uuden auton tarjouspyynnöt

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Jos on ostamassa uutta bemaria niin oletteko laitellut tarjouspyyntöjä ympäri suomea? Eli kannattaako? Onko ollut suuria eroja tarjouksissa? Entä mitkä liikkeet ovat tehneet parhaita tarjouksia?
Avatar
Tomppi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 145
Liittynyt: 25 Marras 2011, 19:36
Auto: F16 M50d 2015
Paikkakunta: Oulu

Kannattaa mielestäni laittaa. Jos menee vaihdossa entinen auto niin hajontaa voi tulla aika paljonkin. Se lähin autoliike ei välttämättä ole halvin. Karkeasti ottaen maakunnista saa parempia tarjouksia suurempiin asutuskeskuksiin verrattuna.
ex-bemarit: F11 525d TwinPower Turbo Touring Sport A -12
e39 525 TDS Touring A -97
laituri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
Auto: BMW M140i xDrive vm.2018

Hinnoissa todella suuria eroja ja esim. myyntikiintiöt vaikuttaa suuresti eri paikkakunnilla hinnoitteluun. Esimerkkinä ostin äidilleni 25t€ arvoista Focusta ja hintaero kalleimman ja halvimman tarjouksen välillä 4.500€. Kannatti siis ajaa 100km autoa hakemaan.
GiraFFi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 18 Loka 2011, 13:45
Auto: F20 LCI 118dA M-sport

Itse kävin 100km säteellä myös liikkeet läpi ja päädyin ostamaan auton sieltä kaukaisimmasta kolkasta. Halusin autoon alusta massauksen ja maali pinnoituksen, jotka sain valmiiksi laitettuna ja hintakin oli 500e halvempi kuin "omassa" liikkeessä. Olisin myös joutunut hoitamaan massaus ja pinnoitus asiat itse. Laskin siis nämä mukaan kokonaishintaan.
johansa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 636
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
Auto: Porsche Macan 2017
Paikkakunta: Vantaa

Ehdottomasti kannattaa ainakin parista kolmesta paikasta kysellä jos oman vaihtoon menevän auton arvo ei ole hyvin selvillä. Omiin kokemuksiin perustuen pääkaupunkiseudulla maksetaan selvästi huonoiten vaihdokista, ja ero on yleensä ollut tuhansia euroja.
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
Avatar
heimarkku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 245
Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
Auto: F10dA Business 2012
Paikkakunta: Kanta-Häme

Kannattaa lueskella useampia tämän fooruminen tredejä - asiasta on keskusteltu aika paljon ja vinkkejä löytyy. Yksi taisi olla Uuden auton luovutustilaisuus -sarja? Onnea kaupoille.
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Meinasin kommentoida, että melko tyhmä kysymys, mutta eihän tyhmiä kysymyksiä ole vaan huonoja vastauksia. Pääsääntöisesti kilpailuttaminen kyllä kannattaa aina. Aika ja vaiva mikä siihen menee on jokaisesta tietysti itsestään kiinni ja säästö täytyy laskea omalle työlle hintana. Autokaupoilla säästö voi todellakin olla useita tuhansia.
Nimim. autovakuutuksessa 300 eur/a säästänyt.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

BMW e90 kirjoitti:Jos on ostamassa uutta bemaria niin oletteko laitellut tarjouspyyntöjä ympäri suomea? Eli kannattaako? Onko ollut suuria eroja tarjouksissa? Entä mitkä liikkeet ovat tehneet parhaita tarjouksia?
Totta helvetissä kannattaa. Pääkaupunkiseudulla on yleensä surkein palvelu ja huonoimmat hyvitykset koska ne hukkuu muutenkin vaihtoautoihin. Pikkuliikkeet voi antaa parempia hyvityksiä yms. kuin joku megaketju. Maakunnista ja pienistä kaupungeista voi saada paremman tarjouksen kuin isommasta kapungista. Välirahan erot voi olla useista satasista moniin tonneihin. Mitä pohjoisempaa tarjouksen pyytää niin sitä parempi se voi olla. Ketjuissa ei kannata välttämättä joka paikkaan laittaa tarjousta. Ne näkee koneelta jos joku toinen saman firman piste on jo tarjonnut jotain ja ne ei välttämättä tee siellä toisessa liikkeessä ollenkaa tarjousta tai jos tekee niin ne tarjoaa saman välirahan ku se ensimmäinen saman firman liike.
Avatar
heimarkku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 245
Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
Auto: F10dA Business 2012
Paikkakunta: Kanta-Häme

Nimenomaan näin J1978 eli ei kannata käydä kerrallaan kuin yhdessä ketjun liikkeessä kyselemässä tarjousta, joka tallentuu heidän koneelleen. Muut saman firman myyjät eri yksiköissä eivät halua astua kollegansa varpailla, vaan pysyvät visusti erossa diilistä ennen kuin aikaa on kulunut esim. kuukausi edellisen tarjouksen pyytämisestä. Sittenkin saa varautua selittämään, ettei aio kuitenkaan ostaa sieltä, vaan haluaa uuden tarjouksen juuri tästä liikkeestä.

Muutaman satasen takia ei BMW:n hintaisen auton hankkijan kannata lähteä kovin kauas kalaan, sillä aina on syytä muistaa, että "oman" myyjän kanssa on helpompaa selvitellä ongelmia, jos sellaisia ilmenee. Millaisen hinnan sille itse kukin sitten laskee, se on jokaisen omalta osaltaan päätettävä. Pääkaupunkiseudulla asuvan kannattaa kuitenkin ulottaa kyselyt ainakin Tampereelle asti ja taisipa joku hakea autonsa peräti Joensuusta.
ainomieli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 07 Joulu 2011, 14:48
Auto: BMW F20 116i automaatti

Nykyään tarjousten pyytäminen ympäri Suomea sähköisesti on niin helppoa ettei tuohon mene edes paljoa aikaa. Tekee vaikka dokkarin jossa on kuvattu vaihtoauto tietoineen ja uusi auto varusteineen, lähettää saman postin niin moneen liikkeeseen kuin katsoo tarpeelliseksi. Itse laitoin 8 eri jälleenmyyjälle (kaikki eri ketjua) tarjouspyynnön, kuudesta tuli vastaus. Välirahan erotus halvimman ja kalleimman välillä 3500e. Kävin vielä paikallisessa merkkiliikkeessä kysymässä myyvätkö samaan hintaan kuin halvin tarjous oli, eivät myyneet joten auto meni tilaukseen 600km päästä etelästä. Ei ne etäläsuomen liikkeet aina niin kalliita olekaan :)

Autoliikkeellä sattui lisäksi olemaan toimipiste paikkakunnalla. Kävin siellä näyttämässä vaihtoautoa, uusi tuli rekassa tähän mua lähimpään toimipisteeseen ja vaihtoauto lähti paluu kyydillä takas. Paperihommat hoidettin postitse. Myyjää en ole edes nähnyt. Joulukortti tuli :cools:
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

TKU kirjoitti:Pääsääntöisesti kilpailuttaminen kyllä kannattaa aina. Aika ja vaiva mikä siihen menee on jokaisesta tietysti itsestään kiinni ja säästö täytyy laskea omalle työlle hintana. Autokaupoilla säästö voi todellakin olla useita tuhansia
Niin, milloinkahan kilpailuttaminen EI kannattaisi :conf:
Parhaiten kaupoille tietysti pääsee, kun myy vanhan itse ja hakee Saksasta (vaikka sitten sen uuden).
Ihan mielenkiinnosta kyselen, miksi ihmiset ylipäätään vie vanhan vaihdosta, eikä myy itse? Sen tiedän, että wanhaan "suljettuun" aikaan nähden, jolloin vaihdokista hyvitettiin melkein uuden hinta (siis jos oli max vuoden vanha)se kannattikin, mutta ei kai tilanne enää sellainen ole.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

jaki kirjoitti:
TKU kirjoitti:Pääsääntöisesti kilpailuttaminen kyllä kannattaa aina. Aika ja vaiva mikä siihen menee on jokaisesta tietysti itsestään kiinni ja säästö täytyy laskea omalle työlle hintana. Autokaupoilla säästö voi todellakin olla useita tuhansia
Niin, milloinkahan kilpailuttaminen EI kannattaisi :conf:
Parhaiten kaupoille tietysti pääsee, kun myy vanhan itse ja hakee Saksasta (vaikka sitten sen uuden).
Ihan mielenkiinnosta kyselen, miksi ihmiset ylipäätään vie vanhan vaihdosta, eikä myy itse? Sen tiedän, että wanhaan "suljettuun" aikaan nähden, jolloin vaihdokista hyvitettiin melkein uuden hinta (siis jos oli max vuoden vanha)se kannattikin, mutta ei kai tilanne enää sellainen ole.
Auton itse myymisessä on yksi ongelma. Mikäli myymäsi auton hinta on yli 30 000€, ei yksityisiä ostajia ole jonoksi asti.
Itse en ainakaan jaksa myydä autoa montaa kuukautta, kun uusi kärry on jo pihassa. Aivan sama tässä autoilukonkurssissa, jos nyt 1000-2000€ parin-kolmen vuoden välein häviää. Sen voi sitten säästää kilpailuttamalla uusi auto kunnolla.
Viimeksi muokannut Worm, 16 Helmi 2012, 12:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Worm kirjoitti: Mikäli myymäsi auton hinta on yli 30 000€, ei yksityisiä ostajia ole jonoksi asti.
Mikäs jono siihen tarvitaan, ihan yksi riittää :)
Kun myin ensimmäistä kertaa autoa, josta pyysin 46000, vähän kyllä mietitytti. Ihan hyvin se kaupaksi meni ja melkein pyyntihinnalla. Samanhintaisen olen myynyt jälkeenpäinkin. En siis ole autokauppias, vaan ihan yksityinen.
Kokemuksesta: ei siinä ihan 1000 - 2000 säästöön tarvitse tyytyä. On tuntipalkka hieman parempi.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

No sitten sinulla on käynyt parempi tuuri kuin itselläni :)
Mutta itse olen saanut liikkeestä aina hyvityksen, joka on 1000-2000€ vähemmän, kun mitä saisin jos myisin auton itse, ja tähän olen myös ollut tyytyväinen. Ajan 50tkm vuodessa autolla, ja kuittaan ihan kohtuullisesti km-korvauksia, joten en ole jaksanut rypistellä max.parin tonnin takia.
Vastaa Viestiin