Chris Harrisin tarinointia Ferrarista

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

Chris Harris kertoo kokemuksiaan siitä miten Ferrari pyörittää mediaa pikkusormensa ympäri. Ihan reipasta iltalukemista.

http://jalopnik.com/5760248

Alla kiireisimmille Executive Summary.
...I think it started in 2007 when I heard that Ferrari wanted to know which test track we were going to use for Autocar's 599 GTB road test, but in reality the rot had set in many years earlier. Why would it want to know that? "Because," said the man from the Autocar office, "The factory now has to send a test team to the circuit we chose so that they can optimize the car to get the best performance from it." They duly went to the track, tested for a day, crashed the car, went back to the factory to mend the car, returned, tested and then invited us to drive this "standard" 599. They must have been having a laugh.
...How bad has it been? I honestly don't know where to start. Perhaps the 360 Modena press car that was two seconds faster to 100mph than the customer car we also tested.
...What does it say about a 458 if the only way its maker is willing to loan it to a magazine is if a laptop can be plugged in after every journey and a dedicated team needs to spend several days at the chosen test track to set-up the car?
...when we used an owner's 430 Scud because Ferrari wouldn't lend us the test car, it was obliterated in a straight line by a GT2 and a Lambo LP 560-4, despite all the "official" road test figures suggesting it was faster than Halley's Comet.
...The simple message from Ferrari is that unless you play exactly by the laws they lay down, you're off the list.

What are those laws? Apart from the laughable track test stuff, as a journalist you are expressly forbidden from driving any current Ferrari road car without permission from the factory. So if I want to drive my mate's 458 tomorrow, I have to ask the factory. Will it allow me to drive the car? No: because it is of "unknown provenance," i.e. not tuned.
Näin se maailma pyörii.
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Herääkö Harris huomenna verinen hevosen pää vieressään?
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

^Jos jaksaisi, niin pitäisi kelata läpi Harrisin Fefe-videot. Veikkaan, että youtubesta ei löydy yhtään sellaista päivättynä Jalopnikin artikkelin jälkeen. :)

OT: Harris on joka tapauksessa täydessä vedossa ja heittää bmw-foorumilaisille täkyn tällä videolla kohdasta 4:36 alkaen
pmv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 07:27
Auto: E60 530d
Viesti:

Niin, kyllähän tuossa mainitaankin että toimittajien/medioitten kannalta Ferrarin saaminen mukaan juttuin on busineksen teon kannalta täysin oleellista. Vaikea sanoa, mikä osuus tuosta jutusta on totta ja mikä ei. Tai mikä on väritettyä infoa. Pointti on siinä, että turhaan tuo Harriskin tuossa lopunperäistä journalistista totuutta haikailee kun kaikkien osallisten tarkoitus on kuitenkin tehdä rahaa. Kyllähän nuo journalistit mielellään toitottaa oman objektiivisuutensa perään, erityisesti Suomessa tuossa on kunnostautunut Tekniikan Maailma.
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

Juu, tottakai lukijoita kiinnostaa Fefet ja siksi se on myös näiden juttujen tekijöille tärkeätä, että niitä saadaan mukaan. Ja ovathan Fefet jonkinlaisia mittatikkuja, joita vastaan muita arvioidaan, joten substanssiarvoakin löytyy.

Mitä itse juttuun tulee, niin en usko, etteikö Harrisin kirjoitus olisi 100% totta.

Itse toivon myös autojournalisteilta objektiivisuutta, vaikka julkaisujen omistajat ovatkin pelissä mukana rahan takia. Mutta rahaakin voi tehdä erilaisilla arvoilla ja lähestymistavoilla. Ikävä kyllä NYT lienee viimeisiä (suuria) julkaisuja maailmassa, jotka pitävät kiinni riippumattomuudestaan.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Squamish kirjoitti:Itse toivon myös autojournalisteilta objektiivisuutta, vaikka julkaisujen omistajat ovatkin pelissä mukana rahan takia. Mutta rahaakin voi tehdä erilaisilla arvoilla ja lähestymistavoilla. Ikävä kyllä NYT lienee viimeisiä (suuria) julkaisuja maailmassa, jotka pitävät kiinni riippumattomuudestaan.
Objektiivisuus ja raha eivät varsinaisesti ole ristiriidassa. Kannattaa muistaa, että aikakauslehdissä tilaajamaksut ovat helposti 70-80% tuloksesta ja irtonumeromyynti sitten jotain päälle. Ilmoitukset ovat selvästi pienempi osuus kuin sanomalehdissä ja kaiken lisäksi heittelevät taloustilanteen mukaan paljon rajummin kuin tilaajamäärät. Miten sitten pitää tilaajat uskollisina ja kasvussa? Panostamalla laatuun ja kyllähän sen laadun yksi kriteeri on objektiivisuus. Se ei silti tarkoita sitä, ettäkö autotoimittajan pitäisi olla samaa mieltä kuin merkkiharrastajan tai edes suuren yleisön. Objektiivisuus ei tuo aina esiin miellyttäviä yksityiskohtia. Samoin toimittaja voi aina olla huono, kapeakatseinen ja yksinkertaisesti lukijoitaan tyhmempi, jolloin kyse ei ole subjektiivisuudesta vaan ammattitaidottomuudesta. Subjektiivisuus siis paistaa läpi, ennemmin tai myöhemmin. Lukija tajuaa, että porukka kirjoittaa skeidaa ja vetää johtopäätökset. Totta kai osa lukijoista ajattelee näin vaikka yrittäisi olla niin objektiivinen kuin mahdollista, mutta enemmistö arvostaa silti laatua ja mielipidettä. Ja sillä se kasvu ja jatkuvuus pystytään takaamaan.

Iänkaikkiset jauhamiset siitä, että vertailutestien voittoon pääsevät lehdessä mainostavat eivät päde ainakaan laatulehtien kohdalla, jotka eivät ole mainostajista riippuvaisia pätkän vertaa. Epämääräisissä autotallijulkaisuissa näin voi olla, mutta sellaista roskaa harvemmin kukaan arvostaa takan sytykettä kummemmaksi.
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

Squamish kirjoitti:^Jos jaksaisi, niin pitäisi kelata läpi Harrisin Fefe-videot. Veikkaan, että youtubesta ei löydy yhtään sellaista päivättynä Jalopnikin artikkelin jälkeen. :)
... ja vastaus tulee tässä videossa noin minuutin kohdalla. :lol: Ihan katsomisen arvoinen video muutenkin.

Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

http://pistonheads.com/news/default.asp?storyId=26140" onclick="window.open(this.href);return false;
Chris Harris kirjoitti:I am a serial car-searcher though. Sometimes I wonder if the thrill of the chase is actually more addictive than owning and driving the car. I tweeted something about a Vanquish S about six weeks ago. A few weeks later I own a 599 GTB. You what?
Kuinka tässä nyt näin kävikään? ;)
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

Chris Harris kirjoitti: 10 days later Matthew phoned to say he had a Grigio Silverstone car with 20K miles for mid-90s. We haggled. I bought it. £40K in, rest on the dreaded drip. About £350 a month.
Olen aina luullut, että tällaisten autojen ostajat maksavat käteisellä :conf:
Chris Harris kirjoitti: My reasoning went thus: I wanted another special car, I miss driving Ferraris because they are great cars even if the company is nuts. The F12 has already been announced, so the 599 is already, technically old-school. It is also a third of the price of a new F12. Is it really only a third as good? I’ve always liked the standard 599 without the harsh HGTE chassis pack.
Auto hyvä, firma paha.
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Jep, autoissa ei siis vikaa vaan yhtiön tavassa hoitaa imagoaan. Eikös tuo edellinen Porschekin ostettu osamaksulla. :lol:
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

Raimo Miettinen kirjoitti:Jep, autoissa ei siis vikaa vaan yhtiön tavassa hoitaa imagoaan. Eikös tuo edellinen Porschekin ostettu osamaksulla. :lol:
Jeps. Porschen omistusaika: 8kk. Rahoituskulut: 10,000 puntaa.
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

Vastaa Viestiin