Löysin viime vuosituhannella lasten ollessa hiekkalaatikkoiässä hiekan seasta lekarilta tuollaisen. Oikea arkeologinen löytö.
Tosiasiassa kokeilin Lumia930 kameraa lähietäisyydeltä. Tarkennus vielä hakusessa, sävyn säädöt mielestäni kohdallaan.
Valokuvaus-ketju
Laitetaas tänne pari kuvaa, tuli hieno testipäivä itselle kameran suhteen tässä SUAn talvipäivä tapahtumassa.
Kamerana käytin tällä kertaa noin 10v vanhaa Canonin 350Dtä ja kuvasin koko päivän tällä ilmailukuvaukseen hankitulla putkella testimielessä.
Kyllähän minä nämä jutut tiesin, mutta käytännön kokemus on se mikä oikeasti avaa ajatukset ihan täysin kun kuvataan liikkuvaa kohdetta.
F5,6 ja suljinaika 1/320. Ei tuosta kyllä nää mitenkään, että kohde liikkuu. Eli kuva on epäonistunut, joskin muuten ihan hyvä tietenkin.
F5.0 ja 1/400
F14 ja suljinaika 1/40, alkaa jo näyttämään paremmalta.
F16 ja 1/50
F16 ja 1/50
Tietenkään kaukaa ei voi sitten kuvatakkaan 1/40 asetuksilla, joten siinä pitää sitten taas pohtia, että missä kohtaa kuva enää onnistuu kun kohteeseen joudutaan laittamaan kaikki peliin milleissä.
F5,6 ja 1/800 / 400mm.
Eli kyllä se vanha totuus tuli taas selväksi tässä tapahtumassa.
- Kameran rungon hinnalla ei ole mitään merkitystä, oli se uusi tai ei. Ei merkitystä. AInoa asia, mistä näkee vanhan tekniikan on kohina jopa ISO200:lla.
- Kokemus opettaa eniten, ei teoria.
Kamerana käytin tällä kertaa noin 10v vanhaa Canonin 350Dtä ja kuvasin koko päivän tällä ilmailukuvaukseen hankitulla putkella testimielessä.
Kyllähän minä nämä jutut tiesin, mutta käytännön kokemus on se mikä oikeasti avaa ajatukset ihan täysin kun kuvataan liikkuvaa kohdetta.
F5,6 ja suljinaika 1/320. Ei tuosta kyllä nää mitenkään, että kohde liikkuu. Eli kuva on epäonistunut, joskin muuten ihan hyvä tietenkin.
F5.0 ja 1/400
F14 ja suljinaika 1/40, alkaa jo näyttämään paremmalta.
F16 ja 1/50
F16 ja 1/50
Tietenkään kaukaa ei voi sitten kuvatakkaan 1/40 asetuksilla, joten siinä pitää sitten taas pohtia, että missä kohtaa kuva enää onnistuu kun kohteeseen joudutaan laittamaan kaikki peliin milleissä.
F5,6 ja 1/800 / 400mm.
Eli kyllä se vanha totuus tuli taas selväksi tässä tapahtumassa.
- Kameran rungon hinnalla ei ole mitään merkitystä, oli se uusi tai ei. Ei merkitystä. AInoa asia, mistä näkee vanhan tekniikan on kohina jopa ISO200:lla.
- Kokemus opettaa eniten, ei teoria.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Aika hyvät. Mitä eroa on etuvedolla ja takavedolla? Ks. kuva 3 vs kuva 4
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Joo, kävin tuon ääsykkösen kyydissä mutkaradalla ja kyllä kuskilla oli auto hallussa melkoisen kelvokkaasti, vaikka pari kertaa ajolinja vähän lipsahtikin. Myönnettäköön toki, että ns. yleisömutka ei ollut ihan helpoimmassa kunnossa.
Tapahtumakuvista (ei Samin vaan omasta kamerastani kaivetuista, jotka napsi eräs toinen toveri kun itse olin radalla) huomaan kyllä omankin etuvetotaustan takavedolla ajellessa - radalla tuntuu että luistokulmaa on muka melkoisesti, mutta kuvasta näkyy ettei kovin paljoa ihan sivuttain tullut oltua. Hauskaa oli silti, kuten jääradalla aina
Bemarilla on jäärata vielä kokeilematta, parin viikon päästä olisi tarkoitus päästä tyypittämään xDriveä ihan kunnolla.
...ja kun kerran ketju on valokuvausketju, niin kaverin Iguana (Otto-Taisto, 14v), olkaapa hyvät - like a boss:
Tapahtumakuvista (ei Samin vaan omasta kamerastani kaivetuista, jotka napsi eräs toinen toveri kun itse olin radalla) huomaan kyllä omankin etuvetotaustan takavedolla ajellessa - radalla tuntuu että luistokulmaa on muka melkoisesti, mutta kuvasta näkyy ettei kovin paljoa ihan sivuttain tullut oltua. Hauskaa oli silti, kuten jääradalla aina
Bemarilla on jäärata vielä kokeilematta, parin viikon päästä olisi tarkoitus päästä tyypittämään xDriveä ihan kunnolla.
...ja kun kerran ketju on valokuvausketju, niin kaverin Iguana (Otto-Taisto, 14v), olkaapa hyvät - like a boss:
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aivan, paras hinta/laatusuhde taitaa olla noissa hinnat alkaen peilidigijärkkäreissä pakettizoomilla, ja siihen kaveriks edullinen pitkä polttovälin zoomi. Jalusta ehkä vielä siihen kaveriks.Samiaal kirjoitti:Eli kyllä se vanha totuus tuli taas selväksi tässä tapahtumassa.
- Kameran rungon hinnalla ei ole mitään merkitystä, oli se uusi tai ei. Ei merkitystä. AInoa asia, mistä näkee vanhan tekniikan on kohina jopa ISO200:lla.
- Kokemus opettaa eniten, ei teoria.
Kääntyvä takanäyttö ja suorakatselutarkennus on hyvä jos kuvaa paljon niin ettei kameraa voi pitää kasvoilla (väkijoukon päiden yli tms.). Mitä uudempi runko sen enempi pikseleitä (niin bruttona kuin per neliömilli). Tosin pikseleiden määrä ei vielä takaa hyvän kuvan ottamista. Samoin tarkennusautomatiikan toiminta on uudemmissa yleensä kehittyneempi ja nopeempi.
Rungon hintaa lisäämällä saa lähinnä lehtipainossa tarvittavia lisäominaisuuksia sekä mahdollisesti mekaanista tukevuutta.
Optiikan lisähinnalla puolestaan saa pääasiassa lisää valovoimaa suhteessa polttoväliin, sekä ehkä lisää terävyyttä. Jos siitä on valmis tinkimään säästää hyvässä lykyssä tonnikaupalla kahisevaa. Hiupputerävyyttä ei tartte jos ei ala julkaisemaan kuviaan osasuurennoksina lehtikuva laadulla. Näin foorumeille riittää vähempikin.
Ja vakaajahan löytyy nykyään joka laatikosta.
Viimeksi muokannut Havis, 16 Helmi 2015, 09:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tuossa yhdessä kuvassa puskee kyllä kun amatörillä, tai sitten radalla oli tosi ennakoimattoman liukas kohta. Eturenkaiden kääntökulma suhteessa ajolinjaan on kyllä lähinnä häpeällisen suuriSamiaal kirjoitti:Toi S1:nen oli nelivetonen, mutta takavedolla tuntui olevan kuljettajien puolesta aika hauskaa.
Tosin tuo S1:sen kuljettaja osasi ihan oikeasti viedä tuota autoa. Ja lujaa.
Eikä tuo takavedonkaan luisuun saaminen vielä kerro itsessään kaikkea ajohallinnasta. Jos kaikki "driftaaminen" tapahtuu joka kaarteen jätössä, on kyseessä vain ongelman hätäkorjauksesta ja auto vie miestä eikä toisinpäin niinkuin pitäis. Jos taas perän laittaa irti jo kaarteen alussa, ja senkin kohtuullisen loivassa kulmassa koko kaarteen ajan, voi jo puhua auton hallinnasta.
Mutta tämä olikin valokuvaus ketju, laitetaan loput ajokurssi ohjeet muualle
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Tämä:
300mm, f/10, 1/5000s, ISO 4000, etäisyys ~100m, kohteen nopeus arviolta 230km/h:
Sama kuva suoraan kamerasta: http://www.zbxt.net/~aero/300mm.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Etenkin isommassa kuvassa näkyy optiikan tuoma pehmeys, joka tyypillisesti korostuu pitkässä päässä. Lyömällä (reilusti) lisää euroa tiskiin saisi samalle polttovälille parempaa piirtokykyä.
...ja tämä:Havis kirjoitti: Aivan, paras hinta/laatusuhde taitaa olla noissa hinnat alkaen peilidigijärkkäreissä pakettizoomilla, ja siihen kaveriks edullinen pitkä polttovälin zoomi. Jalusta ehkä vielä siihen kaveriks.
...liittyvät tukevasti toisiinsa. Yleisesti ottaen rungon mukana myytävä pakettizoomi, sen enempää kuin edullinen muukaan zoom-putki ei piirrä niin tarkasti, että rungosta loppuisi resoluutio kesken. Edulliseksi esimerkiksi voitaneen laskea meikäläisen n. 500e maksanut 70-300mm putki, jonka piirtokyky ei ole lähelläkään D7100 -rungon tasoa.Havis kirjoitti: Mitä uudempi runko sen enempi pikseleitä (niin bruttona kuin per neliömilli). Tosin pikseleiden määrä ei vielä takaa hyvän kuvan ottamista.
300mm, f/10, 1/5000s, ISO 4000, etäisyys ~100m, kohteen nopeus arviolta 230km/h:
Sama kuva suoraan kamerasta: http://www.zbxt.net/~aero/300mm.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Etenkin isommassa kuvassa näkyy optiikan tuoma pehmeys, joka tyypillisesti korostuu pitkässä päässä. Lyömällä (reilusti) lisää euroa tiskiin saisi samalle polttovälille parempaa piirtokykyä.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Olikin niin kiva keli, että piti käydä vähän räpsimässä. Jos kiinnostaa, niin mukana oli Nikon D7100 ja Nikkor AF-S 16-85mm 1:3.5-5.6G ED DX. Pari kuvaa on oikaistu ja sen vuoksi cropattu ja rekkarikilvet on pimennetty sekä kuvat tietty galleriaan pienennetty ja leimattu, mutta muuten ovat suoraan kamerasta (värit, kontrastit jne).
50mm, f/16, 15s, ISO100:
30mm, f/9, 15s, ISO800:
31mm, f/13, 15s, ISO800:
50mm, f/16, 15s, ISO100:
30mm, f/9, 15s, ISO800:
31mm, f/13, 15s, ISO800:
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aika pienellä aukolla ja pitkällä valotusajalla olet kuvannut ja vielä iso 800 parissa kuvassa. Kokeilitko isommalla aukolla/lyhyemmällä ajalla ja pienemmällä isolla. Saattaisi vähentää kohinaa. Vaikka netissä katseltaessa tietysti melko samantekevää.Aero kirjoitti: 50mm, f/16, 15s, ISO100:
30mm, f/9, 15s, ISO800:
31mm, f/13, 15s, ISO800:
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Valotusaika on melko harkittu, se on riittävän pitkä että kamera ajaa differentiaalisen kohinanpoiston ja antaa kuviin muutenkin tunnelmaa. Tuon rungon kohina ei kokemuksen mukaan paljoa muutu ISO100 - ISO3200 -välillä (ISO4000 nousee hieman, siitä ylöspäin radikaalisti), eli käytännön vaikutus noiden kuvien herkkyysasetuksella on lähinnä aukon valintaan, jolla puolestaan saa haettua syväterävyyttä. Isommalla aukolla taustat olisivat blurraantuneet, mikä ei ollut tavoitteena.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
Rungoilla/kennoilla on paljonkin eroa juurikin tuon kohinan suhteen. Omaan silmään häiritseväksi kohina muodostui aiemmalla 7D rungolla n. ISO800 kohdalla. Uudemmalla D750 rungolla samanlaista kohinaa tulee vastaan vasta n. 6400:n kohdalla. Eli pelivaraa valotusajalle tai aukolle tulee kivasti lisää.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
No joo tää on niin tätä, että mitä kuvilta haluaa. Pienoismalleja olen kuvannut F22 ja pitkillä valotusajoilla, tai no sekunnista useampaan kun valaistus on ollut kunnossa. Mutta niin saa koko auton teräväksi.
Se on tosiaan ihan mitä kuvilta haluaa, mutta yökuvauksessa jalusta on kyllä hyvä juttu. ISO100 päällle vaan ja sitten kokeileemaan.
Se on tosiaan ihan mitä kuvilta haluaa, mutta yökuvauksessa jalusta on kyllä hyvä juttu. ISO100 päällle vaan ja sitten kokeileemaan.
- Pitkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
- Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16 - Paikkakunta: Etelä-Suomi
Halukkaat voivat katsella messukuvia alla mainitulta sivulta:
http://pitkajarvimedia.pictures.fi/kuvat/Geneva+2015/" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW:n kuvat menevät muualle, joten niitä ei nyt paljon ole mukana. Tosin ei siellä mitään dramaattista ollut näytilläkään.
BMW:n lehdistötilaisuudesta nappasin videon jakoon kuitenkin
https://www.youtube.com/watch?v=11ri34z ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pitkajarvimedia.pictures.fi/kuvat/Geneva+2015/" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW:n kuvat menevät muualle, joten niitä ei nyt paljon ole mukana. Tosin ei siellä mitään dramaattista ollut näytilläkään.
BMW:n lehdistötilaisuudesta nappasin videon jakoon kuitenkin
https://www.youtube.com/watch?v=11ri34z ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Noniin kiitoksia paljon kuvista. Geneveen olisi ollut hienoa mennä. Etenkin kun sielä oli vähän yllättäenkin F1 GT paikalla. Auto,joka on ollut vuosikymmenen McLarenin seinien sisällä, tuotiin ekan kerran sitten 1997 vuoden Brysselin Dream Car Show:hun pari vuotta sitten. Ilmestyi Tukholmaan myymälän avajaisiin viime vuonna ja on nyt taas Genevessä. Auto, jonka missasin viikolla viime vuonna. Eli kolme kappaletta tehty F1 GT Longtail, luokittelu versio 1997 FIA GT1 sarjaan, jonne McLaren panosti viimisen kautensa tehtaan tuella ajattaen BMW MOtorsportilla sekä GULF Davidoff tiimillä sekä parilla yksityisellä F1 GTR Longtaileja.Pitkis kirjoitti:Halukkaat voivat katsella messukuvia alla mainitulta sivulta:
http://pitkajarvimedia.pictures.fi/kuvat/Geneva+2015/" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW:n kuvat menevät muualle, joten niitä ei nyt paljon ole mukana. Tosin ei siellä mitään dramaattista ollut näytilläkään.
Tätä F1 GTtä tehtiin tosiaan vaan 3 kappaletta, hintaa voi vaan arvailla mitä se on, mikäli näistä 2 muualla olevaa tulisivat myyntiin.
Muita havantoja; Aventador SV, painoa tiputettu liian vähän; mutta 4 putkea takana oli kiva ylätys. Audin R8, pliisuksi vetää mielen. Ei kyllä kovin kummonen esitys ole tuo. Bugatti no joo....ei kommentoida sitä ja sitten tuo Rolssi - vaan suihku ja wc puuttuu. Porschet ihan jees hyvä että pitävät tätä ratahommaa kunnossa uusissakin malleissa.
488 GTB, turbo....voi voi sentään. Maailma muuttuu nyt vähän turhan paljon taas.
Bentley erottuu massasta jatkossakin ja tuo 400kmh Kööninki, joo....o.
Aston Martin oli poikkevan piristävä tämä Le Mans laite. Toivotaan, että on nopea myös!
No ainakin HS:n mukaan nää myy paremmin kuin ikinä nämä superautot sun muut uskomatonta kyllä. Silit jos pitäs valita, niin tallissa ois Lotus Seven, Lamborghini Miura sekä katukilpinen F1 GTR shortail.