Mitä tekisit jos autovero poistuisi?

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

Mitä tekisit jos Suomen autovero poistuisi?

Jos autohankinnan budjettisi olisi esim. 50ke, mistä veron osuus nykyisin 10ke, niin miten käyttäisit tuon säästyvän 10ke? Käyttäisitkö yhä koko budjetin, ts. hankkisit kalliimman auton 50ke:lla? Vai hankkisitko saman auton nyt 40ke:lla ja säästäisit tai käyttäisit koko summan johonkin muuhun tarkoitukseen?

(Kysymys ei suoraan päde liisareilla ajaville, mutta mitä tekisit periaatteessa?)
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Kysymys ei ole ihan noin yksiselitteinen.

Itse en ole viimeiseen 15 vuoteen maksanut autoistani mitään, koska ajan työmatka-ajoa valtavat määrät vuodessa ja käytän km-korvaukset auton ylläpitoon ja hankintaan.

Mikäli kilmometrikorvaukset pysyisivät samalla tasolla (mitä ne eivät varmastikaan tee), niin ostaisin kalliimman auton silmää räpäyttämättä. Mutta km-korvausten tiputtua samassa suhteessa, itselleni koko autoveron poisto olisi yhdentekevää.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Käyttäisin yhä koko budjetin, eli ajaisin nykyistä paremmalla autolla samaan hintaan.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

///Marko kirjoitti:Käyttäisin yhä koko budjetin, eli ajaisin nykyistä paremmalla autolla samaan hintaan.
Virheellinen logiikka. Ostohinta halpenee, käyttö kallistuu. Siis voi ostaa paljon kalliimman auton seisomaan siihen pihalle. Tai sit hankkii samankaltaisen auton kuin ennekin, ja käyttää veroista säästyneet eurot saman ajosuoritteen tekemiseen kuin ennekin, se kun tulee kallistumaan.

Ja mitä tulee vastauksena varsinaiseen aiheen otsikon kysymykseen: En mitään erikoista.

Ja aikaa sitten autonsa ostaneet siis maksaa verot kahteen kertaan, autoa ostaessa sekä tulevaisuudessa nousevina käyttömaksuina.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

911 - Näissä veroetu isommasta päästä.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

No tarkennetaan sitten että ajaisin nykyistä paremmalla erimerkkisellä autolla samaan hankintahintaan :)
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Hankinnan budjetti saattaisi jopa kasvaa, kun tietäisi saavansa enemmän vastinetta rahalle.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
herr Quandt
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 80
Liittynyt: 07 Syys 2013, 14:00
Auto: F11 520d

Haeskelisin parempaa harrasteautoa nykyisin MX-5:n sijalle. Porsche 911:stä löytyy kiinnostavia versioita. Käyttöautona tyydyn nykyiseen tasoon ja laitan säästöt harrastepeliin.

Pahaa pelkään, että tuleva autoveromuutos ei tule olemaan aivan näin suoraviivainen. Jotain on joulun alla tulleen KHO:n ratkaisun vuoksi tehtävä, se on selvä.
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

E92 M3 :drink:
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Kuudensuora kirjoitti:911 - Näissä veroetu isommasta päästä.
997.1 GT3 Clubsport voisi olla hyvä ratarassiksi. Näitä näyttää aika sopuisasti saavan siihen nähden mitä GT3-mallisto tarjoaa kaiken kaikkiaan 997-kopassa. RS on vähän hintava vielä tällä erää etuihinsa nähden.

Eräs halpis on Fefen 599. Näyttävä V12 ja iso valmistusmäärä, 100ke irtoaa. Onhan se iso raha, mutta vehjekin aika kuninkaallinen. 20-30tkm ajettuja on listat väärällään. Eivätkä ne mihinkään häviä, jos Suomen autovero muuttuu, siellä ne odottelee hakijaansa vaan.

Harrasteavona F430 Spider voisi olla jees, jos ilman kattoa haluaa mennä. Ihan riittävän ripeä ja tarjontaa kanssa vaikka kuinka paljon, hinnat ovat maltilliset.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Pitkis kirjoitti:
Kuudensuora kirjoitti:911 - Näissä veroetu isommasta päästä.
997.1 GT3 Clubsport voisi olla hyvä ratarassiksi. Näitä näyttää aika sopuisasti saavan siihen nähden mitä GT3-mallisto tarjoaa kaiken kaikkiaan 997-kopassa. RS on vähän hintava vielä tällä erää etuihinsa nähden.

Eräs halpis on Fefen 599. Näyttävä V12 ja iso valmistusmäärä, 100ke irtoaa. Onhan se iso raha, mutta vehjekin aika kuninkaallinen. 20-30tkm ajettuja on listat väärällään. Eivätkä ne mihinkään häviä, jos Suomen autovero muuttuu, siellä ne odottelee hakijaansa vaan.

Harrasteavona F430 Spider voisi olla jees, jos ilman kattoa haluaa mennä. Ihan riittävän ripeä ja tarjontaa kanssa vaikka kuinka paljon, hinnat ovat maltilliset.
Joku tuon tapainen esim.

http://www.nettiauto.com/porsche/911/6917788" onclick="window.open(this.href);return false;
legionofboom
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 80
Liittynyt: 25 Loka 2013, 17:22

Autoon käytettävä budjetti nousisi itselläni merkittävästi. Ostaisin Porsche Macanin tai X6:sen.
Avatar
hege
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 172
Liittynyt: 27 Loka 2012, 10:44
Auto: G30 530e Luxury Line
Paikkakunta: Espoo

Ostaisin hienomman auton nykyisellä hankintahinnalla.
Ex: F10 530d M Sport, E90 LCI 320d
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

Antti O
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 163
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 09:58

Kelpais itelle ihan hyvin..
BMW-vikakoodinlukua, vikakoodien nollausta, livedataa ja koodausta.
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

Samoilla linjoilla kuin hege, nykyisellä hankintahinnalla paremmin varusteltu auto. Jos hankintahinta olisi alempi, mutta jos käyttö kalliimpi kuin nyt niin what´s the point?
Ex: E60/F10
bvz9
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 05 Huhti 2015, 00:39

Havis kirjoitti:
///Marko kirjoitti:Käyttäisin yhä koko budjetin, eli ajaisin nykyistä paremmalla autolla samaan hintaan.
Virheellinen logiikka. Ostohinta halpenee, käyttö kallistuu. Siis voi ostaa paljon kalliimman auton seisomaan siihen pihalle. Tai sit hankkii samankaltaisen auton kuin ennekin, ja käyttää veroista säästyneet eurot saman ajosuoritteen tekemiseen kuin ennekin, se kun tulee kallistumaan.

Ja mitä tulee vastauksena varsinaiseen aiheen otsikon kysymykseen: En mitään erikoista.

Ja aikaa sitten autonsa ostaneet siis maksaa verot kahteen kertaan, autoa ostaessa sekä tulevaisuudessa nousevina käyttömaksuina.
joo käyttö tullee kallistumaan kun valtio hakee jostain vajeen. mutta onko tilanne noinkaan yksinkertainen? Eikös isolle osalle auton vaihdossa ole kyse vanhan ja uuden välisestä välirahasta? Ja siitä vanhasta tuskin saa Laakkoselta tai yksityiseltäkään sitä mitä nyt jos uuden hinta tippuu 20 %?
- uudehkosta autosta vaihtavalle ei hirveää mullistusta koska väliraha pysyy jossain määrin samana tai varmaan hieman pienenee. Vanhemmissa autoissa veronalennuksen vaikutus auton arvoon varmaan pienenee eli sellaisesta vaihtavalle etu suurempi
- "ensimmäistä" autoa ts. ilman vaihdokkia hankkivalle täysimääräinen hyöty hankintahetkellä.
- leasing-autoilijoille verotusarvon pohjana olevan hankintahinnan aleneman kautta toki täysi hyöty, mutta kun käyttökulut kallistuvat jostain kohtaa abt. vastaavasti niin verotusarvon muut komponentit nousevat ja etu jäänee pieneksi. Ehkä käyttöedun määrä kasvaa jos verotuksen painopiste painottuu jatkossa autoverovajeen osalta vuosittaiseen käyttömaksuun kuten länsi-euroopassa yleisesti

tuo olemassa olevan autokannan arvonmuutoshan tässä on isoin peikko ilmeisten etujen vastapainoksi, jos haluaa sitten realisoida uudehkon auton johon on kohdistunu äkillinen arvonalennus ilman uuden hankintaa tilalle niin saattaapi olla kohtuuttomat velat monella vielä käsissä myynnin jälkeen..
Merikotka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 16 Maalis 2014, 19:33
Auto: V60 T8

Henkilökohtaisesti olisin voinut käyttää vajaan 15 k€ veron nykyisestä kulkupelistäni osin parempaan varusteluun ja osin johonkin ihan muuhun. Automallin valintaan tuolla ei kuitenkaan ainakaan tällä kertaa olisi ollut vaikutusta - ostin juuri sen auton sillä koneella ja vetotavalla kuin halusin.

Mulle siis autoveron poisto sopisi vallan mainiosti, mutta en ymmärrä veron poiston poliittisia perusteita. Eikös autoveron määrä ole nykyisin itsestä kiinni? Mä en ihan ymmärrä, miten sen poisto auttaisi auton ostossa, koska jo nyt voi ostaa autoja joissa veron määrä ei ole kuin n. 10% auton hinnasta. Näitä löytyy kaikista hintaluokista ja merkkivalikoimakin on todella laaja. Käsittääkseni autoveron poisto tukisi enemmän hyvätuloisia, varakkaita ihmisiä jotka voisivat ostaa Macanin :thuup: tai X5:n mahdollisimman isolla koneella edukkaammin. Jos siis perusteena on edistää vähävaraisten auto-ostoa, niin aloitteen poliittinen pohja on mielestäni hieman hutera.
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
Avatar
kokkopa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
Paikkakunta: Uusimaa

Laskisin katkerana paljonko mun auton arvo tippui juuri, koska faktahan on, että korkealla verolla ostetuista autoista ei mitään muuta jäisi käteen, kuin arvonalennus. Samalla tavalla kalliilla verolla autonsa ostaneet joutuisivat uuden vuotuisen veron tai korkeampien polttoaineverojen maksajiksi, mitä uuden auton veromuutoksen jälkeen ostaneet.

Valtio haluaa oman vuotuisen verokertymänsä se on selvä enkä usko, että esim. vanhalla korkealla autoverolla autonsa ostaneita mitenkään siirtymäajalla vuotuisista maksuista armahdettaisiin. Käytännössä me maksaisimme kahteen kertaan autoveroa.

Voittajia tässä olisivat vaan ne, joilla on nyt arvoton auto tai ei autoa ollenkaan (ja aikovat sellaisen hankkia).
Vastaa Viestiin