Mitä tekisit jos Suomen autovero poistuisi?
Jos autohankinnan budjettisi olisi esim. 50ke, mistä veron osuus nykyisin 10ke, niin miten käyttäisit tuon säästyvän 10ke? Käyttäisitkö yhä koko budjetin, ts. hankkisit kalliimman auton 50ke:lla? Vai hankkisitko saman auton nyt 40ke:lla ja säästäisit tai käyttäisit koko summan johonkin muuhun tarkoitukseen?
(Kysymys ei suoraan päde liisareilla ajaville, mutta mitä tekisit periaatteessa?)
Mitä tekisit jos autovero poistuisi?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Kysymys ei ole ihan noin yksiselitteinen.
Itse en ole viimeiseen 15 vuoteen maksanut autoistani mitään, koska ajan työmatka-ajoa valtavat määrät vuodessa ja käytän km-korvaukset auton ylläpitoon ja hankintaan.
Mikäli kilmometrikorvaukset pysyisivät samalla tasolla (mitä ne eivät varmastikaan tee), niin ostaisin kalliimman auton silmää räpäyttämättä. Mutta km-korvausten tiputtua samassa suhteessa, itselleni koko autoveron poisto olisi yhdentekevää.
Itse en ole viimeiseen 15 vuoteen maksanut autoistani mitään, koska ajan työmatka-ajoa valtavat määrät vuodessa ja käytän km-korvaukset auton ylläpitoon ja hankintaan.
Mikäli kilmometrikorvaukset pysyisivät samalla tasolla (mitä ne eivät varmastikaan tee), niin ostaisin kalliimman auton silmää räpäyttämättä. Mutta km-korvausten tiputtua samassa suhteessa, itselleni koko autoveron poisto olisi yhdentekevää.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Virheellinen logiikka. Ostohinta halpenee, käyttö kallistuu. Siis voi ostaa paljon kalliimman auton seisomaan siihen pihalle. Tai sit hankkii samankaltaisen auton kuin ennekin, ja käyttää veroista säästyneet eurot saman ajosuoritteen tekemiseen kuin ennekin, se kun tulee kallistumaan.///Marko kirjoitti:Käyttäisin yhä koko budjetin, eli ajaisin nykyistä paremmalla autolla samaan hintaan.
Ja mitä tulee vastauksena varsinaiseen aiheen otsikon kysymykseen: En mitään erikoista.
Ja aikaa sitten autonsa ostaneet siis maksaa verot kahteen kertaan, autoa ostaessa sekä tulevaisuudessa nousevina käyttömaksuina.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
911 - Näissä veroetu isommasta päästä.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
Hankinnan budjetti saattaisi jopa kasvaa, kun tietäisi saavansa enemmän vastinetta rahalle.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 80
- Liittynyt: 07 Syys 2013, 14:00
- Auto: F11 520d
Haeskelisin parempaa harrasteautoa nykyisin MX-5:n sijalle. Porsche 911:stä löytyy kiinnostavia versioita. Käyttöautona tyydyn nykyiseen tasoon ja laitan säästöt harrastepeliin.
Pahaa pelkään, että tuleva autoveromuutos ei tule olemaan aivan näin suoraviivainen. Jotain on joulun alla tulleen KHO:n ratkaisun vuoksi tehtävä, se on selvä.
Pahaa pelkään, että tuleva autoveromuutos ei tule olemaan aivan näin suoraviivainen. Jotain on joulun alla tulleen KHO:n ratkaisun vuoksi tehtävä, se on selvä.
- Hiace
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 782
- Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
- Auto: BMW M340i
- Paikkakunta: Joensuu
E92 M3
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
- Pitkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
- Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16 - Paikkakunta: Etelä-Suomi
997.1 GT3 Clubsport voisi olla hyvä ratarassiksi. Näitä näyttää aika sopuisasti saavan siihen nähden mitä GT3-mallisto tarjoaa kaiken kaikkiaan 997-kopassa. RS on vähän hintava vielä tällä erää etuihinsa nähden.Kuudensuora kirjoitti:911 - Näissä veroetu isommasta päästä.
Eräs halpis on Fefen 599. Näyttävä V12 ja iso valmistusmäärä, 100ke irtoaa. Onhan se iso raha, mutta vehjekin aika kuninkaallinen. 20-30tkm ajettuja on listat väärällään. Eivätkä ne mihinkään häviä, jos Suomen autovero muuttuu, siellä ne odottelee hakijaansa vaan.
Harrasteavona F430 Spider voisi olla jees, jos ilman kattoa haluaa mennä. Ihan riittävän ripeä ja tarjontaa kanssa vaikka kuinka paljon, hinnat ovat maltilliset.
Joku tuon tapainen esim.Pitkis kirjoitti:997.1 GT3 Clubsport voisi olla hyvä ratarassiksi. Näitä näyttää aika sopuisasti saavan siihen nähden mitä GT3-mallisto tarjoaa kaiken kaikkiaan 997-kopassa. RS on vähän hintava vielä tällä erää etuihinsa nähden.Kuudensuora kirjoitti:911 - Näissä veroetu isommasta päästä.
Eräs halpis on Fefen 599. Näyttävä V12 ja iso valmistusmäärä, 100ke irtoaa. Onhan se iso raha, mutta vehjekin aika kuninkaallinen. 20-30tkm ajettuja on listat väärällään. Eivätkä ne mihinkään häviä, jos Suomen autovero muuttuu, siellä ne odottelee hakijaansa vaan.
Harrasteavona F430 Spider voisi olla jees, jos ilman kattoa haluaa mennä. Ihan riittävän ripeä ja tarjontaa kanssa vaikka kuinka paljon, hinnat ovat maltilliset.
http://www.nettiauto.com/porsche/911/6917788" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 80
- Liittynyt: 25 Loka 2013, 17:22
Autoon käytettävä budjetti nousisi itselläni merkittävästi. Ostaisin Porsche Macanin tai X6:sen.
joo käyttö tullee kallistumaan kun valtio hakee jostain vajeen. mutta onko tilanne noinkaan yksinkertainen? Eikös isolle osalle auton vaihdossa ole kyse vanhan ja uuden välisestä välirahasta? Ja siitä vanhasta tuskin saa Laakkoselta tai yksityiseltäkään sitä mitä nyt jos uuden hinta tippuu 20 %?Havis kirjoitti:Virheellinen logiikka. Ostohinta halpenee, käyttö kallistuu. Siis voi ostaa paljon kalliimman auton seisomaan siihen pihalle. Tai sit hankkii samankaltaisen auton kuin ennekin, ja käyttää veroista säästyneet eurot saman ajosuoritteen tekemiseen kuin ennekin, se kun tulee kallistumaan.///Marko kirjoitti:Käyttäisin yhä koko budjetin, eli ajaisin nykyistä paremmalla autolla samaan hintaan.
Ja mitä tulee vastauksena varsinaiseen aiheen otsikon kysymykseen: En mitään erikoista.
Ja aikaa sitten autonsa ostaneet siis maksaa verot kahteen kertaan, autoa ostaessa sekä tulevaisuudessa nousevina käyttömaksuina.
- uudehkosta autosta vaihtavalle ei hirveää mullistusta koska väliraha pysyy jossain määrin samana tai varmaan hieman pienenee. Vanhemmissa autoissa veronalennuksen vaikutus auton arvoon varmaan pienenee eli sellaisesta vaihtavalle etu suurempi
- "ensimmäistä" autoa ts. ilman vaihdokkia hankkivalle täysimääräinen hyöty hankintahetkellä.
- leasing-autoilijoille verotusarvon pohjana olevan hankintahinnan aleneman kautta toki täysi hyöty, mutta kun käyttökulut kallistuvat jostain kohtaa abt. vastaavasti niin verotusarvon muut komponentit nousevat ja etu jäänee pieneksi. Ehkä käyttöedun määrä kasvaa jos verotuksen painopiste painottuu jatkossa autoverovajeen osalta vuosittaiseen käyttömaksuun kuten länsi-euroopassa yleisesti
tuo olemassa olevan autokannan arvonmuutoshan tässä on isoin peikko ilmeisten etujen vastapainoksi, jos haluaa sitten realisoida uudehkon auton johon on kohdistunu äkillinen arvonalennus ilman uuden hankintaa tilalle niin saattaapi olla kohtuuttomat velat monella vielä käsissä myynnin jälkeen..
Henkilökohtaisesti olisin voinut käyttää vajaan 15 k€ veron nykyisestä kulkupelistäni osin parempaan varusteluun ja osin johonkin ihan muuhun. Automallin valintaan tuolla ei kuitenkaan ainakaan tällä kertaa olisi ollut vaikutusta - ostin juuri sen auton sillä koneella ja vetotavalla kuin halusin.
Mulle siis autoveron poisto sopisi vallan mainiosti, mutta en ymmärrä veron poiston poliittisia perusteita. Eikös autoveron määrä ole nykyisin itsestä kiinni? Mä en ihan ymmärrä, miten sen poisto auttaisi auton ostossa, koska jo nyt voi ostaa autoja joissa veron määrä ei ole kuin n. 10% auton hinnasta. Näitä löytyy kaikista hintaluokista ja merkkivalikoimakin on todella laaja. Käsittääkseni autoveron poisto tukisi enemmän hyvätuloisia, varakkaita ihmisiä jotka voisivat ostaa Macanin tai X5:n mahdollisimman isolla koneella edukkaammin. Jos siis perusteena on edistää vähävaraisten auto-ostoa, niin aloitteen poliittinen pohja on mielestäni hieman hutera.
Mulle siis autoveron poisto sopisi vallan mainiosti, mutta en ymmärrä veron poiston poliittisia perusteita. Eikös autoveron määrä ole nykyisin itsestä kiinni? Mä en ihan ymmärrä, miten sen poisto auttaisi auton ostossa, koska jo nyt voi ostaa autoja joissa veron määrä ei ole kuin n. 10% auton hinnasta. Näitä löytyy kaikista hintaluokista ja merkkivalikoimakin on todella laaja. Käsittääkseni autoveron poisto tukisi enemmän hyvätuloisia, varakkaita ihmisiä jotka voisivat ostaa Macanin tai X5:n mahdollisimman isolla koneella edukkaammin. Jos siis perusteena on edistää vähävaraisten auto-ostoa, niin aloitteen poliittinen pohja on mielestäni hieman hutera.
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
- kokkopa1
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 331
- Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
- Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
- Paikkakunta: Uusimaa
Laskisin katkerana paljonko mun auton arvo tippui juuri, koska faktahan on, että korkealla verolla ostetuista autoista ei mitään muuta jäisi käteen, kuin arvonalennus. Samalla tavalla kalliilla verolla autonsa ostaneet joutuisivat uuden vuotuisen veron tai korkeampien polttoaineverojen maksajiksi, mitä uuden auton veromuutoksen jälkeen ostaneet.
Valtio haluaa oman vuotuisen verokertymänsä se on selvä enkä usko, että esim. vanhalla korkealla autoverolla autonsa ostaneita mitenkään siirtymäajalla vuotuisista maksuista armahdettaisiin. Käytännössä me maksaisimme kahteen kertaan autoveroa.
Voittajia tässä olisivat vaan ne, joilla on nyt arvoton auto tai ei autoa ollenkaan (ja aikovat sellaisen hankkia).
Valtio haluaa oman vuotuisen verokertymänsä se on selvä enkä usko, että esim. vanhalla korkealla autoverolla autonsa ostaneita mitenkään siirtymäajalla vuotuisista maksuista armahdettaisiin. Käytännössä me maksaisimme kahteen kertaan autoveroa.
Voittajia tässä olisivat vaan ne, joilla on nyt arvoton auto tai ei autoa ollenkaan (ja aikovat sellaisen hankkia).