Takakontin avaus ilman sähköä
Otin akun irti latausta varten ja nyt luukku ei tietenkään aukea. Osaako joku neuvoa miten saan luukun auki ilman sähköä. Luukussa ei ole avaimenreikää. Selkänojat saa kaatumaan vain takakontista käsin, samoin hätäavauksen. Onko ainoa tapa kytkeä akku konehuoneen kautta (kaapelit ovat tietenkin takakontissa).
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Eikös E90:ssä pitäisi takapenkin istuinosan alla olla joku vaijeri näitä varten?
Edit: En siis tiedä, onko, saati onko sitä E92:ssa...
Edit: En siis tiedä, onko, saati onko sitä E92:ssa...
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Kyllä se pitäisi siellä olla.marko kirjoitti:Kävin vielä uudelleen tsekkaamassa, mutta en kyllä löydä mitään reikiä luukusta.
Takapenkin alta en mennyt etsimään. Luulisi olevan helpommankin tavan päästä sisään ilman sähköä.
- JP-76
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 393
- Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
- Auto: 2014 550iX
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Koetapa kytkeä vaikka ylläpitolaturi konehuoneen napoihin ja kokeile sen jälkeen aukeaako kontti. Virta riittää ainakin sisävalojen polttamiseen, joten voisin veikata että myös luukku aukeaa.
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
Tässä on kuva takaluukusta, on vähän alivalottunut se oletettu lukon paikka, mutta ei se siinä ole.
Huom: Myöskään ohjekirjassa mainittua takaluukun hätäkatkaisijaa ei ollut ainakaan sillä paikalla, jossa se ohjekirjassa oli (takalukun kannessa keskellä).
Ratkaisu: avasin suksiluukun kautta takaselkänojan lukituksen, jonka jälkeen laitoin akun takajalkatilaan, josta otin virtaa takakontin napoihin käynnistyskaapeleilla kaatuneiden takaselkänojien kautta -> luukku auki normaalisti.
Kysyin Laakkoselta, voisiko virtaa antaa konehuoneen napojen kautta, mutta he eivät ainakaan virallisesti uskaltaneet suositella sitä, joten vein sitten takanapojen kautta.
Vielä lisäys: tuo JP:n ohje olisi voinut toimia, mutta luin vastauksesi vähän liian myöhään.
On muuten melko hankala laitettava tuo akku kaikkine härpäkkeineen ja kaapeleineen.
Huom: Myöskään ohjekirjassa mainittua takaluukun hätäkatkaisijaa ei ollut ainakaan sillä paikalla, jossa se ohjekirjassa oli (takalukun kannessa keskellä).
Ratkaisu: avasin suksiluukun kautta takaselkänojan lukituksen, jonka jälkeen laitoin akun takajalkatilaan, josta otin virtaa takakontin napoihin käynnistyskaapeleilla kaatuneiden takaselkänojien kautta -> luukku auki normaalisti.
Kysyin Laakkoselta, voisiko virtaa antaa konehuoneen napojen kautta, mutta he eivät ainakaan virallisesti uskaltaneet suositella sitä, joten vein sitten takanapojen kautta.
Vielä lisäys: tuo JP:n ohje olisi voinut toimia, mutta luin vastauksesi vähän liian myöhään.
On muuten melko hankala laitettava tuo akku kaikkine härpäkkeineen ja kaapeleineen.
- Liitteet
-
- 09 M3 takaluukku
- takaluukku.JPG (94.75 KiB) Katsottu 21218 kertaa
Viimeksi muokannut marko, 28 Joulu 2012, 13:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Miksei virtaa voisi antaa konehuoneen napojen kautta? Sinnehän se apuvirtakin pitää ohjekirjan mukaan kytkeä ja samoin auto pidetään virrassa sitä kautta esim. akun vaihdossa. Yhtälailla tuonne pitää kytkeä myös akkulaturit.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Kyllä sieltä voi antaa virtaa, mutta en kytkisi sinne mitään tavallista akkulaturia vaan kunnollisen virtalähteen tai sitten käynnistysavuksi tarkoitetun akkutoimisen laitteen. Tuo ihan vaan sen takia kun akku puuttuu, voi jonkun halpislaturin syöttämä jännite olla liian korkea tai huonosti suodatettu ja sitten tulee kallis remontti...Ironic32 kirjoitti:Miksei virtaa voisi antaa konehuoneen napojen kautta? Sinnehän se apuvirtakin pitää ohjekirjan mukaan kytkeä ja samoin auto pidetään virrassa sitä kautta esim. akun vaihdossa. Yhtälailla tuonne pitää kytkeä myös akkulaturit.
- JP-76
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 393
- Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
- Auto: 2014 550iX
- Paikkakunta: Kanta-Häme
En minä sinne mitään "boosteria" kytkisi, mutta kun puhun ylläpitolaturista, niin tarkoitan esim. Cteckiä ja vastaavia.TJJ kirjoitti:Kyllä sieltä voi antaa virtaa, mutta en kytkisi sinne mitään tavallista akkulaturia vaan kunnollisen virtalähteen tai sitten käynnistysavuksi tarkoitetun akkutoimisen laitteen. Tuo ihan vaan sen takia kun akku puuttuu, voi jonkun halpislaturin syöttämä jännite olla liian korkea tai huonosti suodatettu ja sitten tulee kallis remontti...Ironic32 kirjoitti:Miksei virtaa voisi antaa konehuoneen napojen kautta? Sinnehän se apuvirtakin pitää ohjekirjan mukaan kytkeä ja samoin auto pidetään virrassa sitä kautta esim. akun vaihdossa. Yhtälailla tuonne pitää kytkeä myös akkulaturit.
Jos joutuu virtaa antamaan akuttomaan autoon noiden konehuoneen napojen kautta esim. takaluukun auki saamiseksi niin ei missään tapauksessa pidä yrittää laittaa virtoja autoon eikä aukoilla muita ovia, ainoastaan käyttää laturin navoissa että saa kontin auki ja sen jälkeen heti irti. Tuosta ei pitäisi mitään vaaraa autolle olla.
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
2009 oli ensimmäinen vuosi kun tuota lukkoa ei enää ollut takakontissa.
Palatakseni topikin alkuperäiseen aiheeseen (vaikka apuvirrananto auttaakin ongelman selvittämisessä), niin miten tuo kontti pitäisi oikeaoppisesti avata ilman sähköä kun kontissa ei näytä olevan edes lukkoa?
Palatakseni topikin alkuperäiseen aiheeseen (vaikka apuvirrananto auttaakin ongelman selvittämisessä), niin miten tuo kontti pitäisi oikeaoppisesti avata ilman sähköä kun kontissa ei näytä olevan edes lukkoa?
Minulle jäi myös epäselväksi miksi sitä hätäaukaisukytkintäkään ei löytynyt. Sillähän tuo ongelma olisi ratkennut lähes helposti. Ohjekirja on tosin myös avomallille, joten ehkä se on siinä muttei coupessa. Tai sitten kääntyvät selkänojat poistaa tuon tarpeen - pääsehän sitäkin kautta ulos.Antinontoxic kirjoitti:
Palatakseni topikin alkuperäiseen aiheeseen (vaikka apuvirrananto auttaakin ongelman selvittämisessä), niin miten tuo kontti pitäisi oikeaoppisesti avata ilman sähköä kun kontissa ei näytä olevan edes lukkoa?
Lisäys: Minulle jäi vaikutelma Laakkosen kanssa keskusteltuani, että muuta tapaa (eli ilman sähköä) ei ole. Joko löydät sähköä jostain tai luukku pysyy kiinni. Siis virallisesti. Varmaan luukun saa auki monellakin tapaa epävirallisesti.