Ensimmäinen BMW harkinnassa, mielipiteitä kiitos.

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Lepi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:22

Olen haaveillut Bemarin omistamisesta siitä lähtien kun ensimmäistä tutun Bemaria ajoin. Olen karvan yli kaksi metriä pitkä ja Bemari on Passatin ohella ollut kokeilemistani autoista selvästi kuljettajaystävällisin. Autoa ei tarvitse ajaa polvet suussa ja muutenkin ko. värkki tuntuu sopivalta. Myin edellisen autoni (diesel Pösön) loppukesästä pois ja nyt olisi tarkoitus ostaa itselle uusi auto, mutta siis käytetty. Auton ostolla ei varsinaista kiirettä ole sillä seuran autolla saan ajella sen minkä tykkään. Aikeissa on ostaa auto itselle joululahjaksi ja sitä ennen tutustua mahdollisimman hyvin autoon ja vaihtoehtoihin.

Asustelen tällä hetkellä täällä Etelä-Sveitsissä ja olenkin harkinnut ostavani auton tuosta naapurista Italiasta. Kielimuurin ja lähiseutujen tuntemattomuden vuoksi en ole vielä päässyt koeajamaan ensimmäistäkään autoa.

Olen arponut dieselin ja bensan välillä, enkä ole oikeastaan tullut vielä minkäänlaiseen ratkaisuun. Sitten kun Suomeen palaan, niin mittariin tulee 18-25 tkm vuodessa. Jotenkin jäi positiivinen fiilis dieselistä tuosta edellisestä ranskan pastillista, kulutus oli olematonta, mittariin tuli n. 30tkm vuodessa ja oli hienoa kun ei joka viikko tarvinnut jakajan kanssa asioida. Suorituskyvyltäänkin tuo Hdi-mylly pärjäsi hyvin edelliselle 2.0i Vectran myllylle.

Bemujen dieseleistä ei ole mitään tietoa. Sen verran olen ajatellut että jos dieseliin päädyn täytyy siinä olla automaatti. Se on jotenkin niin vaivaton. Vaihtoehtoina olen pyöritellyt E90 05-07 320d tai saman ikäistä bensakoneista 325:sta manuaaliaskilla, n. 60-100tkm ajettuja.

Mites tuo 320d suorituskyky tomaatilla ja muutenkin. Reagoiko 80-100km/h nopeuksissa kaasuun miten? Ajelin tuossa tovi sitten automaatti 3.0 SuperB:tä ja pettymys isolla tiellä kaasua painaessa oli melkoinen, kyllähän se kiihtyi, mutta kolmelitraiselta bensakoneelta odottaisi vähän enemmän. 325i:llä tuskin tuota ongelmaa on, varmasti reagoi hienosti kaasuun. Entä onko jollain kokemuksia 320d lastutuksesta? Tehoa luvataan 200hp tuntumaan, kuinka hyvin tuon huomaa käytännössä? En kaipaa mitään rata-autoa, mutta tykkään kyllä ettei autolla jalkoihin jää tai tarvitse pelätä ohitustilanteita ja onhan se hienoa kun kaasua painaessa tuntee että nyt mennään. Täällä Sveitsissä kun on vielä itselle mieluisat tiet, mutkikkaita teitä löytyy joka puolelta ja vastineeksi pääsee ajamaan myös isommilla nopeuksilla motareille.

Olen näitä ketjuja viime päivien aikana lukenut tiiviiseen tahtiin, mutta päätin avata uuden ketjun jotta omahyväisesti saisin helpommin itselle tärkeitä tietoja. Joukossa on varmasti monelle itsestäänselviä juttuja, mutta omat kokemukset Bemuista rajoittuvat pariin ajokertaan ja nettipalstojen varaan. Kiitos kaikille jotka auttavat miestä mäessä.
JukkaE60

Kaverilla on tuollainen 325iA eli bensa ja automaatti ja on todennut ettei manuaaliaskiin ole paluuta, muutenkin on tykännyt pelistään kovin, eka bemari hänelle. Itsekin ottaisin myös tuon bensaversionkin automaattina (jos vaihtoehtoina 320d tai 325i). Mallista (E90) ei muuten juuri omakohtaisia kokemuksia ole, aikoinaan oli sijaisautona kuukauden päivät 318d ja ainoa mikä siinä "tökki" oli manuaalilaatikko jota sai hämmentää koko ajan, arkiajossa sekin tuntui muuten suorituskyvyltään ihan riittävältä peliltä. 2-litranen dieseli ei juuri hyökkäile 80 km/h vauhdista!
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

320da kannattaa koeajaa pitkän kaavan kautta ennen ostopäätöksen tekoa. Se nimittäin jakaa mielipiteitä aika jyrkästi.

Oma valintani olisi ehdottomasti 325i, joko manuaalina tai automaattina, ei väliä. Tuon ikäluokan 325i on muistaakseni vielä 2,5 litran koneella, mikä muuttui myöhemmin 3-litraiseksi. Niin tai näin, 325i on tehoiltaan melko lähellä E46-korimallin 330i:tä, millä pysyy liikennevirran mukana ihan kivasti. Ja vapaasti hengittäviä rivikuutosia ei kohta enää valmisteta, joten nyt kannattaa nauttia kun niitä löytyy vielä hyväkuntoisina markkinoilta.
Beemvee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 18:40
Auto: G31 520dA xDrive M Sport

Bemarin automaattihan toimii hienosti ja kannattaa kokeilla tuota kiihtyvyyttä ja muutenkin ajamista myös sportti-asennolla jolloin nelosdieselitkin on enemmän alueella koko ajan.
Lepi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:22

JukkaE60 kirjoitti:Itsekin ottaisin myös tuon bensaversionkin automaattina.
Sama jos bensaan päädyn, mutta menee yli budjetin. Valitettavasti.
JukkaE60 kirjoitti:2-litranen dieseli ei juuri hyökkäile 80 km/h vauhdista!
Eikä tuo lastutus tuo asiaan suurempaa muutosta, vai? Lupaavat kuitenkin sen 200hp, joka on "vain" 18hp vähemmän kuin 325i
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Manuaalivaihteisena 320d (177 hv) kiihtyy BMW:n mukaan 80-120 km/h 4. ja 5. vaihteilla 0,7 sekuntia nopeammin kuin 325i. Automaattina ero varmaankin pienenee tai jopa kääntyy toisin päin?
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Hyvä Lepi,

Vastaus on hyvin helppo. Osta sieltä uusi F10 tai farmari F11 BMW 525d automaatti! Suht edullinen, voimakas ja valmis automalli. Kokonaistaloudellinen tyylikäs ja tilava auto.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Uusi F10/11 ei taida olla ihan realistinen vaihtoehto.

Lepi:
"Vaihtoehtoina olen pyöritellyt E90 05-07 320d tai saman ikäistä bensakoneista 325:sta manuaaliaskilla, n. 60-100tkm ajettuja."
d_a_mage
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 04 Elo 2011, 22:55

Kannatta mennä ajamaan niitä autoja. Uskosin kuitenkin että jos polttoainekuluilla ei ole merkitystä, kannatta e90 ottaa bensana. Tuo 2litrainen diesel kone ei ole mikään kovin sivistynyt, ainakaan jos ranskalaisiin diisseleihin on tottunut. Vaikka tyytyväinen olet varmaan kumpaan tahansa.
JukkaE60

d_a_mage kirjoitti:Kannatta mennä ajamaan niitä autoja. Uskosin kuitenkin että jos polttoainekuluilla ei ole merkitystä, kannatta e90 ottaa bensana. Tuo 2litrainen diesel kone ei ole mikään kovin sivistynyt, ainakaan jos ranskalaisiin diisseleihin on tottunut. Vaikka tyytyväinen olet varmaan kumpaan tahansa.
Tuosta voi olla montaa mieltä, taitaa se olla kuitenkin aikakautensa tehokkain/taloudellisin kone kokoluokassaan. Kiihtyvyydestä sen verran että taulukoiden mukaanhan diiselin ns. ohituskiihtyvyys usein pesee isommankin bensakoneen mutta koneen luonne on sellainen että se ei kait vaan tunnu persauksissa :) Jos ajoja ei tule vuodessa kovin paljoa ja jos auto on tulossa Suomeen jossa taas vatkataan polttoaine- ja käyttöveroja (dieselin hintaan luvassa suht isoja korotuksia), niin ehkä koittaisin venyttää budjettia sen verran että ottaisin 325 iA:n, kuten edellä jo olikin niin kutoskone on hieno, ja katoavaa kansanperinnettä.
pmv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 07:27
Auto: E60 530d
Viesti:

Italiasta tuskin kannattaa käytettyä autoa hakea, sen verran heikko maine sikäläisillä jobbareilla on mittarinruuvauksen suhteen.

Se uudempi kaksilitrainen dieseli on minusta ihan ok kone kaksilitraiseksi nelos-dieseliksi. N54 koneista ei ole kokemusta, eli siitä magnesium-lohkoisesta kuutoskoneesta mitä tässä pyöritellään toisena vaihtoehtona. Ei ehkä kannattaisi niin paljon kuunnella mitä foorumeilla sanotaan, itse se pitää päättää mikä on sopivin ja paras itselle.
Lepi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:22

Joo pitänee järjestää tavalla tai toisella koeajoja. Mitenkäs tuo audiopaketti, sitä ei vissiin päältäpäin huomaa mistään mikä järjestelmä on kyseessä? Olen katsellut noita navi-mallisia vehkeitä, ne kun omaan silmään näyttävät paremmilta. Entä miten onnistuu esim. sen paremman järjestelmän jälkiasennus? Muistan lukeneeni jostain että noissa E90:ssä olisi usb-paikka, onko kaikissa vai onko sekin lisävaruste?

Entä se 320d lastutus, onko jollain kokemuksia auton käytöksen muuttumisesta. Diesel tosiaan kallistuu Suomessa, mutta eikö se käyttövoimavero puolestaan laske (ja tuskin se bensanhintakaan laskuun lähtee, eikö tuossa kuitenkin kannattaisi tankata 98E:tä E10:n sijaan?)? Niitä kilometrejä tulisi Suomessa kuitenkin se 18-25tkm, joten siinä mielessä diesel houkuttaisi, tosin onhan tuo 325i varmasti makeampi käytökseltään.

Ystäväni kehoitti harkitsemaan myös saman ikäistä Audi A6 3.0 tdi Quattroa, olisi kuulemma kaltaiselleni pitkälle kuljettajalle hyvä ratkaisu. Varmaan väärä palsta kysyä, mutta onko kellään kokemuksia ko. autosta? Olen ymmärtänyt että Audeissa on paljon sähkövikoja, mutta joku saksalainen katsastustilasto luokitteli A6:sen luotettavimmaksi autoksi.
Kukkanen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 37
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 12:50

Lepi kirjoitti:Asustelen tällä hetkellä täällä Etelä-Sveitsissä ja olenkin harkinnut ostavani auton tuosta naapurista Italiasta. Kielimuurin ja lähiseutujen tuntemattomuden vuoksi en ole vielä päässyt koeajamaan ensimmäistäkään autoa.
Omista Sveitsin vuosista on jo tovi aikaa, mutta ainakin 5 - 8 vuotta sitten käytetyn auton maahantuominen Sveitsiin ei ollut mikään läpihuutojuttu. Rekisteröintikatsastus oli maankuulu siitä, miten kaikki asiat syynättiin vimpan päälle ja hylsyä yritettiin saada aikaan keinolla millä hyvänsä.

Kulupuolella ainakin ennen oli tullimaksu, alvi, päästövero (noin 5 prossaa auton arvosta) ja sitten sekalaisia paperitöitä reilulla parilla sadalla frangilla. Ja CoC-todistus oli kait puolipakollinen. Jos tiedät, että olet palaamassa Suomeen vuoden sisään, niin kannattaa myös harkita uuden auton ostamista Suomesta verottomana ja ajat sitten Sveitsissä suomalaisilla vientikilvillä sen 13 kuukautta mitä ne ovat voimassa. Auton jälleenmyynissä saat sitten bonuksena myydä ihan aitoa "suomiautoa".

Jos Audit alkavat kiinnostamaan, niin niistä kannattaa kysellä täältä. Jos uudet verottomat BMW:t tai Audit alkavat kiinnostamaan, niin kannattaa kysellä hintoja Audin osalta Hertsikan Audi Centerin Tom Lindqvistiltä ja BMW:n osalta Hertsikan Laakkoselta vaikka Heikki Keroselta. BMW:n ja Audin kohdalla ei kannata tuijottaa hinnastoja, vaan kysyä vientihintoja ihan sähköpostilla tai puhelimella.
Lepi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:22

Kukkanen kirjoitti:Omista Sveitsin vuosista on jo tovi aikaa, mutta ainakin 5 - 8 vuotta sitten käytetyn auton maahantuominen Sveitsiin ei ollut mikään läpihuutojuttu. Rekisteröintikatsastus oli maankuulu siitä, miten kaikki asiat syynättiin vimpan päälle ja hylsyä yritettiin saada aikaan keinolla millä hyvänsä.

Kulupuolella ainakin ennen oli tullimaksu, alvi, päästövero (noin 5 prossaa auton arvosta) ja sitten sekalaisia paperitöitä
Kiitoksia tästä infosta. En ole tietoinen noista vaikeuksista, mutta hyvä että valaisit. Osaa sitten varautua paremmin jos auto sieltä tulee haettua. Saisin ilmeisesti avukseni erään autoliikkeen omistajan täältä Sveitsistä, tiedä sitten kuinka paljon se helpottaa asioiden (katsastus, paperityöt jne) hoitoa täällä. Ainakin nämä paikalliset sanoivat että kaikki kulut mukaan luettuna pyyntihinnasta kun vähentää 10% niin aletaan olemaan niissä lukemissa mitä auto kaikkineen kustantaa. Myyntihinnasta saa suoraan vähentää veron osuuden joka on Italiassa 20%, jäljelle jäävästä hinnasta maksetaan Sveitsiin 8% prosenttia, loput erotuksesta kuluu noihin paperitöihin. Näin ainakin paikalliset infosivat, mitään varmaa faktaa minulla ei ole suuntaan tai toiseen.

Edit. Eikä se tosiaan ole poissuljettua hakea autoa Saksastakaan, jos italialaiset ovat kieroja ruuvaajia autoliikkeitä myöden. Jotenkin se Italia vaan tuntuu loogisemmalta kun 6min ajomatkan jälkeen huristellaan Italian kamaralla.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Lepi kirjoitti:Joo pitänee järjestää tavalla tai toisella koeajoja. Mitenkäs tuo audiopaketti, sitä ei vissiin päältäpäin huomaa mistään mikä järjestelmä on kyseessä? Olen katsellut noita navi-mallisia vehkeitä, ne kun omaan silmään näyttävät paremmilta. Entä miten onnistuu esim. sen paremman järjestelmän jälkiasennus? Muistan lukeneeni jostain että noissa E90:ssä olisi usb-paikka, onko kaikissa vai onko sekin lisävaruste?

Entä se 320d lastutus, onko jollain kokemuksia auton käytöksen muuttumisesta. Diesel tosiaan kallistuu Suomessa, mutta eikö se käyttövoimavero puolestaan laske (ja tuskin se bensanhintakaan laskuun lähtee, eikö tuossa kuitenkin kannattaisi tankata 98E:tä E10:n sijaan?)? Niitä kilometrejä tulisi Suomessa kuitenkin se 18-25tkm, joten siinä mielessä diesel houkuttaisi, tosin onhan tuo 325i varmasti makeampi käytökseltään.

Ystäväni kehoitti harkitsemaan myös saman ikäistä Audi A6 3.0 tdi Quattroa, olisi kuulemma kaltaiselleni pitkälle kuljettajalle hyvä ratkaisu. Varmaan väärä palsta kysyä, mutta onko kellään kokemuksia ko. autosta? Olen ymmärtänyt että Audeissa on paljon sähkövikoja, mutta joku saksalainen katsastustilasto luokitteli A6:sen luotettavimmaksi autoksi.
Jos bemarissa on diskantit etuovien karmien nurkissa niin silloin autossa on jotkut paremmat hifi:t. Jos ei ole, niin sit on peruskajarit. Bensabemariin kanttaa tankata mieluummin 98E:tä. Jep, dieselvero laskee ihan mukavasti ensivuonna mutta vastaavasti dieselin hinta nousee jonkinverran. USB-liitin on lisävaruste mutta AUX-liitin löytyy vakiona.

BMW Alpine hifi-paketin voi asentaa jälkikäteen mutta se ei ole ääneltään sama kuin nuo paremmat ja kalliimmat tehdas-hifit. Tehdashifien jälkiasennus ei onnistu. Olen kysynyt sen itse maahantuonnista sekä jämy-liikkeistä ja ei onnaa.

Mulla on kaikista uusin 320d versio eli 380nm/135kW joka on minulle täysin riittävä ja auto kiihtyy makuuni todella hyvin. Se on automaattivaihteinen auto. Hyvin sillä ehtii, ja riittävästi se kulkee. Kovimmista peleistä en tiedä kun lujempaa tämä kuitenkin kulkee kuin entinen ja sitä edellinen autoni. Tätä ennen tykein autoni oli 118kW tehoinen sekä 240nm vääntävä bensaturbollinen 1.4TSI Golf ja sitä kovempia rasseja mulla ei oo ollut ja en oo kyllä edes ajanut esim. 325i:tä.
Avatar
pthuone
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 13 Marras 2011, 12:54
Auto: F30 320dA -12
Paikkakunta: Turku

Itse ajelin muutaman vuoden 530d -00 manuaalilla ja pari kuukautta sitten hain saksasta 320 dA -08.
Jos oli vanha viissatanen mukava isolla diisselillä niin kyllä tää neloskone automaatilla on mielestäni
loistava yhdistelmä. Sport asennossa voimaa löytyy heti ja vaihdotkin tapahtuvat pehmeästi.
Parin kuukauden ja 10000km kokemuksella olen autoon tyytyväinen, vielä kun vaihdoin alle uudet kitkat kuluneiden kesäkumien tilalle loppui pieni hakeminen huonoilla tiepinnoilla ja auto kulkee kuin kiskoilla. :thup:
Vastaa Viestiin