Adblue saatavuus heikko

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Puimuri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 161
Liittynyt: 14 Maalis 2011, 22:38
Auto: Tesla MYLR23
Paikkakunta: Vantaa

Osui tämmöinen silmien eteen:
https://www.hs.fi/talous/art-2000008686059.html
Nyt: Tesla MYLR23
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Juu, virtsan tulo venäjältä loppunut, vaikka siellä näyttää olevan ehtymätön määrä...
Pojalle just vinkkasin, että menee täyttämään virtsadiisselinsä säiliön, ennen kuin kaikki muutkin alkavat hamstraamaan.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

bemul13 kirjoitti: 16 Maalis 2022, 17:05 Juu, virtsan tulo venäjältä loppunut, vaikka siellä näyttää olevan ehtymätön määrä...
Pojalle just vinkkasin, että menee täyttämään virtsadiisselinsä säiliön, ennen kuin kaikki muutkin alkavat hamstraamaan.
Ja jos juo reilusti olutta "adpluuta" heruu enempi. Pojille helepompaa ku tytöille se säiliön täyttö
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

En suosittele kokeilemaan ennekuin adblue saatavuus kokonaan loppuu ja ollaan "kusessa" jos koskaan loppuukaan, mutta tuskin järjestelmä menee rikki ainakaan tislatusta vedestä. ADBluehan on 70% ionisoitua vettä ja 30% urealiuosta. Joku vikavalo voi syttyä jos on typpianturi putkessa, mutta tuskin aiheuttaa edes limp modea. Tärkeintä on että tankissa on jotain. Itsellä linjasto ollut paskana (vastus rikki) jo viime syyskuusta lähtien ja Adblue häiriövalo palanut siitä saakka. Viimeviikolla piti lisätä adblue nestettä kun järjestelmä kuitenkin sitä sylkee venttiilin ohi ja sotkee koko auton pohjan (aina kun linjasto on sen verran sulana että kusi kulkee). Jos tankki menee tyhjäksi niin silloin auto ei liiku mutta tästä tulee varoitus jo 1000km ennen kuin tankki on tyhjä. Ajattelin vaihtaa linjaston kun ilma vähän lämpiää (kuitenkin pakko ennen seuraavaa katsastusta - jos ei sit ohjelmoituta pois koko systeemiä, mutta tuohon en ajatellut lähteä kun ei koskaan tiedä milloin alkavat oikeasti noiden toimintaa esim. katsastuksessa tarkastamaan kuten raskasliikenne/kone puolella tehdään jo ottamalla näyte tankissa olevasta nesteestä).
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

En suosittele laittamaan adblue-säiliöön yhtään mitään muuta kuin mitä sinne kuuluu.

Adblue jäätyy vasta -11°C:ssa, jotain voi särkyä jos järjestelmä luulee lämpötilan perusteella aineen olevan nestemäistä, mutta onkin vielä jäässä.

Ainakin raskaankaluston Adblue-järjestelmässä on anturi joka haistaa jos nesteen seassa on väärää ainetta. Ja kyllä todellakin menee limp modeen sen takia.

Adbluen vuotaessa (tai tankatessa roiskuessa) huomioi että se on ruostuttavaa ainetta.
rkj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Touko 2021, 09:54

Onko kellään kokemusta paljonko merkkiliike laskuttaa Adbluen täytöstä huollon yhteydessä vai kuuluuko määräaikaishuollon hintaan? Ensi viikolla huolto varattuna, mietin että käynkö vielä jossakin täyttämässä säiliön kun sitä ehkä saa vai jätänkö huollon tehtäväksi.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Yleensä kaikki lisätyt aineet veloitetaan. Hinnasta ei hajuakaan.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

bemul13 kirjoitti: 16 Maalis 2022, 17:05 Juu, virtsan tulo venäjältä loppunut, vaikka siellä näyttää olevan ehtymätön määrä...
Anteeksi off topic mutta juuri näin. Voissa paistetuille itselleenhän ongelmaa ei tule, senkun kallistavat päätään ja antavat valua korvasta tankkiin. Pysyy housutkin jalassa kun täyttävät tankkia
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Kuten mainitsin, en suosittele minäkän mitään muuta kuin adblue nestettä tuonne laitettavaksi. Raskaassa liikenteessä järjestelmä on ollut käytössä jo lähes 10 vuotta pidempään ja toki sieltä tekniset ratkaisu valuvat näihin henkilömallin dieseleihinkin. Tuo olettamukseni sille, että tislattu vesi voisi lämpimissä olosuhteissa toimia rikkomatta kuitenkaan järjestelmää, perustui realoem reverse engineeringiin, koska ainakaan 2014 F11 530dX SCR järjestelmä ei näytä sisältävän erillistä esim. sähkönjohtavuuteen perustuvaa anturia tankissa, jolla voisi todeta nesteen "oikeellisuuden", mutta kuten mainitsin jo aiemmin, niin viimeistään NOx anturilta tuleva tieto typpioxidin määrästä (siis että sitä ei ole saatu konvertoitua typeksi ja vedeksi) aiheuttaa toimenpiteitä järjestelmässä. Se että missä vaiheessa tai millä softaversiolla tämä aiheuttaa esim. limp moden on ihan arvailuissa. Ainakaan tuossa "vm 2014 vanhuksessa" tämä ei aiheuta muuta kuin vkavalon. Toki kehits on kehittynyt tuon jälkeen ja uudemmat mallit todennäköisesti pillastuvat jo paljon pienemmästä.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Vastaa Viestiin