BMW 118 harkinnassa

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Ville-Matti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 09 Helmi 2022, 21:12

Hei!

Harkitsen vm. 2008 automaattivaihteisen BMW 118 ostamista. Juurikin tätä autoa:
https://www.nettiauto.com/bmw/118/12660918

Ajelen tällä hetkellä 2008 Biopower 2.0t Saab 9-3:lla. Olisi muutama kysymys tuosta Bemarista.

1. Jakoketjuongelmat. Onko tämän 2.0 bensamoottorissa ollut jakoketjuongelmia? Tuo auto on nyt reilut 100 tkm ajettu. Kannattaako kyseisellä moottorilla autoa hankkia?

2. Ruoste. Kuinka herkkiä ykkössarjalaiset ovat ruosteelle? Saab on jo alkanut vähän ruostua, mikä on yksi syy sen vaihtamiseen. Kuvissa 118 on kuin uusi, niin sisältä kuin ulkoakin.

3. Millaisia kokemuksia automaatista? Kannattaisiko jo noilla kilometreillä vaihtaa öljyt? Saabissa on viisivaihteinen Aisin, joka on ollut kaikkiaan ongelmaton laite, mitä nyt vähän nykivä välillä. Bemarissa taitaa olla kuusivaihteinen automaatti?

4. Saabin alusta on aika jämäkkä, ja varsinkin kuopissa 9-3 tömähtää aika terävästi. Onko Bemarissa pehmeämpi kyyti?

5. Takavetoisuus. En ole koskaan ajanut takavetoista autoa aikaisemmin. Millainen 118 on liukkailla talvikeleillä ajaa?

Vastauksista kiittäen, Ville.
Laku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 109
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:50
Auto: F11 535d ja E81
E31 850Csi ja E31 850i
E24 635Csi

Ville-Matti kirjoitti: 09 Helmi 2022, 21:24 Hei!

Harkitsen vm. 2008 automaattivaihteisen BMW 118 ostamista. Juurikin tätä autoa:
https://www.nettiauto.com/bmw/118/12660918

Ajelen tällä hetkellä 2008 Biopower 2.0t Saab 9-3:lla. Olisi muutama kysymys tuosta Bemarista.

1. Jakoketjuongelmat. Onko tämän 2.0 bensamoottorissa ollut jakoketjuongelmia? Tuo auto on nyt reilut 100 tkm ajettu. Kannattaako kyseisellä moottorilla autoa hankkia?

2. Ruoste. Kuinka herkkiä ykkössarjalaiset ovat ruosteelle? Saab on jo alkanut vähän ruostua, mikä on yksi syy sen vaihtamiseen. Kuvissa 118 on kuin uusi, niin sisältä kuin ulkoakin.

3. Millaisia kokemuksia automaatista? Kannattaisiko jo noilla kilometreillä vaihtaa öljyt? Saabissa on viisivaihteinen Aisin, joka on ollut kaikkiaan ongelmaton laite, mitä nyt vähän nykivä välillä. Bemarissa taitaa olla kuusivaihteinen automaatti?

4. Saabin alusta on aika jämäkkä, ja varsinkin kuopissa 9-3 tömähtää aika terävästi. Onko Bemarissa pehmeämpi kyyti?

5. Takavetoisuus. En ole koskaan ajanut takavetoista autoa aikaisemmin. Millainen 118 on liukkailla talvikeleillä ajaa?

Vastauksista kiittäen, Ville.
Tuo taitaa olla juurikin samalla N43 moottorilla kuin oma E81:ni. Ketjunkiristimen vaihdoin 87 000 km kohdalla, nyt n. 120 000km ajettu, vähällä ajolla. Lyhyet vastaukset kysymyksiisi:

1. On. N43 raportoitu jakopää-, suutin- ja puolaongelmia. Myös nox-anturi usein oireilee, toki ohitettavissa emulaattorilla. Jos kilometrit pitävät paikkaansa ja kaikki on kunnossa, vikakoodit kannattaa lukea, voihan tuon ostaa. Minusta tuossa ei ole juuri mitään varusteita ja arjen harmaa väri eli ei kovin houkutteleva. Kangaslättäpenkit. Automaattivaihteisto, vakkari ja automaatti-ilmastointi varusteina äkkiä katsottuna varustelistaa lukematta.

2. Olen nähnyt Saabeja hyvinkin ruosteisina liikenteessä. Mielestäni E8x ei ruostu sen enempää kuin Bemarit yleensäkään. Koritakuu tuosta toki on jo mennyt.

3. Automaatti tuossa moottorissa ei välttis houkuta, makuasia. Huuhteluöljynvaihto, jos haluaa tai sitten vain ajaa kunnes rikkoutuu/auringonlaskuun. 2006 vaihtui 6-vaihteiseksi, tuolta lisää: https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_1_Series_(E87)

4. Itselläni reilusti madallettuna H&R alla, johon tyytyväinen kyllä. Vakiona en ehtinyt ajaa, joten ei kommenttia kokemusperäisesti tähän.

5. Perä on todella kevyt ja sutaisee helposti. Otettava huomioon ajossa, ajonvakautus DTC itsellä toimii hyvin, mutta selkeästi kivampi peli leikkiä kuin isommat takavetoiset Bemarit. Rattimiehellä oiva, mutta on tällä nainenkin pärjännyt varovasti ajaen.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Siinähän ne edellä jo tulikin. Koneesta unohtui korkeapainepumppu, sekin varmaan porsii jossakin vaiheessa.
Niin, kai nämäkin jossakin vaiheessa ruostuu, itse en ole vielä yhtään nähnyt, toki sekin päivä vielä tullee.
Automaatti näissä on aina 6- lovinen, en ole kuullutkaan, että näissä olisi vanhempaa ZF:ää laitettu.
Tuo E87 on kyllä, kuten edellä kerrottu, pieni hyvässä ja pahassa. Kaupungissa näppärä, mutta maantiellä, niin, pieni eli herkkä. Kiva tuollaista on liukkaalla luisutella.
Jos pelkää takavetoa, tuo ei kyllä ole oikea valinta, ainakaan talviautoksi.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

jaki kirjoitti: 10 Helmi 2022, 12:49 Siinähän ne edellä jo tulikin. Koneesta unohtui korkeapainepumppu, sekin varmaan porsii jossakin vaiheessa.
Niin, kai nämäkin jossakin vaiheessa ruostuu, itse en ole vielä yhtään nähnyt, toki sekin päivä vielä tullee.
Automaatti näissä on aina 6- lovinen, en ole kuullutkaan, että näissä olisi vanhempaa ZF:ää laitettu.
Tuo E87 on kyllä, kuten edellä kerrottu, pieni hyvässä ja pahassa. Kaupungissa näppärä, mutta maantiellä, niin, pieni eli herkkä. Kiva tuollaista on liukkaalla luisutella.
Jos pelkää takavetoa, tuo ei kyllä ole oikea valinta, ainakaan talviautoksi.
Siitä on jo vuosia kun minulla oli E87 LCI 118d, mutta tuli sillä ajeltua yli 100 tkm. Siltä pohjin en itse pelottelisi takavetoisuutta tai kevytperäisyyttä.
DSC (ajovakaudenhallinta) pitää kyllä keulan oikeaan suuntaa, kuhan sen pitää päällä. Saattaa toki kahlita luistoa joskus liiaksikin. Ainakin minulla on pitänyt. Kuskistahan se on lopulta aina kiinni.
E87:ssä on lähes täydellinen 50:50 painojakauma ja se on ihan mahtava ajettava. Ei todellakaan mikään laiva vaan hyvin hallittavan kokoinen yksilö kaupunkiin ja moottoritienopeuksissakin oikein mukava. Toki vuosia kulunut ja siirryin tuohon huomattavan "halvasta" luokasta.
Syvemmässä lumessa (yli helman kun tulee lunta) kuluneilla renkailla sillä jää helposti kiinni, kuten jäi myös pykälää isommalla E90:llä.

Muotoilu on noissa ollut kyllä aikaa edellä ja näyttää paremmille edelleen omaan silmään kun F20.

Varustelut aina makuasioita, mutta sporttipenkkejä itse nyt miniminä kaipaisin ja varmaan muutamaaa muutakin varustetta.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1855
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Mukavuuslulla se ei ole. Hyvässä ja pahassa.
Sporttipenkeille vahva suositus, varmista ainakin huolella että saat hyvän ajoasennon reisillekin jos peruspenkillisen ostamista harkitset.
Kun autossa alkaa olla noin paljon ikää, siitä voi hajota monta asiaa ihan ikä-vanhuuttaan, vaikka kilometrejä ei paljoa olekaan.
Vastaa Viestiin