Ajaminen Iso-Britaniassa

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
user
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 64
Liittynyt: 17 Marras 2010, 15:01
Auto: BMW 320i X-Drive G20 2020
Paikkakunta: Akaa

Olen 2005 ajanut englannissa ja muistiin on jäänyt kapeat tiet kivikanttareineen ja vaikea auton vasemman kulkulinjan arviointi. Mutta yksi asia jäi silloin epäselväksi, liikenneympyrässä ajo. Tiedän että oikealta tuleviä väistetään, mutta mitä kaistaa ympyrässä kuuluu milloinkin ajaa ja miten ryhmittäytyminen tehdään? Ja muistaakseni ympyrässä ajettiin vastapäivään kuten täälläkin, vai? Muistan edelliseltä reissulta pillien soimiset ja valojen vilkuttelut, joten jotain oli vielä hakusessa :blush: Tarkoitus olisi taas heinäkuussa ajella ja vähemmillä tööttäilyjen kuulemisilla. Siis neuvoja kaivataan ainakin tuohon ympyrässä ajoon ja muutakin jos mieleen tulee.
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Jos ajelit viimeksi ympyrässä vastapäivään, en ihmettelisi yhtään jos pillit ovat soineet! :w00t:
Luonnollisesti vasemmanpuoleisessa liikenteessä ympyröissä ajetaan myötäpäivään. Muuten säännöt ovat kaistavalintoineen suunnilleen samat kuin Suomessakin, mutta vilkun käyttö poikkeaa hieman meikäläisestä.

http://www.videojug.com/film/how-to-use-roundabouts" onclick="window.open(this.href);return false;

Lisää kuukkelista tai youtubesta: driving in roundabouts in uk.

Niin ja HUMP BRIDGE -merkillä varoitettuja siltoja ei kannata ylittää kovin reippaasti, saattaa muuten olla kaikki neljä pyörää ilmassa hetken aikaa! :mus:
user
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 64
Liittynyt: 17 Marras 2010, 15:01
Auto: BMW 320i X-Drive G20 2020
Paikkakunta: Akaa

En tunnusta ajaneeni viimereissulla vastakarvaan ympyrässä :rolle:
Erinonomainen linkki tuo ylläoleva, ihan loogistahan tuo ympyrässäajo tuon mukaan onkin, kiitoksia. Pitää vaan keskittyä oikea-aikaisiin kaistanvaihtoihin ja vilkun käyttöön, kun molemmat/kaikki kaistat ympyrässä on täynnä ja kova vauhti päällä, siis paikallisilla.

Aika jännä juttu, kun rupeaa miettimään ajamista, ihan suomessakin, ilmenee aika paljon sellaista mitä ei oikeasti tiedä, ajaa vaan rutiinilla. Ulkomailla ja uusissa olosuhteissa sitten ne rutiinit kärsii ja tulee helpommin töppäilyjä. Kuinka moni suomessakaan tietää mille kaistalle ryhmittäydytään, kun ajataan ihan normi risteyksen yli suoraan ja ryhmittäytymismerkit puuttuu. Kokemukseni mukaan joka toinen ylittäjä ajaa vasemmalle ja joka toinen oikealle kaistalle ja sitten pysähdytään yhdessä arpomaan kumpi menee ensin kun risteyksen jälkeen on vain yksi ajokaista.
pmv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 07:27
Auto: E60 530d
Viesti:

UK:ssa ajaminen on minusta helppoa siinä mielessä, että jokaisen risteyksen väistämisvelvollisuus on erikseen merkitty. Ei käytännössä tarvitse tietää sen kummemmin mistään sääntökirasta mistä suunnasta tulevaa pitäisi väistää. Liikenneympyrät nyt eivät ole juuri koskaan tuollaisia kuin tuossa videossa. Yleensä ne on jonkun muun muotoisia kuin ympyrän ja niissä on risteykset vähän joka suuntaan. Minusta liikenneympyrässä ajaminen on ihan sama asia kuin suoralla tiellä ajaminen kaistalle ryhmittäytymisineen jne. En ymmärrä, miksi siitä pitää tehdä sen vaikeampaa? Tuota videolla näkyvää vilkuttelua oikeaan, kun käännytään liikenneympyrässä 270-astetta, ei minusta näkynyt juurikaan. Ei ainakaan isommissa ympyröissä, siis teillä joilla oli useampi kaista ja ryhmittymistä tapahtui koko ajan.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Aikoinaan tullut aika paljonkin ajeltua UK:ssa. Ei kyllä mitenkään ole jääneetl iikenneympyrät vaikeina mieleen. Itse asiassa niiden paras puolihan on se (toisin kuin Kieltolassa, jossa pysähdytään ja pakitetaan, jos meni ohi), että epäselvissä tapauksissa ympyrää voi kiertää useammankin kierroksen, jos on epäselvää minne pitäisi mennä. No, ainakin lapsista se oli hauskaa... :)
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

jaki kirjoitti: (toisin kuin Kieltolassa, jossa pysähdytään ja pakitetaan, jos meni ohi)
Heh, kuulostaa täysin mahdolliselta.
Jostakin luin, että joku oli tehnyt U-käännöksen tunnelissa ja joku toinen oli pysähtynyt ottamaan valokuvia uudesta tunnelista (siis tunnelin sisällä) :w00t:

Taisin ymmärtää jakin viestin väärin :dumb: Tarkoitti varmaankin tuolla pakittamis jutskalla normaali risteyttä.
No ohjeeni englannissa ajamiseen (ja missä vaan) on; älä peruuttele ympyröissä äläkä pysähdy tunneleihin ottamaan matkakuvia :lol:
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

fifty kirjoitti:Taisin ymmärtää jakin viestin väärin :dumb: Tarkoitti varmaankin tuolla pakittamis jutskalla normaali risteyttä.
Ei, et siis todellakaan ymmärtänyt väärin. Josakin haastattelussa poliisi kertoi, että joku idiootti oli tosiaan pysähtynyt ja PAKITTANUT liikenneympyrässä. Miten joku voi olla niin torvi... :dumb: :dumb: :dumb:

Edellen ympyräajelusta UK:ssa. Tosiaan, ei kannata alkaa sitä liikaa miettimään. Sen kun ajaa ja tietysti tarkkaille rinnalla olevia jne. Ihan hyvin se sujuu.
Sen sijaan noilla pikkuteillä, joissa muuri tiessä kiinni, tosiaan ajetaan kyllä melkoista haipakkaa. Kiva vetää, kun viisi autoa roikkuu takapuskurissa ja itse koko ajan tuiottaa milloin apparin peili raapii kivimuuria..
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
user
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 64
Liittynyt: 17 Marras 2010, 15:01
Auto: BMW 320i X-Drive G20 2020
Paikkakunta: Akaa

Reissu tuli tehtyä ja hyvinhän se autoilu lopultakin sujui. Pari päivää meni “väärinpäin” ajon luontevaan oppimiseen ja kapeisiin pientarittomiin teihin. Se kyllä ihmetyttää, ettei siellä ole suurillakaan valtaväylilllä kunnollisia ohitusteitä (moottoriteitä lukuunottamatta) risteysalueilla, vaan liikenneympyröitä on muutaman mailin välein jarruttamassa muuten sujuvaa menoa. Välillä mailin ja lähes puolen tunnin jonotus ympyrään, jonka jälkeen matka taas jatkuu sujuvasti seuraavaan ympyrään, jossa taas jonotetaan. Yleisesti ottaen liikenne on rauhallisempaa ja fiksumpaa kuin suomessa eli puskurissa roikkujia ja järjettömiä ohittajia on vähän ja tilaa annetaan hyvin sivuteiltä tulijoille.

Pari hups-tilannetta tuli liikenneympyrän ja valo-ohjauksen yhdistelmissä. Vihreät valot ympyrän sisäänmenossa ei takaa etteikö joku tule oikealta, sillä kaikissa sisääntuloissa valoa ei välttämättä olekaan. (Valoilla ilmeisesti topataan välillä päätien liikenne hetkeksi, jotta muutkin pääsee sisään). Ja sitten toinen tapaus; Vihreä valo heti tiehen maalatun miniympyrän (pelkkä piste tiessä) takana ei myöskään takaa etteikö joku voi tulla oikealta jostain talon pihaportista “miniympyrään” etuoikeutetusti eteen. Teissä on myös paljon valkoisia ja keltaisia “keskikoroke- ja reunavinoviivoituksia”, joidenka yli näköjään ajellaan (koko pitkä jono) surutta ja tuntui joskus että on pakkokin, kun koko tien kapea kaista oli tukittu tienvarsiparkkeerauksella (englannissa oikeammin tieparkkeeraus kun reunatilaa ei ole).
Vastaa Viestiin