Autokauppapohdintaa (poistuvan auton dilemma)

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

Tässä uuden auton hankintaa haaveillessa tulee mieleen myös raakoja käytännön seikkoja, kuten mitä tehdä nykyisen kulkineen kanssa. Aina ennen olen tyytynyt siihen helpoimpaan ratkaisuun, eli lykännyt entisen liikkeeseen vaihdossa. Sen helppuden kanssa vain tuppaa saamaan niin pahasti kynsilleen, että tuntuu vähän hölmöläisen hommalta ja siksi olen alkanut harkita myyväni sen itse pois.

Vaivalta ja stressiltä ei varmasti välty. Uskon huvikseen soittelijoita ja renkaanpotkijoita riittävän ja kaikenlaisia tarjouksia tulevan vastaan. Sitten on sekin aikataulutuspulma. Kovin montaa päivää en ilman autoa pärjää, mutta en haluaisi myöskään jäädä kahden auton loukkuun. Jonkin verran aikaa myymiseen olisi ehdottomasti varattava, ettei hätäpäissään joudu myymään ihan pilkkahintaan ja ottamaan nuhruista sohvakalustoa vaihdossa. Ja sitten uuden auton tarkkaa luovutuspäivää ei tiedä kuin ehkä viikkoa ennen H-hetkeä. Tilaussopimukseen kirjattu päivä voi heitää viikkoja, jopa kuukausia.

Yhtenä mahdollisuutena olen miettinyt sellaista, että myyn nykyisen hyvissä ajoin ja kaikessa rauhassa pois. Saman tien ostan jostain tilapäisautoksi jonkin halvan kinnerin, jonka voi kohtuudella olettaa kestävän ajokunnossa ne muutamat viikot tai kuukaudet, jotka uuden odottelussa vielä menevät. Uuden auton saatuani ajan sitten väliaikaiskoslan romuttamolle tai myyn hassulla jollenkin Afrikan-trokarille.

Täällä varmasti on monia itse autonsa myyneitä, joten mielipiteet ja käytännön vinkit sujuviin autonvaihtokuvioihin liittyen ovat tervetulleita.
Jalippo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Auto: F10 530d xDrive M-sport

Laitat auton vaan kylmästi myyntiin ja kerrot ilmoituksessa selvästi milloin auto sinulta todennäköisesti vapautuu (+/- xx viikkoa).

Jos joku kiinnostuu, käy koeajamassa ja toteaa kelpopeliksi, niin pieni varausmaksu ostajalta ja auto pois myynnistä.
Sovitte vaan että sinulla ei tule autoon kilometrejä odotteluaikana yli xxxx ja mikäli luovutus myöhästyy sovitusta viikosta niin uusi omistaja saa alennusta esim 100e / viikko. Kauppakirjan voi tehdä jo varausvaiheessa ja luonnollisesti auto pitää olla luovutushetkenä vastaavassa kunnossa kuin koeajolla. Omistusoikeus siirtyy luonnollisesti vasta sitten, kun ostaja maksaa loppuosan luovutuksen yhteydessä. Mikäli ostaja menee puihin, niin saat pitää varausmaksun.

Tuolla tavalla toimin itse edellisen vaihdon yhteydessä ja kaikki meni todella jouhevasti. :thuup:
Ex: BMW E91 318dA LCI, Audi A4 B7 2.0 TDI, BMW E61 530dA, Seat Leon 1.8T Top Sport
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä

Tuo on kyllä ihan varteenotettava mahdollisuus. Varjopuolena luulisin olevan, että karsii jonkin verran ostajaehdokkaita, kun auto ei ole heti vapaa. Ja vaatii ostajan taholta jonkin verran luottoa siihen, että auto pysyy odotusajan siinä kunnossa kuin se oli koeajolla. Ja myyjän puolelta, ettei ostaja rupea turhaan venkoilemaan. Jos tulee erimielisyyttä tyyliin "ei tuota kiveniskemää silloin ollut", niin ei mukava juttu sekään.

Tuota vaihtoehtoa sietää kuitenkin pohtia. Kiitos
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Auto: BMW 745 Le x-drive G12
RAM1500

Kaikki riippuu siitä, minkä hintaista autoa olet myymässä. Yli 25 k€ autot ei juurikaan käteisellä liiku yksityisten kesken, jollet ole valmis dumppaamaan hintaa reilusti alle liikkeiden pyynnin.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä

X1. Tällä hetkellä vastaavien hinnat ovat 20 000-24 000 euron luokkaa. Ensi keväänä, jolloin omat kauppahommat ehkä ovat ajankohtaiset, tietysti jonkin verran vähemmän. Saattaahan se kyllä olla vielä tuossakin hintaluokassa, ettei yksityisostajia aivan tajuttomasti liiku...
kokkopa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012

Koetin itse myydä viime kesänä 4kk ajan omaa autoani (Skoda Octavia RS Diesel -10 ajettu 103tkm) eli todella kohtuukilsoilla. Ei vaan kukaan ollut kiinnostunut vaikka hinta oli lopulta melkein Nettiauton halvin ja karvan päälle 20K€. Porukka ei osta yksityiseltä yli 15K€ autoja ellei ole todella haluttu malli.
henripit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Auto: e90 330dA -06

Itse olen myynyt lähes kaikki (12/13) edelliset autoni. Viisi niistä on ollu tuossa 20-25ke kategoriassa. Ilmoitus vaatii hyvät kuvat (joka puolelta, hyvä valaistus, teräviä ym), hyvä ilmoitusteksti (varusteet, huollot ym ja vähän voi sanallisesti kehuakin autoa). Hinnoittelu sillein, että olet valmis tinkimään vielä 1ke.
- Vähempi parempi -
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Auto: i4 M50 -24
CooperS R56 -11
BabyRacerII

Ei nää etenkän yksityisenä myyjänä ihan hirveen liukkaasti lähde.
Millään varausmaksuilla en itse ainakaan kuunapäivänä ostaisi yksityiseltä, edes ehkä parhaan kaverini autoa.
Nettiautossa myy halpa hinta, pistät selvästi alle kaikkien muiden tarjolla olevien hinnan niin sillon todennäköisesti tulee kaupat. Hyvillä varusteillakin on näyttänyt olevan suht vähän merkitystä tai ajokilometreillä. Nettiautossa saa kaiken maailman romuihin vaihtotarjouksia, mutta ostajia jolla on setelitukku kädessä on harvassa.
Näin omien ja perhepiirin kokemusten pohjalta.

Minä olen saanut joskus liikkeestä tarjouksen vaihtoautosta ja luvan myydä itse ennen luovutusta, jos saa paremman hinnan.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 330e G20 -20, 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
karjala2012
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Auto: BMW e91 330D M-Sport 2006

Jalippo kirjoitti:Laitat auton vaan kylmästi myyntiin ja kerrot ilmoituksessa selvästi milloin auto sinulta todennäköisesti vapautuu (+/- xx viikkoa).

Jos joku kiinnostuu, käy koeajamassa ja toteaa kelpopeliksi, niin pieni varausmaksu ostajalta ja auto pois myynnistä.
Sovitte vaan että sinulla ei tule autoon kilometrejä odotteluaikana yli xxxx ja mikäli luovutus myöhästyy sovitusta viikosta niin uusi omistaja saa alennusta esim 100e / viikko. Kauppakirjan voi tehdä jo varausvaiheessa ja luonnollisesti auto pitää olla luovutushetkenä vastaavassa kunnossa kuin koeajolla. Omistusoikeus siirtyy luonnollisesti vasta sitten, kun ostaja maksaa loppuosan luovutuksen yhteydessä. Mikäli ostaja menee puihin, niin saat pitää varausmaksun.

Tuolla tavalla toimin itse edellisen vaihdon yhteydessä ja kaikki meni todella jouhevasti. :thuup:
Kuulostaa kyllä sellaiselta säätämiseltä tuo että ihme jos sujuu ilman ongelmia :conf:
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Auto: BMW M 1000 XR

Kyllä minä ottaisin sen tonnin-pari takkiin ja pistäisin liikkeeseen vaihdossa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Altair76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Auto: F36 420dA xDrive
MINI R56 Inspired By Goodwood

Itse olin kyseisessä tilanteessa keväällä ja paikallisen Autokeskuksen vaihtotarjous oli naurettava.

Aluksi laitoin auton nettiin myyntiin juurikin Jalippon mainitsemalla tyylillä. Kun sitten uuden kiesin luovutus alkoi olla lähellä sain ostotarjouksen paikalliselta Kamuxilta (ammattilaisetkin selaavat nettiautoa ja ostavat sopivat yksilöt itselleen). Myin heille samana päivänä kun uuden auton luovutus oli joten kaikki meni einomaisesti. Sain autosta vajaa 2 tonnia vähemmän kuin mitä yksityisenä myyjänä pyysin, mutta toisaalta sain myös 4 tonnia enemmän kuin mitä vaihtotarjous oli. Totta lienee se, että tuollaisten n. 25 keur autojen yksityiset ostajat ovat harvassa.

Auto pysyi Kamuxilla vajaa kuukauden kunnes se löysi uuden omistajan ja tuskin tekivät tappiota.
Kokemusta: E91 318iA - E91 320dA xDrive - F31 320dA xDrive
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä

Taidan tehdä niin, että en jätä entisen hävittämistä pelkästään omatoimimyymisen varaan, vaan tarjoan vaihdossa.

Toki jos saa option myydä tilaisuuden tullen itse, niin voihan sitä siinä uutta odotellessa yrittää. Liikkeille se menisi varmasti, mutta eri juttu millä hinnalla. Epätodennäköistä on, että mistään saisi ratkaisevasti parempaa hintaa, vaikka voi kai siihenkin olla pieni mahdollisuus.
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Auto: Jotain ihan muuta

Kyllä vähänkin kalliimpi vaihtoauto menee uuteen (uudempaan) autokaupan vaihdossa.

Olen niin monta kertaa huomannut että ei ns. tavallisella kansalla ole varaa ostaa yli 30 k€ autoa.

Käänteisesti käteisellä saa edullisesti auton (mp:n), kunhan vaan osaa kaupan.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Itse tein edellisen autoni kanssa niin että, kun tilasin tämän nykyiseni ja luovutus oli noin kolmen kuukauden päähän, sovimme myyjän kanssa ja laitoimme vielä kauppakirjaankin maininnan, että jos vanha autoni tulee heille vaihdossa, on väliraha se ja se, mutta jos saan vanhan myytyä itse, astuu voimaan kauppasumman käteishinta.

Kokeilin ihan huvikseni miten tuon vanhan myyminen onnistuu ja onnistuihan se, lopulta. Tosiaan hermoja se vaatii kun kaikenlaista soittelijaa tosiaan on liikkeelä. Joidenkin kanssa sai rupatella bemareista laajemmaltikin, eikä niinkään myymästäni yksilöstä vaan ihan yleistä jorinaa. Ihme ostotarjouksia tuli muutama ja joillekin mun olis pitäny toimittaa auto kotiovelle johonki 600km päähän, justiisa niin. Hintaa tosiaan jouduin sahaamaan alaspäin muutamia kertoja, että auto alkoi kiinnostamaan enemmältikin. Lopulta myin autoni samaan hintaan mitä liike oli minulle luvannut hyvitystä jos auto heille päätyy. Ideahan olikin, että pääsen käsiksi uuden käteisalennukseen ilman vaihtaria ja se myös kohdallani onnistui.
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä

Mosku kirjoitti:Itse tein edellisen autoni kanssa niin että, kun tilasin tämän nykyiseni ja luovutus oli noin kolmen kuukauden päähän, sovimme myyjän kanssa ja laitoimme vielä kauppakirjaankin maininnan, että jos vanha autoni tulee heille vaihdossa, on väliraha se ja se, mutta jos saan vanhan myytyä itse, astuu voimaan kauppasumman käteishinta.

Kokeilin ihan huvikseni miten tuon vanhan myyminen onnistuu ja onnistuihan se, lopulta. Tosiaan hermoja se vaatii kun kaikenlaista soittelijaa tosiaan on liikkeelä. Joidenkin kanssa sai rupatella bemareista laajemmaltikin, eikä niinkään myymästäni yksilöstä vaan ihan yleistä jorinaa. Ihme ostotarjouksia tuli muutama ja joillekin mun olis pitäny toimittaa auto kotiovelle johonki 600km päähän, justiisa niin. Hintaa tosiaan jouduin sahaamaan alaspäin muutamia kertoja, että auto alkoi kiinnostamaan enemmältikin. Lopulta myin autoni samaan hintaan mitä liike oli minulle luvannut hyvitystä jos auto heille päätyy. Ideahan olikin, että pääsen käsiksi uuden käteisalennukseen ilman vaihtaria ja se myös kohdallani onnistui.
Itsekin olen miettinyt juuri tuota, että jos saisi sovittua mahdollisuudesta myydä itse. Vaikka ei juuri vaihtohyvitystä parempaa hintaa saisikaan, niin ainakin voisi olla mahdollisuus käteisalennukseen. Täytyy siitä keskustella, mikäli kaupantekoon jossain vaiheessa tosimielellä lähden.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Auto: Bimmer

Riippuu kovasti haluttavuudesta, esim. varustellut 535d menee jopa viikossa kaupaksi huolimatta 50000e hinnasta.
Itsemyymällä ero voi olla 10 000e liikkeen hyvitykseen nähden ja sen eteen voi vähän vaivaakin nähdä. Äärimmäisen harvoin liikkeen tarjoama hinta on vain pari tonnia vähemmän kuin nettiautojen pyynti (ota huomioon uuden auton alennukset).

Voihan myydä myös liikeen lukuun. Ostajan kannalta vaikea ymmärtää, miksi hän mieluummin näin ostaa, turva ei ole perävalotakuuta parempi.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Auto: Jotain ihan muuta

Itse olen viimeiset 4-5 kauppaa tehnyt täysin sähköposti kommunikoinnin avulla ja aina ovat kaupat sytyneet muualla kun kotikaupungissani.

Kaikkein vaikein kauppa oli tietenkin vaihtaa F10 -> F21:seen. Hyvin harva liike maksaa kaupan päätteksi 10 k€ asiakkaalle.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Kaksi olen myynyt itse pihalta. Ensimmäisessä tein diilin, että myyn itse ja jos en saa kaupaksi oli vaihtohyvitys sovittu valmiiksi. Auto meni kaupaksi ja jouduin olemaan 2kk ilman autoa kun uuden tilaus jonotti vielä tuotantopaikkaa.

Olipa yksi sellainenkin Passat, joka temppuili rasittavien pikkuvikojen kanssa niin paljon, että en yksinkertaisesti kehdannut myydä itse vaan annoin liikkeeseen vaihdossa.

Toinen pihamyyntitapaus oli X3 jonka ajattelin myydä suoraan. Kiirettä ja varsinaista tarvetta ei ollut joten ajatus oli että jos saan kaupaksi ratkon tilanteen sitten lennossa. Autoa myydessä huomasi hyvin hinnan vaikutuksen tiedustelijoihin. Ja kauppahan syntyy aina kun hinta on kohdallaan. Niin nytkin ja uskon, että molemmat osapuolet olivat tyytyväisiä. Autopulan ratkaisemiseksi päädyin Güntherin sisäänajamaan joka tuli pihalle alle kahdessa viikossa.

Viimeisin tapaus oli myös ajateltu niin, että myyn itse mutta huomasin juurikin tuon että lähestyvä 30kE pyynti alkaa jo rajoittamaan kiinnostuneita. Etenkin kun siihen hintaan alkoi jo Saksan tuontina kilpailla aika kovaa. Vastaavia ei nettiautossa eikä autotallissa ollut kuitenkaan myynnissä. Niinpä sitten sovin samanlaisen kaupan, että vanha vaihdossa jos ei ole myyty. Ja sinne meni väliin. Sain autosta ihan kelpohyvityksen, paremman mitä merkkiliikkeestä ja jos omaa perstuntumaa ajattelee niin ehkä pari tonnia hävisin. Auto ei kauaakaan ollut liikkeessä myynnissä kun jo oli kiertänyt seuraavalle omistajalle. Eivät isoa siivua vetäneet välistä, mutta se liike onkin oivaltanut, että asiakastyytyväisyydellä, vähän katteista tinkimällä ja kiertonopeutta lisäämällä syntyy kokonaisuudessa parempaa tulosta...

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Vastaa Viestiin