Etu-umpiot uusien veroisiksi

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Tarinaa siitä, miten kiillotaa umpioista uuden veroiset ja naarmuttomat.

Noniin, siis operaation tarkoitus oli saada palautettua umpioihin uudenveroinen pinta ja saada pienet kiveniskemät ja naarmut pois kuleksimasta. Selasin kuukkelilla internetin ihmeellistä maailmaa ja etsin sopivaa konstia kirkkauden palauttamiseksi. Eteen sattui eri autofoorumeilta mitä erinlaisempia konsteja mm. jotkut olivat hioneet umpioiden pinnat 1500-2000 karkeusluokan vesihiomapapereilla. Tätä keinoa en kuitenkaan uskaltanut/halunnut oman autoni umpioihin kokeilla. Foorumeillakin kun puhuttiin jostain umpioden pinnalta häviävästä UV-suojasta jos pinnat menee hiomaan ja tämän jälkeen pinnat samentuvat entistä helpommin.

Jatkoin etsimistä. Kohdalle sattui Meguirsin valmistama plastX restoration kit-niminen muovin kiilloitusaine. Aine vaikutti käyttäjien kokemusten perusteella hyvältä tuotteelta ja kuviakin olivat ottaneet valmiista kiillotetuista umpioiden pinnoista. Päätin ostaa tuotetta ja kokeilla tekisikö sillä mitään. Oulusta en ainetta löytänyt tai sitten en vaan jaksanut käydä tarpeeksi monessa liikkeessä sitä metästämässä.

Viime viikolla lähdin ajamaan lomareissulle Helsinkiin ja sopivasti Vantaalta löytyi Fixus autotarvikeliikkeestä tuotetta hyllystä. 39.90€ kustansi pakkaus jossa oli siis mukana aine, kiilloitusliina ja akkukoneen päähän liitettävä kiilloituslaikka.

Eilettäin reissusta kotiuduttuani pesin autoni ja päätin värkätä tallissa sen verran, että kokeilen ainetta. Autoni umpiot eivät kovin pahassa kunnossa olleet, mutta pientä naarmua ja kiveniskemää oli pinnoilla havaittavissa. Halusin kuitenkin pienetkin jäljet ja samentumat umpioiden pinnoilta pois ja palauttaa uudenveroisen kirkkauden ja kiillon.

Akkukoneeseen kiilloituslaikka paikoilleen ja ainetta pikku klöntti laikalle ja ykkösteholla laikkaa pyörittämään umpion pinnalla kohtuullisesti painaen. Lopuksi vielä kiilloitus mikrokuituliinalla. Aine todellakin teki tehtävänsä ja pieni samentuma ja naarmut sekä pienet kiveniskemät hävisivät pinnoilta. Pätevä aine sanoisin! Kuitenkaan aivan kaikkea iskemiä ei pinnoilta saanut hävitettyä (näkyy kuvissa) sillä sen verran vissiin syviä olivat, mutta lopputulos oli kuitenkin itselleni mieleen ja sain hakemani lopputuloksen. Suosittelen ainetta muilekkin jotka haluavat autonsa umpioista taas kirkkaat.

Jos foorumilaisilla on parempia keinoja tai aineita mielessä joilla lopputulos olisi vieläkin parempi, niin otan mielelläni niitä vastaan.

Alla kuvia umpioista ennen ja jälkeen operaation.

Ennen.
DSC03469.JPG
DSC03475.JPG
DSC03482.JPG
Meguirs plastX restoration kit:
DSC03486.JPG
Jälkeen
DSC03492.JPG
Viimeksi muokannut Mosku, 31 Elo 2012, 11:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Jälkeen jatkuu.
DSC03497.JPG

DSC03504.JPG
Viimeksi muokannut Mosku, 18 Huhti 2014, 09:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Juutuubihan on pullollaan näitä "näin killotat ajovalot uuteen uskoon" videoita. Käyttävät milloin mitäkn ainetta niihin. Ja ihan hyvää jälkeähän noilla saa ei siinä mitään, mutta olen ollut siinä käsityksessä, että kun tuota muovia aletaan hinkuttamaan sen pinta pehmenee jonka jälkeen pienetkin iskut saavat aikaan jäljen ja pinta sumenee nopeammin. Mene ja tiedä kun ei ole kokemuksia, mutta näin on vaan saanut lukea sieltä täältä.

Ihan hyvältähän nuo ainakin toistaiseksi näyttää (eikä nuo niin pahat edes olleetkaan ;) ).
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Ainakin tämän kuvan mukaan hammastahna ajaa saman asian:

http://blogs.howstuffworks.com/2010/04/ ... oothpaste/" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
henripit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2011, 18:38
Auto: e90 330dA -06
Paikkakunta: Vantaa

On kaksi tapaa saada auton valot kirkkaiksi: hiomalla tai peittämällä epätasaisuudet. Hiominen on kestävämpi ratkaisu, mutta vaatii pinnoitteen päälle ettei haalistu. Lamin-x kalvossa on pinnoite ja samalla suojaa alkuperäistä pintaa. Jos kuluu niin vaihtaa kalvon uuteen.
- Vähempi parempi -
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Hätäisen miehen pikainen keino on pyyhkiä umpiot esim. Autoglymin vinyl&rubber care:lla. Yllättävän hyvä lopputulos 15 sekunnin työllä. Luonnollisesti käsittelyn kesto mitataan korkeintaan päivissä (tai seuraavaan sateeseen asti), mutta yllättävän hyvää jälkeä tuollakin saa aikaiseksi. Eikä tarvi hioa umpioita.

Jollain forumilla törmäsin DIY-topiciin, missä oikeasti haalistuneista E39 umpioista tehtiin todella kirkkaat juurikin hiomalla eri karkuusasteisilla papereilla koneella + käsittelyaineita päälle. Sitä en tiedä, että mitä tuosta seuraa umpion kestolle tmv. mutta osaajan käsissä nuokin konstit näköjään tepsivät hienosti.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
henripit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2011, 18:38
Auto: e90 330dA -06
Paikkakunta: Vantaa

Juu, ei se vaikeaa ole maallikollekaan, mutta olisi hyvä olla myllytyskone käytössä, jolla saa hiomapinnan kirkastettua. Pesukinnas.comista ainakin löytyy parikin esimerkkiä.
- Vähempi parempi -
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

FusionWolf kirjoitti:olen ollut siinä käsityksessä, että kun tuota muovia aletaan hinkuttamaan sen pinta pehmenee jonka jälkeen pienetkin iskut saavat aikaan jäljen ja pinta sumenee nopeammin. Mene ja tiedä kun ei ole kokemuksia, mutta näin on vaan saanut lukea sieltä täältä.
(eikä nuo niin pahat edes olleetkaan ;) ).
Juu näin on siis jos pinnat menee hinkkaamaan piloille hiomapapereilla. Silloin todellakin umpion pinta pehmenee kun siitä otetaan kerros materiaalia pois. Siksi itsekään en todellakaan halunnut millään hiomatekniikalla alkaa hinkkaamaan umpioita piloille. Eri foorumeilta luin, että juuri hiomaan menneiden kokemukset ovat olleet niin, että hionnan jälkeen pari kuukautta umpiot ovat näyttäneet hyviltä kunnes jostain syystä ovat muuttuneet sameiksi. En usko, että käyttämälläni konstilla umpiot muuttuisivat sameiksi. Aika näyttää.

Ei mulla nuo umpiot missään pahassa kunnossa olleetkaan kun ei edes mitään pinttymää niistä irronnut. Sitä on vaan niin helevetin tarkka tuon auton puhtaana pidon kanssa ja kaikki pitää olla tiptop :mus: .

Innostuin tässä mökillä ollessani kiillottelemaan mönkijänikin lamput :lol:. Tuon vekottimen puhtaana pidon kanssa ei ole niinkään väliä kun suurimman osan ajasta se on kuran peitossa eikä näitä offroad kamppeita muutenkaan paljon pestä. Nyt kuitenkin pesin mönkkärin pitkästä aikaa ja kokeilin senkin lamppuihin ainetta. Hyvä tuli ja oli kiva harrastaa :rolle: .
Kas tässä kuva.
Viimeksi muokannut Mosku, 18 Huhti 2014, 09:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Hiomalla valot saa tosiaan kirkkaiksi, mutta pinnalla oleva kovapinnoite lähtee samalla, joten kovin lyhytaikaiseksi jää sekin ilo. Omaan E39:iin vaihdettiin toinen umpio naapurin kolhaistua etukulmaan. Ero toisen puolen vanhaan umpioon oli niin iso, että hioin ja kiillotin sen. Heti homman jälkeen kiillotetun ero uuteen oli hyvin pieni. Varsin pian tuli kuitenkin ilmi, miten herkästi kiillotetun umpion pinta vaurioituu eikä hylji likaa, kuten uusi. Päädyin lopulta uusimaan toisenkin umpion. Myöhemmin tullut itsekin käytettyä tuota PlastX:ää, joka ei vie pintaa mennessään. Toinen kehuttu aine on Xerapol, jota on pitänyt jo monta kertaa kokeilla, mutta ei ole tullut liikkeissä vastaan. Pitäis varmaan kokeeksi tilata.
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Clavurion kirjoitti:Hiomalla valot saa tosiaan kirkkaiksi, mutta pinnalla oleva kovapinnoite lähtee samalla. Myöhemmin tullut itsekin käytettyä tuota PlastX:ää, joka ei vie pintaa mennessään. Toinen kehuttu aine on Xerapol, jota on pitänyt jo monta kertaa kokeilla, mutta ei ole tullut liikkeissä vastaan. Pitäis varmaan kokeeksi tilata.
Juuri näin! Hionta pilaa umpiot, mutta nuo aineet eivät.
Jos tilaat Xerapolia, niin kerrohan ihmeessä sitten tänne, että miten aine toimi :thuup: .
Avatar
sonikk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 09 Tammi 2011, 20:27
Auto: F11 520dA
Paikkakunta: Kerava

No jaa, mulla on E39:ssä n. 2 vuotta sitten vesihiotut ja myllytetyt umpiot, eikä ne ole menneet miksikään. Ensin vahailin niitä samaan tahtiin auton kanssa ja sittemmin laitoin Opti-Coat pinnoitteen.

Lainataan härskisti ketjua, tossa muutaman kuva täysin elähtäneiden takavalojen fiksauksesta:

Kuva

Kuva

Ensin P240 kuivana, oli jotain lakkajämiäkin näissä:
Kuva

Välissä vesihionta P400 käsin, sitten P800 vesissä DAS:lla:
Kuva

Lopuksi pari settia oranssilla Hexillä ja Menz 3.02:lla:
Kuva

Valmiit:
Kuva

Kuva

Kuva
Kuva
Vastaa Viestiin