Avaimet sisällä ja ovet lukossa..

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09
Paikkakunta: Tuusula

Tässä ajattelin kirjoitella pienen tarinan tältä kesältä, jos vaikka jollekkin on hyötyä tästä tulevaisuudessa...

Sattui kesällä tapahtuma ketju, joka alkoi kun vaimo avasi lukitusta autosta vain takaloodan ja laski avaimet kontin pohjalle ja pienen hetken jälkeen läimäytti luukun kiinni.
:thuup:
Hommahan olis helppo, kun on se vara-avain aina lompakossa ja se vielä housujeni taskussa, mutta satuin itse olin silloin jossain Suomenlahdella palaamassa Tukholman maralta ja auto Pieksämäellä ja varsinainen vara-avain kotona Tuusulassa ja oli sunnuntai...
:scar:
No onneksi vaimo keksi alkaa soittelemaan BMW:n Mobile careen josta selvisi, että care korvaa & auttaa ko tilanteissa. Pienen selvittelyn jälkeen ehdottivat sijaisauton tuomista paikalle ja sillä pääsee kotiin hakemaan vara-avaimen ja palaa sillä takaisin. Virallista "yleisavainta" ei kuulema ennen maanantai aamua saada paikalle. Konsultoitiin vielä vaimon serkkua joka on kokenut autoliiton tiepalvelun puuhamies, mutta hänen mukaansa ei tähän kärryyn pääse murtautumaan ilman ikkunan rikkomista, jonka hänkin on joutunut kerran tekemään vauvan jäätyä avainten kera sisään.

Meille ratkaisuksi tuli sitten se, että ettei viitsitty ylimääräistä vaivaa sijaisautosta niin mä hyppäsin kotiin päästyäni 2. kärryyn kotoa ja ajoin "suht jäykin jaloin" avaimet paikalle ja takaisin samana iltana ja mobile caresta km-korvaukset. Täydet pojot tulee kuitenkin palvelusta, kun en osannut edes tuollaista odottaa ja sijaisauto olisi voinut ollut monessa muussa tilanteessa melkein ainoa vaihtoehto avainten hakuun.
:drink:
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

Hassua kun Mobile Care korvaa hyvin asiakkaan huolimattomuudesta! :)

Kerran tarvitsin Mobile Carea mutta ei se ollut saatavilla mun kohdallani, koska autoni ei ole suomalaisessa rekisterissä. Piti soittaa toisen maan MobileCareen missä auto on rekisterissä mutta se vaikeutti jo asioiden järjestämistä Suomesta käsin.

BMW MobileCare-palvelu on siis maankohtainen, vaikka jos auto on tuotu Saksasta eikä autoon saatu vielä suomalaiset kilvet (vaikka olisikin tarkoitus rekisteröidä suomeen) niin MobileCare ei kuitenkaan ole voimassa.
- - -
Avatar
sami68
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 19 Elo 2010, 07:53
Auto: 330dA Coupe E92 2009 M-Sport
Paikkakunta: Klaukkala

Mulla tapahtui vastaava jokin aika sitten, mutta säikähdyksellä selvisi- kiitos Saksalaisen ingenjööritaidon:
autossa on normi ON/OFF nappistartti, joten avain on yleensä vakiosti jossakin taskussa. Saavuinpa eräänä työpäivänä autolle treenikassi olalla ja pikkutakki taitettuna sillee laukun päälle...

Noh- takaronkka auki siitä avauspainikkeesta kilven yltä ja laukun heitto takkeineen sisälle takahutlaariin... Samalla kun löin luukkua kiinni niin muistin, että ei ***TANA - avain on siellä takin taskussa! Noh luukku kerkesi kuitenkin menemään kiinni ja näin jo silmissäni tulevan vara-avainhakukeikan taxilla 30km päästä. Kun luukku oli sulkeutunut, kesti vajaa 2.sek ja auto antoi "PIIP"-äänimerkin ja takaronkan kansi pomppasi auki :thuup:
Tämmöistä tilannetta olin aina pelännyt tapahtuvaksi, mutta nähtävästi sekin on huomioitu suunnittelupöydällä.

Tulipa sitten varm.vuoksi kokeiltua myös mitä tapahtuu, kun heittää avaimen etupenkille ja lyö oven kiinni / yrittää lukita ovia siitä ulkopuolelta ovenkahvan hipaisutoiminnalla: eipä mene lukkoon ennekuin avain on pois sisältä :thup:
Avatar
Kompakti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 15 Heinä 2010, 19:47
Auto: E46 330Ci Cab M Sport -03
I01 i3s 120Ah *Voll* -19
Paikkakunta: Tuusula

Mutta jos toinen avain on auton sisällä ja ns. käyttöavain on taskussa, menee ovet normaalisti lukkoon hipaisulla. Tällä nyt ei ole varsinaisesti merkitystä, kunhan vain kerroin.

Tutkiskelin myös tuota logiikkaa tuossa samassa tilanteessa, kun avaan ovet koskemalla kahvaan. Ulkona oleva avain on silloin se minkä mukaan key memory-asetukset asettuu. Sisällä olevaa avainta ei huomioida mitenkään omien "testien" mukaan.
Edelliset BMW:t

E87 120dA M Sport -08 Le Mans Blau
E90 318i -06 Arktis Metallic
E46 320i M Sport -02 Topasblau
E46 316i Compact -02 Topasblau
Avatar
sami68
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 19 Elo 2010, 07:53
Auto: 330dA Coupe E92 2009 M-Sport
Paikkakunta: Klaukkala

Millähän tuo avaimen sisällä/ulkonaolo tunnistetaan? Piti oikein itsekin suorittaa excursio talliin ja tuli mieleen, että voisiko kyseessä olla joku "induktiivinen silmukka" pohjalta toimiva tunnistus, jossa auton kori on juuri tämä silmukka?

Jos avain on yhtään ikkunalinjan ulkopuolella ( ikkuna auki tai kiinni ) niin lukitus toimii hipaisulla normaalisti.
Jos laittaa avaimen edes siihen oven verhouksen päälle (sen Ledin viereen) niin eipä ovia saa enää lukkoon hipaisulla.

Tieteen nimissä- valaiskaa ken tietää :dumb:
jleinonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 08:18
Auto: F20 116i Sportline -11 + G31 520d M-Sport -18

Jäi sitten auton molemmat avaimet sisälle ja auto (F20) meni lukkoon :mus:

Ei auttanut muuta kuin auto hinausauton kyydissä huoltoon missä tilasivat uuden tikkuavaimen ja sillä ovet auki. Kustannukset 43€ tuosta avaimesta. Nyt ei varmaan millään onnistu saada noita kaikkia avaimia kerralla autoon ja ovia kiinni. :blush:
Avatar
Tomm1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 215
Liittynyt: 14 Helmi 2011, 22:07
Auto: G31 LCI xDrive ja F82 ///M4
Paikkakunta: Kaarina

Tuli testattua omassa e60:ssä jossa comfort access tuota avainjuttua. Otin emännän laukun jossa avaimet ja avasin ovet, kassi penkille ja ovi kiinni. Yritin lukita ovet koskettamalla, eivät lukkiinnu mistään ovesta.
No ovet lukkoon ja takaluukku auki (ovet edelleen lukossa), kassi takaluukkuun ja takaluukku kiinni.
Saman tien alkaa hätävilkut vilkkua, pilli huutaa ja takaluukun kansi pompahtaa auki.
Eli summa sumarum ainakaan comfort access systeemillä ei avaimia autoon pysty jättämään lukkojen taakse :thuup: .
Käyttiksenä: G31 LCI xDrive Pappa Edition ja harraste: F82 ///M4
ex bimmerit: F20 M135i xDrive AT 445 hv, E93 335i (430 hv), E92 335i (610 hv, 750 Nm) :thup: , e60 535D -09, e61 535D -05, e34 530i -95
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

E90&E91:n ajotietokoneestahan voi valita sen, miten ne ovet lukkiutuu. Varmaan voi F20:kin tai muistakin malleista. Eli siis tarkoitan autoja joissa ei ole Comfort accessia. Mulla on esim. valittuna se asetus, että ovet ei mene kertakaikkiaan lukkoon ilman, että siitä kaukosäätimestä painetaan ne ovet lukkoon. Vaikka mulla olisi sata avainta sisällä, niin ovet pysyy auki vaikka ympäri vuorokauden jollen laita niitä kaukosäätimellä auton ulkopuolelta kiinni. Mulla ei oo se automaattilukitus käytössä just siksi ettei käy mitään vahinkoja. Ajotieturista voi valita automaattilukituksen (ovet menee automaattisesti lukkoon kun auto on sammutettu, ulko-ovi avattu, autosta noustu ja ovi paiskattu kiinni) ja muistaakseni säätää halutun viiveen sille, sitten on se lukitus, että ovet menee lukkoon vasta kun ne lukitaan avaimen lukitusnappulasta ja kolmas vaihtoehto on se Toyota- ja jenkkityylinen turvalukitus jossa ovet menee lukkoon ajaessakin, kun autolla on päästy vauhtiin 30km/h.
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

J1978 kirjoitti:Ajotieturista voi valita automaattilukituksen (ovet menee automaattisesti lukkoon kun auto on sammutettu, ulko-ovi avattu, autosta noustu ja ovi paiskattu kiinni) ja muistaakseni säätää halutun viiveen sille,
Minun mielestä tuo asetus on sellainen, että jos avaat lukituksen kakesta, etkä avaakaan ovia, niin ne menevät automaattisesti takaisin lukkoon. Ei ainakaan koskaan ole ovet itsekseen lukkoon menneet, jos olen autosta pois noussut enkä itse ole niitä lukkoon laittanut. Itsellä tuo ko. ajastus ja liikkellä olessa lukitukset ovat molemmat päällä.
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

TKU kirjoitti:
J1978 kirjoitti:Ajotieturista voi valita automaattilukituksen (ovet menee automaattisesti lukkoon kun auto on sammutettu, ulko-ovi avattu, autosta noustu ja ovi paiskattu kiinni) ja muistaakseni säätää halutun viiveen sille,
Minun mielestä tuo asetus on sellainen, että jos avaat lukituksen kakesta, etkä avaakaan ovia, niin ne menevät automaattisesti takaisin lukkoon. Ei ainakaan koskaan ole ovet itsekseen lukkoon menneet, jos olen autosta pois noussut enkä itse ole niitä lukkoon laittanut. Itsellä tuo ko. ajastus ja liikkellä olessa lukitukset ovat molemmat päällä.
Niinkin pitäisi mennä, itselläni auto menee automaattisesti takaisin lukkoon jos en avannut ovea. Ihan hyvä ominaisuus :thuup:
- - -
Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 532
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
Viesti:

Tomm1 kirjoitti:Eli summa sumarum ainakaan comfort access systeemillä ei avaimia autoon pysty jättämään lukkojen taakse :thuup: .
Niin jo jos avaimessa on patteri kunnossa,
jos ei ole, ei auto sitä tunnista...
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
Avatar
JP-76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
Auto: 2014 550iX
Paikkakunta: Kanta-Häme

Jos ovet on lukossa autolle mennessä ja painaa pelkästään takaluukun aukaisunappia niin että luukku ponnahtaa auki, menee luukku automaattisesti lukkoon kun sen lyö kiinni, oli avaimet sitten missä hyvänsä. Sitä ominaisuutta ei saa mistään pois päältä. Comfort accessit sitten erikseen...
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
Avatar
Tomm1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 215
Liittynyt: 14 Helmi 2011, 22:07
Auto: G31 LCI xDrive ja F82 ///M4
Paikkakunta: Kaarina

Major kirjoitti:Niin jo jos avaimessa on patteri kunnossa,
jos ei ole, ei auto sitä tunnista...
Autohan muistuttaa jos patteri alkaa olla finaalissa... ;)
Käyttiksenä: G31 LCI xDrive Pappa Edition ja harraste: F82 ///M4
ex bimmerit: F20 M135i xDrive AT 445 hv, E93 335i (430 hv), E92 335i (610 hv, 750 Nm) :thup: , e60 535D -09, e61 535D -05, e34 530i -95
Vastaa Viestiin