Autoveropalautus 2014

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Kari68
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 13:49

Miten muuten menee tämä autoveron palautus ? Kaveri saa/sai itse hakemaltaan 2010 MB 350ML autosta takaisin veroja noin 3000 eur. Itse ostin BMW.n samoja-aikoja vm11 välittäjältä ja kyseessä tuontiauto joka siis ostettiin tämän välittäjäliikkeen nimiin ja sitter rekisteteröitiin minulle. Voiko tuota mahdollista veropäätöstä tai ainakin osaa siitä pyytää/vaatia takaisin tältä välittäjältä ?
Antti O
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 163
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 09:58

Eiköhän se välittäjä korjaa potin talteen.
BMW-vikakoodinlukua, vikakoodien nollausta, livedataa ja koodausta.
Kari68
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 13:49

Antti O kirjoitti:Eiköhän se välittäjä korjaa potin talteen.
Näinhän se varmaan on. Ajattelin vaan tuota asiaa siltä kannalta että jos välittäjä ajattelisi asiaa pitkäjänteisimmin ja palauttaisi siitä hänelle palautettavasta verosta vaikka osan niin helpottaisi varmaan tulevaisuudessa kaupantekoa näiden kahden välillä.
lucky
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 24 Loka 2012, 22:00

Näihin palautuksiin liittyen: Olisiko kenelläkään laittaa tänne palautus-hakemukseen laitettua tekstiä, jota käyttämällä Tullilta on tullut palautus liittyen tuohon joulukuun 2014 oikeuden päätökseen? Meitä on täällä foorumilla varmaan useita jotka tulevat tätä palautusta jossain vaiheessa hakemaan. :)
Avatar
marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Syys 2012, 11:39

Kari68 kirjoitti:Miten muuten menee tämä autoveron palautus ? Kaveri saa/sai itse hakemaltaan 2010 MB 350ML autosta takaisin veroja noin 3000 eur. Itse ostin BMW.n samoja-aikoja vm11 välittäjältä ja kyseessä tuontiauto joka siis ostettiin tämän välittäjäliikkeen nimiin ja sitter rekisteteröitiin minulle. Voiko tuota mahdollista veropäätöstä tai ainakin osaa siitä pyytää/vaatia takaisin tältä välittäjältä ?
En tiedä onko tämä vertailukelpoinen tapaus, mutta tässä videossa Phaetonin haetuttanut heebo selittää, että välittäjä itse otti yhteyttä häneen ja totesi vielä hoitavansa paperityöt oikaisuvaatimuksen osalta. Äijän ei tarvitse muuta kuin odotella rahoja: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1420440577595.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Eikös siinä veropäätöksessä kuitenkin ole sinun, eikä välittäjäliikkeen nimi, vai maksoiko välittäjä ensin verotkin.
Avatar
marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Syys 2012, 11:39

lucky kirjoitti:Näihin palautuksiin liittyen: Olisiko kenelläkään laittaa tänne palautus-hakemukseen laitettua tekstiä, jota käyttämällä Tullilta on tullut palautus liittyen tuohon joulukuun 2014 oikeuden päätökseen? Meitä on täällä foorumilla varmaan useita jotka tulevat tätä palautusta jossain vaiheessa hakemaan. :)
Itse laittelin melko lailla Tullin ohjeiden mukaan: http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Perusteluihin ei kai välttämättä tarvitse satuilla mitään ihmeitä, riittää kun viittaa KHO:n ratkaisuun KHO:2014:182. Jos tämä on siis ainoa peruste muutoksenhaulle. Taitaa mennä ensi vuoden puolelle ennen kuin mitään rahoja näkyy.
Jusaai
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 02 Elo 2012, 13:16

Komppaan edellistä, eli aika suoraanhan se tuolla Tullin sivuilla sanotaan: "Autoverotuspäätökseen saa vaatia oikaisua verovelvollinen eli se henkilö, jonka maksettavaksi autovero on määrätty" - jos olet maksanut verot saat hakea niihin myös oikaisua.

Seuraava kohta on se hitaammin omaksuttava, mutta varmasti ihan tehtävissä: "Vaadi oikaisua kirjallisella, vapaamuotoisella oikaisuvaatimuksella". Oikaisuvaatimuksen sisältökin kuvataan tuolla mainitulla sivulla.

Kukaan ei varmasti ole vielä saanut rahoja takaisin, ja voi tosiaan olla että siihen vielä hetki meneekin, tiedä sitten odottavatko tuonne vuoden loppuun asti ("Vuoden 2012 aikana tehdyistä autoverotuspäätöksistä oikaisuvaatimusten on oltava perillä Tullissa viimeistään 31.12.2015 klo 16.15").

Ei tietysti haittaa, jos joku jaksaisi jonkinlaisen yleisesti jaettavan pohjan tuolle oikaisuvaatimukselle laatia, sattuneesta syystä kiinnostaisi itseänikin :)
jleinonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 08:18
Auto: F20 116i Sportline -11 + G31 520d M-Sport -18

Onhan noita pohjia netissä. Itsekin niistä väsäsin omani. Voin sen jakaa kunhan pääsen kotia.

"Ihme" kun itse autoveropäätös tehdään kolmessa päivässä, mutta valituksen käsittelyyn menee 4kk. Kyllähän päätökset valituksiin pitää nopeammin tehdä. Itse pistin tosiaan viime viikolla valituksen sisään, saa nähdä milloin tulee tuomio.

Tuo viimeistään lausehan tarkoittaa vain sitä että vuoden 2012 päätöksistä pitää valitus tehdä tämän vuoden loppuun mennessä eli 3 vuoden sisään.

Jos autoliike on itse maksanut verot niin heille se palautus tulee, mutta eikös aika usein päätökset haeta vasta sitten kun autolla on ostaja? Näin verotkin pienemmät jos auto seisoo pitkään hallissa myymättä.
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Itse toin kans 2012 oman E46 M3:n ja pitää laittaa valitusta menemään. Yhden pohjan jo kaverilta sain, ja voin laittaa tänne omankin näkyviin kunhan saan aikaiseksi. Veroa maksoin aikalailla tasan 10k, kun auton hinta Saksassa oli 16,5k, eli saas nähdä tulisiko palautusta jokunen tonni.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Syys 2012, 11:39

jleinonen kirjoitti: "Ihme" kun itse autoveropäätös tehdään kolmessa päivässä, mutta valituksen käsittelyyn menee 4kk. Kyllähän päätökset valituksiin pitää nopeammin tehdä. Itse pistin tosiaan viime viikolla valituksen sisään, saa nähdä milloin tulee tuomio.
Itseäni lievästi hämää Tullin kanta että heidän ei muka tarvitse oma-aloitteisesti tehdä mitään, koska korjauksen tekemiselle ei ole perustetta lainsäädännössä. Tullin nettisivulta: "Tulli ei viran puolesta ota asioita korvausvaatimuksina käsiteltäväksi, koska viran puolesta tehtävälle korvauskäsittelylle ei ole lainsäädäntöperustetta."
Siis onhan tuo nyt vähintäänkin outoa, kun virheellinen verotus on nyt tiedossa, eikä silti tehdä mitään ellei jengi itse huomaa hakea muutosta, ja moni varmaan ei huomaa. Vähintäänkin kuuluisi hyvään hallintotapaan toimia aktiivisesti rahojen palauttamiseksi. Luulisi, että Tullin tietojärjestelmistä olisi suht helppoa kaivaa ne tapaukset, joita asia koskee.
Kari68
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 13:49

marko kirjoitti:
Kari68 kirjoitti:Miten muuten menee tämä autoveron palautus ? Kaveri saa/sai itse hakemaltaan 2010 MB 350ML autosta takaisin veroja noin 3000 eur. Itse ostin BMW.n samoja-aikoja vm11 välittäjältä ja kyseessä tuontiauto joka siis ostettiin tämän välittäjäliikkeen nimiin ja sitter rekisteteröitiin minulle. Voiko tuota mahdollista veropäätöstä tai ainakin osaa siitä pyytää/vaatia takaisin tältä välittäjältä ?
En tiedä onko tämä vertailukelpoinen tapaus, mutta tässä videossa Phaetonin haetuttanut heebo selittää, että välittäjä itse otti yhteyttä häneen ja totesi vielä hoitavansa paperityöt oikaisuvaatimuksen osalta. Äijän ei tarvitse muuta kuin odotella rahoja: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1420440577595.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Eikös siinä veropäätöksessä kuitenkin ole sinun, eikä välittäjäliikkeen nimi, vai maksoiko välittäjä ensin verotkin.
Tässäpäs se sillä ei minulle ole antanut kukaan mitään veropäätöstä mistään. Kaikki paprut/dokumentit on välittäjällä/maahantuojalla. Katsoin tänään uudestaan sopimuksen ja siinä sanotaan että tämä välittäjä/maahantuoja toimii asiamiehenä maksaen verot, katsastukset yms puolestani sekä allekirjoittaa kaikki asiapaperit puolestani. Kun kävin auton hakemassa niin se oli valmiiksi rekisteröitynä jne. Kauppakirjassa on vain sitten auton myyntihinta ilman mitään sen kummaisempia erittelyjä. Noh tänään katsoin sieltä tullin autoveropäätöksistä valmistenumeron perusteella autoni veropäätöksen. Veroa oli peritty 25,8%. Tällä uudella systeemillä veroksi olisi tullut n -2,5% vähemmän eli ei minun tapauksessa kaiketi isosta summasta ole kysymys. Periaateasia lähinnä.. :) Saa nyt nähdä lähdenkö tätä edes tämän enempää kyselemeenkään koska riitahan tuosta herkkään tulee ja summa on kuitenkin pieni.
Viimeksi muokannut Kari68, 20 Tammi 2015, 12:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jleinonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 08:18
Auto: F20 116i Sportline -11 + G31 520d M-Sport -18

Kari68 kirjoitti:Noh tänään katsoin sieltä tullin autoveropäätöksistä valmistenumeron perusteella autoni veropäätöksen. Veroa oli peritty 24,8%. Tällä uudella systeemillä veroksi olisi tullut n -2,5% vähemmän eli ei minun tapauksessa kaiketi isosta summasta ole kysymys. Periaateasia lähinnä.. :) Saa nyt nähdä lähdenkö tätä edes tämän enempää kyselemeenkään koska riitahan tuosta herkkään tulee ja summa on kuitenkin pieni.
Niin, eipä se useisiin tuhansiin helposti nouse jos ei ole noita vanhempia tapauksia. Itse laskin että parin a4:sen tulostamisella ja postimerkillä voi saada sen 500€ niin kannattaa laittaa valitusta.

Mutta eikös vuoden 11 tuonnista olisi pitänyt jo valittaa vuoden 2014 loppuun mennessä? Eli nyt on liian myöhäistä jos siitä ei ole valitettu.
Kari68
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 13:49

jleinonen kirjoitti:
Kari68 kirjoitti:Noh tänään katsoin sieltä tullin autoveropäätöksistä valmistenumeron perusteella autoni veropäätöksen. Veroa oli peritty 24,8%. Tällä uudella systeemillä veroksi olisi tullut n -2,5% vähemmän eli ei minun tapauksessa kaiketi isosta summasta ole kysymys. Periaateasia lähinnä.. :) Saa nyt nähdä lähdenkö tätä edes tämän enempää kyselemeenkään koska riitahan tuosta herkkään tulee ja summa on kuitenkin pieni.
Niin, eipä se useisiin tuhansiin helposti nouse jos ei ole noita vanhempia tapauksia. Itse laskin että parin a4:sen tulostamisella ja postimerkillä voi saada sen 500€ niin kannattaa laittaa valitusta.

Mutta eikös vuoden 11 tuonnista olisi pitänyt jo valittaa vuoden 2014 loppuun mennessä? Eli nyt on liian myöhäistä jos siitä ei ole valitettu.
No just selvisi tuolta "autotuonnin" sivuilta että takaraja olisi ollut tuo 31.12.2014. Aika nopsaan tuossa olisi pitänyt toimia kun se KHO:n päätöskin on kaiketi tullut vasta 19.12.2014. Noh elämä on :)
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Eiköhän ammattimainen autontuoja ole oikaisuvaatimuksen tehnyt. Mutta jos sopimuksessa, kauppakirjassa jne on kauppa sovittu veroineen päivineen (ts. kaupan kohteena on auto Suomen kilvissä, katsastettuna hintaan xxxxx euroa), niin eiköhän ne palautukset mene sinne välittäjän taskuun, ellei tuo hyvää hyvyyttään halua passata valuuttaa eteenpäin.

Jos kauppasopimus sanoo hinnaksi esim. xxxxx euroa + lopulliset verot tms, niin olisi ostajalla mahdollisuus ruinata osuutensa pois, kun lopullisia veroja oiotaan. Tällöin tosin välittäjällä ei todennäköisesti ole ollut intressiä tehdä oikaisuvaatimusta, koska rahaa ei omaan taskuun ole vaivasta tulossa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
JusaP
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 10 Maalis 2014, 19:38

Nyt näyttäisi olevan niin, että jos on ostanut auton joltain jobbarilta niin kannattaa selvittää onko kyseinen liike hakenut veropäätöksen ostajan vai liikkeen nimissä. Jos ostajan niin siinä tapauksessa voit hakea itse oikaisua. Asian voi selvittää soittamalla tulliin ja kysyä kuka on ollut verovelvollinen
Itsellä heräsi epäilys tästä kun sain kirjeen autoliikkeestä josta ostin autoni, että haluaisivat tehdä tämän oikaisun puolestani ja korvauksena ottaa puolet palautettavasta summasta. Olisivat tarvinneet siihen minulta valtakirjan.
Eli ei kannata mennä siihen ansaan, pienellä vaivalla saat koko palauksen itse.
Avatar
marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Syys 2012, 11:39

JusaP kirjoitti: Itsellä heräsi epäilys tästä kun sain kirjeen autoliikkeestä josta ostin autoni, että haluaisivat tehdä tämän oikaisun puolestani ja korvauksena ottaa puolet palautettavasta summasta.
Reilu peli!
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Mitäs noilla vanhemmille veropäätöksille voi tässä vaiheessa enää tehdä?
Avatar
marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Syys 2012, 11:39

Raimo Miettinen kirjoitti:Mitäs noilla vanhemmille veropäätöksille voi tässä vaiheessa enää tehdä?
2011 päätösten viimeinen myyntipäivä oli 31.12.2014. Sen jälkeen ei ole toivoa saada oikaisua.
Kari68
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 13:49

JusaP kirjoitti:Nyt näyttäisi olevan niin, että jos on ostanut auton joltain jobbarilta niin kannattaa selvittää onko kyseinen liike hakenut veropäätöksen ostajan vai liikkeen nimissä. Jos ostajan niin siinä tapauksessa voit hakea itse oikaisua. Asian voi selvittää soittamalla tulliin ja kysyä kuka on ollut verovelvollinen
Itsellä heräsi epäilys tästä kun sain kirjeen autoliikkeestä josta ostin autoni, että haluaisivat tehdä tämän oikaisun puolestani ja korvauksena ottaa puolet palautettavasta summasta. Olisivat tarvinneet siihen minulta valtakirjan.
Eli ei kannata mennä siihen ansaan, pienellä vaivalla saat koko palauksen itse.
Veropäätös on tehty tämän myyjän henkilökohtaiseen nimiin eli ei edes hänen autoliikkeensä nimiin. Ilmeisesti tämä myyjä kikkailee tällä tavalla välttämällä arvonlisäveron tuosta autoverosta. Noh minä en kuitenkaan sitä asiaa hyväksynyt että autovero muuttui 25,8%->23% heti meidän kaupanteon jälkeen enkä olisi itse oikeutettu saamaan tästä sentinsenttiä. Hän kuitenkin hinnoitteli ja minä maksoin autonhinnan tuon korkeamman veron mukaan. Tästä tuli nyt valitettavasti kuluttajariitalautakunta-asia eli sieltä tulee sitten päätös aikoinaan.
Wäinö
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -20
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Laitetaan nyt linkki ja copy & pastea tänne kun vastaavanlaiset infot näyttivät löytyvän btcf.fi foorumilta.
Alunperin ilmeisesti audi foorumilta ovat lähtöisin (oheinen linkki vaatii rekisteröinnin, mutta kenties kannattanee seurata ko aiheen tiimoita muutamaakin foorumia):

Kiitoksia Zeniitille bongaamisesta.

http://www.btcf.fi/forum/showpost.php?p ... tcount=913" onclick="window.open(this.href);return false;


Tässä yksi versio audi-foorumilta:

Autoveropäätösten valitusaika on kolme vuotta eli 31.12.2014 klo 16:15 vanhenevat vuonna 2011 tehdyt veropäätökset. Siksi on syytä toimia nopeasti, jos mielii saada rahojaan takaisin. Verot saa takaisin verovelvollinen eli se, joka ne on maksanutkin. Auton myöhemmällä myynniillä, paalaamisella tms. ei ole merkitystä.

Tässä erittäin lyhyet ohjeet siitä, mitä jokaisen kannattaa tehdä joulunpyhien aikana:

1. Kaiva esiin autoveropäätöksesi.

Jos ei löydy, niin:
- katso valmistenumero esim. Bilteman varaosahaulla auton rekisterinumeron perusteella: http://www.biltema.fi/fi/Autoosi-sop...ja-tarvikkeet/" onclick="window.open(this.href);return false;
- syötä valmisternumero Tullin arkistopalveluun, niin saat autoveropäätöksesi tiedot: http://asiointi.tulli.fi/mahtiintern...ietojenhaku.do" onclick="window.open(this.href);return false;

2. Selvitä auton 1. käyttöönottopäivä (ulkomailla) ja vertaa oheisen listan mukaisiin päivämääriin, josta kaivat ko. päivämäärän mukaisen veroprosentin:

a) ennen 2008 käyttöönotetut: bensa autot 29%, diiselit 30%.

b) 1.1.2008-31.3.2009 käyttöönotetut: käytössä oli verotus, jossa oli CO2-perusteinen autovero ja siihen päälle "ei-alv", joka ei kuitenkaan (kuten sitten tuli todistetuksi) ollut autoveroa. Näin ollen kyseisellä aikavälillä käyttööontetuissa autoissa on huomattavan alhainen autoveroprosentti. Taulukko löytyy

http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5480.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

c) 1.4.2009-31.3.2012 käyttöönotetut: edellisestä verotuksesta korjattiin tuo "ei-alv" kummajainen pois ja korotettiin autovero vastaavalla määrällä. Taulukko löytyy

http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5638.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

d) 1.4.2012 jälkeen käyttöönotetut: noudattaa nykyistä verotusta, taulukko

http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/...t/04401012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

3. Vertaa em. taulukoiden veroprosenttia veropäätöksessä käytettyyn veroprosenttiin. Jos taulukoiden % on pienempi, niin sinulta on kannettu liikaa veroa.

4. Kirjoitat valituksen. Halutessasi voit käyttää tätä äärimmäisen yksinkertaista, mutta toimivaa pohjaa:

"Muutoksenhaku autoveropäätökseen

Pyydän tullia oikaisemaan xx.xx.xxxx antamansa autoveropäätöksen xxxxxxxxxx, koskien autoani valmistenumero xxxxxx. KHO:n vuosikirjaratkaisun 2014:182 ja aikaisempien EU-tuomioistuimen ratkaisujen perusteella veroa määrättäessä on varmistettava, että Suomeen toisesta jäsenvaltiosta tuotavasta autosta ei peritä autoveroa enempää kuin Suomessa jo rekisteröidyissä autoissa on veroa jäljellä.

Kaikki laittomasti kannetut verot tulee palauttaa laillisine korkoineen tililleni xxxxxxx.

Sherwoodissa 19.12.2014

Alle Kirjoitus + osoitetietosi"

4. Lähetät tämän sisältöisen viestin tullin kirjaamoon: kirmo@tulli.fi

Mahdolliset liitteet ym. voi toimittaa myöhemmin postissa ja tullilla on velvollisuus pyytää täydentämään kirjelmää, jos siitä puuttuu jotain olennaista.

Muista, vain nopeasti toimimalla saat otettua kruunulta takaisin sen, mikä sinulle kuuluu!

http://www.audiclub.fi/audifinns/showpo ... tcount=879" onclick="window.open(this.href);return false;

---------------------------------------------------------------------------

Edit: Audi Clubin linkki päivitetty.
Ex: F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
Vastaa Viestiin