Käytetyn auton ostaminen ja hakeminen Ruotsista

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä



Tervetuloa BMWforum.fi -keskustelufoorumille!


Rekisteröityneenä käyttäjänä sinulla on mahdollisuus...

     ... aloittaa ja kommentoida keskusteluja
     ... lähettää ja vastaanottaa yksityisviestejä
     ... selata viime käyntisi jälkeen kirjoitettuja viestejä
     ... ilmoittaa BMWforum.fi -kauppapaikalla
     ... päästä rekisteröityneiden käyttäjien keskustelualueelle


Rekisteröitymään!        Kirjaudu Facebook-tunnuksillasi!

Käytetyn auton ostaminen ja hakeminen Ruotsista

Viesti Antinontoxic » 27 Marras 2011, 20:47

Kävin ostamassa kuukausi sitten auton Ruotsista ja huomasin, että Saksasta hakemisesta on olemassa Internetissä paljonkin tietoa, mutta Ruotsista hakemisesta yllättävän vähän. Tässäpä siis oma tarinani ja vinkkini tuleville auton ostajille. Toivottavasti tästä on jollekin apua :)

Tähän topikkiin voi jokainen myös kirjoitella omia kokemuksiaan auton hakemisesta Ruotsista.

AUTON ETSIMINEN

Varmaankin se paras (ja suosituin?) paikka käytettyjen autojen ilmoittamiseen/etsimiseen on Blocket (http://www.blocket.se/). Myös Bytbilin sivuilta löytyy runsaasti varsinkin uudempia käytettyjä autoja (http://www.bytbil.com/bilar). Bytbilissä on tarjolla mm. BMW:n entisiä työsuhdeautoja.

Oma auto löytyi yksityiseltä myyjältä Malmöstä Blocketin kautta. Ensisijaisesti etsin autoa kuitenkin Tukholman lähistöltä, koska silloin kaupat olisi voitu hoitaa vaivattomasti satamassa ja/tai matkat satamaan olisivat olleet huomattavasti lyhyemmät. Jos kaupat saa hoidettua satamassa, niin silloin autoon ei tarvitse hankkia siirtokilpiä vaan auton voi ajaa ilman kilpiä suoraan laivaan. Huonona puolena Tukholmasta autoa ostettaessa voidaan sanoa, että auto kannattaa tarkistaa erityisen tarkasti mahdollisten kolhujen osalta, sillä niitä syntyy Tukholman liikenteessä luvattoman helposti.


AUTON LÖYTYMINEN

Kun sopiva auto löytyy, niin ensimmäisenä auton tiedot voi ja kannattaa tarkistaa Transportstyrelsenin (Ruotsin liikennehallinto) ilmaisesta palvelusta, joka löytyy osoitteesta https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx. Täältä näkee mm. auton entisten omistajien lukumäärän, jossa kannattaa ottaa huomioon, että myös autoliikkeet näkyvät summassa omistajina. Tämän jälkeen yhteyttä myyjään voi ottaa joko blocketin kautta sähköpostilla tai suoraan myyjälle soittamalla. Omalla kokemuksella sähköposteihin vastataan varsin laiskasti joten jos ruotsi taittuu niin soittaja on tässäkin tapauksessa voittaja. Ruotsissa puhutaan myös hyvin englantia joten silläkin saa todennäköisesti asiansa hoidettua. Oma taktiikkani on yleensä laittaa ensin sähköpostia jossa kerron olevani kiinnostunut autosta ja että olen Suomesta. Mainitsen myös että voisin soitella autosta joten mihin aikaan olisi hyvä soitella. Jos vastausta ei kuulu niin soitan suoraan myyjälle.

Tämän auton tapauksessa kaupat sovittiin käytännössä alusta loppuun sähköpostin välityksellä. Hinnasta sain tingittyä 15 000kr, joka oli mielestäni oikein hyvin. Mahdollisuus nopeaan käteiskauppaan laskee lähdes poikkeuksetta auton hintaa, joten myyjälle kannattaa tuoda ilmi olevansa tosissaan ja että kaupat onnistuvat tarvittaessa nopeastikin.


AUTON SIIRTÄMINEN RUOTSISSA

Nopeita kauppoja sopiessa kannattaa ottaa huomioon, että jos aiot tai tarvitset hankkia autoon siirtokilvet Ruotsista niin niiden saaminen kestää n. viikon. Ohjeet kilpien saamisen löytyy Transportstyrelsenin sivuilta (http://www.transportstyrelsen.se/en/roa ... istration/).

Siirtokilvet saa hankittua myös Suomesta, mutta silloin auton matkan tulisi alkaa Suomesta. Siirtokilpiä ei siis virallisesti saa ulkomailta auton ostamista varten, mutta merkitsemällä siirtokilpihakemukseen syyksi esimerkiksi ”huolto”, voi kilvet saada jo Suomesta. Plussana tässä on, että Suomesta kilvet saa heti käyttöönsä. Itse hankin kilvet jo Suomesta matkan nopean aikataulun vuoksi.

Siirtokilpiin kuuluu myös liikennevakuutus, mutta muu lisävakuutus tulee autolle hankkia itse. Kaskovakuutusta hankkiessa kannattaa varmistaa, että se kattaa myös ulkomailla sattuneet vahingot. Vakuutusta ei yleensä saa hankittua suoraan Internetistä, koska autoa ei vielä ole rekisteröity Suomeen ja tätä kautta autolla ei myöskään ole suomalaista rekisteritunnusta. Vakuutuksen saa kuitenkin soittamalla ja kertomalla auton alustanumeron. Alustanumeron saa tietoonsa myyjältä, mutta myös ylempänä mainitusta Transportstyrelsenin palvelusta rekisteritunnuksen perusteella.


MATKAT

Halpojen lentojen etsimiseen suosin Skyscanner palvelua (http://www.skyscanner.fi/). Lähimmän lentokentän lisäksi kannattaa etsiä viereisiä kaupunkeja tai jopa koko maata nähdäkseen halvimmat kohteet. Omassa tapauksessani lento Helsingistä Kööpenhaminaan ja sieltä junalla Malmöhön tuli selkeästi halvemmaksi kuin lento Helsingistä Tukholman kautta Malmöhön. Ruotsin kaukojunien aikataulut löytyvät osoitteesta http://www.sj.se/ .

Autolautalla Tukholmasta Helsinkiin on yleensä halvimmin päässyt Viking Linella (http://www.vikingline.fi/). Jos matkapäivämäärät eivät ole kiveen hakattuja niin tarjouslähtöjä kannattaa tottakai hyödyntää. Viikkarilla on myös usein tarjolla autopakettitarjouksia ja S-etukortilla saa myös alennusta matkoista.

Hotellien etsimiseen käytän Booking.com sivustoa (http://www.booking.com/) ja kun autonhakureissusta on kyse, niin painotan a) helppoa saapumista hotelliin autolla, ja b) kohtuuhintaista tai jopa ilmaista parkkeerausta. Käytännössä tämä tarkoittaa hotellia joka ei ole aivan kaupungin ydinkeskustassa.


MUUTA

Auton maksamisessa kannattaa huomioida, että Ruotsissa pienimpiä käteistalletuksia lukuunottamatta kaikista rahoista pitää olla olemassa kuitti. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yksityiseltä ostettaessa ja käteisellä maksaessa kaupat on tehtävä pankissa. Ehdin jo vitsailemaan, että mistäs siellä pankissa tiedetään mistä minun rahani ovat kotoisin ja hetki vitsin jälkeen tätä jo kysyttiin pankin tiskillä. Eli jos esimerkiksi rahojen nostamisesta on olemassa tosite, niin se kannattaa olla mukana autoa ostaessa. Kerroin, että rahani ovat entisen autoni myynnistä Suomessa ja minulle ei tullut tehdä mieleen kauppakirjoja ruotsiksi sen takia, että olen mahdollisesti ostamassa seuraavan autoni Ruotsista. Selitys meni läpi ja kaupat jatkuivat.


KUSTANNUKSET

Mitä tämä kaikki sitten loppujen lopuksi maksoi?
Siirtokilvet Malmö-Helsinki - 17,40eur
Lento Helsinki-Kööpenhamina – 55eur
Juna Kööpenhamina – Malmö – 17eur
Hotelli Tukholma – 126eur
Laiva Tukholma – Helsinki - 173eur
Siirtolupa vapaasti Suomessa – 17,40eur
Rekisteröintikatsastus – 132eur
1,5 tankillista polttoainetta – n. 145eur
= 682,80eur


KANNATTIKO?

Kyllä :lol:
Avatar
Antinontoxic
Supervisor
Supervisor
 
Viestit: 3725
Liittynyt: Maaliskuu, 2010
Paikkakunta: Vantaa
Auto: R53 Cooper S '03
Google
 

Re: Tuontiauton ostaminen ja hakeminen Ruotsista

Viesti Markku J » 27 Marras 2011, 21:11

Hieno ohjeistus Antinontoxicilta. Kiitokset siitä. Tästä on varmasti monelle apua. Minuakin tuo kiinnostaa.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA vm 2010.
Markku J
Supervisor
Supervisor
 
Viestit: 1125
Liittynyt: Maaliskuu, 2010
Paikkakunta: Tuusula
Auto: Ocu RS III ja A3 1.8 sedan quattro

Re: Tuontiauton ostaminen ja hakeminen Ruotsista

Viesti Raimo Miettinen » 27 Marras 2011, 21:29

Tämä firma haki mulle maaliskuussa 2009 auton Jönköpingistä, kun kruunu oli halpaa. Homma toimi.

http://www.rfcimports.com/
Avatar
Raimo Miettinen
Vollmitglied
Vollmitglied
 
Viestit: 606
Liittynyt: Marraskuu, 2010
Auto: BMW 320dA M-Sport E91 ex. BMW 120da

Re: Tuontiauton ostaminen ja hakeminen Ruotsista

Viesti Squamish » 27 Marras 2011, 23:01

Antinontoxic kirjoitti:AUTON LÖYTYMINEN

Kun sopiva auto löytyy, niin ensimmäisenä auton tiedot voi ja kannattaa tarkistaa Transportstyrelsenin (Ruotsin liikennehallinto) ilmaisesta palvelusta, joka löytyy osoitteesta https://www21.vv.se/fordonsfraga/. Täältä näkee mm. auton entisten omistajien lukumäärän, jossa kannattaa ottaa huomioon, että myös autoliikkeet näkyvät summassa omistajina.

Tämän auton tapauksessa kaupat sovittiin käytännössä alusta loppuun sähköpostin välityksellä. Hinnasta sain tingittyä 15 000kr, joka oli mielestäni oikein hyvin. Mahdollisuus nopeaan käteiskauppaan laskee lähdes poikkeuksetta auton hintaa, joten myyjälle kannattaa tuoda ilmi olevansa tosissaan ja että kaupat onnistuvat tarvittaessa nopeastikin.


Yleensä myynti-ilmoituksista selviää auton rekisterinumero, joten autosta saa viranomaistiedot jo siis ennen yhteydenottoa myyjään. Ilmaiseksi. Heja Sverige.

Jos haussa on BMW, niin VV:n sivulta löytyvältä auton valmistenumerolla voi helposti tarkistaa auton varustetason BMW elektronisesta osaluettelosta. Kätevää.

Hyvä tietää, että tinkiminen on mahdollista Ruotsissa. Saksassahan se ei ymmärtääkseni ole kovin tavallista.

Antinontoxic kirjoitti:AUTON SIIRTÄMINEN RUOTSISSA

Nopeita kauppoja sopiessa kannattaa ottaa huomioon, että jos aiot tai tarvitset hankkia autoon siirtokilvet Ruotsista niin niiden saaminen kestää n. viikon. Ohjeet kilpien saamisen löytyy Transportstyrelsenin sivuilta (http://www.transportstyrelsen.se/en/roa ... istration/).


Ruotsalaisia siirtokilpiä hakee ostaja. Ne ovat ilmaiset (!) ja lähetetään myyjän osoitteeseen. Kilpiä varten täytyy ajoneuvolla olla kohdemaassa (Suomessa) voimassa oleva liikennevakuutus ja katsastus täytyy olla hyväksytty. Samassa prosessissa tapahtuu auton rekisteristä poisto, eli auto ei ole enää myyjän nimissä. Tästä johtuu, että käytännössä kauppa täytyy olla varma ja sovittu siinä vaiheessa, kun siirtokilpiä haetaan. Jos kaupat peruuntuu, niin myyjä joutuu rekisteröimään auton takaisin itselleen. Toisaalta taas myyjä voi tällöin olla varma, että saa auton pois omista nimistään.

Huom., tämä on omaa päättelyäni lukemani dokumentaation perusteella. Joku jolla on kokemusta tästä prosessista voi toivottavasti vahvistaa, korjata ja tarkentaa.

Antinontoxic kirjoitti:Siirtokilvet saa hankittua myös Suomesta, mutta silloin auton matkan tulisi alkaa Suomesta. Siirtokilpiä ei siis virallisesti saa ulkomailta auton ostamista varten, mutta merkitsemällä siirtokilpihakemukseen syyksi esimerkiksi ”huolto”, voi kilvet saada jo Suomesta. Plussana tässä on, että Suomesta kilvet saa heti käyttöönsä. Itse hankin kilvet jo Suomesta matkan nopean aikataulun vuoksi.


Lisätään vielä, että siirtolupia saa katsastusasemilta. Eli jos ensimmäinen asema ei myönnä lupaa, niin suunta seuraavalle asemalle. Aina kannattaa yrittää.

BTW, lähetitkö myyjälle kopiota Suomen rekisteriotteesta? Olen ymmärtänyt, että VV edellyttäisi jonkun todisteen ulkomaille rekisteröinnistä, jotta ruotsalainen myyjä saa auton pois nimistään - ilmeisesti pelkät kilvet eivät riitä? Tietoa kenelläkään?

Antinontoxic kirjoitti:MATKAT

Halpojen lentojen etsimiseen suosin Skyscanner palvelua (http://www.skyscanner.fi/). Lähimmän lentokentän lisäksi kannattaa etsiä viereisiä kaupunkeja tai jopa koko maata nähdäkseen halvimmat kohteet. Omassa tapauksessani lento Helsingistä Kööpenhaminaan ja sieltä junalla Malmöhön tuli selkeästi halvemmaksi kuin lento Helsingistä Tukholman kautta Malmöhön. Ruotsin kaukojunien aikataulut löytyvät osoitteesta http://www.sj.se/ .


Skyscannerissa on käytännöllistä tuo viereisten kenttien haku ja se löytää myös Finskin lennot, toisin kuin esim. Kayak.com.

Matkoja järjestellessä kannattaa tosiaan huomioida, että Kööpenhamina ja Malmö ovat lähes yhtä kaupunkia ja Kastrupin kentältä pääsee suoraan Malmön junaan. Kastrupista pääsee esim. Göteborgiin suoraan ilman vaihtoa noin kolmessa tunnissa - sama matka Arlandasta on noin tunnin pidempi.

Tarvittaessa toinen reitti Ruotsin puolelle käy Helsingörin kautta Helsingborgiin. Arlanda - Helsingör tosin on reilun tunnin reissu paikallisjunassa, joten nopeinta on tähdätä lyhintä tietä Malmöhän ja siitä eteenpäin.

Antinontoxic kirjoitti:MUUTA

Auton maksamisessa kannattaa huomioida, että Ruotsissa pienimpiä käteistalletuksia lukuunottamatta kaikista rahoista pitää olla olemassa kuitti. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yksityiseltä ostettaessa ja käteisellä maksaessa kaupat on tehtävä pankissa.


Ja pankkipäivät ovat samat kuin Suomessakin, pl. kansalliset vapaat, eli ma-pe. Käytännössä kaupat on siis tehtävä viikolla.

Antinontoxic kirjoitti:KUSTANNUKSET

Mitä tämä kaikki sitten loppujen lopuksi maksoi?
Siirtokilvet Malmö-Helsinki - 17,40eur
Lento Helsinki-Kööpenhamina – 55eur
Juna Kööpenhamina – Malmö – 17eur
Hotelli Tukholma – 126eur
Laiva Tukholma – Helsinki - 173eur
Siirtolupa vapaasti Suomessa – 17,40eur
Rekisteröintikatsastus – 132eur
1,5 tankillista polttoainetta – n. 145eur
= 682,80eur


Itse sain kuluarvioksi noin 700 euroa. Melko tarkasti samalla hehtaarilla :tong: (ja kerrankin joku harrastaa läpinäkyvyyttä laskelmissaan)

---

Hyvät ohjeet :thuup: Nyt kiinnostaisi kuulla vielä muidenkin kokemuksia, erityisesti paikallisista siirtokilvistä.

Nimim. matkaa suunnitteleva
I gave my heart to the army, the only sentimental thing I could think of
Avatar
Squamish
Vollmitglied
Vollmitglied
 
Viestit: 533
Liittynyt: Joulukuu, 2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuontiauton ostaminen ja hakeminen Ruotsista

Viesti Antinontoxic » 27 Marras 2011, 23:38

Loistavia täydennyksiä :thuup:

Lähetin kopion tuontitodistuksesta, eli siitä lapusta jonka sain kun vein auton tulliin Suomessa. Ei ole perään kuulunut joten lienee riittänyt todisteeksi siitä, että auto on nyt Suomessa. Alkuperäiset rekisterikilvet tarvitaan tosiaan, että auto saadaan pois rekisteristä Ruotsissa. Niillä kilvillähän voisi ajaa Suomeen, mutta ymmärrettävästi myyjä on haluton antamaan kilpiään Suomeen.

Se jäi myös mainitsematta, että tulliin saa varata aikaan Suomessa sillä minulla kesti yli 2h ennenkuin Katajanokalle saatiin henkilökuntaa paikalle.
Avatar
Antinontoxic
Supervisor
Supervisor
 
Viestit: 3725
Liittynyt: Maaliskuu, 2010
Paikkakunta: Vantaa
Auto: R53 Cooper S '03

Re: Tuontiauton ostaminen ja hakeminen Ruotsista

Viesti Squamish » 27 Marras 2011, 23:38

Antinontoxic kirjoitti:Siirtokilvet saa hankittua myös Suomesta, mutta silloin auton matkan tulisi alkaa Suomesta. Siirtokilpiä ei siis virallisesti saa ulkomailta auton ostamista varten, mutta merkitsemällä siirtokilpihakemukseen syyksi esimerkiksi ”huolto”, voi kilvet saada jo Suomesta. Plussana tässä on, että Suomesta kilvet saa heti käyttöönsä. Itse hankin kilvet jo Suomesta matkan nopean aikataulun vuoksi.


Mitä merkkasit hakemuksen kohtaan "Edellinen rekisterinumero"? Ruotsin rekkarin?
I gave my heart to the army, the only sentimental thing I could think of
Avatar
Squamish
Vollmitglied
Vollmitglied
 
Viestit: 533
Liittynyt: Joulukuu, 2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuontiauton ostaminen ja hakeminen Ruotsista

Viesti Antinontoxic » 27 Marras 2011, 23:43

Squamish kirjoitti:Arlanda - Helsingör tosin on reilun tunnin reissu paikallisjunassa, joten nopeinta on tähdätä lyhintä tietä Malmöhän ja siitä eteenpäin.


Vai Kastrup - Helsingör ;)

Squamish kirjoitti:
Antinontoxic kirjoitti:Siirtokilvet saa hankittua myös Suomesta, mutta silloin auton matkan tulisi alkaa Suomesta. Siirtokilpiä ei siis virallisesti saa ulkomailta auton ostamista varten, mutta merkitsemällä siirtokilpihakemukseen syyksi esimerkiksi ”huolto”, voi kilvet saada jo Suomesta. Plussana tässä on, että Suomesta kilvet saa heti käyttöönsä. Itse hankin kilvet jo Suomesta matkan nopean aikataulun vuoksi.


Mitä merkkasit hakemuksen kohtaan "Edellinen rekisterinumero"? Ruotsin rekkarin?


Nytpä en ole muuten aivan varma. Todennäköisesti Ruotsin rekisteritunnuksen.

Sehän tuossa siirtoluvassa oli parasta, että kun reitin piti alkaa Suomesta niin laitoin ensimmäisen päivän reitiksi Helsinki - Malmö - Tukholma. Hieman virkailija kyseli, että meinasitko päivässä tosiaan ajaa, mutta ei kuitenkaan sen kummemin alkanut protestoimaan :lol:
Avatar
Antinontoxic
Supervisor
Supervisor
 
Viestit: 3725
Liittynyt: Maaliskuu, 2010
Paikkakunta: Vantaa
Auto: R53 Cooper S '03

Re: Tuontiauton ostaminen ja hakeminen Ruotsista

Viesti Squamish » 28 Marras 2011, 08:37

Antinontoxic kirjoitti:
Squamish kirjoitti:Arlanda - Helsingör tosin on reilun tunnin reissu paikallisjunassa, joten nopeinta on tähdätä lyhintä tietä Malmöhän ja siitä eteenpäin.


Vai Kastrup - Helsingör ;)


Kiitos oikaisusta tarkkaavaiselle lukijallemme ;)

Antinontoxic kirjoitti:
Squamish kirjoitti:
Antinontoxic kirjoitti:Siirtokilvet saa hankittua myös Suomesta, mutta silloin auton matkan tulisi alkaa Suomesta. Siirtokilpiä ei siis virallisesti saa ulkomailta auton ostamista varten, mutta merkitsemällä siirtokilpihakemukseen syyksi esimerkiksi ”huolto”, voi kilvet saada jo Suomesta. Plussana tässä on, että Suomesta kilvet saa heti käyttöönsä. Itse hankin kilvet jo Suomesta matkan nopean aikataulun vuoksi.


Mitä merkkasit hakemuksen kohtaan "Edellinen rekisterinumero"? Ruotsin rekkarin?


Nytpä en ole muuten aivan varma. Todennäköisesti Ruotsin rekisteritunnuksen.

Sehän tuossa siirtoluvassa oli parasta, että kun reitin piti alkaa Suomesta niin laitoin ensimmäisen päivän reitiksi Helsinki - Malmö - Tukholma. Hieman virkailija kyseli, että meinasitko päivässä tosiaan ajaa, mutta ei kuitenkaan sen kummemin alkanut protestoimaan :lol:


Joo, ja sekä Ruotsin että Suomen tunnuksethan on muotoa ABC-123, joten jos niitä ei tarkisteta järjestelmästä niin virkailijalle ne näyttävät samalta. Ja eihän siihen oikein muutakaan voi laittaa kuin Ruotsin rekkarin.
I gave my heart to the army, the only sentimental thing I could think of
Avatar
Squamish
Vollmitglied
Vollmitglied
 
Viestit: 533
Liittynyt: Joulukuu, 2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuontiauton ostaminen ja hakeminen Ruotsista

Viesti Hastra » 04 Joulu 2011, 20:02

Squamish kirjoitti:Jos haussa on BMW, niin VV:n sivulta löytyvältä auton valmistenumerolla voi helposti tarkistaa auton varustetason BMW elektronisesta osaluettelosta. Kätevää.


Miten tuolta löytää varustelistan? Syötin oman auton valmistenumeron 7 viimeistä merkkiä ja se tunnisti kyllä auton mallin, mutta varustelistaa en löytänyt. :conf:
Avatar
Hastra
Aktive Benutzer
Aktive Benutzer
 
Viestit: 111
Liittynyt: Marraskuu, 2011
Paikkakunta: Helsinki
Auto: 320iA E91 2008

Re: Tuontiauton ostaminen ja hakeminen Ruotsista

Viesti ///Marko » 04 Joulu 2011, 20:19

Hastra kirjoitti:Miten tuolta löytää varustelistan? Syötin oman auton valmistenumeron 7 viimeistä merkkiä ja se tunnisti kyllä auton mallin, mutta varustelistaa en löytänyt. :conf:


Klikkaa harmaata yläpalkkia kohdasta: options.

Squamish kirjoitti:Hyvä tietää, että tinkiminen on mahdollista Ruotsissa. Saksassahan se ei ymmärtääkseni ole kovin tavallista.

En tiedä onko miten tavallista Saksassa, mutta itse sain tingattua hintaa mukavasti viime kesänä. Euroissa suunnilleen saman verran kuin Anti Ruotsissa. Kyseessä siis alle 10keuron hintainen auto.
Freude am Fahren
Avatar
///Marko
Fanatiker
Fanatiker
 
Viestit: 1146
Liittynyt: Huhtikuu, 2010
Auto: 328iA xDrive F31

Re: Tuontiauton ostaminen ja hakeminen Ruotsista

Viesti Major » 05 Joulu 2011, 13:45

Squamish kirjoitti:Hyvä tietää, että tinkiminen on mahdollista Ruotsissa. Saksassahan se ei ymmärtääkseni ole kovin tavallista.


Vai ei saa Saksassa tingattua?
Epäilen että nämä väitteet on kyllä joidenkin jobbareiden suista,
tinkaukset päätyy jonkun muun kuin asiakkaan taskuun...

Alla muutama esimerkki viimeisimmistä tinkauksista Saksaassa (pyynti vs. toteutunut hinta):
40990 -> 40000
19899 -> 16700 (tältä myyjältä tosin olen ostanut autoja ennenkin)
15800 -> 15000
15999 -> 15300
13900 -> 13500 + kilvet
11990 -> 11200

Kaikki em. autot on ostettu esim. valtakirjalla siten että ostajana oli yksityishenkilö...

Vain n. joka 25 autosta ei saa tingattua yhtään.
Aina muuten saa tingittyä vähintään 5 päivän kilvet (-~100) €,
yleensä alennus on n. 500 euroa tinkauksen jälkeen 15-20 k€ hintaluokassa...
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
E60/61 Tyyppivikojen korjausta Jyvässeudulla. Originaalit varaosat E60/61, yleisimmät suoraan hyllystä
Major
Erfahrene Anwender
Erfahrene Anwender
 
Viestit: 495
Liittynyt: Huhtikuu, 2010
Auto: 535dTA 2008

Re: Tuontiauton ostaminen ja hakeminen Ruotsista

Viesti Antinontoxic » 05 Joulu 2011, 15:08

Omalla kokemuksella Saksasta saa melko helposti esimerkiksi kilvet mukaan hintaan tai jonkun satasen hinnasta pois, mutta itse en oikein osaa ajatella että tinkiminen on onnistunut jos hinta tippuu vain muutaman satasen ja autolla on hintaa kuitenkin kymmeniä tuhansia euroja. Tähän toki vaikuttaa myös se onko auton hinta alunpitäen miten realistisella tasolla, mutta jos nyt oletetaan ettei pirssi ole jo lähtöhinnaltaan selkeästi ylihinnoiteltu.

Eli sanoisin, että Ruotsissa tinkiminen on paljon helpompaa kuin Saksassa ja saadut alennukset suhteessa suurempia.
Avatar
Antinontoxic
Supervisor
Supervisor
 
Viestit: 3725
Liittynyt: Maaliskuu, 2010
Paikkakunta: Vantaa
Auto: R53 Cooper S '03

Re: Tuontiauton ostaminen ja hakeminen Ruotsista

Viesti pmv » 08 Joulu 2011, 08:27

Mikä on tämän hetkinen tilanne sen suhteen, että saako autoa Kilpiin Suomessa, mikäli ei ole sitä ruotsalaista ilmoitusosaa annettavaksi mukaan? Minusta ne kilvet ei ole ollut koskaan mikään ongelma, mutta se rekisteriotteen ilmoitusosan kanssa on tökännyt useimmiten. Ruotsalainen myyjä haluaa sen lähetettäväksi postiin, jotta saa katkaistua tieveron ja vakuutukset. Mutta suomalainen ostaja tarvii sitä lappua katsatstuksessa?

Mikäli ostajalta saa sen ilmotusosan mukaan, niin ei kai tuossa ole muuta kuin latoa rahat myyjälle (ei tarvi käydä pankissa) ja ottaa auto sekä ilmoitusosa talteen ja ajella ruotsin kilvillä Suomen rajalle. Tullista ottaa siirtoluvan ja siirtokilvet sitten myöhemmin. Kilvet voipi lähettää postissa Ruotsiin myöhemmin. Ruotsalaisen tieveronhan saa katkaistua vaikka heti raaputtamalla sen koodin auki takarekisterikilven tarrasta.
pmv
Anfänger
Anfänger
 
Viestit: 56
Liittynyt: Maaliskuu, 2010
Auto: E60 530d

Re: Tuontiauton ostaminen ja hakeminen Ruotsista

Viesti Antinontoxic » 08 Joulu 2011, 10:46

pmv kirjoitti:Mikä on tämän hetkinen tilanne sen suhteen, että saako autoa Kilpiin Suomessa, mikäli ei ole sitä ruotsalaista ilmoitusosaa annettavaksi mukaan? Minusta ne kilvet ei ole ollut koskaan mikään ongelma, mutta se rekisteriotteen ilmoitusosan kanssa on tökännyt useimmiten. Ruotsalainen myyjä haluaa sen lähetettäväksi postiin, jotta saa katkaistua tieveron ja vakuutukset. Mutta suomalainen ostaja tarvii sitä lappua katsatstuksessa?


Omassa tapauksessani myyjä otti molemmistaa kopiot, jotka ilmeisesti kelpasivat Ruotsissa viranomaisille, koska minulla on mukana alkuperäiset paperit rekisteriotteen molemmista osista.

pmv kirjoitti:Ruotsalaisen tieveronhan saa katkaistua vaikka heti raaputtamalla sen koodin auki takarekisterikilven tarrasta.


Korjatkaa jos olen väärässä, mutta mielestäni tämä on vanhentunut käytäntö.
Avatar
Antinontoxic
Supervisor
Supervisor
 
Viestit: 3725
Liittynyt: Maaliskuu, 2010
Paikkakunta: Vantaa
Auto: R53 Cooper S '03



Tervetuloa BMWforum.fi -keskustelufoorumille!


Rekisteröityneenä käyttäjänä sinulla on mahdollisuus...

     ... aloittaa ja kommentoida keskusteluja
     ... lähettää ja vastaanottaa yksityisviestejä
     ... selata viime käyntisi jälkeen kirjoitettuja viestejä
     ... ilmoittaa BMWforum.fi -kauppapaikalla
     ... päästä rekisteröityneiden käyttäjien keskustelualueelle


Rekisteröitymään!        Kirjaudu Facebook-tunnuksillasi!





Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa