En käyttäisi E10 bensaa

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

En tankkaisi E10 bensaa omaan Bemariini. Toi viina (etanoli) syövyttää niin miehen kun autokin. Lisäksi se lisää kulutusta ja vähentää tehoja, niin se vaan on. BMW:n bensakone toimii parhaiten 98:lla, ainakin mun vanhat autot tekivät niin.
http://www.iltasanomat.fi/autot/nyt-se- ... 05860.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ei noi lainsäätäjät välitä ollenkaan auton omistajista, se on nähty jo niin monta kertaa ja näkyy taas:
http://www.automerkit.fi/uutiset-trendi ... .html?SC=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Irvileuvoille todettakoon että joo, nakulla mennään, mutta silti...
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
JukkaE60

Ottamatta enempää kantaa tuohon etanolilitkuun niin tuon ADACin testaaman Opelixin kohdallahan oli jo etukäteen tiedossa ettei E10 sovi siihen, eli MOT-uutinen (Mikä Oli Todistettava) kaiketi. Veronkorotusten osaltahan on vanha viisaus; autoilu, viinailu ja tupakointi on se takuuvarma "kohde" josta kaikki poliitikot ovat yleensä yksimielisiä. Kaksi jälkimmäistä varmaan ihan aiheestakin.
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

En käytä e10:ä, 98:lla mennään. Autoilijathan ovat valtion lypsylehmiä. Autoilijoiden verottamisen perusteella Suomen teiden kunto pitäisi olla EU:n alueen parhaat. Olisipa autolijoilta kerätyt verot edes joltain osin "korvamerkattuja".
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Minäkään en V-Powerista luovu niin kauan kuin sitä saa. Kai tämä 523i kävisi tuolla etanolilitkullakin, mutta laatuauto ansaitsee arvoisensa polttoaineen. Tosin lieneekö V-Power enää entisensä Shellin siirryttyä St1:lle ?
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

Ricracing kirjoitti:En tankkaisi E10 bensaa omaan Bemariini.
Meillä on perheen kakkosautona, muutaman tonnin Skoda, enkä tankkaa siihenkään 95e10:tä vaan, ehtaa 98:a!! :)
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

En oikein ymmärrä tätä E10-hysteriaa. Muistuttaa lyijyttömän bensan tuloa aikanaan markkinoille. Samanlaisia uhkakuvia maalailtiin pitkin ja poikin. Kuitenkaan mitään vakavampaa ei sattunut ja hyvin ne autot silti eteni. "BMW suosittaa lyijytöntä 95-oktaanista bensiiniä. Bensiinin, jonka oktaaniluku on vähintään 91, saa sekoittaa enintään 10% etanolia (E10)." Noin lukee BMW:n antamissa tiedoissa.
Ex: E60/F10
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Mielestäni tässä "tutkimuksessa" oleellista on juuri tuo km määrä. N. 17tkm paikkeilla ei ongelmia vaan ongelmat alkoivat myöhemmin. Tätähän ne kauppiaat ei halua myööntää, että E10 voi olla pitkäaikaisvaikutuksia jotka näkyvät vasta vuosien päästä (vaikea sanoa, miksi joku polttoaineletku vuotaa vuosien päästä).
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Markku J kirjoitti:Minäkään en V-Powerista luovu niin kauan kuin sitä saa. Kai tämä 523i kävisi tuolla etanolilitkullakin, mutta laatuauto ansaitsee arvoisensa polttoaineen. Tosin lieneekö V-Power enää entisensä Shellin siirryttyä St1:lle ?
Ei ole. Sis. 5% etanolia ja mitään tuloksia ei ole onko entisen kaltaista muutenkaan.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

Markku J kirjoitti:Minäkään en V-Powerista luovu niin kauan kuin sitä saa. Kai tämä 523i kävisi tuolla etanolilitkullakin, mutta laatuauto ansaitsee arvoisensa polttoaineen. Tosin lieneekö V-Power enää entisensä Shellin siirryttyä St1:lle ?
Vaikea kuvitella, että omistajan vaihdos olisi muuttanut V-Powerin koostumusta. Ei kai se St1:sen omistaja koko Shelliä ostanut :mus:
pmv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 07:27
Auto: E60 530d
Viesti:

Vanhempien Bemareitten kanssa joskus puljanneena muistelisin hapertuneita bensaletkuja ja tankkeja jo 15 vuoden takaa.
Ainakin E28-korimallin Bemareissa törmäs tosi usein näihin bensavuotoihin. Ei liittyny varmaan bensaan mitenkään, vaan pikemminki ulkopuoliseen korroosioon. Sillä tavalla ihmetyttää vaan tää homma, että kun noita ongelmia on ollut aikaisemminkin, eikä ne mitään maailmanloppuja ollut. Ja valmistaja lupaa bensaletkujen kestävän etanoliseoksen.

En sen kummemmin ota kantaa etanolin järkevyyteen, mutta joku järki tässä suhtautumisessa pitäisi olla. Paljon on tosiaan samaa kuin lyijyttömässä bensassa aikanaan. Kyllä silloinkin tajusi, että kotimaisen lehdistön gauhistelu oli puhdasta paskaa, kun kerrottiin amerikassa lyijyttömän bensan olleen arkipäivää 70-luvulta lähtien.
Vastaa Viestiin