Ok. No sittenhän meni oikein kun lisäsin omaan tilauksen vain akti-vakkarin
Positiivisena yllärinä tuo, että xDrivessä on hydraulinen tehostin. Miksiköhän näin? Vaikka on off topic, niin tekniikasta kuitenkiin kysymys....
Aktiivicruise (lähinnä F10/F11)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
En kyllä tiedä syytä, voisko olla siirtymäkauden tekniikkaa? Uudemmat mallit esim F20, F25 ja F30 -> kaikissa sähköinen tehostus.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Myönnän etten ole, muutenkin tämä Bmw kokemus on lähes 0 ja siksi lueskelenkin palstaa jotta saan käsitystä millaisen Bmw:n hankin. Sekin on vielä auki onko tuleva uusi vai hyvin vähän ajettu..."suomiauto" vai haenko ulkomailta. Sen tiedän että Bmw tulee seuraavaksi koska ikinä ei ole ollut, vaihtelu virkistää.Böntti kirjoitti:Ei sitä kaasua todellakaan tarvitse jatkuvasti käyttää. Sanot turhakkeeksi mutta ilmeisesti et ole käyttänyt BMW:n aktiivivakkaria? Etäisyydet on myös riittävät.
.
Näistä aktiivicruiseista on joidenkin automerkkien osalta kokemusta ja yksikään ei ole kyllä ollut erinomainen, ei edes hyvä. Volvossa (V70) on ollut surkein, välimatka oli todellakin "inhottavan" lyhyt edellä menevään ja hitaamman (esim. Traktori) tullessa eteen jarrutus alkoi todella myöhään ja rajusti, vastaavasti esteen poistuttua edestä kiihdytys tapahtui laiskasti.
Mikä on etäisyydessä "riittävä", kolme lyhtypylvään väliä ?.
En tule valitsemaan Bmw:nkään.
Näin se tais itseasiassa olla. 520d xdriveen ei kuitenkaan saa näitä varusteita joissa auto ohjaa itse itseään.TJJ kirjoitti:Eikös se ole sähköinen tuossakin. F10/11 xDrive 6/8-koneissa on hydraulinen.
Cruisesta vielä sen verran että makuasioitahan nämä on. Bemarissa "etäisyys"säätö on 1-4 sekuntia eli satasen vauhdissa maksimi on periaatteessa rapea 100 metriä. Käytännössä saattaa mennä hieman tuon alle, eipä ole tullut mittailtua
Edit. Todellinen nopeus noin 75 km/h ja maksimietäisyys asetettuna:
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 79
- Liittynyt: 27 Helmi 2014, 18:39
- Auto: G20 330e xDrive M-Sport 2023
- Paikkakunta: Helsinki
Täältä yksi puoltava ääni aktiivivakkarille. Nykyisen ja kahden edellisen lisäksi nyt tulossa olevaan F30:een myös listalla.
Käytännössä ollut joka autossa aina parempaan suuntaan kehittynyt, mutta vasta nyt minullekin on tulossa mahdollisuus kytkeä se pois, jos tutka menee umpeen esim. loskasta. Yleensä 2-3 kertaa talven aikana on tullut tilanne, että joutuu ajamaan kaasulla autoa, kun tutka ollut ummessa.
Miinuksena enemmän Suomessa lyhyet erkanemiskaistat tietyissä paikoissa, jolloin edessä oleva voi joutua himmaamaan jo kaistalla vauhtia ennen kuin lähtee erkanemiskaistalle, mutta kun seuraa liikennettä, niin kevyellä kaasun painalluksella saa auton etenemään edelleen jarruvaloja kohti ilman jarrutteluja.
Äkkijarrutuksia ei ole tullut, päinvastoin minua nuo on opettanut ajamaan ennakoivasti, mikä on tietysti aina hyvä juttu.
Rastia ruutuun vain, aina kerran pitää kokeilla kaikkea uutta.
Käytännössä ollut joka autossa aina parempaan suuntaan kehittynyt, mutta vasta nyt minullekin on tulossa mahdollisuus kytkeä se pois, jos tutka menee umpeen esim. loskasta. Yleensä 2-3 kertaa talven aikana on tullut tilanne, että joutuu ajamaan kaasulla autoa, kun tutka ollut ummessa.
Miinuksena enemmän Suomessa lyhyet erkanemiskaistat tietyissä paikoissa, jolloin edessä oleva voi joutua himmaamaan jo kaistalla vauhtia ennen kuin lähtee erkanemiskaistalle, mutta kun seuraa liikennettä, niin kevyellä kaasun painalluksella saa auton etenemään edelleen jarruvaloja kohti ilman jarrutteluja.
Äkkijarrutuksia ei ole tullut, päinvastoin minua nuo on opettanut ajamaan ennakoivasti, mikä on tietysti aina hyvä juttu.
Rastia ruutuun vain, aina kerran pitää kokeilla kaikkea uutta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Tämä on myös minulla mielessä. Näin Volvonkin kanssa kävi - ajo vähän jouhevoitui ja ei ohitustilanteissakaan tullut tehtyä perässäroikkumisen syntiä.Merciful kirjoitti:
Äkkijarrutuksia ei ole tullut, päinvastoin minua nuo on opettanut ajamaan ennakoivasti, mikä on tietysti aina hyvä juttu.
:
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Ilolla olen saanut havaita juuri näin käyneen. Ajotyyli on muuttunut paljon joustavammaksi ja rennommaksi. Aivan loistava varuste!!!VolvostaBemariin kirjoitti:Tämä on myös minulla mielessä. Näin Volvonkin kanssa kävi - ajo vähän jouhevoitui ja ei ohitustilanteissakaan tullut tehtyä perässäroikkumisen syntiä.Merciful kirjoitti:
Äkkijarrutuksia ei ole tullut, päinvastoin minua nuo on opettanut ajamaan ennakoivasti, mikä on tietysti aina hyvä juttu.
:
Aktiivicruise on juuri rutiininomaisiin ajoihin erittäin rentouttava varuste. Voin suositella monen vuoden kokemuksella.VolvostaBemariin kirjoitti:Ilolla olen saanut havaita juuri näin käyneen. Ajotyyli on muuttunut paljon joustavammaksi ja rennommaksi. Aivan loistava varuste!!!VolvostaBemariin kirjoitti:Tämä on myös minulla mielessä. Näin Volvonkin kanssa kävi - ajo vähän jouhevoitui ja ei ohitustilanteissakaan tullut tehtyä perässäroikkumisen syntiä.Merciful kirjoitti:
Äkkijarrutuksia ei ole tullut, päinvastoin minua nuo on opettanut ajamaan ennakoivasti, mikä on tietysti aina hyvä juttu.
:
Varmaan ihan hieno varuste, ja ehkä itsekin otan seuraavaan autoon. En kyllä kovin paljoa käyttöä tuolle keksi kun jos ajan maantietä kruisella ja tulee perävalot eteen, niin en mä siihen jää nyhjäämään vaan vedän ohi. Sama juttu motarilla. Ehkä ihan älyttömässä ruuhkassa tuolle voisi olla käyttöä jolloin sitä vapaata baanaa vaan ei ole käytössä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Ymmärrän tämän enkä tarkoittanutkaan että se olisi huonompi kuin tavallinen, mutta silloin tuo ei eroa mitenkään tavallisesta kruisesta. Tarkoitin vain että hyödyt eivät tuosta ole ihan valtavat, ainoastaan sellaisessa tilanteessa että ei ole vapaata baanaa tarjolla vaan pitää jäädä himmailemaan.Anyway kirjoitti:Eivät perävalot ole mikään ongelma. Siirryt vain ohittamaan vasemmalle, niin vakkari ei enää näe perävaloja, jolloin nopeus nousee heti asetettuun ja ohittaminen onnistuu.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Päivittäiseen ruuhka ajoonhan tuo onkin oiva varuste, kun nopeus vaihtelee jatkuvasti. Vähentää stressiä huomattavasti juuri noissa päivittäin toistuvissa ruuhkaisissa rutiini ajoissa. Automaatti ohjaus onkin sitten seuraava askel.
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
Tämä on totta. Itse en välttämättä ota aktiivicruisea enää seuraavaan autoon, koska en ole liikkeellä ruuhka-aikoina kuin harvakseltaan. Harkitsen jopa manuaaliin palaamista.Turbo kirjoitti:Päivittäiseen ruuhka ajoonhan tuo onkin oiva varuste, kun nopeus vaihtelee jatkuvasti. Vähentää stressiä huomattavasti juuri noissa päivittäin toistuvissa ruuhkaisissa rutiini ajoissa. Automaatti ohjaus onkin sitten seuraava askel.
- Pitkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
- Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16 - Paikkakunta: Etelä-Suomi
Aktiivicruise on kyllä varuste, josta on aika vaikea yrittää kysellä mielipiteitä muilta. Joko siitä pitää tai ei. Maantiellä ihan jees, mutta moottoritiellä IMO turha. Ainakin kotimaisilla moottoriteillä riittää niin monenlaista suhaajaa ja sekoilijaa, että heidän perässään hiihtelemällä tuntee itsensä niin tyhmäksi, että ei paremmasta väliä. Siinä kun aktiivilla roikut 105 km/h jo puoli kilometriä ennen liittymää kun kaveri päättää "vähän" hidastaa liikennettä motarilla ennen sieltä poistumista, meikäläisellä menee ainakin hermot. Samoin kärryn menon tyssääminen kun lähtee ohittamaan toista autoa on rasittavaa ja viive siitä, kun tracking irtoaa vas. kaistalla ollessa on tyhmä. Kärryhän siis miettii useamman sekunnin ennen kuin tajuaa, että kaista on vapaa. Samoin välillä auto on ottanut kiinni vasemmalla ajaessa oikean kaistan rekkaan ja lyönyt jarruja pohjaan ihan tosissaan kesken ajon. Hyvin turvallista joo...manuaaliksi säätimen saa ja se on mahtavaa, mutta kun itse käytän sitä manuaalia lähes aina, seuraavaksi otan ihan tavallisen kärryyn. On niin simppeli ja nopea käyttää. Tämä ei kaikille ole kuitenkaan välttämättä oikea ratkaisu. Jos tykkää nuuskia toisten ajotyyliä ja mennä jonon mukana, silloin automaattinen on ok. Tai jos ajaa paljon maantietä ilman mitään kiirettä huristellen, suurinpiirtein nopeusrajoituslätkää mukaillen mittarissa. Varmasti on tyytyväinen silloin. Moottoritiellä tuo en vain kertakaikkiaan toimi kunnnolla mun mielestä minun ajotyyliin, joka pyrkii pitämään sen 130 km/h nopeuden koko ajan mittarissa ilman jatkuvaa tökkimistä ja jarruttelua.
Joo siis aktiivicruise on parhaimmillaan juuri ruuhka-ajossa, kun kaksi kaistaa täynnä, etkä pääse siitä mihinkään. Rentouttaa, kun auto hoitaa etenemisen.
Riippuu juuri siitä missä ja milloin ajelee, toiselle tärkeä, toinen ei sitä tarvitse koskaan, jos ei ruuhkissa ajele.
Riippuu juuri siitä missä ja milloin ajelee, toiselle tärkeä, toinen ei sitä tarvitse koskaan, jos ei ruuhkissa ajele.