ilolla vastaan sen tosiasian, että omatkin fyrkat riittää tulevaisuudessa hankkimaan Pempen joka on suorituskyvyltään relevantti ja käy bensalla. Harmi taas on suorien vaparikuutosten poistuminen, mutta niihin eivät rahani (uusina) olisi riittäneetkään.

Kyllä se viive siellä on, mutta näillä pikkurillin pään kokoisilla ahtimilla varustetuissa nykyturboissa ei sitä kyllä 99,99% kansasta huomaa, vaan veto on heti väkevää dieselmäisen väännön ansiosta. Bonuksena saa sitten bensakoneen tehot ja vääntöalueen sekä pienemmän kulutuksen.

Omalta osaltani toivotan ilolla tervetulleeksi ja toivottavasti takapihojen bittinikkarit jo vääntävät softia noihin.
Minä en kyllä usko, että reilun 200 hp turbonelosella varustettu auto tulee olemaan yhtään sen halvempi kuin nykyiset kuutoskoneiset. Valmistajalle tässä tulee olemaan hyvä sauma rahastaa. Tehdään vain täsmälleen samasta moottorista useampia tehoversioita ja joka pykälällä pompsautetaan hintaa muutama tonni ylöspäin. Tehokkaampi ei ole yhtään sen kalliimpi tehdä, mutta rahat saadaan entistäkin paremmin pois.

Olen kyllä erittäin pettynyt, että Bemari luopuu vapaastihengittävistä rivikuutosista, jotka ovat sen tavaramerkki. Olen jo pitkään haaveillut 325i:stä, ja haaveeksi se taitaa jäädäkin. Ellei sitten lähde ihan piakkoin autokaupoille ja laita sellaista tilaukseen ennen kuin on liian myöhäistä.
Cyclic Stig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 03 Tammi 2011, 22:33

---
Viimeksi muokannut Cyclic Stig, 09 Huhti 2011, 13:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Kyllä BMW:lle jokunen kuutoskonekin jää. Eikai ne ne nyt sentään kaikki ole jatkossa pelkkiä nelareita...
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

Cyclic Stig kirjoitti:
Samppa kirjoitti:
Makkis kirjoitti: Minä en kyllä usko, että reilun 200 hp turbonelosella varustettu auto tulee olemaan yhtään sen halvempi kuin nykyiset kuutoskoneiset. Valmistajalle tässä tulee olemaan hyvä sauma rahastaa. Tehdään vain täsmälleen samasta moottorista useampia tehoversioita ja joka pykälällä pompsautetaan hintaa muutama tonni ylöspäin. Tehokkaampi ei ole yhtään sen kalliimpi tehdä, mutta rahat saadaan entistäkin paremmin pois.
Kysymys ei ole kokonaan siitä, että turbonelonen olisi halvempi tehdä. Tai siitä, että voitaisiin rahastaa.

Kysymys on yhtä lailla siitä, että kulutusta pitää saada alemmaksi. On PAKKO. Kahdesta syystä. Pitää pysyä tässä kallistuvan öljyn maailmassa mukana kilpailussa, myös kulutusten suhteen. Yhtä lailla kysymys on siitä, että on olemassa päästömääräykset, jotka entisestään tulevaisuudessa tiukkenevat. Toki nämä normit voitaisiin varmaan jotenkin alittaa "kuristamalla" vaparikuutosta riittävästi, mutta silloin hävittäisiin kilpailussa suorituskyvyssä ihan väkisin.

Ei tuo kehitys pikkuturbojen suuntaan ole mitään asiakkaille kettuilua vaan käytännön sanelema pakko. Varmasti Bemarillekin iso päätös. Ja jollekin Possulle vielä isompi kun siirtyvät hekin, ainakin halvemmassa päässä, neloskoneisiin.
Onhan se toki totta, että autonvalmistajat joutuvat toimimaan ympäröivän yhteiskunnan ehdoilla. Öjyn hinta on kallistumaan päin ja suurin syyllinen on tämä nykyajan ilmastovouhotus, joka muuten sivumennen sanottuna on täysin joutavaa hommaa. En niinkään pidä tuota päätöstä Bemarin vattuiluna asiakkaille.

Harmittaa kyllä kovasti legendaarisen moottorin poistuminen valikoimasta. Saattaahan se kyllä jäädä joihinkin huippupään malleihin, mutta nehän ovatkin sitten täysin tavallisen pulliaisen ulottumattomissa. Koskahan muuten pitäisi tehdä 3-sarjalaisen tilaus, että vielä ehtisi saada kuutoskoneen konepellin alle?
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Samppa kirjoitti:Onhan se toki totta, että autonvalmistajat joutuvat toimimaan ympäröivän yhteiskunnan ehdoilla. Öjyn hinta on kallistumaan päin ja suurin syyllinen on tämä nykyajan ilmastovouhotus, joka muuten sivumennen sanottuna on täysin joutavaa hommaa.
Toisaalta ilman öljykriisiä olisi saattanut esim. mini jäädä kokonaan tekemättä. Sikäli se on ihan tervettä, että näin saadaan autovalmistajat ajattelemaan "laatikon ulkopuolelle". Onhan se nähty esim. jenkeissä millaisiin vaikeuksiin koko teollisuus joutui osin ihan vaan siksi ettei tällaisia asioita tarvinnut ajatella ollenkaan.
Samppa kirjoitti:Koskahan muuten pitäisi tehdä 3-sarjalaisen tilaus, että vielä ehtisi saada kuutoskoneen konepellin alle?
Vielä niitä bensakutosia löytyy uudesta F30 3-sarjastakin. Ainakin turboilla.
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

Antinontoxic kirjoitti:Vielä niitä bensakutosia löytyy uudesta F30 3-sarjastakin. Ainakin turboilla.
Paljon mahdollista, että löytyy. Mallinumero vain varmasti tulee olemaan varsin suurinumeroinen ja hintakin sitten sen mukainen. Olen nimittäin laskenut, että jos vuoden verran teen hommia kuin hullu ja syön näkkileipää, niin saisin hommattua 325i:n/vastaavan eikä velkaa tarvitsisi tehdä. Kovin paljoa ainakaan :tong:
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Minulla on sitten kohta keräilyharvinaisuus tämä 523 iA. On isohkossa bensakuutosessa oma viehätyksensä, vaikkakaan tämä uusi versio ei käy ihan yhtä sametinpehmeästi, kuin muutaman vuoden takaiset mallit. Naapurin 325:een olen verrannut.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Tuosta tulikin mieleen, että onkos noissa 523i ja 528i tai 325i ja 330i muuta eroa koneessa, kun ohjelma? Speksien perusteella teho ja vääntö on tietysti eri, mutta esim. sylinterimitat samat. Eli saakos tuota pienempää kutiteltua helposti isommaksi?
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

The new four-cylinder engine features extensive work on the basic engine. Vertically offset balance shafts effectuate optimized vibration compensation. In addition, a centrifugal force pendulum integrated into the dual-mass flywheel ensures a noticeable reduction in irregular rotations usually occurring within the lower engine speed range. Thus, the engine’s early high torque output can be utilized without any loss in comfort.

The optimum vibration damping achieved through the centrifugal force pendulum remains effective across a broad engine speed range. Hence, the new 2-liter engine advances to a level of running smoothness that was previously only achievable with six-cylinder engines.

http://www.greencarcongress.com/2011/04 ... amily.html
Mielenkiintoista nähdä pitääkö tuo lihavoitu väite paikkansa. M54:llä ajavana toivon sitä todella.
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Kovin paljon tasaisemmin nuo bemun nykyisetkin neloset käy verrattuna muihin merkkeihin. Kyllähän Bemarin nelosta uskaltaa kierrättää rajoittajaan asti ilman kidutuksen tunnetta, mutta käyppä ajamassa vaikka vaginan TSI bensaturbolla, niin kolke yli 4500 kierroksella on sellainen, ettei sielu siedä enempää vetää. Epäilemättä kyllä kestää, mutta tuntuu kidutukselta.

Äänien sinfoniaa tuskin bemarikaan neloseensa voi kaivaa ja se on yksi suoran bmw-kuutosen hienoimpia ominaisuuksia tasaisen käynnin lisäksi.
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

Suurella mielenkiinnolla odotan milloin N20B20 moottori tulee F10:n ja F30:n valikoimiin. Huomasin tuota F25 hinnastoa lukiessani että uusi X3 2.8i on pari tonnia halvempi (3.400 euroa) kuin vanha 3-litrainen kuutoskone. Päästöt luonnollisesti ovat laskeneet hintaa. Tämän johdosta voisi olettaa että noiden F10 ja F30-mallien osalta päästöt oli luokkaa n. 160 g/km ja tuolloin verot 24-25% tuntumassa. Nykyiset päästöt 523i:llä 177/178 g/km ja 528I:llä 178/182 g/km.

Ilmeisesti sekä 523i että 528i poistuvat valikoimista kun uusi N20 tulee syyskuussa tuotantoon mallinimellä 528i. Toivotaan että nopeasti tulee myös n. 180 hv:n 520i. :thup:
Ex: E60/F10
Avatar
Heikki_67
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 67
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 16:53
Auto: F10 520iA Business 2012

^Ei tuossa X3:ssa ole vielä uutta 4-sylinteristä turbokonetta. Luepa speksit tarkemmin, niin huomaat X3 28i mallissa olevan 6-sylinterisen koneen. Toistaiseksi X1 28i on ainoa malli, josta uusi 245hp bensaturbo löytyy. Syyskuusta alkaen varmaankin muistakin malleista.
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

Totta töriset. Tarkoitin siis X1:stä. My mistake, my bad. :blush:
Ex: E60/F10
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

No nyt Baijerilaiset esittelivät 2,0litraisen perusbensa twin turbon malleihin X1 s/xDriveen.Tehoja 184hv 5000-6250r/min,vääntöä 270nm 1250-4500r/min,kulutus sDrive 7,1litraa j Xdrive 7,6litraa.Automaatti on kahdeksan lovinen.Mutta asiasta enemmän tuolla: https://www.press.bmwgroup.com/pressclu ... node__2243" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

gestapo kirjoitti:No nyt Baijerilaiset esittelivät 2,0litraisen perusbensa twin turbon malleihin X1 s/xDriveen.Tehoja 184hv 5000-6250r/min,vääntöä 270nm 1250-4500r/min,kulutus sDrive 7,1litraa j Xdrive 7,6litraa.Automaatti on kahdeksan lovinen.Mutta asiasta enemmän tuolla: https://www.press.bmwgroup.com/pressclu ... node__2243" onclick="window.open(this.href);return false;
Nyt uutinen myös BMWforumilla: E84 BMW X1 sDrive20d ED ja xDrive 20i julkistettu
pmv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 07:27
Auto: E60 530d
Viesti:

2-litranen ahdettu kone, 80-luvun turbokertoimella 1.4, onkin 2.8. Ja mikä parasta, 2.8 tunnuksella kulkeva kone tuottaa 184 hv, eli saman verran kuin 80-luvun M30B28 kone. Mielenkiintosta olis päästä ajamaan moista konetta, kun kerran meinaavat moottorin luonteen äänimaailmoineen olevan vertailukelpoinen suoraan kuutoseen. Ei BMW tässä kohtaa varmasti ole kompromissia tehnyt, kilpailuetu halutaan pitää muihin valmistajiin. Samalla myös vanhat asiakkaat halutaan pitää. Itse pidän BMW:n neloskoneita(M10 ja S14 poislukien) varsin aliarvostettuina myllyinä. Esim. M43B19 on varsin sivistynyt kone käynniltään kaikissa tilanteissa verrattuna muihin neloskoneisiin.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Uutta kakslitraista nelipyttyistä pukkaa ens vuonna:

http://www.bimmertoday.de/2013/06/13/20 ... achfolger/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuuluu tuohon tulevaan 0,5litraa/sylinteri sarjaan.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Vastaa Viestiin