Tänään ajelin pimeässä mökille ja mietin että mikähän merkitys noilla adaptiivisten ajovalojen automatiikalla on? Ei kertaakaan vaihtanut pitkille, vaan piti vaihtaa käsin.
Mutta itse adaptiiviset valot ovat hyvät, kääntävät aina tien suuntaan ja ovat mielestäni valovoimaiset. Eli siinä mielessä voin kyllä suositella. Myös valopaketti näin pimeän aikaan näyttää ja tuntuu hyvältä.
Mitä uutta opit autostasi?
Onko varusteissa ruksattu se kaukovalo "assistentti"? Vai onko se automaattisesti mukana,jos ruksaa varusteisiin nuo adaptiiviset valot? Vanhemmissa ne piti ruksata erikseen,jos molemmat halusi.salmol kirjoitti:Tänään ajelin pimeässä mökille ja mietin että mikähän merkitys noilla adaptiivisten ajovalojen automatiikalla on? Ei kertaakaan vaihtanut pitkille, vaan piti vaihtaa käsin.
Jaa-a, autossa on seuraavat varusteet valoihin liittyen:Heguli31 kirjoitti:Onko varusteissa ruksattu se kaukovalo "assistentti"? Vai onko se automaattisesti mukana,jos ruksaa varusteisiin nuo adaptiiviset valot? Vanhemmissa ne piti ruksata erikseen,jos molemmat halusi.salmol kirjoitti:Tänään ajelin pimeässä mökille ja mietin että mikähän merkitys noilla adaptiivisten ajovalojen automatiikalla on? Ei kertaakaan vaihtanut pitkille, vaan piti vaihtaa käsin.
S522 Xenon Light
S524 Adaptive Headlights
S5AC High-beam assistant
Eli pitäisi ilmeisesti olla tuo assistentti...
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Paina se kaukovaloassari viiksen päästä päälle niin toimii huomattavasti paremmin :D Ei muuten sit toimi kaikissa valokatkasijan asennoissa.salmol kirjoitti:Tänään ajelin pimeässä mökille ja mietin että mikähän merkitys noilla adaptiivisten ajovalojen automatiikalla on? Ei kertaakaan vaihtanut pitkille, vaan piti vaihtaa käsin.
Mutta itse adaptiiviset valot ovat hyvät, kääntävät aina tien suuntaan ja ovat mielestäni valovoimaiset. Eli siinä mielessä voin kyllä suositella. Myös valopaketti näin pimeän aikaan näyttää ja tuntuu hyvältä.
Sen osasin kyllä painaa päälle, mutta ainakaan niillä nopeuksilla ja valoisuuksilla, joilla minä ajoin, ei pitkät menneet automaatisesti päälle. Valokatkaisija oli A-asennossa ja mittaristossa oli merkki automaattisista valoista.masaf1 kirjoitti:Paina se kaukovaloassari viiksen päästä päälle niin toimii huomattavasti paremmin :D Ei muuten sit toimi kaikissa valokatkasijan asennoissa.salmol kirjoitti:Tänään ajelin pimeässä mökille ja mietin että mikähän merkitys noilla adaptiivisten ajovalojen automatiikalla on? Ei kertaakaan vaihtanut pitkille, vaan piti vaihtaa käsin.
Mutta itse adaptiiviset valot ovat hyvät, kääntävät aina tien suuntaan ja ovat mielestäni valovoimaiset. Eli siinä mielessä voin kyllä suositella. Myös valopaketti näin pimeän aikaan näyttää ja tuntuu hyvältä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Matalissa nopeuksissa tuo tosiaan ei kytkeydy, outoa politiikkaa BMW:ltä.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
Minulla ei tunnu enää kytkeytyvän ollenkaan päälle, ei syty merkkivaloakaan paneeliin vaikka kuinka painelee sitä alempaa nappia vasemmasta viiksestä.
Lieneeköhän hajonnut vai olisiko softaa muutettu KLE-yksikön vaihdon yhteydessä kesällä... ei kun pajalle.
Lieneeköhän hajonnut vai olisiko softaa muutettu KLE-yksikön vaihdon yhteydessä kesällä... ei kun pajalle.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Sen opin että tämän 2014-mallisen 420dA:n Comfort- ja EcoPro-tiloilla on selkeästi vaikutusta kulutukseen, ainakin ajotietokoneen mukaan. 2012-mallisessa F30:ssä ei ollut eroa.
Aikaisemmassa samalla (N47) koneella olleen takatuuppari-F30:n kulutuksessa ollut mitään eroa vaikka olisi käyttänyt EcoProta. Se meni moottoritiellä sellaista 4,2-4,5 l 100kmh nopeudella. Nyt tämä 420xdA vie samalla nopeudella noin 5,0-5,5 litraa Comfort-asetuksella, mutta jos laittaa EcoPron niin menee 4,5-4,7 kulutuksella. Eli selkeä ero, tosin uskottu vain ajotietokoneeseen eikä tarkistettu kulutuksesta.
Toinen mitä opin on, että tuo EcoPron leijunta-moodi vaihteistossa on perkeleestä. Aivan turha juttu, olisi paljon parempi jos kone tekisi moottorijarrutuksen kuten muissakin moodeissa. Tuota ei kuitenkaan ilmeisesti voi koodata pois.
Aikaisemmassa samalla (N47) koneella olleen takatuuppari-F30:n kulutuksessa ollut mitään eroa vaikka olisi käyttänyt EcoProta. Se meni moottoritiellä sellaista 4,2-4,5 l 100kmh nopeudella. Nyt tämä 420xdA vie samalla nopeudella noin 5,0-5,5 litraa Comfort-asetuksella, mutta jos laittaa EcoPron niin menee 4,5-4,7 kulutuksella. Eli selkeä ero, tosin uskottu vain ajotietokoneeseen eikä tarkistettu kulutuksesta.
Toinen mitä opin on, että tuo EcoPron leijunta-moodi vaihteistossa on perkeleestä. Aivan turha juttu, olisi paljon parempi jos kone tekisi moottorijarrutuksen kuten muissakin moodeissa. Tuota ei kuitenkaan ilmeisesti voi koodata pois.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Hyvä tietää, täytyy yrittää etsiä tuo rasti.Wonderi kirjoitti:Vapaarullauksen saa valikosta ruksattua pois. Liikenteen seassa sitä ei voi käyttää, mutta tyhjällä kumpuilevalla maantiellä se säästää oikein käytettynä valtavasti.
Ihan mielenkiinnosta, miten tuo vapaarullaus säästää verrattuna normaalitapaan? Eli silloin kun rullaus menee päälle, normaalimoodissa menisi moottorijarrutus. Rullaus vie 1-2l/h polttoainetta, moottorijarrutus vie 0l/h. Tasaisessa maantieajossa tuo rullaus ei mene koskaan päälle, kun on veto päällä koko ajan. En ymmärrä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Vapaalla auto rullaa aivan käsittämättömän pitkiä matkoja. Ylöjärvi-Virrat KT65 on esimerkki sopivan kumpuilevasta maantiestä, jossa saa rullattua vapaalla monta kilometriäkin joissain kohdissa. Nopeuden pitää antaa jonkun verran aaltoilla, alamäessä kovempaa ja ylämäkeen antaa vähän hidastua. Tasavauhtia pitäessä säästöä ei tule. Pointti on käyttää vuoristorataefektiä seuraavan mäen yli pääsemiseksi, ja mäkeä veto päällä noustessakin kaasujalka nostetaan ylös ja päästetään rullaamaan jo vähän ennen mäen huippua.
Moottorijarrutus nimensä mukaan jarruttaa menoa. Jos vapaarullaus ei olisi polttoainetta säästävä keksintö, se ei olisi vakiovaruste käytännössä kaikissa uusissa raskaissa kuorma-autoissa.
Moottorijarrutus nimensä mukaan jarruttaa menoa. Jos vapaarullaus ei olisi polttoainetta säästävä keksintö, se ei olisi vakiovaruste käytännössä kaikissa uusissa raskaissa kuorma-autoissa.
Ok, mutta eikö moottori kannattaisi silloin myös sammuttaa rullauksen ajaksi? Ehkä starttimoottorit eivät ole tarpeeksi nopeita vielä.Wonderi kirjoitti:Vapaalla auto rullaa aivan käsittämättömän pitkiä matkoja. Ylöjärvi-Virrat KT65 on esimerkki sopivan kumpuilevasta maantiestä, jossa saa rullattua vapaalla monta kilometriäkin joissain kohdissa. Nopeuden pitää antaa jonkun verran aaltoilla, alamäessä kovempaa ja ylämäkeen antaa vähän hidastua. Tasavauhtia pitäessä säästöä ei tule. Pointti on käyttää vuoristorataefektiä seuraavan mäen yli pääsemiseksi, ja mäkeä veto päällä noustessakin kaasujalka nostetaan ylös ja päästetään rullaamaan jo vähän ennen mäen huippua.
Moottorijarrutus nimensä mukaan jarruttaa menoa. Jos vapaarullaus ei olisi polttoainetta säästävä keksintö, se ei olisi vakiovaruste käytännössä kaikissa uusissa raskaissa kuorma-autoissa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Tänään ajelin täysin pimeässä kotiini, ja kyllä ne tosiaan toimivat ja vaihtavat pitkille ja lyhyille automaattisesti ja kääntyilevät tarpeen mukaan. Itse asiassa ihan hyvä varuste, ehkä vähän valoisammassa saisi toimia, eli aika tarkka siitä kuinka paljon on valoa ympärillä. Eli voin kyllä näiden kokemusten perusteella suositella adaptiivisia valoja joissa automaattinen pitkille vaihto. Moottoritiellä vähän arvelutti kun näyttää mittaristossa että on pitkät päällä mutta autoja on jono edessä. Mutta oli siinä, se vaan ohjasi valot niin ettei se häikäissyt edellä ajavaa.salmol kirjoitti:Tänään ajelin pimeässä mökille ja mietin että mikähän merkitys noilla adaptiivisten ajovalojen automatiikalla on? Ei kertaakaan vaihtanut pitkille, vaan piti vaihtaa käsin. Mutta itse adaptiiviset valot ovat hyvät, kääntävät aina tien suuntaan ja ovat mielestäni valovoimaiset. Eli siinä mielessä voin kyllä suositella. Myös valopaketti näin pimeän aikaan näyttää ja tuntuu hyvältä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
G30:iin on tarjolla "tavalliset", "mukautuvat" ja "adaptiiviset" led-ajovalot. Mikä käytännön ero mukautuvilla ja adaptiivisilla on, mun kielitaidolla mukautuva ja adaptiivinen tarkoittaa samaa asiaa, toinen on vaan enemmän suomea. Onko valotehossa merkittävää eroa, hinnassa ero on järkyttävä.
Mukautuvat ajovalot, 577,58 €:Wonderi kirjoitti:G30:iin on tarjolla "tavalliset", "mukautuvat" ja "adaptiiviset" led-ajovalot. Mikä käytännön ero mukautuvilla ja adaptiivisilla on, mun kielitaidolla mukautuva ja adaptiivinen tarkoittaa samaa asiaa, toinen on vaan enemmän suomea. Onko valotehossa merkittävää eroa, hinnassa ero on järkyttävä.
LED-ajovalot, joihin liittyvät adaptiivinen kaarrevalotoiminto, mukautuva valokuvion säätö kaupunki- ja moottoritieajoon sekä BMW Selective Beam, valaisevat ajoradan aina optimaalisesti. Kuljettaja pystyy havaitsemaan tien reunassa olevat kohteet aikaisemmin, ja kääntyvät ajovalot valaisevat tietä kaarteen suuntaisesti pitemmälle kuin tavalliset ajovalot. Varustukseen sisältyvä kääntymisvalotoiminto parantaa näkyvyyttä lähialueelle. Kääntymisvalotoiminto kytkeytyy automaattisesti päälle jo auton ollessa paikallaan, kun vilkut kytketään päälle tai ohjauspyörää käännetään, ja toiminto pysyy aktiivisena ajonopeuteen 35 km/h saakka. Adaptiivinen kaarrevalotoiminto tarkoittaa, että kääntyvät ajovalot valaisevat aina ohjausliikkeitä seuraten ajoradan tavallisia valoja pitemmälle kaarteen suuntaan, mikä lisää ajamisen aktiivista turvallisuutta. BMW Selective Beam säätää kaukovaloja vallitsevista valo-olosuhteista ja liikennetilanteesta riippuen. Järjestelmä tarkkailee edellä kulkevaa ja vastaan tulevaa liikennettä ja säätää kaukovalojen kantamaa luotettavasti estäen muiden tiellä liikkuvien häikäistymisen. Lisäksi korostusvalot ja ajovaloyksiköiden BMW:lle tyypilliset LED-valorenkaat kertovat heti, että kyseessä on BMW.
Adaptiiviset LED-ajovalot, 1 917,10 €:
Adaptiiviset LED-ajovalot tuottavat tasaisen valonjakauman ja valokuvion, joka säätyy automaattisesti ajonopeuden mukaan. Ajorata valaistuu siten aina dynaamisesti ajotilanteeseen sopien. Näissä valoissa on vilkkujen ja huomiovalojen lisäksi adaptiivinen kaarrevalotoiminto ja siinä kaupunki- tai moottoritieajon valonjakauma, kääntymisvalotoiminto sekä ajovalojen valokuviot lähi- ja kaukovaloiksi automaattisesti mukauttava BMW Selective Beam. Järjestelmä takaa ajoradan optimaalisen valaisun kaikissa olosuhteissa, ja LED-tekniikan ansiosta virrankulutus on pienempi kuin perinteisissä ajovaloissa. Ajovalot kääntyvät kuljettajan ohjausliikkeiden mukaisesti ja valaisevat siten kaarteessa pitemmälle kaarteen suuntaan. Integroitu kääntymisvalo syttyy automaattisesti lisäämään lähialueen valaisua jo paikallaan oltaessa, kun vilkut kytketään päälle tai ohjauspyörää käännetään. Näin adaptiivinen kaarrevalotoiminto valaisee lähialueen tällaisissa tilanteissa optimaalisesti ja lisää siten aktiivista ajoturvallisuutta. BMW Selective Beam säätää tilannekohtaisesti kaukovalokuviota, joten näkyvyys pimeässä on aina optimaalinen. Järjestelmä tarkkailee edellä kulkevaa ja vastaan tulevaa liikennettä ja säätää kaukovalojen kantamaa luotettavasti estäen muiden tiellä liikkuvien häikäistymisen.
Mun mielestäni nuo näyttävät aika samoilta varusteilta.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Olisiko tuolle vaihtohetken tunnistimelle säätöä? Käsittääkseni ainakin valoautomatiikan syttymis herkkyyteen voidaan hieman "testerillä vaikuttaa". Joten miksei tuohonkin.salmol kirjoitti: ehkä vähän valoisammassa saisi toimia, eli aika tarkka siitä kuinka paljon on valoa ympärillä.
Carly for BMW ei sisällä mitään koodauksia adaptiivisille valoille, ainakaan minä en löydä. Mutta voisin uskoa että paremmilla vehkeillä tuonkin koodaaminen lienee mahdollista.Heguli31 kirjoitti:Olisiko tuolle vaihtohetken tunnistimelle säätöä? Käsittääkseni ainakin valoautomatiikan syttymis herkkyyteen voidaan hieman "testerillä vaikuttaa". Joten miksei tuohonkin.salmol kirjoitti: ehkä vähän valoisammassa saisi toimia, eli aika tarkka siitä kuinka paljon on valoa ympärillä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Itse ajelin myös eilen ensimmäistä kertaa pimeällä ja maantiellä useampi auto vilkutteli pitkiä vaikka valot ohjasivat sivulle. Moottoritiellä tuo toimi moitteetta. Kuumottavaa kyllä tulla letkasta ohi pitkät päällä kun etuvalot muistuttavat diskovalojasalmol kirjoitti:Tänään ajelin täysin pimeässä kotiini, ja kyllä ne tosiaan toimivat ja vaihtavat pitkille ja lyhyille automaattisesti ja kääntyilevät tarpeen mukaan. Itse asiassa ihan hyvä varuste, ehkä vähän valoisammassa saisi toimia, eli aika tarkka siitä kuinka paljon on valoa ympärillä. Eli voin kyllä näiden kokemusten perusteella suositella adaptiivisia valoja joissa automaattinen pitkille vaihto. Moottoritiellä vähän arvelutti kun näyttää mittaristossa että on pitkät päällä mutta autoja on jono edessä. Mutta oli siinä, se vaan ohjasi valot niin ettei se häikäissyt edellä ajavaa.salmol kirjoitti:Tänään ajelin pimeässä mökille ja mietin että mikähän merkitys noilla adaptiivisten ajovalojen automatiikalla on? Ei kertaakaan vaihtanut pitkille, vaan piti vaihtaa käsin. Mutta itse adaptiiviset valot ovat hyvät, kääntävät aina tien suuntaan ja ovat mielestäni valovoimaiset. Eli siinä mielessä voin kyllä suositella. Myös valopaketti näin pimeän aikaan näyttää ja tuntuu hyvältä.