Hyppy tuntemattomaan?

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Zimi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 15 Touko 2013, 20:16
Auto: E60 523iA -05

Olen ajellut vankkumattomasti BMW:llä siitä lähtien kun kortin sain, alla 7:s baijerilainen, ensimmäistä lukuunottamatta kaikki bensa kutosilla. Nyt alkaisi olla jälleen tuorentamisen aika, ehkä 5-sarjalaisen tilailun merkeissä. Mutta mutta, mitäs mieltä olette kokeneemmat, tuleeko mielipaha näiden uusien 4-tiisseleiden tai 4-bensan kanssa silkinpehmeään käyntiin jo tottuneelle? Pikamakuja on otettu mutta arkikäytössähän se tunnetusti totuus tulee esiin. Huollon sijaisautona on joskus ollut muiden merkkien pikkuD -malleja joista kokemukset lähinnä .... Vakavasti olin jo downshiftaamassa, mutta jotenkin vahingossa päädyin kuitenkin uusimman hinnaston pariin...
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Löpö-nelari on ihan sivistynyt lämpimänä ja ajossa ei edes kuulu. Kylmänä kyllä vähän raksuttaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

Älä sorru noihin kaliseviin nelosdieseleihin. Kokeile vaikka F10 528i:tä ja saat tuntumaa näihin uusiin 4-sylinterisiin turboihin. Diesel pitää olla kuutoskoneella, sillä muuten käyntiääni ja käyttöominaisuudet ovat liian karkeita.
Ex: E60/F10
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

pumafi kirjoitti: Diesel pitää olla kuutoskoneella, sillä muuten käyntiääni ja käyttöominaisuudet ovat liian karkeita.

Samaa mieltä.
ts636
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 06 Marras 2011, 17:36
Auto: F10 525da
Paikkakunta: Jyväskylä

Samaa mieltä todellinen pettymys oli voimanpuolesta nelosdiisseli uusin korimallinen X3:nen Granadassa on
oikein jyrkkiä mäkiä ja mokoma ei pärjää niissä Seatin Almera XL 1,9tdi:lle kun vauhti on +135km/h.
Jos kiinnostusta F10 niin ehdottomasti vähintään 530d sen verran kuitenkin painoa korissa että bensakutonen
vie melkopaljon enemmän ainetta,sillä ei ole merkitystä niin ehdottomasti bensa kutonen.
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Mulla oli pari päivää ajossa 320iA, jolla tuli ajettua reilu 600km. Samoin 320d ja samat ajot.
Perus OK muuten (320i), mutta todella ärsyttävää oli auton "ravistaminen" valoissa, joka vaikutti johtuvan kylmän koneen epätasaisesta käynnistä (?). Itse pidin 320d enemmän kuin 320i, kun molemmilla ajelin pari päivää oman ollessa pajalla.

Kulutus ero oli muuten 320i vs 320d noin 2litran luokkaa (tietysti diesel vei vähemmän), kun tein vertailua (samalla viikolla ja samalla lenkillä sekä samaan kellonaikaan liikenteessä) ajo oli 15% kaupunkia ja 85% motaria.

Kuten jo todettua nämä 20d koneet omaavat sen perus dieselin raksutuksen, muuten kyllä liikkuu kepeästi. Mutta ei toki samalla tavalla kuin 30d puhumattakaan 50d:stä, mutta sitten tietysti puhutaan jo "hiukan" eri hinnasta...

Itse olen ollut tyytyväinen nelos dieseliin tosin yhtään BMW:n kutosta en oo omistanut. Kaverit/tuttavat joilla bensa kutosia on kyllä vannovat niiden puolesta eivätkä olisi valmiita edes diesel nelkkua harkitsemaan...

EDIT:
ts636 kirjoitti:Samaa mieltä todellinen pettymys oli voimanpuolesta nelosdiisseli uusin korimallinen X3:nen Granadassa on oikein jyrkkiä mäkiä ja mokoma ei pärjää niissä Seatin Almera XL 1,9tdi:lle kun vauhti on +135km/h.
...
Tätä en kyllä usko...
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

pumafi kirjoitti:Älä sorru noihin kaliseviin nelosdieseleihin. Kokeile vaikka F10 528i:tä ja saat tuntumaa näihin uusiin 4-sylinterisiin turboihin. Diesel pitää olla kuutoskoneella, sillä muuten käyntiääni ja käyttöominaisuudet ovat liian karkeita.
Höpö höpö. Mitenköhän käyttöominaisuudet ovat karkeat? Paperilla samat kiihtyvyydet 20i:n kanssa ja jotain viestejä kun olen lukenut niin bensavehje ei lunasta tuota kiihtyvyyslupausta. Voimaa on löpövehkeessä joka tilanteessa tosi paljon, ja heti varpaan alla. Ei tarvitse vinguttaa kuin teurastettavaa sikaa kuten bensavehkeitä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

salmol kirjoitti:
pumafi kirjoitti:Älä sorru noihin kaliseviin nelosdieseleihin. Kokeile vaikka F10 528i:tä ja saat tuntumaa näihin uusiin 4-sylinterisiin turboihin. Diesel pitää olla kuutoskoneella, sillä muuten käyntiääni ja käyttöominaisuudet ovat liian karkeita.
Höpö höpö. Mitenköhän käyttöominaisuudet ovat karkeat? Paperilla samat kiihtyvyydet 20i:n kanssa ja jotain viestejä kun olen lukenut niin bensavehje ei lunasta tuota kiihtyvyyslupausta. Voimaa on löpövehkeessä joka tilanteessa tosi paljon, ja heti varpaan alla. Ei tarvitse vinguttaa kuin teurastettavaa sikaa kuten bensavehkeitä.
Haettaisiinkohan tässä niitä nelosdieselille tyypillisiä ominaisuuksia, eli tärinöitä, jyrinöitä ja kalinoita? Automaattivaihteistolla paikataan sitten onnetton veto tyhjäkäynniltä ja jatkuva vaihtamistarve. :tong: Ei vaan, varmaan ihan ok vehkeitä, jos ajelee enimmäkseen matka-ajoa.
Avatar
pena69
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 174
Liittynyt: 10 Syys 2010, 21:37

Zimi kirjoitti:tuleeko mielipaha näiden uusien 4-tiisseleiden tai 4-bensan kanssa silkinpehmeään käyntiin jo tottuneelle?
Neloskoneet ja monet v-kuutosetkin on vähän kuin työrukkasia hienostuneeseen suoraan kuutoseen verrattuna. Monille asia ei liene tärkeä kun neloskoneisia bemareita myydään todella paljon. Tehoa ja vääntöä saa mistä tahansa ropposesta, kuten tiedätkin. Harkitse ainakin tarkkaan ennen `puoli-bemun hankkimista` ;)

Tässä asiassa kenenkään mielipide ei ole sen oikeampi tai väärempi, fiilisjuttuja.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

No eipä tuota 320iA F30:a tarvi mun mielestä kovin kummoisesti kurittaa tai huudattaa. Ihan mukavasti tuntuu kiihtyvän vasta vain 4000km ajettunakin. Mulla on ollut myös tuo jumalmoottori 20dA ja en koe ajavani nyt yhtään huonommalla padallla. Mulla auto ei oo käyny vielä kertaakaan epätasaista käyntiä eikä ravistanut valoissa yms. Muutenkin tuo moottori+automaattivaihteisto+neliveto on tuntunut minulle hyvältä yhdistelmältä.

Pakoputken pää ei myöskään heilu. Meinaan kerran koeajoin erään uudenkarhean esittelyauto F30 320iA:n, jossa pakoputki rämisi ja pärisi holtittomasti heiluen ja se ääni jopa kuului tyhjäkäynnillä auton sisään.

Ainoa särö minun ja autoni rakkaudessa on se, että sisusta tuossa autossa resonoi ärsyttävästi aina välillä. Joskus kojelaudan vasen pääty pärisee (ehkäpä se säilytyslokeron kansi siinä kojelaudan päässä) ja samaten vasemman tai oikeanpuolen b-pilarit tai ovipahvit pärisee/rämisee joskus. Vasemman puolen ulkopeilin koppa vislasi auton ollessa uusi, mutta se saatiin ja osattiin korjata äänettömäksi.
Frank H
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 153
Liittynyt: 08 Helmi 2012, 23:18
Auto: F30

Tottakai 530dA on mukavampi kuin 520dA, mutta 17 000€:n hintaero osin Suomen autoveron ansiosta ei ainakaan minua houkuttelisi. Pääomakulut viidessä vuodessa ovat jopa 10000€ suuremmat kuin 520dA:lla. Jos BMW tarjoaisi 6-sylinterisiin vakiona selkeästi kattavammat varusteet, silloin voisi harkita. Mutta kun 68 000€:n lähtöhinnalla ei saa edes nahkapenkkejä tai 18 tuuman vanteita, ainakin oma kiinnostukseni hiipuu. Toisaalta moni meistä ei joudu rahojaan laskemaan yhtä tarkasti kuin minä. Kohtuullisesti varusteltuna 530dA maksaa 80 000€ ja viiden vuoden kuluttua siitä saa max 30 000€ eli pelkät pääomakulut ovat lähes tonnin kuukaudessa.

F10 ei minusta "vaadi" kuutoskonetta, koska auto on huomattavasti raskastekoisempi kuin F30 tai F20. Siksi se ei tärise juuri lainkaan neloskoneella. Minusta 520dA on hinta-laatusuhteeltaan koko markkinoiden halvin auto. Tasaisilla Suomen teillä tehoja ei juuri tarvitse kun raskaita nousuja ei ole missään.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Edellinen kirjoitus oli täyttä asiaa!

Kuten kollegani aikanaan sanoin niin kaikki alle kahdeksansylinteriset moottorit ovat starttimoottoreita. Suomen olohin ei järkevämpää voimalimnjaa ole kuin tuo 20d ja 8-v automaatti. Ei mitään muuta eroa käytännön ajossa kutoseen kuin surkea käyntiääni. Ja jos kunnollisen käyntiäänen haluaa niin sitten on mentävä jo sinne kasikoneeseen. :) Älyttömin virhe, jonka nykyään voi auton hankinnassa tehdä on manuaalivaihteisto. Mennyttä aikaa se...

F1x sarja on muuten hyvin äänieristetty, joten 20d toimii siellä todella sivistyneesti. Näin ei ole mm. omassa F25:ssani.
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

Kokemusta mulla on tuosta 2.0 d:stä kolmessa eri kopassa (E91, E60 ja F25). Ajoin talvella F10 525d:n ja kyllä siinä ensimmäinen harmistuksen aihe oli käynnistyksen jälkeinen kolina ja kalina. Meinasin jättää koeajon samalla istumalla. F10 kori on tukeva ja ajossa dieselin ääni ei maantiellä haittaa, mutta kaupungissa, ja varsinkin jokaisen pysähdyksen ja liikkeellelähdön aikana, värinät tuntuvat läpi. Lisänä on tuo ikävä käyntiääni, mikä ei minua miellytä. Fiilisjuttuja, mutta ennemmin ottaisin 4-sylinterinen bensaturbon 6-koneen jälkeen kuin 2.0 d:n.
Ex: E60/F10
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Mun kokemukset BMW:n nelos koneista taas on täysin päinvastaisia.., kun pumafi:n noista tärinöistä.

Vertailu vajaan viikon ajan 320iA ja 320dA kanssa taas antoi selkeästi kuvan, että bensa käy epätasaisemmin (kylmänä) ja auto ravistaa/täristää, mutta dieselissä en tätä huomannut enkä myöskään omassa F11 520d ole huomannut. Dieselin karheaa käyntiääntäkään ei kabiinissa kuule (F11 ainakaan) ellei ole hiljaista ja soitin sammutettuna ja sekin ääni tasaantuu moottorin lämmettyä...

Itse en tota BMW:n nelos bensaa ostaisi ton 320iA kokemusten jälkeen (vaan ostaisin 320d, jos siis 3-srj:tä harkitsisin).
Jos taas raha ei ole ongelmana niin silloin ehdottomasti M550d, edelleen paras diesel nelikko millä tullut ajettua!

Varmaan Zimi parasta tutustua livenä itse niihin vaihtoehtoihin, joita mietit ja valita sen mukaan, koska muiden fiilikset ovat aina muiden näkemyksiä ja jokainen kokee eri asiat omalla tavallaan...
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Koeajo tosiaan kannattaa tehdä, se selventää mitä haluaa hyvin. Ja nimenomaan sellaisilla teillä kun tulee pääosin ajelemaan.
Vrt: kun E60 oli uusi, meillä oli sellainen viikon verran vuokralla Saksassa, mallina 520iA. Kun melkein viikko oli ajettu Autobahnia ja kyliä/taajamia, melkein olisi voinut kaupat tehdä saman tein. Jos siis sellaista olisi ollut ylipäätään hankkimassa. No, loppuviikolla sitten hieman perusmaanteille ja kukkuloille ajamaan: pah, tuo ei liiku yhtän mihinkään esim ohituksissa. Siihen olisi kaupat tyssänneet.
Siksi mielestäni Suomessa tarvitaan suhteellisen kova suorituskyky, vaikka 90% ajamisesta olisi melkein tyhjäkäynnillä. Jos ajaa paljon maanteillä (ei siis motareilla) ohitusvarat on varsinlyhyet. ellei halua kykkiä jonkun runkvistin perässä kilometritolkulla.Siksi 6-sylinterinenkin diesel tuntuu joskus liian laiskalta. Hmm, onko mikään valmistaja tehnyt 12 syl dieseleitä :mus:
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Avatar
hege
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 172
Liittynyt: 27 Loka 2012, 10:44
Auto: G30 530e Luxury Line
Paikkakunta: Espoo

jaki kirjoitti:Hmm, onko mikään valmistaja tehnyt 12 syl dieseleitä :mus:
Audilta löytyy Q7:n nokalle 6-litranen V12 TDI. ;)
Ex: F10 530d M Sport, E90 LCI 320d
Zimi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 15 Touko 2013, 20:16
Auto: E60 523iA -05

Jeps, kokeilemalla ja makustelemallahan se selviää. Nuo kalistamiset ja ravistamiset vaan on olleet niitä ominaisuuksia joille on tottunut päätänsä pyörittelemään (kun on viistoista vuotta ajellut viitos-kuutosilla bensoilla). Kiitoksia kaikille erittäin selventävistä kokemuksista ja mielipiteistä.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Nyt reaaliaikaista updatea, koska montaa kävin kokeilemassa. Eilen Hyvinkäällä ajelin Autokeskuksen koeajokiertueella seuraavia:

- 520d
- 525xd
- 328i
- X5 30d
- 650i

Tuo 650 oli tietysti - taas - ihan oma lukunsa, mutta muuten huomioita:

- 525xd on kyllä mahtava voimalinja! Koneen käyntiääntä ei käytännössä kuule missään olosuhteissa ja mistään ravistuksista ei ole mitään tietoakaan. Sivistynytttä, voimaklasta jne. Sama koskee 520d:tä - lukuunottamatta heikompaa voimareserviä. Jatkoon.

- 328i on myös hieno laite. Nelipyttyisen singerin kuulee ainoastaa täyskaasukiihdytyksessä, joita ei aikuinen ihminen kai usein tee? Hieno peli ja vakavasti otettava voimalinja itselle jos en seuraavaksi dieseliä ota. Jatkoon.

- X5 30d. Ainoa ero voimalinjassa, jonka käytännön erossa mm. omaan mopoon huomasin on parempi ääni. Auto on sen verran painavampi(?) kuin F25:n, että mistään ohjuksesta ei puhuta. Yllättävän lulla oli vakoialustalla - ihan kuin vanhalla Volvollani olisin ajellut. Ei jatkoon.

- Vielä toki kommentti 650:stäkin --> Kollegani oli oikeassa: Kasipyttyisestä alakavat oikeat koneet... :) <-- Tuollainen oli lärvi ajellessa sillä.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Mulla oli myös mielessä hetken 525xd ja kun sellaista ei ollut ajettavana niin antoivat 520d:n. Pettymys oli. Kyllä se auto vatkaa ja heiluu puolelta toiselle tyhjäkäynnillä liikennevaloissa. Hyvä perussettihän tuo silti on, ei sitä voi kiistämän.

Metkaa että tuossa yllä on noin toisenlainen kokemus, itse hyllytin heti 525xd:n koska sama kone kuin 520d...

Kun tuossa nyt on taas tullut päästeltyä 330d:n voimin niin aika vaisullehan ja rouskuttavalle se 520d tuntui... Mutta eipä silti, useamman viikon tauon jälkeen hyppäsin X3:n kyytiin 3.0 bensalla niin eihän sitä tuntenut värinöistä lainkaan että moottori oli käynnissä. Mitä nyt matalaa murinaa kun näytti olevan takapöntön toisen putken läppä modattuna auki pysyvästi.

Mun ranking on tämä, muita en ole kokeillut:

1. Ahdettu suora kutonen bensana, tässä kaikki hyvät yhdessä
2. 3 litran diesel, silkan voiman vuoksi vaikka vähän rouskuttaakin ja jurnuttaa
3. 3 litran suora kutonen ahtamattomana, mukavan tasainen käynti ja ehtii ilman fööniäkin
4. 2 litran ahdettu bensa, siittä saa halutessaan tehoa lisää ja käy mukavammin kuin 2.0 d mutta ei pärjää suoralle bensa kutoselle sivistyneisyydessä vaikka menossa pysyykin mukana
5. 2 litran diesel, hyvä perussetti

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

phuksi kirjoitti:Kyllä se auto vatkaa ja heiluu puolelta toiselle tyhjäkäynnillä liikennevaloissa
Oletko ihan tosissasi tämän kanssa? Tietysti makuasioista ei voi kiistellä... Eihän siinä edes kuule, että kone on käynnissä. Omassa F25:ssani kyllä kuulee, mutta 5:ssa äänieristys on paaaljon parempi. Itse ne ole yhdessäkään tärisevässä ja vatkaavassa Bemarissa istunut - isäukon prätkää lukuunottamatta.
Vastaa Viestiin