Neste Pro diesel

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Avatar
tommiristo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 31 Heinä 2012, 21:28
Auto: F30 316da
F20 120da
F25 Xdrive 2.0da

Onko forumilaisilla kokemuksia uudesta Neste pro dieselistä?
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Kokeilen nyt muutaman tankillisin pelkkää proota ja katsotaan sitten onko vaikutusta esim. kulutukseen. Ekalla tankillisella en ole huomannut eroa tehoissa, koneen käynnissä tai kulutuksessa.
Avatar
JiiJii71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Joulu 2011, 12:42
Auto: keltainen tsekkiverrari
Paikkakunta: Imatra

Torstaina tankkasin Kemissä tankillisen tuota litkua ja ihan samalla tavalla kuljetti se kotio kuin Shellinkin kesädieseli. Kulutusmittari pysyy viisipistekakkosessa kuten ennenkin. Ei ole muutosta kulutukseen öljyn-, renkaiden- tai dieselmerkin vaihdolla.
- mie voin lähtee Karjalast, mut Karjala ei lähe miust -
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Eipä ole tullut kokeiltua. Ilmeisesti sama kuvio kun Shell v-powerissa. Vähemmän karstaa enemmän tehoa. Energian määrä litkussa on vakio.

V-power dieseliä olen myös maailmalla jossain nähnyt, muistaakseni Ranskassa.

Häviääkö se vanha karsta pois jos on käyttänyt jo aiemmin muuta polttoainetta. Onko asia kuitenkin niin että pro diesel vain hidastaa koneen karstoittumista ja tehojen häviämistä iän myötä ?

Hyvä että kehitystä kuitenkin tapahtuu.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

Puolessa välissä ensimmäinen takillinen Pro:ta. Pohjalla oli neljäsosa perinteistä nesteen litkua jotenka odotellaan nyt tuon kanssa muutama tankillinen. Tähän mennessä en ole huomannut mitään eroa perinteiseen.
Ex: F20 118dA
johansa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 636
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
Auto: Porsche Macan 2017
Paikkakunta: Vantaa

Toka tankki Pro:ta menossa, en ole huomannut mitään eroa entiseen.
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
Avatar
JMV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 305
Liittynyt: 15 Loka 2011, 18:15
Auto: G26 M440i xDrive Gran Coupe 2022

Itsekin hieman epäileväinen tuon paremmuuden suhteen (sivustaseuraajana), mutta tuskin se huonompaakaan on kuin "tavallinen" Nesteen diesel. Yleensä menee kuitenkin jonkin aikaa (autosta riippuen jopa useampi tankillinen) ennen kuin moottori adaptoituu uuteen polttoaineeseen ja ottaa mahdollisesti eri moottorikartan käyttöön. Käytännössä ero on joskus vaikea huomata, mutta sitä voi nopeuttaa nollaamalla autosta aikaisemmin opittu ajotapa (jos onnistuu kotikonstein BMW:ssä). Kulutuserot tällaisessa tapauksessa on muutenkin äärimmäisen vaikea huomata käytännössä, kun muuttujia on niin paljon (sääolosuhteet yms.).
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Petyitkö Pro Dieselin kulutukseen - tässä on syy

Käytännössä säästöä ei synny sellaisissa oloissa, joissa tavallinenkin autoilija sen voisi sen melko luotettavasti todeta, siis tasaisessa pitkän matkan ajossa vakionopeudella.

Tutkimusten mukaan jopa viiden prosentin säästö voi syntyä kaupunkiajossa, kylmällä koneella ja kylmässä kelissä. Keskimääräinen säästö kylmissä oloissa ja kaupunkiajossakin on vain kaksi prosenttia.

...

Pro Dieselillä on myös hiukan tavallista parempia käyttöominaisuuksia. Se pienentää aavistuksen päästöjä ja vähentää melua. Jos talvesta tulee tiukka, on etua myös tavallista dieseliä muutaman asteen paremmasta pakkasenkestosta. Alin käyttölämpötila on -37 astetta, kun tavalliselle dieselille luvataan vain -34 astetta.
http://www.talouselama.fi/uutiset/petyi ... y/a2144043" onclick="window.open(this.href);return false;
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

xstr kirjoitti:V-power dieseliä olen myös maailmalla jossain nähnyt, muistaakseni Ranskassa.
Eikö tuota V-poweria (diesel) ole myynnissä suomessa??
janitkon
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 13 Loka 2011, 15:07

Eipä ole ei, itsekkin näin sitä Kreikassa, mutta ei tuossa lähi-Shellillä
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Näköjään tuota pro-dieseliä saa sitten kuintekin kylmä-asemaltakin, vaikkei pitänyt olla tarjolla... Tuo kun sattuu olemaan se asema, missä tulee tankattua, niin tuleepahan tuokin sitten kokeiltua.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Ironic32 kirjoitti:Näköjään tuota pro-dieseliä saa sitten kuintekin kylmä-asemaltakin, vaikkei pitänyt olla tarjolla... Tuo kun sattuu olemaan se asema, missä tulee tankattua, niin tuleepahan tuokin sitten kokeiltua.
Onko tuo porodiisseli kalliimpaa tavalliseen verrattuna? Senttiäkään en halua maksaa nykyhintoja enempää.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Täytyy tarkistaa kotosalla hinta edellisen tankkauksen perusteella, mutta paikallisten kahden aseman vertailussa tuo oli edelleen 3 senttiä halvempaa kuin ABC:n asemalla. Nesteen porokiisseli 1,559 eur/ltr ja ABC:llä 1,589 eur/ltr.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Kartsa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:00
Auto: EX BMW 320iA Xdrive touring LNE 2013
Subaru

http://www.tekniikkatalous.fi/autot/tuo ... yy/a839837" onclick="window.open(this.href);return false;

http://neste.fi/artikkeli.aspx?path=258 ... 00%2c19506" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Ironic32 kirjoitti:Täytyy tarkistaa kotosalla hinta edellisen tankkauksen perusteella, mutta paikallisten kahden aseman vertailussa tuo oli edelleen 3 senttiä halvempaa kuin ABC:n asemalla. Nesteen porokiisseli 1,559 eur/ltr ja ABC:llä 1,589 eur/ltr.
Tuossapa jotain hintoja päivämäärineen samalta asemalta:


31.03.2012 1,579 e
24.04.2012 1,569 e
04.05.2012 1,544 e
06.06.2012 1,514 e
29.06.2012 1,484 e
28.07.2012 1,499 e
15.08.2012 1,519 e
18.09.2012 1,559 e (Pro Diesel)

Tuosta ei siis ihan suoraan kyllä näe Pro Dieselin hinnankorotusta. Eikös nuo hinnat ole taas nousseet muutenkin?

Mainittakoon vielä, että tänä aamuna hintaeroa ABC:n hyväksi oli siis 3 cnt/ltr. Hintaero on yleensä heilunut tuossa 2-8 cnt/ltr välillä aina kyseisen Nesteen aseman eduksi.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

xstr kirjoitti:V-power dieseliä olen myös maailmalla jossain nähnyt, muistaakseni Ranskassa.
Karstoista ja muusta en tiedä, mutta tuolla Vpower-dieselillä jostakin syystä sain hiukkasen HUONOMMAT huiput kuin tavallisella. Tuo nyt ei ihan tieteellisen tarkka ajo ollut, mutta ei sillä auto ainakaan kovempaa kulje.
Tuo V-Power diesel tankattu siis Saksassa, jossa sitä on koko ajan saatavilla. Nyt myös muillakin kuin Shellillä, ainakin Aralilla on oma vastaava.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Muistan joskus Saksassa nähneeni ainakin Shellin asemalla jopa kolmea erilaista dieseliä. Mitähän lie eroja noissa sitten lie ollut. Ei tullut asiaa tarkemmin tutkittua...
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Tämä on erittäin mielenkiintoinen asia. Neste tosin perustelee asian melko hyvin "Kysymyksiä ja vastauksia osiossa"
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path ... BF435302C7" onclick="window.open(this.href);return false;

Ainakin mun naftatakin luukussa lukee että "ei eko dieseliä". Onko tämä uusi eko kamaa vai ei:
"Se sisältää aina vähintään 15 % uusiutuvista raaka-aineista valmistettua NExBTL-dieseliä."

Toivottavasti BMW Suomi ottaisi kantaa tähän uuteen löpöön.

Varmasti saadaan jonkin ajan kuluttua myös Tekniikan Maailman testien kautta lisätietoja.

Ajatus on hyvä, mutta miten paljon tässä on hypeä olisi hyvä tietää.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Ironic32 kirjoitti: Mainittakoon vielä, että tänä aamuna hintaeroa ABC:n hyväksi oli siis 3 cnt/ltr. Hintaero on yleensä heilunut tuossa 2-8 cnt/ltr välillä aina kyseisen Nesteen aseman eduksi.
ABC on kyllä se kaikkein huonoin bensaasema hinta vertailuun. Niiden nesteet ovat aina kaikkein kalliimmat.
Näet, kun ne joutuvat maksamaan asiakkailleen sen 5% takaisin.

Ks. aina http://www.polttoaine.net/" onclick="window.open(this.href);return false; ennen kuin käyt tankkaamassa!
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Ricracing kirjoitti:Tämä on erittäin mielenkiintoinen asia. Neste tosin perustelee asian melko hyvin "Kysymyksiä ja vastauksia osiossa"
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path ... BF435302C7" onclick="window.open(this.href);return false;

Ainakin mun naftatakin luukussa lukee että "ei eko dieseliä". Onko tämä uusi eko kamaa vai ei:
"Se sisältää aina vähintään 15 % uusiutuvista raaka-aineista valmistettua NExBTL-dieseliä."

Toivottavasti BMW Suomi ottaisi kantaa tähän uuteen löpöön.

Varmasti saadaan jonkin ajan kuluttua myös Tekniikan Maailman testien kautta lisätietoja.

Ajatus on hyvä, mutta miten paljon tässä on hypeä olisi hyvä tietää.
Joo samat tekstit löytyy myös omasta löpökorkista ja välttelinkin aikani nestettä kunnes tarkistin että tuossa pistoolissa on EN 590 standardista lätkä ja ohjekirjan mukaan autoon pitää laitta EN 590 stadardin löpöä. Uusi Pro diesel on Nesteen materiaalien mukaan mm. BMW ym valmistajien määrittelemien korkeampien standardien mukaista. Bio komponentista tuskin siis haittaa autolle. Kielto tarkoittanee jotain 100% biodieseliä :conf:
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
Vastaa Viestiin