Aktiivicruise (lähinnä F10/F11)

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Ok. No sittenhän meni oikein kun lisäsin omaan tilauksen vain akti-vakkarin :tong:

Positiivisena yllärinä tuo, että xDrivessä on hydraulinen tehostin. Miksiköhän näin? Vaikka on off topic, niin tekniikasta kuitenkiin kysymys....
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

En kyllä tiedä syytä, voisko olla siirtymäkauden tekniikkaa? Uudemmat mallit esim F20, F25 ja F30 -> kaikissa sähköinen tehostus.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Eikös se ole sähköinen tuossakin. F10/11 xDrive 6/8-koneissa on hydraulinen.
Herra47
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 28 Maalis 2014, 22:39

Böntti kirjoitti:Ei sitä kaasua todellakaan tarvitse jatkuvasti käyttää. Sanot turhakkeeksi mutta ilmeisesti et ole käyttänyt BMW:n aktiivivakkaria? Etäisyydet on myös riittävät.
.
Myönnän etten ole, muutenkin tämä Bmw kokemus on lähes 0 ja siksi lueskelenkin palstaa jotta saan käsitystä millaisen Bmw:n hankin. Sekin on vielä auki onko tuleva uusi vai hyvin vähän ajettu..."suomiauto" vai haenko ulkomailta. Sen tiedän että Bmw tulee seuraavaksi koska ikinä ei ole ollut, vaihtelu virkistää.

Näistä aktiivicruiseista on joidenkin automerkkien osalta kokemusta ja yksikään ei ole kyllä ollut erinomainen, ei edes hyvä. Volvossa (V70) on ollut surkein, välimatka oli todellakin "inhottavan" lyhyt edellä menevään ja hitaamman (esim. Traktori) tullessa eteen jarrutus alkoi todella myöhään ja rajusti, vastaavasti esteen poistuttua edestä kiihdytys tapahtui laiskasti.

Mikä on etäisyydessä "riittävä", kolme lyhtypylvään väliä ?.

En tule valitsemaan Bmw:nkään.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

TJJ kirjoitti:Eikös se ole sähköinen tuossakin. F10/11 xDrive 6/8-koneissa on hydraulinen.
Näin se tais itseasiassa olla. 520d xdriveen ei kuitenkaan saa näitä varusteita joissa auto ohjaa itse itseään.

Cruisesta vielä sen verran että makuasioitahan nämä on. Bemarissa "etäisyys"säätö on 1-4 sekuntia eli satasen vauhdissa maksimi on periaatteessa rapea 100 metriä. Käytännössä saattaa mennä hieman tuon alle, eipä ole tullut mittailtua :tong:

Edit. Todellinen nopeus noin 75 km/h ja maksimietäisyys asetettuna:
Kuva
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Merciful
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 79
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 18:39
Auto: G20 330e xDrive M-Sport 2023
Paikkakunta: Helsinki

Täältä yksi puoltava ääni aktiivivakkarille. Nykyisen ja kahden edellisen lisäksi nyt tulossa olevaan F30:een myös listalla.

Käytännössä ollut joka autossa aina parempaan suuntaan kehittynyt, mutta vasta nyt minullekin on tulossa mahdollisuus kytkeä se pois, jos tutka menee umpeen esim. loskasta. Yleensä 2-3 kertaa talven aikana on tullut tilanne, että joutuu ajamaan kaasulla autoa, kun tutka ollut ummessa.

Miinuksena enemmän Suomessa lyhyet erkanemiskaistat tietyissä paikoissa, jolloin edessä oleva voi joutua himmaamaan jo kaistalla vauhtia ennen kuin lähtee erkanemiskaistalle, mutta kun seuraa liikennettä, niin kevyellä kaasun painalluksella saa auton etenemään edelleen jarruvaloja kohti ilman jarrutteluja.

Äkkijarrutuksia ei ole tullut, päinvastoin minua nuo on opettanut ajamaan ennakoivasti, mikä on tietysti aina hyvä juttu.

Rastia ruutuun vain, aina kerran pitää kokeilla kaikkea uutta. :thup:
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

No tietenkin aktiivicruise, tekee ruuhka-ajosta niin paljon helpompaa, kokemusta jo vuodesta 2007 lähtien.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Merciful kirjoitti:
Äkkijarrutuksia ei ole tullut, päinvastoin minua nuo on opettanut ajamaan ennakoivasti, mikä on tietysti aina hyvä juttu.
:
Tämä on myös minulla mielessä. Näin Volvonkin kanssa kävi - ajo vähän jouhevoitui ja ei ohitustilanteissakaan tullut tehtyä perässäroikkumisen syntiä.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

VolvostaBemariin kirjoitti:
Merciful kirjoitti:
Äkkijarrutuksia ei ole tullut, päinvastoin minua nuo on opettanut ajamaan ennakoivasti, mikä on tietysti aina hyvä juttu.
:
Tämä on myös minulla mielessä. Näin Volvonkin kanssa kävi - ajo vähän jouhevoitui ja ei ohitustilanteissakaan tullut tehtyä perässäroikkumisen syntiä.
Ilolla olen saanut havaita juuri näin käyneen. Ajotyyli on muuttunut paljon joustavammaksi ja rennommaksi. Aivan loistava varuste!!!
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

VolvostaBemariin kirjoitti:
VolvostaBemariin kirjoitti:
Merciful kirjoitti:
Äkkijarrutuksia ei ole tullut, päinvastoin minua nuo on opettanut ajamaan ennakoivasti, mikä on tietysti aina hyvä juttu.
:
Tämä on myös minulla mielessä. Näin Volvonkin kanssa kävi - ajo vähän jouhevoitui ja ei ohitustilanteissakaan tullut tehtyä perässäroikkumisen syntiä.
Ilolla olen saanut havaita juuri näin käyneen. Ajotyyli on muuttunut paljon joustavammaksi ja rennommaksi. Aivan loistava varuste!!!
Aktiivicruise on juuri rutiininomaisiin ajoihin erittäin rentouttava varuste. Voin suositella monen vuoden kokemuksella.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Varmaan ihan hieno varuste, ja ehkä itsekin otan seuraavaan autoon. En kyllä kovin paljoa käyttöä tuolle keksi kun jos ajan maantietä kruisella ja tulee perävalot eteen, niin en mä siihen jää nyhjäämään vaan vedän ohi. Sama juttu motarilla. Ehkä ihan älyttömässä ruuhkassa tuolle voisi olla käyttöä jolloin sitä vapaata baanaa vaan ei ole käytössä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

Eivät perävalot ole mikään ongelma. Siirryt vain ohittamaan vasemmalle, niin vakkari ei enää näe perävaloja, jolloin nopeus nousee heti asetettuun ja ohittaminen onnistuu.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Anyway kirjoitti:Eivät perävalot ole mikään ongelma. Siirryt vain ohittamaan vasemmalle, niin vakkari ei enää näe perävaloja, jolloin nopeus nousee heti asetettuun ja ohittaminen onnistuu.
Ymmärrän tämän enkä tarkoittanutkaan että se olisi huonompi kuin tavallinen, mutta silloin tuo ei eroa mitenkään tavallisesta kruisesta. Tarkoitin vain että hyödyt eivät tuosta ole ihan valtavat, ainoastaan sellaisessa tilanteessa että ei ole vapaata baanaa tarjolla vaan pitää jäädä himmailemaan.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Päivittäiseen ruuhka ajoonhan tuo onkin oiva varuste, kun nopeus vaihtelee jatkuvasti. Vähentää stressiä huomattavasti juuri noissa päivittäin toistuvissa ruuhkaisissa rutiini ajoissa. Automaatti ohjaus onkin sitten seuraava askel.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Turbo kirjoitti:Päivittäiseen ruuhka ajoonhan tuo onkin oiva varuste, kun nopeus vaihtelee jatkuvasti. Vähentää stressiä huomattavasti juuri noissa päivittäin toistuvissa ruuhkaisissa rutiini ajoissa. Automaatti ohjaus onkin sitten seuraava askel.
Tämä on totta. Itse en välttämättä ota aktiivicruisea enää seuraavaan autoon, koska en ole liikkeellä ruuhka-aikoina kuin harvakseltaan. Harkitsen jopa manuaaliin palaamista.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Aktiivicruise on kyllä varuste, josta on aika vaikea yrittää kysellä mielipiteitä muilta. Joko siitä pitää tai ei. Maantiellä ihan jees, mutta moottoritiellä IMO turha. Ainakin kotimaisilla moottoriteillä riittää niin monenlaista suhaajaa ja sekoilijaa, että heidän perässään hiihtelemällä tuntee itsensä niin tyhmäksi, että ei paremmasta väliä. Siinä kun aktiivilla roikut 105 km/h jo puoli kilometriä ennen liittymää kun kaveri päättää "vähän" hidastaa liikennettä motarilla ennen sieltä poistumista, meikäläisellä menee ainakin hermot. Samoin kärryn menon tyssääminen kun lähtee ohittamaan toista autoa on rasittavaa ja viive siitä, kun tracking irtoaa vas. kaistalla ollessa on tyhmä. Kärryhän siis miettii useamman sekunnin ennen kuin tajuaa, että kaista on vapaa. Samoin välillä auto on ottanut kiinni vasemmalla ajaessa oikean kaistan rekkaan ja lyönyt jarruja pohjaan ihan tosissaan kesken ajon. Hyvin turvallista joo...manuaaliksi säätimen saa ja se on mahtavaa, mutta kun itse käytän sitä manuaalia lähes aina, seuraavaksi otan ihan tavallisen kärryyn. On niin simppeli ja nopea käyttää. Tämä ei kaikille ole kuitenkaan välttämättä oikea ratkaisu. Jos tykkää nuuskia toisten ajotyyliä ja mennä jonon mukana, silloin automaattinen on ok. Tai jos ajaa paljon maantietä ilman mitään kiirettä huristellen, suurinpiirtein nopeusrajoituslätkää mukaillen mittarissa. Varmasti on tyytyväinen silloin. Moottoritiellä tuo en vain kertakaikkiaan toimi kunnnolla mun mielestä minun ajotyyliin, joka pyrkii pitämään sen 130 km/h nopeuden koko ajan mittarissa ilman jatkuvaa tökkimistä ja jarruttelua.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Joo siis aktiivicruise on parhaimmillaan juuri ruuhka-ajossa, kun kaksi kaistaa täynnä, etkä pääse siitä mihinkään. Rentouttaa, kun auto hoitaa etenemisen.

Riippuu juuri siitä missä ja milloin ajelee, toiselle tärkeä, toinen ei sitä tarvitse koskaan, jos ei ruuhkissa ajele.
Vastaa Viestiin