Tässä ajattelin kirjoitella pienen tarinan tältä kesältä, jos vaikka jollekkin on hyötyä tästä tulevaisuudessa...
Sattui kesällä tapahtuma ketju, joka alkoi kun vaimo avasi lukitusta autosta vain takaloodan ja laski avaimet kontin pohjalle ja pienen hetken jälkeen läimäytti luukun kiinni.
Hommahan olis helppo, kun on se vara-avain aina lompakossa ja se vielä housujeni taskussa, mutta satuin itse olin silloin jossain Suomenlahdella palaamassa Tukholman maralta ja auto Pieksämäellä ja varsinainen vara-avain kotona Tuusulassa ja oli sunnuntai...
:scar:
No onneksi vaimo keksi alkaa soittelemaan BMW:n Mobile careen josta selvisi, että care korvaa & auttaa ko tilanteissa. Pienen selvittelyn jälkeen ehdottivat sijaisauton tuomista paikalle ja sillä pääsee kotiin hakemaan vara-avaimen ja palaa sillä takaisin. Virallista "yleisavainta" ei kuulema ennen maanantai aamua saada paikalle. Konsultoitiin vielä vaimon serkkua joka on kokenut autoliiton tiepalvelun puuhamies, mutta hänen mukaansa ei tähän kärryyn pääse murtautumaan ilman ikkunan rikkomista, jonka hänkin on joutunut kerran tekemään vauvan jäätyä avainten kera sisään.
Meille ratkaisuksi tuli sitten se, että ettei viitsitty ylimääräistä vaivaa sijaisautosta niin mä hyppäsin kotiin päästyäni 2. kärryyn kotoa ja ajoin "suht jäykin jaloin" avaimet paikalle ja takaisin samana iltana ja mobile caresta km-korvaukset. Täydet pojot tulee kuitenkin palvelusta, kun en osannut edes tuollaista odottaa ja sijaisauto olisi voinut ollut monessa muussa tilanteessa melkein ainoa vaihtoehto avainten hakuun.
Avaimet sisällä ja ovet lukossa..
Hassua kun Mobile Care korvaa hyvin asiakkaan huolimattomuudesta!
Kerran tarvitsin Mobile Carea mutta ei se ollut saatavilla mun kohdallani, koska autoni ei ole suomalaisessa rekisterissä. Piti soittaa toisen maan MobileCareen missä auto on rekisterissä mutta se vaikeutti jo asioiden järjestämistä Suomesta käsin.
BMW MobileCare-palvelu on siis maankohtainen, vaikka jos auto on tuotu Saksasta eikä autoon saatu vielä suomalaiset kilvet (vaikka olisikin tarkoitus rekisteröidä suomeen) niin MobileCare ei kuitenkaan ole voimassa.
Kerran tarvitsin Mobile Carea mutta ei se ollut saatavilla mun kohdallani, koska autoni ei ole suomalaisessa rekisterissä. Piti soittaa toisen maan MobileCareen missä auto on rekisterissä mutta se vaikeutti jo asioiden järjestämistä Suomesta käsin.
BMW MobileCare-palvelu on siis maankohtainen, vaikka jos auto on tuotu Saksasta eikä autoon saatu vielä suomalaiset kilvet (vaikka olisikin tarkoitus rekisteröidä suomeen) niin MobileCare ei kuitenkaan ole voimassa.
- - -
- sami68
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 19 Elo 2010, 07:53
- Auto: 330dA Coupe E92 2009 M-Sport
- Paikkakunta: Klaukkala
Mulla tapahtui vastaava jokin aika sitten, mutta säikähdyksellä selvisi- kiitos Saksalaisen ingenjööritaidon:
autossa on normi ON/OFF nappistartti, joten avain on yleensä vakiosti jossakin taskussa. Saavuinpa eräänä työpäivänä autolle treenikassi olalla ja pikkutakki taitettuna sillee laukun päälle...
Noh- takaronkka auki siitä avauspainikkeesta kilven yltä ja laukun heitto takkeineen sisälle takahutlaariin... Samalla kun löin luukkua kiinni niin muistin, että ei ***TANA - avain on siellä takin taskussa! Noh luukku kerkesi kuitenkin menemään kiinni ja näin jo silmissäni tulevan vara-avainhakukeikan taxilla 30km päästä. Kun luukku oli sulkeutunut, kesti vajaa 2.sek ja auto antoi "PIIP"-äänimerkin ja takaronkan kansi pomppasi auki
Tämmöistä tilannetta olin aina pelännyt tapahtuvaksi, mutta nähtävästi sekin on huomioitu suunnittelupöydällä.
Tulipa sitten varm.vuoksi kokeiltua myös mitä tapahtuu, kun heittää avaimen etupenkille ja lyö oven kiinni / yrittää lukita ovia siitä ulkopuolelta ovenkahvan hipaisutoiminnalla: eipä mene lukkoon ennekuin avain on pois sisältä
autossa on normi ON/OFF nappistartti, joten avain on yleensä vakiosti jossakin taskussa. Saavuinpa eräänä työpäivänä autolle treenikassi olalla ja pikkutakki taitettuna sillee laukun päälle...
Noh- takaronkka auki siitä avauspainikkeesta kilven yltä ja laukun heitto takkeineen sisälle takahutlaariin... Samalla kun löin luukkua kiinni niin muistin, että ei ***TANA - avain on siellä takin taskussa! Noh luukku kerkesi kuitenkin menemään kiinni ja näin jo silmissäni tulevan vara-avainhakukeikan taxilla 30km päästä. Kun luukku oli sulkeutunut, kesti vajaa 2.sek ja auto antoi "PIIP"-äänimerkin ja takaronkan kansi pomppasi auki
Tämmöistä tilannetta olin aina pelännyt tapahtuvaksi, mutta nähtävästi sekin on huomioitu suunnittelupöydällä.
Tulipa sitten varm.vuoksi kokeiltua myös mitä tapahtuu, kun heittää avaimen etupenkille ja lyö oven kiinni / yrittää lukita ovia siitä ulkopuolelta ovenkahvan hipaisutoiminnalla: eipä mene lukkoon ennekuin avain on pois sisältä
- Kompakti
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 41
- Liittynyt: 15 Heinä 2010, 19:47
- Auto: E46 330Ci Cab M Sport -03
I01 i3s 120Ah *Voll* -19 - Paikkakunta: Tuusula
Mutta jos toinen avain on auton sisällä ja ns. käyttöavain on taskussa, menee ovet normaalisti lukkoon hipaisulla. Tällä nyt ei ole varsinaisesti merkitystä, kunhan vain kerroin.
Tutkiskelin myös tuota logiikkaa tuossa samassa tilanteessa, kun avaan ovet koskemalla kahvaan. Ulkona oleva avain on silloin se minkä mukaan key memory-asetukset asettuu. Sisällä olevaa avainta ei huomioida mitenkään omien "testien" mukaan.
Tutkiskelin myös tuota logiikkaa tuossa samassa tilanteessa, kun avaan ovet koskemalla kahvaan. Ulkona oleva avain on silloin se minkä mukaan key memory-asetukset asettuu. Sisällä olevaa avainta ei huomioida mitenkään omien "testien" mukaan.
Edelliset BMW:t
E87 120dA M Sport -08 Le Mans Blau
E90 318i -06 Arktis Metallic
E46 320i M Sport -02 Topasblau
E46 316i Compact -02 Topasblau
E87 120dA M Sport -08 Le Mans Blau
E90 318i -06 Arktis Metallic
E46 320i M Sport -02 Topasblau
E46 316i Compact -02 Topasblau
- sami68
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 19 Elo 2010, 07:53
- Auto: 330dA Coupe E92 2009 M-Sport
- Paikkakunta: Klaukkala
Millähän tuo avaimen sisällä/ulkonaolo tunnistetaan? Piti oikein itsekin suorittaa excursio talliin ja tuli mieleen, että voisiko kyseessä olla joku "induktiivinen silmukka" pohjalta toimiva tunnistus, jossa auton kori on juuri tämä silmukka?
Jos avain on yhtään ikkunalinjan ulkopuolella ( ikkuna auki tai kiinni ) niin lukitus toimii hipaisulla normaalisti.
Jos laittaa avaimen edes siihen oven verhouksen päälle (sen Ledin viereen) niin eipä ovia saa enää lukkoon hipaisulla.
Tieteen nimissä- valaiskaa ken tietää
Jos avain on yhtään ikkunalinjan ulkopuolella ( ikkuna auki tai kiinni ) niin lukitus toimii hipaisulla normaalisti.
Jos laittaa avaimen edes siihen oven verhouksen päälle (sen Ledin viereen) niin eipä ovia saa enää lukkoon hipaisulla.
Tieteen nimissä- valaiskaa ken tietää
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 147
- Liittynyt: 30 Kesä 2011, 08:18
- Auto: F20 116i Sportline -11 + G31 520d M-Sport -18
Jäi sitten auton molemmat avaimet sisälle ja auto (F20) meni lukkoon
Ei auttanut muuta kuin auto hinausauton kyydissä huoltoon missä tilasivat uuden tikkuavaimen ja sillä ovet auki. Kustannukset 43€ tuosta avaimesta. Nyt ei varmaan millään onnistu saada noita kaikkia avaimia kerralla autoon ja ovia kiinni.
Ei auttanut muuta kuin auto hinausauton kyydissä huoltoon missä tilasivat uuden tikkuavaimen ja sillä ovet auki. Kustannukset 43€ tuosta avaimesta. Nyt ei varmaan millään onnistu saada noita kaikkia avaimia kerralla autoon ja ovia kiinni.
- Tomm1
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 215
- Liittynyt: 14 Helmi 2011, 22:07
- Auto: G31 LCI xDrive ja F82 ///M4
- Paikkakunta: Kaarina
Tuli testattua omassa e60:ssä jossa comfort access tuota avainjuttua. Otin emännän laukun jossa avaimet ja avasin ovet, kassi penkille ja ovi kiinni. Yritin lukita ovet koskettamalla, eivät lukkiinnu mistään ovesta.
No ovet lukkoon ja takaluukku auki (ovet edelleen lukossa), kassi takaluukkuun ja takaluukku kiinni.
Saman tien alkaa hätävilkut vilkkua, pilli huutaa ja takaluukun kansi pompahtaa auki.
Eli summa sumarum ainakaan comfort access systeemillä ei avaimia autoon pysty jättämään lukkojen taakse .
No ovet lukkoon ja takaluukku auki (ovet edelleen lukossa), kassi takaluukkuun ja takaluukku kiinni.
Saman tien alkaa hätävilkut vilkkua, pilli huutaa ja takaluukun kansi pompahtaa auki.
Eli summa sumarum ainakaan comfort access systeemillä ei avaimia autoon pysty jättämään lukkojen taakse .
Käyttiksenä: G31 LCI xDrive Pappa Edition ja harraste: F82 ///M4
ex bimmerit: F20 M135i xDrive AT 445 hv, E93 335i (430 hv), E92 335i (610 hv, 750 Nm) , e60 535D -09, e61 535D -05, e34 530i -95
ex bimmerit: F20 M135i xDrive AT 445 hv, E93 335i (430 hv), E92 335i (610 hv, 750 Nm) , e60 535D -09, e61 535D -05, e34 530i -95
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
E90&E91:n ajotietokoneestahan voi valita sen, miten ne ovet lukkiutuu. Varmaan voi F20:kin tai muistakin malleista. Eli siis tarkoitan autoja joissa ei ole Comfort accessia. Mulla on esim. valittuna se asetus, että ovet ei mene kertakaikkiaan lukkoon ilman, että siitä kaukosäätimestä painetaan ne ovet lukkoon. Vaikka mulla olisi sata avainta sisällä, niin ovet pysyy auki vaikka ympäri vuorokauden jollen laita niitä kaukosäätimellä auton ulkopuolelta kiinni. Mulla ei oo se automaattilukitus käytössä just siksi ettei käy mitään vahinkoja. Ajotieturista voi valita automaattilukituksen (ovet menee automaattisesti lukkoon kun auto on sammutettu, ulko-ovi avattu, autosta noustu ja ovi paiskattu kiinni) ja muistaakseni säätää halutun viiveen sille, sitten on se lukitus, että ovet menee lukkoon vasta kun ne lukitaan avaimen lukitusnappulasta ja kolmas vaihtoehto on se Toyota- ja jenkkityylinen turvalukitus jossa ovet menee lukkoon ajaessakin, kun autolla on päästy vauhtiin 30km/h.
Minun mielestä tuo asetus on sellainen, että jos avaat lukituksen kakesta, etkä avaakaan ovia, niin ne menevät automaattisesti takaisin lukkoon. Ei ainakaan koskaan ole ovet itsekseen lukkoon menneet, jos olen autosta pois noussut enkä itse ole niitä lukkoon laittanut. Itsellä tuo ko. ajastus ja liikkellä olessa lukitukset ovat molemmat päällä.J1978 kirjoitti:Ajotieturista voi valita automaattilukituksen (ovet menee automaattisesti lukkoon kun auto on sammutettu, ulko-ovi avattu, autosta noustu ja ovi paiskattu kiinni) ja muistaakseni säätää halutun viiveen sille,
Niinkin pitäisi mennä, itselläni auto menee automaattisesti takaisin lukkoon jos en avannut ovea. Ihan hyvä ominaisuusTKU kirjoitti:Minun mielestä tuo asetus on sellainen, että jos avaat lukituksen kakesta, etkä avaakaan ovia, niin ne menevät automaattisesti takaisin lukkoon. Ei ainakaan koskaan ole ovet itsekseen lukkoon menneet, jos olen autosta pois noussut enkä itse ole niitä lukkoon laittanut. Itsellä tuo ko. ajastus ja liikkellä olessa lukitukset ovat molemmat päällä.J1978 kirjoitti:Ajotieturista voi valita automaattilukituksen (ovet menee automaattisesti lukkoon kun auto on sammutettu, ulko-ovi avattu, autosta noustu ja ovi paiskattu kiinni) ja muistaakseni säätää halutun viiveen sille,
- - -
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 532
- Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
- Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
- Viesti:
Niin jo jos avaimessa on patteri kunnossa,Tomm1 kirjoitti:Eli summa sumarum ainakaan comfort access systeemillä ei avaimia autoon pysty jättämään lukkojen taakse .
jos ei ole, ei auto sitä tunnista...
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
- JP-76
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 393
- Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
- Auto: 2014 550iX
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Jos ovet on lukossa autolle mennessä ja painaa pelkästään takaluukun aukaisunappia niin että luukku ponnahtaa auki, menee luukku automaattisesti lukkoon kun sen lyö kiinni, oli avaimet sitten missä hyvänsä. Sitä ominaisuutta ei saa mistään pois päältä. Comfort accessit sitten erikseen...
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
- Tomm1
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 215
- Liittynyt: 14 Helmi 2011, 22:07
- Auto: G31 LCI xDrive ja F82 ///M4
- Paikkakunta: Kaarina
Autohan muistuttaa jos patteri alkaa olla finaalissa...Major kirjoitti:Niin jo jos avaimessa on patteri kunnossa,
jos ei ole, ei auto sitä tunnista...
Käyttiksenä: G31 LCI xDrive Pappa Edition ja harraste: F82 ///M4
ex bimmerit: F20 M135i xDrive AT 445 hv, E93 335i (430 hv), E92 335i (610 hv, 750 Nm) , e60 535D -09, e61 535D -05, e34 530i -95
ex bimmerit: F20 M135i xDrive AT 445 hv, E93 335i (430 hv), E92 335i (610 hv, 750 Nm) , e60 535D -09, e61 535D -05, e34 530i -95