320D (vm.2009) jarrupalojen vaihto kotona

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
jhh
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Elo 2010, 18:39

Pitäisi vaihtaa jarrupalat eteen ja taakse kotona omassa tallissa. Miten onnistuu? 320d farmari kyseessä. Mitä pitää ottaa huomioon? Ja pitääkö olla jotain erikoistyökaluja vaihtotyössä?
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

FusionWolfin ansiokkaita DIY ohjeita löytyy ainakin täältä:

viewtopic.php?f=69&t=1600

viewtopic.php?f=69&t=1601

Kuvat eivät taida valitettavasti enää näkyä foorumiuudistusten jälkeen.
jhh
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Elo 2010, 18:39

Vaihdoin just äsken jarrupalat eteen (takana ok). Kaikki meni hyvin, johtokin tuli vaihdettu. Jarrunestesäiliö on täynnä edelleen. Ja resetointi on suoritettu. Nyt kiinnitin sellaiseen huomion, että onko normaalia että kun auto on poissa käynnistä, niin jarrupoljin on kivikova, MUTTA kun laitan auton käyntiin ja painan jarrua voimakkaasti, niin jarrupoljin pikkuhiljaa menee melkein pohjaan asti??? Jarupoljin tosin kovenee kun painelee vaan lisää. Niin ja kaikesta huolimatta auto kyllä jarruttaa mielestäni ihan normaalisti soratiellä sekä asfaltilla.

Käyttäytyykö nämä nykyautojen (vai BMW:n) jarrutehostimet tällä tavoin?
Avatar
ollibeib
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.

jhh kirjoitti:Vaihdoin just äsken jarrupalat eteen (takana ok). Kaikki meni hyvin, johtokin tuli vaihdettu. Jarrunestesäiliö on täynnä edelleen. Ja resetointi on suoritettu. Nyt kiinnitin sellaiseen huomion, että onko normaalia että kun auto on poissa käynnistä, niin jarrupoljin on kivikova, MUTTA kun laitan auton käyntiin ja painan jarrua voimakkaasti, niin jarrupoljin pikkuhiljaa menee melkein pohjaan asti??? Jarupoljin tosin kovenee kun painelee vaan lisää. Niin ja kaikesta huolimatta auto kyllä jarruttaa mielestäni ihan normaalisti soratiellä sekä asfaltilla.

Käyttäytyykö nämä nykyautojen (vai BMW:n) jarrutehostimet tällä tavoin?
Se poljin kovenee siitä sitten kunhan olet ajanut jarrupalat sisään. Polkimen saa kyllä E-sarjalaisissa painettua aina pohjaan asti jos vain haluaa, tämä ei toki tarkoita että maksimijarrutusvoima mitenkään lisääntyisi mitä enempi sitä painaa, vaan maksimijarrutus tulee jo ennen kuin poljin ns. "antaa myöten". Ts. tuo mitä koet on normaalia :)
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

jhh kirjoitti:Vaihdoin just äsken jarrupalat eteen (takana ok).
Mittasitko, että levyt eivät ole alimittaiset tai rajalla?
Nykypaloilla levyt yleensä menee samalla vaihtoon, koska palat syö levyä niin paljon, että seuraavien palojen puolivälissä viimeistään levyt olisi jo alimittaiset.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Vastaa Viestiin