Tässä pari iPhonella napattua instagram räpsyä.
Pitäisi kyllä hommata kunnon järkkärisetuppi, vaikkakin tuolla luurin kamerallakin on pärjännyt ihan hyvin.
Valokuvaus-ketju
- rBoost
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 60
- Liittynyt: 15 Helmi 2012, 12:23
- Auto: Porsche Cayman S '14
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Saab 9000 turbo '85
Saab 900 '86
Saab 900 '94
Saab 9-3 SS 2,8TS V6 Aero '07
BMW e92 320dA Coupé '08
BMW f20 125dA M-Sport '12
BMW e92 M3 DCT Coupé '10
BMW f20 M140i xDrive '16
Porsche Cayman S '14
Saab 900 '86
Saab 900 '94
Saab 9-3 SS 2,8TS V6 Aero '07
BMW e92 320dA Coupé '08
BMW f20 125dA M-Sport '12
BMW e92 M3 DCT Coupé '10
BMW f20 M140i xDrive '16
Porsche Cayman S '14
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 749
- Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
- Auto: G30 520dA xDrive luxuryline
Kokeillaas vähän hillitympää. Tässäkin olen käyttänyt HDR-tekniikkaa, mutta vinkeistä oppineena paljon hillitymmin. Kuten sanoin vasta opettelen tätä uutta juttua. Olen pyrkinyt aiemmin tekemään liian "taiteellisia" noista hdr-kuvista ja ikäänkuin hakenut niihin efektiä että ne näyttäisivät jotenkin enemmän piirroksilta ta maalauksilta kuin valokuvilta. Siksi ehkä nuo aiemmat kuvaharjoituksen ovat menneet överiksi. Mutta eri efektejä on mielenkiintoista kokeilla. Olen kuitenkin myös "luomukuvien" kannattaja ja pyrin ennemmin kameran säädöillä tekemään kuvista haluamani (näin yleensä teenkin) kuin muuttaisin sitä radikaalisti käsittelyssä. Tätä hdr:ää on kyllä ollut ihan kiva kokeilla ja säätää kuvia todella erilaisiksi verrattuna alkuperäiseen. Kokeiluksi tämä varmaankin vain jää ja otan jatkossakin ns. "luomukuvia", joita korkeintaan käsittelen rajauksien ja kontrastien ym. suhteen jos tarvetta on.
Kamerana näissä on sama: Järkkäri Canon EOS 5D Mark III, Canon EF 24-70mm objektiivilla, EW-88C vastavalosuojalla ja Manfrotton 057 CARBONF TRIPOD 4 SEC GEAR - Kolmijalka.
Ja utelijaiden harmiksi voin kertoa, että jätän jatkossakin aina nettiin laittamistani kuvista auton rekkarin peittoon. Ihan yksityisyyteni vuoksi ja haluan pysytellä anonyymina, ei kai se väärin ole? .
Kamerana näissä on sama: Järkkäri Canon EOS 5D Mark III, Canon EF 24-70mm objektiivilla, EW-88C vastavalosuojalla ja Manfrotton 057 CARBONF TRIPOD 4 SEC GEAR - Kolmijalka.
Ja utelijaiden harmiksi voin kertoa, että jätän jatkossakin aina nettiin laittamistani kuvista auton rekkarin peittoon. Ihan yksityisyyteni vuoksi ja haluan pysytellä anonyymina, ei kai se väärin ole? .
- Hiace
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 782
- Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
- Auto: BMW M340i
- Paikkakunta: Joensuu
Huomattavasti parempi, auton muodot erottuu ja valoisuus tasapainossa. Seuraavaksi kannattaa kokeilla, missä kulmassa auto näyttää hyvältä. Itse tykkään tämäntyyppisissä kuvissa ottaa enemmän kylkeä mukaan, jos ei ole mitään erityistä syytä. Esim. jos autossa erikoiset vanteet tai stance, niin tällaiselle kuvakulmalle vois olla perusteita. Ja myös taustaa kannattaa miettiä, suomalainen metsä ja nurmi ei aina ole autolle edullisin tausta
Ps.kilpi tai ei, minusta ihan sama
Ps.kilpi tai ei, minusta ihan sama
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 749
- Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
- Auto: G30 520dA xDrive luxuryline
Hyviä vinkkejä taas . Innostuin eilen vähän kuvailemaan autoa kun sain nuo uudet rimssit alle. Tosiaan kuvakulmaa olen monesti hakenut ja kokeillut eri kulmista, mutta jotenkin nuo etupään kuvat olen mieltänyt parhaiksi juuri ottamastani kuvakulmasta. Tuossa ikäänkuin saa auton peräosaa näyttämään "muhkeammalta" kun auton takaprofiili menee taustaa vasten ja vielä lisänä tuo sivupeili pitää aina olla peräpään ääriviivojen tasolla. Tämä on aina vähän tämmöistä kikkailua ja auto on kyllä mielestäni todella haastava kuvattava varsinkin jos haluaa jotain näyttävyyttä ja tyyliä kuvaan. Autokuvauksessa myös mielikuvitusta saa käyttää runsaasti, juuri esim. noiden mainitsemiesi taustojen osalta.
Ääh, Pitää lähteä sinne luontoon räpsimään se on paljon yksinkertasempaa puuhaa.
Mun mielestä hiace nuo sun kuvat ovat erittäin onnistuneita. Sä osaat kuvata !
Ääh, Pitää lähteä sinne luontoon räpsimään se on paljon yksinkertasempaa puuhaa.
Mun mielestä hiace nuo sun kuvat ovat erittäin onnistuneita. Sä osaat kuvata !
- CLiK
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 372
- Liittynyt: 24 Maalis 2011, 20:18
- Auto: E61 LCI
+ 987 + w450
Monesti aikalailla tuuripeliä, että sattuu oikeaan paikkaan oikealla hetkellä. Kannattaa tosiaan kokeilla kaikenlaisia kulmia ja muistaa, että johonkin taustaan saattaa toimia joku kuvakulma, jota ei ole saanut istumaan missään muualla. Yläviistosta on löytynyt joskus yllävän hyviä osumia.Mosku kirjoitti:...Tosiaan kuvakulmaa olen monesti hakenut ja kokeillut eri kulmista, mutta jotenkin nuo etupään kuvat olen mieltänyt parhaiksi juuri ottamastani kuvakulmasta. Tuossa ikäänkuin saa auton peräosaa näyttämään "muhkeammalta" kun auton takaprofiili menee taustaa vasten ja vielä lisänä tuo sivupeili pitää aina olla peräpään ääriviivojen tasolla. Tämä on aina vähän tämmöistä kikkailua ja auto on kyllä mielestäni todella haastava kuvattava varsinkin jos haluaa jotain näyttävyyttä ja tyyliä kuvaan. Autokuvauksessa myös mielikuvitusta saa käyttää runsaasti, juuri esim. noiden mainitsemiesi taustojen osalta. ...
Tässä seuraava. Loppusyksyistä Krunikkaa/Hakaniemeä aamuauringossa. Setin ongelma oli, että aamuaurinko paistoi matalalta ja auto jäi varjoon. Tausta piti saada valottumaan just sellaisena kuin se silmään paikanpäällä tarttuu. Parhaita kohteita siis HDR:lle. Ylivalotettu näpsy autosta ja toinen normivalotettu taustaa varten.
ex. E63 650i, E88 125i
- Raimo Miettinen
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 753
- Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
- Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da
Jos saa jotain kommenttia heittää niin taustaan kannattaa myös kiinnittää huomiota. Nyt kuvassa laaja terävyysalue nostaa taustan näkyviin myös auton ympäriltä. Näin ollen auto ei nouse suhteessa esiin kuvasta. On siis huomioitava miten auto nousee kuvassa pääosaan. Taustassa kannattaa miettiä ettei mitkään antennimastot, valaisinpylväät tai savupiiput "kasva auton katolta". Kuvassa pienenä virheenä on tuulilasin alareunasta sojottava "tykinpiipun näköinen" palkki. Lisäksi parkkiruutujen viivoja olisin hyödyntänyt jotenkin toisin (auton toisin). Pienellä kuvakulman vaihdolla: kuvaaja liikkuu oikealle tai vasemmalle, polvistuu alemmassa tai jos mahdollista nousee ylemmäs (prolla a-tikkaat mukana?). Tässä kuvassa olisi jos mahdollista noussut hieman ylemmäs niin, että katonlinjan taustalla olisi ollut vain vesistö tai asvalttia. Vesistö ja asvaltti ovat vähemmän yksityiskohtia sisältävänä rauhoittamassa auton ympäristöä. (Toisaalta autokuvauksessa perusvarma ratkaisu on kuvata kylkilinjan korkeudelta. Suorilta jaloin napattu kuva on yleensä tasapaksu ja tylsä.) Lisäksi auton olisin ehkä ajanut hieman toisin ja renkaat joko suoraan tai varovasti vasemmalle käännettyinä. Nyt auton "liike" kuvassa suuntautuu pois päin kuvasta. (Perussääntönä: valokuvassa pysäköidyllekin auton "liikkeelle" kannattaa jättää tilaa auton keulan puolelle enemmän ja perän puolelle vähemmän.)CLiK kirjoitti:
Taustan hallitsemiseen auttaa paljon, että suurentaa objektiivin aukkoa jolloin tausta sumentuu eikä yksityiskohdat pääse häiritsemään. Helppo ratkaisu. Toisaalta jos haluaa taustan teräväksi kuten oletan tässäkin olleen kyse hienosta kaupunkimaisemasta johtuen niin taustan kanssa täytyy sitten vain olla tarkempana. Kun taustan värit ja yksityiskohdat huomioi huolella niin yllättäen kuvasta tulee huomattavasti hienompi, vaikkei välttämättä pystyisikään sanomaan mistä tämä johtuu.
Joka tapauksessa hieno kuva ja värien osalta erityisesti! Matalalta paistava aurinko on sitä parhainta aikaa kuvata luonnonvalossa. Auto myös upea!
edit: Lisätään vielä se, että kun puhun säännöistä sun muista niin tarkoitan, että ne kannattaa opetella ja ymmärtää miksi ne toimivat. Sitten kun homma alkaa olla selkärangassa niin on vuoro rikkoa näitä sääntöjä. Tällöin hommaan alkaa löytyä sitä omaa persoonallista jälkeä.
Ps. Itsekin tässä vasta opettelen.
- CLiK
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 372
- Liittynyt: 24 Maalis 2011, 20:18
- Auto: E61 LCI
+ 987 + w450
Hyviä kommentteja. Kuvasin alunperin auton toiselta puolelta avautuvaa taivasta, jossa loisti erikoinen v-muotoinen pilviharso. Aurinko tarras pilveen aika makeasti. Auto jäi vaan niin pahasti varjon puolelle, ettei hyvää taivasta ja autonkylkeä saanut meikäläisen taidoilla samaan kuvaan. Kokeilin siinä paria muutakin kuvakulmaa ja suuntaa, eikä oikein tuntunut natsaavan. Tuolla alueella on paljon periaatteessa hyviä kuvauspaikkoja, mutta myös todella paljon antennia, tuulimyllyä yms. sälää, jonka eliminointi vaatisi hieman enemmän aikaa auton asetteluun. Samaan aikaan vastaranta alkoi näyttää kokoajan paremmalle ja samoilta sijoilta tuo tuli otettua.
Tuo kenttä on täynnä parkkiruutua, mutta pienellä vaivalla auton olisi saanut ruutujen kanssa paremmin asentoon. Pieni kameran nosto olisi tosiaan poistanut noita auton ja taustan välisiä ongelmia, mutta tässä tuli jalustan limiitit vastaan. Mulla ei siis ole kamerassa hdr:ään vaan joudun yhdistämään valotukset eri ohjelmassa. Jalusta on siis välttämätön ja nyt sen korkeus ei riittänyt. Tuota laituripalkkia en itse ole edes rekisteröinyt ennen kuin sanoit.
Terävyysalueesta olen eri mieltä. Tässä kuvassa auto on tietysti pääpointti, mutta halusin ehdottomasti stadin yksityiskohtien näkyvän tuossa valossa. Jätän taustan aika usein teräväksi, jos tausta on jotenkin kiinnostava. Silloin, kun tausta on triviaali tai vaikkapa eka sivun vuoristokuvan tyyppinen, niin silloin ehdottomasti erilainen aukko linssiin. Ja tottakai, jos kuvataan jotain auton yksityiskohtaa, niin silloin tausta mahdollisimman sumeaksi. Sama pätee myös sisäkuviin, jos ei kyseessä ole yleiskuva.
Täytyy varmaan käydä joku aamu uudestaan rikospaikalla ja katsoa jos onnistuisi saamaan sen täydellisen räpsyn. Autohan on kyllä vaihtunut tuossa välissä.
Tuo kenttä on täynnä parkkiruutua, mutta pienellä vaivalla auton olisi saanut ruutujen kanssa paremmin asentoon. Pieni kameran nosto olisi tosiaan poistanut noita auton ja taustan välisiä ongelmia, mutta tässä tuli jalustan limiitit vastaan. Mulla ei siis ole kamerassa hdr:ään vaan joudun yhdistämään valotukset eri ohjelmassa. Jalusta on siis välttämätön ja nyt sen korkeus ei riittänyt. Tuota laituripalkkia en itse ole edes rekisteröinyt ennen kuin sanoit.
Terävyysalueesta olen eri mieltä. Tässä kuvassa auto on tietysti pääpointti, mutta halusin ehdottomasti stadin yksityiskohtien näkyvän tuossa valossa. Jätän taustan aika usein teräväksi, jos tausta on jotenkin kiinnostava. Silloin, kun tausta on triviaali tai vaikkapa eka sivun vuoristokuvan tyyppinen, niin silloin ehdottomasti erilainen aukko linssiin. Ja tottakai, jos kuvataan jotain auton yksityiskohtaa, niin silloin tausta mahdollisimman sumeaksi. Sama pätee myös sisäkuviin, jos ei kyseessä ole yleiskuva.
Täytyy varmaan käydä joku aamu uudestaan rikospaikalla ja katsoa jos onnistuisi saamaan sen täydellisen räpsyn. Autohan on kyllä vaihtunut tuossa välissä.
ex. E63 650i, E88 125i
- Hiace
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 782
- Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
- Auto: BMW M340i
- Paikkakunta: Joensuu
Muutama kuva kesäkuulta yöllä noin 01-02 aikaan:
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Kiitoksia palautteesta. Olen tosiaan koittanut vähän sitten autokohtaisesti avata jonkun tietyn auton historiaa, teknistä tietoa ja sen sellasta, jos olen jostain tietystä autosta saanut enemmänkin kuvia otetuksi. Ei varmaan jääne epäselväksi, että McLaren F1 ja Lamborghini on mulle "SE" Juttu, mutta olen aina koittanut antaa rispektin eri autoille, jokaisella auton valmistajalla ja autolla on kuitenkin se oma historia ja se on usein hyvin erikoinen. Kapea katseisuus on väärä asia näissä jutuissa.CLiK kirjoitti:Näitä sivustoja on tullut aikaisemminkin katseltua. Etenkin, jos on jossain tapahtumassa tullut itse käytyä ja varsinkin, jos joku happening on tullut missattua. Kaksi kommenttia:Samiaal kirjoitti:Tässä ois mun sivusto. 2007 asti olen autoja kuvannut ja vuodesta 2005 ilmailua. Jethpotosissa mulla on myös kuvia ihan riittävästi, joskin ei ihan viime vuosilta kuitenkaan. Mutta tosiaan harrastuksena tätä teen ja enemmän ja vähemmän riippuen autosta sitten on näitä kuvia. Toivottavasti kelpaa.
http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/
1. Erinomaista dokumentaatiota Suomen urheiluautokannasta
2. Tuollainen tapahtumakuvaus on autokuvauksen vaikein laji. Erittäin hyviä kuvia tuolta löytyy.
Kelpaa hyvinkin. Jatka harrastusta.
ISO haave olisi saada näitä McLaren F1 GTRiä kuvatuksi yhdellä reissulla moni eri yksilö, mutta katsotaan onnistuu tämä haave koskaan. 2015 vuosi on kuitenkin se vuosi, jolloin se pitäisi onnistua.
Tässä Suomen Urheiluautoilijoiden järjestämästä tapahtumasta Vanajanlinnalta 31.8 pari kuvaa.
Lisää kuvia löytyy täältä:
http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/AUTOTAPAH ... nlinnassa/
Lisää kuvia löytyy täältä:
http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/AUTOTAPAH ... nlinnassa/
Ihan hyviä kuvia, alin on paras.
Kuolasin tota Gt:tä, on kyllä hieno ja sitten katselin tuota äXää...onpa "tötterö" Gt:n vieressä .
Onko siinä joku korisarja kun näyttää jotenkin kummalliselta, minusta itseasiassa rumalta...ei millään pahalla, tämä siis vain oma mielipide asiasta.
Pre-LCI M-Sport, mussen rinnalla harva tötterö näyttää menevältäHerra47 kirjoitti:Onko siinä joku korisarja kun näyttää jotenkin kummalliselta, minusta itseasiassa rumalta...ei millään pahalla, tämä siis vain oma mielipide asiasta.
Taitaa olla 4.5 - 5.5k moottorista riippuen. Ainakin pelkästään Pohjanmaalla on vajaa kymmenen pirssiä M-Sporttina.pokkus kirjoitti:Korisarja näyttää varmaan kummalliselta, koska niitä ei luultavasti montaa ole Suomessa. Olikohan 10 kiloeuron arvoinen paketti...
Valitettavasti tuo M-Sporti ei vaan ole kovinkaan kaunis/hyvännäköinen pre faceliftissä.. Eikä tästä kannata herneitä sieraimiin vetästä.pena69 kirjoitti:Herra47 kirjoitti:Onko siinä joku korisarja kun näyttää jotenkin kummalliselta, minusta itseasiassa rumalta...ei millään pahalla, tämä siis vain oma mielipide asiasta.
Musse on kyllä komea, vaikka ei jenkit yleensä silmää miellytä.
- pokkus
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 190
- Liittynyt: 13 Kesä 2014, 05:29
- Auto: 2011 Ford Mustang GT & 2013 BMW X3 35i xDrive
- Paikkakunta: Suomi
- Viesti:
Mielipiteitä on monia. Omasta mielestä taas pre facelift on paljon parempi M sporttina kuin uusin facelift M sporttina. Sama koskee X3:sta ja X5:sta.puttimo kirjoitti: Valitettavasti tuo M-Sporti ei vaan ole kovinkaan kaunis/hyvännäköinen pre faceliftissä.. Eikä tästä kannata herneitä sieraimiin vetästä.
Näin on, yleisesti mallin M-Sportia pidettiin vain epäonnistuneena. No annetaan aiheen olla, tärkeintä on että itse tykkää.. Itse pidän 1-sarjan keulasta (rBoostin kuvat) vaikkakin moni sitä "vihaa".pokkus kirjoitti:Mielipiteitä on monia. Omasta mielestä taas pre facelift on paljon parempi M sporttina kuin uusin facelift M sporttina. Sama koskee X3:sta ja X5:sta.puttimo kirjoitti: Valitettavasti tuo M-Sporti ei vaan ole kovinkaan kaunis/hyvännäköinen pre faceliftissä.. Eikä tästä kannata herneitä sieraimiin vetästä.
Kuvaajat vois myös laittaa vähän tietoja millä vehkellä kuvat otettu